Evo,konačno i treće poruke u ovom mom izlaganju o podmorničkoj floti KJ.Izašla bi ova poruka i ranije,nego kada sma hteo da pritisnem "odgovori",lap-top se ugasio
Ratna zbivanja 1939-1945
I - Zbivanja 1939-1940
Tokom italijanske invazije Albanije aprila 1939,podmornica "Nebojša" je sve vreme špijunirala i nadgledala italijanske konvoje i ratne brodove.Isto tako i tokom neuspele italijanske ofanzive na Grčku 1940,podmornica "Nebojša" je plovila odmah do italijanskih ratnih brodova,a ovi je nisu ni primetili.Da je kojim slučajem Italija te 1940. objavila rat Kraljevini Jugoslaviji,podmornica "Nebojša" bi bila u poziciji da odmah torpedira italijanske brodove.
II - Aprilski rat
Glavnina mornarice se za sve vreme rata nalazila u Boki Kotorskoj.Nažalost,u Boki je priman signal radio Zagreba,koji je propagandno podržavao sile Osovine,time je moral kod hrvatskih i slovenačkih oficira i mornara padao.
Dana 9. aprila 1941. podmornice "Nebojša" i "Smeli" su isplovile iz Boke ka jugu Jadrana,sa misijom da presreću italijanske ratne brodove i konvoje i torpediraju ih,kako bi 4. armija lakše napredovala.Podmornica "Nebojša" se u Boku vratila već 11. aprila,a njen komandant Mate,dao je raport da nisu imali kontakta sa italijanskim brodovima.Podmornica "Smeli" se u Boku vratila 15. aprila,i njen komandant je takođe dao isti raport.(Očigledno su se Italijani plašili da ih naše podmornice ne torpediraju
)
Zbog radio Zagreba,lančano su dezertirali hrvatski i slovenački oficiri i mornari,tako su mnoga komandna mesta bila prazna,ali i mnoga radna isto (nišandžije,kormilar,kotličar itd.)Na njihova mesta su se postavljali Srbi i preostali Slovenci.kada su poručnici Đorđe Mitrović i Đorđe Đorđević čuli da grupa oficira planira da preda podmornice Italijanima(obojica su bili članovi posade "Nebojše"),odlučili su da pokušaju da izbave podmornicu i prebace se kod Saveznika.Na podmornici je kao navigacioni oficir radio i mladi poručnik Ivan Mišković(Mišković i Mitrović će opet bidi spominjani,jer su vrlo bitni za podmornicu).Poručnici Đ. Mitrović i Đ. Đorđević su svoj plan saopštili posadi,rekavši im,da onaj ko ne želi da se preda,neka istupi korak napred.Od 54 člana posade,istupilo je njih 19,a komandant Mate je govorio da je to ludo i ravno samoubistvu,ali na nikog nije vršio pritisak.Mate je predao komandu Mitroviću i napustio podmornicu.Konačno,poručnici su skupili dobrovoljce, i podmornica je bila spremna za polazak.Ukupno je bilo 6 oficira,29 podmorničara,19 rezervnih podmorničara ,ali bilo je i dosta kopnenih oficira i vojnika,kao i nekih civilnih političara koji nisu hteli da se predaju.Zanimljivo je da je ispred podmornice jedan kopneni oficir pretio da će iz pištolja pucati sebi u glavu,ako ga ne povedu sa njima,jer nije hteo da se preda.Po nekim izvorima sam video,da se tvrdi da je u podmornici bilo stisnuto čak 100 ljudi.
-Poručnik Đorđe Mitrović-komandant podmornice "Nebojša" od 1941-1942:
Po sećanju poručnika Ivana Miškovića,scena kada je podmornica napuštala luku,bila je vrlo dirljiva.Meštani Boke,čuvši šta se sprema,okupili su se da vide i isprate po poslednji put,podmornicu "Nebojša",za koju su se i sami vezali.Nekoliko minuta,niko ništa nije rekao,svi su nemo stajali,gledajući podmorničare i samu podmornicu,a članovi posade "Nebojše" nemo us gledali meštane.Niko se nije usudio da priđe i odveže konopac,samo su sa staho-poštovanjem gledali u "Nebojšu" i njene članove posade.Odjednom,neka mlada devojka,izašla je iz mase,odvezala konopac i glasno uzviknula
"Živela Nebojša!"Podmornica je krenula na put,u mrkli mrak.
