Наставак . . .
Организација и стање војног ваздухопловства
до Другог светског рата
У саставу оружаних снага Краљевине СХС (од 1929. године Краљевине Југославије) од почетка је постојало ваздухопловство под називом Ваздухопловство
(В КСХС) или Војно ваздухопловство, које се од 1930. године звало Ваздухопловство Војске. За непуне 22 године постојања, прешло је пут од мале јединице ранга
пука до великог, самосталног рода војске.
Поморско ваздухопловство, опремљено искључиво хидроавионима, било је у
саставу Југословенске краљевске ратне морнарице и мање по обиму, али је такође
видно напредовало.
Колико су у то време очи биле упрте у ваздухопловство показује и чланак из Алманаха југословенске авијације из 1930. године: „Сви народи данас труде се да своју авијатику што више усаврше и ојачају. У том правцу праве се разни експерименти и стављају
многи животи на коцку. Чини нам се да је човек данашњице уложио своју енергију у борбу са ваздухом у тежњи да га потпуно савлада. Упитајмо се, међутим, откуд оволика љубав за авијацију, или речено другачије, које су то користи које нам она пружа?
„Авијација се може посматрати са три гледишта:
– Са националног, и онда говоримо авијацији као средству народне одбране;
– са економског, и онда говоримо о авијацији, као средству транспорта;
– са етичког, и онда говоримо о авијацији, као творцу новог морала“.30
Указом краља Александра Карађорђевића, од 2. августа 1930, за команданта
Ваздухопловства Војске, после генерала Станојловића, постављен је генерал Милутин Недић. Будући да је био војни изасланик у Италији од 11. јануара 1928. до
30. октобра 1929, Недић је имао прилику да се обавести о развоју италијанског ваздухопловства и искуства и сазнања до којих је дошао настојао је да примени у
осавремењавању југословенског ваздухопловства.
Команда Поморског ваздухопловства установљена је 1. марта 1930. у Дивуљама. У њен састав су ушле три поморске ваздухопловне команде: у Кумбору, Дивуљама и Водицама. За првог команданта Поморског ваздухопловства постављен је
капетан бојног брода Драгутин Валушник.
Мирнодопска организација Ваздухопловства регулисана је Уредбом о формацији ваздухопловства у мирно доба из 1934. године. Према тој уредби, Команда Ваздухопловства била је орган Министарства војске и морнарице за командовање,
наставу, снабдевање и припрему Ваздухопловства за рат. Ваздухопловство је имало у саставу: Оперативно и Армијско ваздухопловство, ваздухопловне позадинске
команде, јединице и установе и ваздухопловне школе.
31
Оперативно ваздухопловство чиниле су: бомбардерске, ловачке и извиђачке јединице авијације намењене за самосталне ваздухопловне операције, територијалну ваздушну одбрану и подршку копнене војске и морнарице. Те јединице су биле
непосредно под Командом Ваздухопловства у погледу тактике употребе, попуне,
обуке и снабдевања. У марту 1941. године у састав тог ваздухопловства ушла је и
новоформирана падобранска чета.
32
Армијско ваздухопловство чиниле су јединице извиђачке авијације намењене за
подршку армија. У погледу попуне, обуке и снабдевања биле су под командом Ваздухопловства Војске, а у погледу тактичке употребе под командом армија.
Ваздухопловне позадинске команде, јединице и установе имале су задатак да
изграђују, поправљају и одржавају ваздухопловну технику и инфраструктуру. То су
биле: команде ваздухопловних области, ваздухопловне базе, ваздухопловне позадинске јединице и установе и ваздухопловне школе.
Почетком тридесетих година у југословенском ратном ваздухопловству унапређена је настава а обука је подигнута на савремени ниво. Установљена је ваздухопловнотехничка служба армијског ваздухопловства, уобличени су организација, састав и формација, извори и начин попуне јединица и команди војног ваздухопловства у миру и рату, унапређени су и подигнути на виши ниво степен стручних и специјалистичких знања и обученост састава, и остварени су грађевински програми у
изградњи објеката инфраструктуре, савремених аеродрома и хидробаза.
