Погледи форум

Пуна Верзија: Југословенска краљевска ратна морнарица
Тренутно прегледате lite верзију форума. Погледајте пуну верзију са одговарајућим обликовањима.
Страница: 1 2 3
Ovu temu ću otvoriti sa jednim videom,koji će biti prvi u maloj seriji o ratnoj mornarici Kraljevine Jugoslavije(pored ovog će biti ili 2-3 videa vezanih za ratnu mornaricu)
Ovaj video posvećen je Podmorničkoj Floti Kraljevine Jugoslavije.


Evo ga moj drugi video u seriji o video spotovima posvećenoj JKRM,ovo je video o razaračima kraljevine Jugoslavije.




Inače,nigde nisam našao Seitsov akvarel o nekom razaraču,pa sam iskoristio ovaj,tj. isekao sam samo deo na kome su bili ratni brodovi (ovde se vidi krstarica "Dalmacija" i,mislim neka tropiljerka iza nje),ako neko zna gde mogu naći Setiskove akvarele vezane za JKRM kojih ima dosta(ali ja ne znam gde da ih nađem osim na nekom forumu na kome sam tražio,tu je bilo nasumično postavljeno,a nigde nema na primer sajta gde sus vi Seitsovi akvareli),molim vas neka mi pomogne,sigurno postoji i akvarel nekog razarača.
Јесте ли овде погледали?
http://www.ww2incolor.com/
(04-01-2017 10:25 PM)Живојин Мишић Пише: [ -> ]Јесте ли овде погледали?
http://www.ww2incolor.com/
Nisam tu pogledao,ima zanimljivih slika,međutim meni su potrebni akvareli,to su ove nsalovne sličice na videima o podmornicama i o razaračima JKRM,i to isključivo akvareli Johana Seitsa,međutim ja bukvalno nisam ništa pronašao na internetu vezano za njega,moraću da se još više potrudim.Hvala u svakom slučaju što ste pronašli vremena da pogledate moj rad i trud i postali mi još jedan izvor podataka.
Podmornička flota Jugoslovenske Kraljevske Ratne Mornarice
(Pre početka,zamolio bih sve da prvo pogledaju moj video o podmornicama koji sma napravio,jer ima dosta zamiljivih slika,a ne bi ih postavljao da se ne ponavljaju,kad ih već ima u videu)

Bio je 8. april 1928. kada su se na horizontu pred Bokom Kotorskom pojavili obrisi velikog teretnjaka koga su sledile dve male siluete. I dok su se dugo isčekivane lađe približavale svom krajnjem odredištu, gomile meštana pojurile su da svečano dočekaju novi ponos mlade države. Tog istorijskog dana, uz mol tivatskog Arsenala pristale su uz pratnju matičnog broda „Hvar“ dve podmornice na čijim tornjevima su se vijorile vojnopomorske zastave Kraljevine SHS. Tog dana, stvoren je jedan od elitnih vidova Jugoslovenske vojske – podmornička flotila.

STVARANJE:
Na ovaj elitni rod mornarice nije se puno pridodavala pažnja u novoj državi,prvenstveno zbog nekih oficira na visokim mestima ili ljudi na samom vrhu države koji su smatrali da se glavna borba treba voditi na komnu,ne na vodi.
Ovaj stav odgovarao je i velimim silama,koje su htele da Italija bude jedina država sa mornaricom na Jadranu,to govori i nepravedna podela Austro-Ugarske mornarice između Kraljevine Italije i Kraljevine SHS.

Međutim,stvati su krenule da se menjaju.Kada je na mesto minista vojnog došao general Dušan Triunović,koji je želeio da morednizuje celokupnu vojsku,pogotovo je hteo da modernizuje vazdugoplovstvo.1925. usvojen je program o zaštiti obale na Jadranu,pa je 1926. nakon izlaganja ministra vojnog,D. Trifunovića,izglasan je desetogodišnji zajam o nabavci moderne ratne mornarice,u sklopu toga,odobren je kredit od 700 miliona dinara(danas bi vrednost 700 miliona tadašnjih dinara bila 700 miliona današnjih EURA).Od toga 126 419 558 dinara,išlo je u nabavku podmornica.