Što se tiče podmornica "Hrabri" i "Osvetnik" one su za sve vreme trajanja rata,bile u Boki,patrolirajući njenim vodama.Pošto je Boka sa svih strana bila opkoljena(sa kpna su je branile malobrojne trupe koje su sotale od armija,a na vodi,bili su samo topovi razarača),italijanksa mornarica je smogla snage da uđe u Boku 17. aprila.Italijani su shvatili da im nedostaju 2 torpedna čamca,jedna podmornica i 1 razarač,razarač su pronašli,tj. ogromnu olupinu razarača "Zagreb"(o ovom junačkom podvigu dvojce oficira,u nekoj sledećoj poruci).Utvrđeno je da se ne isplati odvlačiti podmorncu "Hrabri" do italijanskih luka gde bi je remontovali,jer bi previše vremena potrošili,a ostale dve podmornice-"Smelog" i "Osvetnika" su osposobili i uvrstili u svoje snage.Podmornica "Hrabri" je stajala usamljena,kada su je 1942. italijani rashodovali i izrezali.
-Zarobljena podmornica "Hrabri",a do nje "Smeli i "Osvetnik":
III - Dolazak do Saveznika
Prvobitan plan,bio je da podmornica "Nebojša" ode na dobro poznatu Matlu,međutim,došlo je do kvara na žirokompasu,pa je plan promenjen;krenuli su ka Kritu.Zbog pretnje od italijanskih brodova podmornica je preko dana bila pod vodom,a noću je izlazila na površinu kako bi se posada nadisala svežeg vazduha.
Dana 20. aprila,zaustavili su se na ostrvu Kafelonija,gde su videli iznenađenje.Sreli su 2 torpedna čamca klase "Orjen" - "Kajmakčalan" i "Durmitor",koji su bili prekrcani dobrovoljcima koji nisu hteli da se predaju,i mornarima,ali i kopnenim vojnicima i oficirima.Njih je predvodio kapetan Ivan Kern.Posade su u razgovoru utvrdila da se ne isplati otići na Krit,jer Nemci planiraju da ga brzo zauzmu,pa su odličili da odu u Aleksandriju.U pratnji 2 torpedna čamca,podmornica je sada mogla da izranja i preko dana.
Interesantan je način na koji su se "Kajmakčalan" i "Durmitor" izbavile;17. aprila krenuli su na put,tog dana,noću,naišli su na italijanske brodove,koji su im svetlima i reflektorima dali signal da tu postoji blokada i da je na snazi.Kenr je naredio da se pripreme za okršaj,ali je naradio da se Italijanima pošalje isti signal.Italijani su to shvatili kao da su njihovi,pa su ih propustili.
Ovo govori da su pored ta 2 torpedna čamca,mogli da se izbave još torpednih čamaca,sve 3 preostale podmronice,pa čak i 2 razarača-"Dubrovnik" i "Zagreb"
Konačno,27. aprila stigli su u Aleksandriju.Navodno su par zadnjih milja jedva prešli,jer je na podmornici došlo do kvara na dizel-motorima.Na aerodromu ih je čekalo još jedno prijatno iznenađenje;eskadrila hirdoaviona koja je uspela da prebegne.1Dana 1. maja,oformljena je Jugoslovenska Kraljevksa Mornarica van Otadžbine,a Kern je bio njen prvi komandant.
-Jugoslovenski hidroavioni na obalama Severne Afrike:
Podmornicu "Nebojšu" su Britanci popravili i osposobili,pa je bila spremna za nove misije.
IV - Rat na Sredozemlju i Atlantiku 1941-1943
Podmornica "Nebojša" je bila stara za ofanzivne zadatke,ali je mogla da ispaljuje torpeda,to je bilo odlično za patrole i pratnje brodova.Podmornica je imala razne zadatke,od pratnji brodova,patroliranja,pa do spasavanja savezničkih moreplovaca.Podmronica je imala nekoliko baza u Sredozemlju,Aleksandriju i Port Saidu u Egiptu,na Malti,pa i na Kritu.Dok je pratila i štitila savezničke brodove,podmornica "Nebojša" je plovila i Sredozemljem,ali je izlazila čak i na Atlantki okean nekoliko puta.