Ваздухопловни пукови су од 1930. године ушли у састав ваздухопловних мешовитих бригада. Свака је имала два или три пука. Године 1937. одвојене су летачке од
нелетачких јединица и формиране ваздухопловне базе као органи за материјалнотехничко обезбеђење и снабдевање. Базе првог реда обезбеђивале су пукове, базе
другог и трећег реда и ваздухопловну групу или ескадрилу на посебном аеродрому.
Нова фаза модернизације започета је 1937. године набавком најмодернијих типова авиона и хидроавиона тога времена који су увезени из Велике Британије, Немачке и Италије, или су рађени по британским и немачким лиценцама у домаћим
фабрикама. Модернизација је спроведена у неповољним економским и међународним околностима, када се већина земаља у Европи припремала за предстојећи
ратни сукоб а испоруке ратног материјала и сировина усмераване су ка остварењу
сопствених политичких и стратегијских циљева. Зато се мора одати признање ондашњим југословенским државним и војним властима, као и домаћим ваздухопловним стручњацима, за успешно спровођење модернизације која, нажалост, због недовољних средстава и ограниченог времена, није до краја завршена.
Према Уредби о формацији Ваздухопловства војске у мобилном и ратном стању
(Стр. пов. ДЈ. бр 2753 од 16.02.1938. године) и упуту за извођење те ратне формације
(Стр. пов. ДЈ. бр. 620 од 18.02.1939. године), требало је да се у случају рата формирају јединице оперативног ваздухопловства (ваздухопловство војске и армијско ваздухопловство). Поморско ваздухопловство било је у надлежности Команде Морнарице (шема 1).
Шема 1 – Поморско ваздухопловство у саставу Ратне морнарице
Ваздухопловство Војске, према наведеној уредби, било је непосредно потчињено Врховној команди Војске. имало је оперативне борбене ваздухопловне јединице
сврстане у три ваздухопловне бригаде мешовитог састава, девет ваздухопловних
база, ваздухопловнотехничке установе и ваздухопловне школе. На челу Ваздухопловства Војске, односно Оперативног ваздухопловства, била је Команда Ваздухопловства са седиштем у Земуну.
Прва ваздухопловна бригада, са командом у Новом Саду, имала је: Први бомбардерски пук, на аеродрому Нови Сад, са 61. ваздухопловном групом (201. и 202. ескадрила), 62. групом (203. и 204. ескадрила) и 604. тренажном ескадрилом; Прву ваздухопловну базу на аеродрому Нови Сад; Шести ловачки пук на аеродрому Земун, са 31. ваздухопловном групом (101. и 102. ескадрила), 32. групом (103. и 104. ескадрила) и 51. групом (161. и 162. ескадрила); Шесту ваздухопловну базу на аеродрому Земун; 201. тренажну ваздухопловну групу (601, 602. и 603. ескадрила) на аеродрому Земун и 81. ваздухопловну бомбардерску групу (261. и 262. ескадрила) на аеродрому Земун.
Друга ваздухопловна бригада, са командом у Загребу, имала је: Осми ваздухопловни бомбардерски пук, са 68. ваздухопловном групом (215. и 216. ескадрила),
69. групом (217. и 218. ескадрила); Четврту ваздухопловну базу – Загреб; Четврти
ловачки пук у Загребу, са 33. ваздухопловном групом (105. и 106. ескадрила) и
34. групом (107. и 108. ескадрила); Седми бомбардерски пук у Мостару, са 66. ваздухопловном групом (211. 212. ескадрила) и 67. групом (213. и 214. ескадрила);
52. ваздухопловну ловачку групу у Мостару (163. и 164. ескадрила); Седму ваздухопловну базу у Мостару; Други извиђачки пук у Сарајеву, са Првом (1. и 2. ескадрила), Другом (3. и 4. ескадрила) и Трећом ваздухопловном групом (5. и 6. ескадрила)
и 605. тренажном ескадрилом, и Другу ваздухопловну базу – Сарајево.
