Одговори 
 
Оцена Теме:
  • 5 Гласова - 2.6 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ПРАВОСЛАВНО ПОИМАЊЕ ЕКУМЕНИЗМА
31-10-2017, 02:34 PM
Порука: #292
RE: ПРАВОСЛАВНО ПОИМАЊЕ ЕКУМЕНИЗМА
.
О ЕКУМЕНИЗМУ




Извештај са предавања О. Петра Драгојловића



После предавања оца Петра, постављено је и неколико питања а најзаниљивије је било питање о екуменизму. Одговарајући на питање о екуменизму отац Петар је рекао да реч екуменизам, сличну речи "црква", сама по себи има веома широко значење, и сама по себи не мора, априори, да значи ништа аутоматски позитивно или аутоматски негативно. Вредност те речи "екуменизам", која потиче од грчке речи икумени (οικουμενη), што у преводу значи - васељена, одређује се на основу сагледавања о којој врсти екуменизма се ради. Да ли се ради о Христовом екуменизму тј. екуменизму Цркве Божије, Цркве Православне, или се ради о неком протестантско-римокатоличком поимању екуменизна као својеврсног духовног синкретизма, што нема уопоришта у Цркви Православној. Назвавши Господа Исуса Христа "Вечним Екуменистом", игуман Петар је истакао да постоји и православни екуменизам, или правилније речено православни богочовечански икуменизам, и да у православном поимању те речи, екуменизам не значи ништа друго, него жељу и тежњу нашег Спаситеља, изражену у молитви Христовој Оцу Своме Једносушном "да сви једно буду" (Јн. 17. 21), у Једној, Светој, Саборној и Апостолској Цркви Православној. Такође, отац Петар је подсетио да поред православног икуменизма, који траје колико траје и Црква Христова, постоји и тзв. западни, протестантско-римокатолички екуменизам, који у себи садржи многе негативне појаве и који понекад прераста у одређени вид духовног синкретизма. Против такве, западне врсте екуменизма, преподобни Јустин Ћелијски је својевремено написао веома значајну књигу - Православна Црква и екуменизам. Оно што је посебно важно, истакао је отац Петар, данас се често дешава да поједини људи, који врло мало познају историју и живот Цркве Христове кроз векове, на саму реч "екуменизам" одмах почињу да паниче, тресу се од страха и анатемишу свакога ко је везан за екуменистички покрет, па макар то били и они свети Божији људи који су од првих векова Хришћанства па све до данас, били, јесу и биће истински православни екуменисти. Поменувши да је православни екуменизам у суштини обавеза Цркве Божије, отац Петар је нагласио да од кад је Цркве Христове, постоји тзв. екуменистички речник љубави, и да они људи који дубље не познају Историју Цркве не могу схватити такав речник, те се на сваку такву реч екуменистичке љубави, често обрушавају салвама увреда, клевета, неистина па и отворених глупости. Игуман Петар је подсетио и на јеванђелски екуменистички речник Самог Богочовека Христа, Који је своме издајнику у кога је тада већ ушао ђаво, у Гетсиманском врту рекао - пријатељу, а да је св. Апостол Павле у духу православног икуменизма незнабожним Атињанима на Ареопагу приступио речима - људи Атињани, по свему вас видим да сте врло побожни ... Отац Петар је дословце цитирао и неке делове говора великог браниоца и сведока православне вере, св. Марка ефеског, упућених римском папи Евгенију IV, 1438/39 на Фераро-флорентинском сабору. У том уводном слову св. Марка Ефеског, пуног речи православно-екуменистичке љубави св. Марко Ефески је папу Евгенија називао ... пресветим оцем са којим имамо исту веру и истога Христа ... Да је такве речи данас на пример изговорио наш Свјатјејши Патријарх Иринеј, истакао је отац Петар, на њега би се безумно обрушила цела лавина увреда и анатема, али се нико скоро не би запитао и сетио да је такве и сличне речи користио и св. Марко Ефески, и да Црква Христова има посебну методологију свога сведочења и мисионарења међу неправославнима. Наравно, св. Марко Ефески је видевши да папа не жели да се врати православном учењу на крају одбија да потпише јеретичко-унијатски документ из 1439. године, али је показао да је потпуно Христов човек, са великом ширином и великим исповедништвом у исто време.



Посебно се осврнувши на једну незрелу и типично "зилотску" навику да се на све оно што се не разуме на дубљи начин одмах баца анатема, игуман Петар је подсетио окупљене вернике на знамениту преписку св. Кирила Патријарха Александријског и јеретика Несторија, у то време патријарха Константинопољског тј. на дугогодишњи опрез св. Кирила да брзо не баца анатему чак ни на Несторија, који је јавно проповедао јерес у Цариграду. Оно на шта је отац Петар посебно скренуо пажњу је то да иако је Несторије као јеретик брзо проклео све оне који не исповедају његово безумно учење, свети Кирило Патријарх Александријски ни тада није поступао као и јеретик Несторије. Он му је прво лично написао писмо, где Несторија обличава за његово неправославно учење, али га и даље држи у диптиху помињања, јер га још цела Црква није осудила. Потом св. Кирило сазива локални Сабор египатских епископа, на коме осуђује Несторијево бунцање, али и даље га не анатемише и не избацује из диптиха за помињање на Литургији. У овим писмима св. Кирило Александријски, речником екуменске љубави Несторија ословљава са, "твоја благочестивости" или са "твоје богољубље", што је потпуно страно данашњем "зилотским" навикама и зурлотском духу аутоматских осуда и тешких анатема на прву лопту, на све оне који им се не свиђају и који не улазе у њихове уске оквире. Тек после савета са са Римским папом Целестином, и после одлуке целе Цркве, како од Истока тако и од Запада, свети Кирило Александријски и цела Црква Божија, анатемишу Несторија, на Трећем Васељенском Сабору, одржаном 431. године у Ефесу. Разлика између незрелог "зилотског" и зрелог Црквеног суђења људима, више је него очигледна. У том смислу, отац Петар је говорио и о тровековном "привременом" очекивању Цркве од Истока, да се Црква од Запада, одрекне свог неправославног учења Филиокве тј. да Црква Божија никада, па чак и отвореним јеретицима не суди преко колена и на брзину, већ као Мајка, после дугог разматрања, а некада и после тровековног ишчекивања.


СПЦ

.

Борити се са комунизмом до последње капи крви, не штедећи свој живот чак и онда када је тај комунизам на себе ставио маску ''Свете Русије''.

Влади́мир Христиа́нович Дава́тц
Пронађи све корисникове поруке
Цитирај ову поруку у одговору
Одговори 


[-]
Podeli (Prikazi sve)
Facebook Linkedin Twitter Digg

Поруке У Овој Теми
RE: ПРАВОСЛАВНО ПОИМАЊЕ ЕКУМЕНИЗМА - Шумадинац - 31-10-2017 02:34 PM

Скочи на Форум:


Корисник(а) прегледа ову тему: 1 Гост(а)