1924. su na školovanje za podmorničare u Francuku poslata 2 naša mlada mornara,nakon njih,otišla su još 4 naša mornara da se školuju za podmorničare.Mi smo imali nekoliko iskusnih podmorničara koju su služili u Austro-Ugarskoj RM,ali ona prva dvojca su bili prvi podmorničari koje je dala Kraljevina SHS.Njih dvojca su na obuci bili zajedno sa rancuskim podmorničarima i vežbali su na francuskim podmornicama.Tako su slali svoje beleške Kraljevini SHS.U beleškama je stajalo da francuske podmornice iamju neke nedostatke,pogotovo motori,ali su ipak predlagali da se nabave te francuske podmornice,ali da se ubace nemački motori u njih.Tadašnji ministar finansija Milan Stojadinović je ipak odličio da se nabave podmornice Velike Britanje,jer su,kako se on pravdao,bile povoljnije.VB je predložila dve podmornice "Tipa L",koje je krenula da gradi za sebe u I sv. ratu,ali je odustala od njih 1919. jer je rat bio gotov.Ponovo je počela izgradnja ove dve podmornice,ali sada za kraljevinu SHS.

Odmah su u VB poslati Jugoslovenski mornari da se pripreme za rad na ove dve podmornice.Prva podmornica koju smo označili sa "Nrabri" pod rednim brojem "1" porinuta je u julu 1927. godine,a istog meseca,nekoliko dana kasnije,porinuta je i druga podmornica,"Nebojša" sa rednim brojem "2".Do kraja godine podmornice su bile na probnim vožnjama,gde su uspešno i nekoliko puta zaronile.
-Hrabri u izgradnji:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...7836;image]


Za matični brod ove dve podmornice,uzeli smo jedan stari britanski brod i preuredili ga za maticu,dali smo mu ime "Hvar" ("Hvar" nije bio naoružan),koga smo uputili da preuzme podmornice.Podmornice u pratnji matičnog broda "Hvar" su se ne planirano zadržale na Gibralraru jer je na jednoj od podmornica došlo do manjeg kvara(verovatno na "Nebojši").
-Marični brod "Hrav" i podmornice "Hrabri" i "Nebojša":
[Слика: hvar.jpg]
Kada su 8 arpila 1928. godine stigli u otadžbinu,mase ljudi su ih pozdravile i stovrena je I podmornička grupa.
-I podmornička grupa:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...7842;image]

NAORUŽANJE i NEPOTPUNA STATISTIKA:
Podmornice su bile dugačke 70.2m,sirine 7.1m.

Naoružane sa 6 torpednih cevi i sa 12 torpeda u samoj podmornici(6 u cevima i 6 rezervnih),verovatno 4 cevi na pramcu i 2 cevi na krmi.Na kontrolnom tornju su bila 2 topa od 102mm i jedan PA mitraljez.Nivo operativnog ronjenja bio je 50m,a najniži dozvoljeni bio je 60m.
Da bi podmornica zaronila,bilo je potrebno 60 sekundi.

Topovi od 102mm su bill postavljeni visoko iznad vode na tornju,pa su narušavali stabilnost pri nadvodnoj vožnji,pa su 30-ih(verovatno 1934.) godina topovi spošteni na nivo palube.
-Pre rekonstrukcije:
[Слика: np0y1x.jpg]

-Posle rekonstrukcije:
[Слика: podmornica%20nebojša.jpg]
Kao što vidimo topovi su spušteni,izgled todnja je drugačiji,a ovaj zadnji deo-krma,je podignuta na isti niveo kao i prednji deo-pramac.

NOVE PODMORNICE:
Iako su ove podmornice bile nove,pripadale su epohi I sv. rata,pa je odlučeno da se nabave još sve malo modernije podmornice.Bilo je preko 20 ponuđača,iz Francuske,VB,Holadnije,Švedske,SAd,pa čak i iz Japana.Nakom promatranja i izveštaja koji su stizali sa onih obuka iz 1925/26 od mornara koji su bili na obuvi,odlučeno je da se nabave dve francuske podmornice sa alim izmenama.

Podmornice su bile u izgradnji,pa na testiranju,gde je utvrđeno da mogu da uđu u upotrebu.Odvojeno je 300 miliona dinara,100 miliona za nabavku naoružanja za sve 4 podmornice,a drugih 200 miliona za nabavku nove dve podmornice.

Prva podmornica je označena sa rednim brojem "3" i nazvana "Smeli",druga sa rednim brojem "4" i nazvana "Osvetnik"."Smeli" je porinut decembra 1928,a "Osvetnik" februara 1929.Tokom proleća i leta obavljane su probne vožnje,gde je utvrđeno da mogu da uđu u službu.Kada su kranule,na putu do otadžbine su pokupile naoružanje.
-"Smeli" u izgradnji u Francuskoj:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...9319;image]

Za njihov matični brod određen je jedan nemački stariji brod,koji je kao i "Hrav" osposobljen i prepravljen,nazvan je "Sitnica".Za razliku od "Hvara","Sitnica" je bila naoružana sa dve topa 47mm i dva PA mitraljeza.
-"Sitnica"
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...7848;image]
Na putu za otadžbinu,pokupile su municiju,pa su u pratnji matičnog broda "Sitnice" nastavile put ka Kraljevini.Kada su svi stigle 1929,stvorena je II podmornička grupa.