Трећа ваздухопловна бригада, са командом у Скопљу, имала је: Трећи бомбардерски пук у Скопљу, са 63. ваздухопловном групом (205, 206. и 207. ескадрила), 64. групом (208, 209. и 210. ескадрила) и 607. тренажном ескадрилом; Трећу ваздухопловну
базу – Скопље; Пети ловачки пук у Нишу, са 21. ваздухопловном групом (41, 42. и
43. ескадрила) и 35. групом (109. и 110. ескадрила), и Пету ваздухопловну базу – Ниш.
Остале установе и јединице Оперативног ваздухопловства које је требало постепено
да прелазе у позадинско ваздухопловство, али је почетак рата то омео, биле су: Ваздухопловнотехнички завод у Краљеву, Ваздухопловна академија у Панчеву и Виша ваздухопловна академија, која је требало да буде у Земуну, Команда ваздухопловних стручних
школа у Панчеву, која је била надлежна за следеће школе: Команду пилотске школе (са
три пилотске школе), Извиђачку школу, са 651, 652. и 653. извиђачком ескадрилом, Школу резервних официра, Падобранску школу, Школу за везу, Фотографску школу, Метеоролошку школу, Подофицирску школу, Девету ваздухопловну базу – све у Панчеву, Команда ваздухопловне школе специјалиста у Краљеву, са 32. ваздухопловном базом, Ваздухопловна школа гађања и бомбардовања у Белој Цркви и Опитни центар – Земун.
Ваздухопловство Копнене војске или Армијско ваздухопловство имало је штаб у
оснивању и седам ваздухопловних група, са по две извиђачке ескадриле, ескадрилу за осматрање и аерофотографски вод. Поморско ваздухопловство, које је било
непосредно потчињено Команди Ратне морнарице, имало је: Команду Поморског
ваздухопловства у Кумбору и три хидропланске команде у Дивуљама.
Територијална противваздушна одбрана била је директно потчињена Врховној
команди. Служба осматрања и јављања била је у надлежности жандармеријских јединица. Команда противваздушне одбране територије налазила се у Београду. Систем територијалне противваздушне одбране састојао се од следећих пет ваздушних зона, са подсистемима територијалне противваздушне одбране: Прва ваздушна зона Београд, Друга ваздушна зона Сарајево, Трећа ваздушна зона Скопље,
Четврта ваздушна зона Загреб и Пета ваздушна зона Ниш.
Уочи Априлског рата, југословенско ваздухопловство је, према мирнодопској формацији, имало око 20.000 људи: 1.260 официра (800 летача), 1.600 подофицира (1.000 летача), 240 ваздухопловнотехничких чиновника (100 летача), 2.700 цивила и 15.000 војника.
По ратној формацији, бројно стање ваздухопловства било је 50.000 људи.
34
Јединице југословенског ратног ваздухопловства биле су стациониране, по мирнодопској формацији, на десет сталних аеродрома: Београд, Нови Сад, Загреб, Сарајево, Мостар, Краљево, Скопље, Ниш, Панчево и Бела Црква. Југословенско ваздухопловство је пред рат располагало са око хиљаду авиона: 450 борбених,
300 релативно савремених и већи број тренажних и школских авиона. Техничка инфериорност у поређењу са ваздухопловством сила Осовине била је очигледна.
У Оперативном ваздухопловству било је: 142 ловца (61 Ме-109 Е, осам ИК-2, шест
ИК-3, 35 хокер харикена, 30 хокер фјурија и два БХ-33); 147 бомбардера (60 До-17,
40 савоја маркети и 47 бристол бленхајма); 131 извиђач (11 бристол бленхајма у Ваздухопловству Војске и 120 типа Потез-25 и Бреге-19 у Армијском ваздухопловству;
у Поморском ваздухопловству било је свега 68 борбено употребљивих хидроавиона,
а укупно – 98; у Транспортној авијацији било је 15 транспортних авиона, који су, по ратном плану, преузети из цивилног ваздухопловства у ратно ваздухопловство.
Ваздухоплови нису били опремљени а људство обучено за дејства ноћу и дању
у сложеним метеоролошким условима. Основне карактеристике авиона наведене
су у табели 2.