-Navodno podmornica "Nebojša" na Atlantiku:
-Navodno "Nebojša" u vodama Severne Afrika:
-Kontrloni toranj podmornice "Nebojša" kod Aleksandrije 1941. :
Podmronica "Nebojša" je spasavala Saveznike kod El Alamena,a pored nje su tu bili i "Kajmakčalan" i "Durmitor"(ovo znači da smo i mi pripomogli u čuvenoj pobedi kod El Alameina).Nažalost,opet je došlo do kvara na podmornici,ona je još i te 1942. bila i oštećena (samo što ne znam kako,da li je imala neki okršaj pa je oštećena,ili ju je kvar oštetio ?),stvari su se pogoršale,podmornica više nije ni mogla da roni,a Britanci nisu mogli(ili nisu želeli) da je poprave.Odplovila je do jendog jezera,gde su sva njena torpeda izvađena,totalno je razoružana,a njeni motori su služili za napajanje akumulatora drugih manjih brodova(što znači da je mogla da se kreće u nadvodnoj vožnji).Njen komandant,Đorđe Mitrović je smenjen i postavljen na drugo mesto,a većina posade je sklonjena i takođe postavlejna na druga mesta.Da bi podmornica ostala u vlasništvu JKRMvO,i pod zastavom Kraljevine Jugoslavije(a ujedino i da je možda Britanci ne bi rashodovali i izrezali),morala je da ima komandanta.Na to mesto postavljen je baš onaj mladi poručnik Ivan Mišković,koji se duboko vezao za podmornicu "Nebojšu".Mišković je tako postao
čuvar podmornice "Nebojša".
-Poručnik Ivan Mišković,čuvar podmornice "Nebojša":
Dva torpedna čamca,"Kajmakčalan" i "Durmitor" su mogli da obavljaju ovanzivne zadatke,pa su imali dodatne misije.I oni su učestvovali u obe bitke za El Alamein.Obavljali su brojne zadatke,sve dok i oni nisu postali neoperativni.Budući da su samo Kraljevina Jugoslavija i Nemačka imala delove za njih(nabavljeni su iz Nemačke),nisu mogli da se remontuju,pa su ostali smao na patrolnim i spasilačkim zadacima.
V - Preporod,uspesi i izdaja 1943-1945
Nakon kapitulacije Italije,u oslobođenim lukama Saveznici us zatekli dotsa brodova koji su pripadali Kraljevini Jugoslaviji,nažalost ni u jendoj od oslobođenih luka,nisu se našle podmornice "Smeli" i "Osvetnik",niti preostala 2 razarača "Dubrovnik" i "Beograd"(Razarač "Ljubljana" se pod italijanskom komandom nasukao na obale Tusnia 1943. gde su ga Saveznici potopili).
Izbegličkoj vlazi su
vraćeni:
- Torpiljerke "T-1" i "T-5"
-Minopolagači "Orao","Meljine" i "Mljet",kasnije 16. februara 1944.
vraćen je i minopolagač "Malinska"
-Motorna Jahta "Beli Orao"(Za nju sma čuo da je bila u vlasništvu Karađorđevića,ali ne zam da li je prvobitno bila namenjena Karađorđevićima ili mornarici,ali sada je sigurno korišćena u svrhe rata)
-Konačno su dobijeni i delovi za "Kajmakčalan" i "Durmitor",pa su opet imali ofanzivnu namenu.
-Kralj Petar II u poseti osposobljenom "Kajmakčalanu" 1944. :
Baza okreljenoj i preporođenoj mornarici sada je bila Malta.Na Maltu je prebačena podmornica "Nebojša"(motori su joj još radili,pa je sigurno samostalno odplovila do Malte,verovatno zajedno sa nekim britanskim brodovima)gde se pridružila ostalim brodovima.Iako je bila neoperativna,imala je namenu za obuku mladih podmorničara,ali je bila i
simbol Kraljevske Mornarica van Otadžbine
Početkom 1944. britanska flota je kraljevskoj vladi u egzilu
ustupila i jendu korvetu,koja je dobila ime "Nada".Pored nje,
dobili smo i 8 torpednih čamaca klase "Higgnes",koji su imali isto ofanzivnu namenu.
Najveći uspah naše mornarice van otadžbine,bio je kada je
Korveta "Nada" 1944. na Antlantiku potopila nemačku podmornicu "U-300"tako što je bacila eksplozivnu burad na nemačku podmornicu koja je u tom trenutku bila ispod nje.
Nažalost,britanska politika prema Kraljevini Jugoslaviji se promenila,Britanci su samostalno predali sve brodova komunistima,bez da pitaju komandanta JKRMvO Josipa Sakside.Kada se rat završio,svi brodovi su predati komunističkoj vlasti,a podmornica "Nebojša" je otegljena do obala Dalmacije,jer su njeni motori prestali da rade(očigledno da nije htela da ode u ruke komunista).
O podmornici "Nebojša" bi trebalo da se napravi visoko-budžetni film,koji bi u uvodnom delu prikaziveo pomdornicu od 1928-1939(dobijanje,rekonstrukcija i krstarenja),
a odna glavnina filma u periodu od 1939-1945(ratna zbivanja sa podmornicom).
-Korveta "Nada" koja je potopila nemačku podmornicu "U-300":
-Kraljevska zastava pdomronice "Nebojša" koj se i dan danas marljivo čuva,njen čuvar Ivan Mišković,nas je napustio 2011. godine :