Служба за осматрање и јављање о наиласку непријатељевих ваздухоплова, као
и за навођење и командовање ловцима, није била добро организована. Била је у
саставу Територијалне противваздушне одбране, ван органског састава ваздухопловства. Будући да није имала радио-станице, извештаји су се слали телефонима, што је било сувише споро, тако да се није могло обезбедити да ловци на време
крену у пресретање. Наиме, ловачка авијација није могла да пресреће стране авионе у приграничној зони, где су се налазили сви највећи градови, привредни и демографски центри, јер су њени авиони могли да полете тек 15 минута после добијања
извештаја. То је било сувише касно и показало се као кобно у Априлском рату.
Стање инфраструктуре ваздухопловства такође није било на потребном нивоу.
Полетно-слетне стазе на аеродромима биле су у лошем стању и травнате. Већина
ратних аеродрома није била опремљена адекватним средствима за одржавање везе, праћење везе, праћење авијације и командовање у борбеним дејствима, и нису
имали адекватну противваздушну одбрану.
Општа оцена стања југословенског ваздухопловства пред рат није била задовољавајућа. Иако је непосредно пред рат интензивно рађено на модернизацији, процес није завршен – учињени су само мали помаци. Поред авиона домаће конструкције и лиценцних из сопствене производње, набављени су и савремени ловци,бомбардери и извиђачи.
Највећи број авиона био је застарео. Били су и по концепцији и по техничко-тактичким
карактеристикама испод квалитета ваздухоплова фашистичких сила. Тако опремљено и
организовано ваздухопловство Краљевине Југославије дочекало је почетак Другог светског рата. Рат је прекинуо процес модернизације, па је, као и ваздухопловство Русије, Енглеске, Француске, па и САД, ушло у рат са претежно застарелом техником и тактиком
њене употребе. Командовање такође није било организационо, технички и кадровски
припремљено за употребу јединица у ратним условима. Није посвећивана довољна пажња обавештајном обезбеђењу, контраобавештајном раду, оперативном и тактичком маскирању и блокирању разарајућег деловања пете колоне. Зато је и Ваздухопловство, као и Војска Краљевине Југославије, доживело стратегијско изненађење.
Табела 2 – Основне карактеристике авиона
Доктрина ваздушне војске
Прва одређенија начела за употребу ваздухопловства у будућем рату формулисана су у периоду од 1920. до 1925. године. Била су заснована на искуствима из
светског рата и тадашњим могућностима ваздухопловне технике и изражена кроз
службена ваздухопловна правила и организацију и формацију ваздухопловства у појединим великим европским војскама.
47 Према таквој организацији, авијација служи
за посредно садејство сопственој војсци и ширу кооперацију са њом у оквиру општег
ратног плана за постизање крајњег циља рата за што краће време (бомбардерска
авијација). Реч је о нападима на центре производње ратног материјала, складишта и
средства довоза и нападима на центре државне управе и духовног и политичког живота народа ради њихове деморализације и смањења моралне снаге отпора, а затим
и о одбрани сопствене територије, и то дефанзивним средствима, тј. ловачком авијацијом и ваздушном одбраном са земље, и офанзивним средствима: бомбардерском
авијацијом, нападом на базе непријатељеве бомбардерске авијације.
На употребу и организацију авијације и пропорцију појединих њених видова тако су
гледали службени форуми у Француској све до 1933. године. У тактици ваздухопловства
(Notes sur l’emploi de l’Aeronautique par le Commandement) за 1928–1930. годину у француској Вишој ратној школи такво гледиште је пуковник Удемон изразио овако: „... Прва
брига, када се ради о организацији ваздушних снага једне земље, јесте дакле да се
формира авијација потребна војсци да испуни њену улогу“, тј. извиђачка и ловачка авијација. По пуковнику Удемону, ту извиђачку авијацију су чиниле две-три ескадриле на
сваки армијски корпус, две-три ескадриле на сваку армију за даљна извиђања и потребе
армијске артиљерије и око 60 ловачких авиона на армију за заштиту рада њене извиђачке авијације, осим снага ловачке авијације у саставу „Општих резерва авијације“, којима
се појачава армијска авијација, где потребе за њом могу да буду и пет-шест пута веће.
Гледиште пуковника Удемона било је засновано на искуствима из светског рата
и чинило је основу организације француске авијације. Међутим, временом су све
више еволуирала схватања о употреби ваздухопловства у будућем рату. Чињенице
које су утицале на то биле су углавном следеће:
– велики прогрес аеронаутичке технике у послератном добу, нарочито у току
последњих година;
– карактер рата 1914–1918. године био је обележен дугим рововским ратом, до
крајњег исцрпљивања зараћених страна.
Те чињенице су привукле пажњу критичара у послератним годинама и многи од
њих су закључили да рововска војна у минулом рату није никакав изузетак, већ природна последица узрока, који су се појавили током живота и развоја човечанства у
духовном, техничком и материјалном погледу. Пошто ти узроци и чињенице постоје и
данас, а постојаће и убудуће, можда и у већој мери, врло је вероватно да и будући
рат може да добије исти или барем сличан карактер. Истовремено, почели су да траже нове начине и средства којима би се у будућности могла предупредити таква ситуација, тј. избећи тако исцрпљујуће ратовање и омогућити победа за најкраће време. Начини и средства које предлажу за ту сврху могу се поделити у две групе:
1) Земаљска средства, која у оквиру досадашње војне организације сачињавају
брзе и јаке моторизоване снаге, одржаване у пуној борбеној готовости још у миру,
способне да у моменту огласа рата нагло продру на непријатељску територију и
онемогуће нормално стављање на ратну ногу његових војних снага и ратним планом предвиђену организацију отпора.
2) Јаке ваздушне снаге које ће непријатељу онемогућити благовремено прикупљање његових снага на угроженом фронту било за офанзивну или дефанзивну акцију.
3) Хемијска, бактериолошка и запаљива средства, употребљена како у операцијама на земљи, тако и нарочито у вези са ваздушним снагама.
49
Претеча, најистакнутији и најрадикалнији апостол идеје о напред изложеном карактеру будућег рата и овако капиталне улоге авијације у њему био је италијански генерал
Ђулио Дует. Он је своја схватања изложио у низу импресионантних студија: „Il dominio
dell’aria“ – 1921., „Probabili aspeti della Guerra futura“ – 1928., „Riepilogando“ – 1929., и најзад „La Guerra 19...“ – публиковано 1930. године, непосредно после пишчеве смрти.
По њему, да би се могла створити моћна ваздушна војска потребно је:
• Укупна средства, која држава ставља на располагање за спрему земље за одбрану, правилније распоредити на поједине видове оружаних снага – војску, морнарицу и ваздухопловство, према значају тих снага за победу у будућем рату.
• Укинути „помоћну авијацију“, тј. авијацију намењену за непосредну сарадњу и
потпомагање војске и морнарице у чисто њиховим дејствима.
50 Јер, помоћна авијација само иде на штету јачине Ваздушне Армије, отежавајући јој постизање првог и
главног циља: задобијање надмоћности у ваздуху. Као таква, помоћна авијације по
речима генерала Дуета: „Некорисна, јер је неспособна да дејствује ако се нема
надмоћност у ваздуху. Сувишна, јер ако је постигнута надмоћност у ваздуху, један
део Ваздушне Армије може се употребити као помоћна авијација за непосредну сарадњу са војском и морнарицом. Штетна, јер одвајајући средства од главног циља
(надмоћност у ваздуху) отежава постигнуће тога главног циља“.
Савремена ваздухопловна техника даје ваздушним снагама могућности знатно веће
него за време светског рата. Из тога проистиче могућност једне моћне бомбардерске
авијације, чији рејон дејства може обухватити целу или највећи део државне територије.
Осим бомбардерске авијације изразито офанзивног карактера, потребно је имати и одбрамбену авијацију, за непосредну одбрану сопствене територије и заштиту
најважнијих центара.
Потреба дефанзивне-ловачке авијације проистиче из признања потребе организације земље за одбрану од напада из ваздуха, тј. непосредне одбране, која је у
вези са бомбардерском авијацијом. У погледу потребе дефанзивне-ловачке авијације нарочито је интересантно и категорично мишљење генерала Ашмора (E. B.
Ashmorea), команданта противаеропланске одбране Лондона за време светског рата и организатора енглеске ваздушне одбране у 1925. години. У свом делу „Ваздушна одбрана“ (1933), излажући закључке и поуке за будућност, генерал Ашмор каже: „Наша садашња тежња не иде дотле да ваздушну одбрану сопствене територије сведе на вршење бомбардовања непријатеља на његовој територији, искључујући сваку одбрамбену организацију земље, али она се томе приближава“.51
Ратно ваздухопловство Краљевине Југославије израсло је средином тридесетих година у род војске са командом армијског ранга. Иако је имало развијену
структуру: Ваздухопловство Војске, Армијско ваздухопловство и Поморско ваздухопловство, није добило статус вида војске. Ваздухопловство војске, заједно са Армијским ваздухопловством, названо је Оперативно ваздухопловство. Доктрина Ваздухопловства Краљевине Југославије до средине тридесетих година била је најсличнија француској доктрини. Непосредно пред рат чињено је много на осамостаљивању ваздухопловства, што је ту доктрину приближавало британској доктрини.
Између Првог и Другог светског рата ваздухопловство Краљевине Југославије,
иако род, све више се развијало као вид војске. Упркос снажним отпорима и тенденцији да се у потпуности потчини копненој војсци и ратној морнарици, пред рат
имало је потпуно развијену структуру вида војске.
Ваздухопловна ратна вештина није била изграђена, иако је помоћу ње требало
да се надокнаде бројни материјални недостаци због ситуације у којој се ваздухопловство тада налазило и ратне опасности. Највиши командни кадар у ратном ваздухопловству није посвећивао потребну пажњу развоју ваздухопловне ратне вештине, нити је схватао њен значај, јер су ратним ваздухопловством све до 1940. године командовали недовољно стручни људи.
До Априлског рата 1941. године ратно ваздухопловство није добило ниједан
службени пропис (доктринарни документ, уџбеник или правило) из области ваздухопловне ратне вештине (стратегија, тактика, навигација, ваздухопловна психологија, ваздухопловна географија, настава ваздушног гађања и бомбардовања, ваздухопловна историја). Због тога ваздухопловна вештина није довољно изучавана
ни у школама ни у јединицама и командама.
Услед закаснелог пренаоружања ратног ваздухопловства новим авионима и
опремом, извршеног у периоду 1939–1940. године, није било времена за потпуну
оперативну и тактичку наставу и обуку састава и усавршавање ратне вештине.
Командовање у ратном ваздухопловству није било на нивоу захтева савременог
рата. Тој најважнијој функцији није се поклањала одговарајућа пажња, тако да командни састав није био оспособљен за ефикасну припрему и употребу јединица у
условима „блицкрига“, који су изводиле силе Осовине.
Командант ваздухопловства, његови помоћници и начелник Штаба све до 1940.
године нису били ваздухопловци, већ генералштабни официри војске са симболичним или почасним летачким звањима. Многи нису били стручно оспособљени за
организацију командовања ваздухопловством у таквим условима.
Различити ваздухопловни материјал, набављен у више држава, стварао је тешкоће у обуци људства, одржавању технике и снабдевању. Бомбардерска авијација је имала три врсте авиона, ловачка – шест, а извиђачка – три. Било је 12 типова
борбених авиона, и то енглеске, немачке, италијанске и домаће производње.
Стање борбене готовости југословенског ваздухопловства илуструје распис команданта Ваздухопловства, стр. пов. број В. Ђ. Обр. 1034 од 5. марта 1941, у којем
је, између осталог, наведено:
„1) Летачке јединице немају довољно летачког и стручног људства за ратну употребу.
2) Бомбардерске јединице нису тактички спремне за ратну акцију, пошто нису
уопште спремне за ноћни рад на ратним летелиштима и за летње без спољне видљивости, а без такве спреме не може се ни замислити правилан рад наше бомбардерске авијације.
3) Летачке јединице нису довољно материјално опремљене за ратну акцију, пошто им већи део ратне опреме недостаје.
4) Поједини команданти летачких јединица уопште немају рашчишћене појмове о
томе шта спада у борбену готовост јединица којима командују, па према томе и природно не предузимају мере за побољшање борбене готовости својих јединица.
Драган Лазић