NAORUŽANJE i NEPOTPUNA STATISTIKA:
Po karakteristikama,podmornice "Smeli" i "Osvetnik" su bile malo bolje od podmornica "Hrabri" i "Nebojša"
Dužina je bila 66.5m,širina 5.4m.
Obe podmornice su bile naoružane sa 6 torpednih cevi(4 pramčane i 2 krmene),a borbeni komplet je bio 8 torpeda(što je malo,"Hrabri" i "Nebojša" su ukupno imali 12 torbeda za svakog,a "Smeli" i "Osvetnik" po 8 za svakog,štznaču da će 4cevi ispaliti samo jednom,dok će dve ispaliti po 2 puta,a kod prve dve iz svake cevi bilo bi ispaljeno po 2 torpeda).Na kontrlonom tornju bio je PA mitraljez a na palubi 1 top od 100mm.

Vreme za koje bi zaronile bilo je 50 sekundi,što je za 10 sekundi brže od "Hrabrog" i "Nebojše".
-Podmornica "Osvetnik":
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...1546;image]

-Podmornička flota:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...7858;image]
Ovo izlaganje će biti u 3/4 poruke,ovo je druga,a posle sledi još jenda ili dve(zavisi gde će mi postaviti jendu porukumda li posebno ili u sastav ove pre nje)
Podmornička flota između 2 rata

Plan po kojem su podmornice funkcionisale bio je zaštita obala Kraljevine SHS,zajedničko sadejstvo sa sopstvenom mornaricom,patroliranje,spasavanje i zajedničko sadejstvo sa mornaricama Francuske i Velike Britanije.Zbog ovoga su podmornice često išle na krstarenja po Sredozemlju,zajedno sa većim brodovima ili samostalno.

Tako su maja 1929. godine krstarica "Dalmacija"(u tom trenutku najveći brod JKRM),"Hvar",podmornice "Hbarbi" i "Nebojša" i 6 torpiljerki tipa "T" pošle nakrstarenje po sredozemlju.

Ruta je bila Krf-Malta-Bizerta
Flotu je predvodio viceadmiral (potonji admiral) Dragutin Prica.
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=27689.0;...4656;image]
-Flota u propisanoj formaciji:Prvo krstarica "Dalmacija",zatim u dve grupe od po 3 torpiljerke tipa "T" ,"Hvar" i na kraju podmornice.
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=27689.0;...5106;image]
-Flota u Malti:
Prvo krstarica "Dalmacija","Hvar" i do njega podmornice i na kaju 6 torpiljerki
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...7852;image]

Iste godine brod "Sitnica" i podmornice "Hrabri" i "Nebojša" opet su se uputili na krstarenje po Mediteranu;posetili su Aleksandriju i Bejrut.Poznato je da im je svečani doček,a na čelu delegacije koja ih je dočekala,bio je Jugoslovenski ambasador u Egibtu-Jovan Dučić.Godine 1933. podmornice "Nebojša" i "Osvetnik" su opet bile u vodama južnog Sredozemlja.
Kasnije,4. oktobara 1934. druge dve podmornice "Hrabri" i "Smeli" su se uputile na krstarenje po Sredozemlju.Obišli su Siciliju,pa su potom otišli u Bizertu.Podmornica "Smeli" je ulobila u Bizertsku luku,dok je "Hrabri" ostao na moru.Za vreme njihovog krstarenja dobili su radio depešu da je kralj Aleksandar I ubijen u Marseju,i naloženo im je da se odmah vrate u zemlju.Vratile su se 13. oktobra.
Zatim su 1935. podmornice "Hrabri" i "Osvetnik" bile na krstarenju gde su opet posetile Maltu,a 1936. su posetile Krf.

-Razarač "Beograd" na Malti,u pozadini se vide Britanski ratni brodovi,verovatno je bio na krstarenju 1939.
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=6501.0;a...5489;image]


Pored svih krstarenja po Sredozemlju,podmornice su krstarile i po Jadranu,bile na vežbama,služile za obuku,pa čak su i špojunirale Italijanske brodove ploveći ispod njih(pr:podmornica "Nebojša" je tokom Italijanske invazije na Albaniju,a potom i nabada na Grčku,špijunirala Italijanske brodove,pleveći ispod njih,a ovi je ni jendom nisu primetili)

Nesreća:
16. maja 1930. godine,na jednoj vežbi,podmornica "Nebojša" se vozeći na periskopskoj dubini sudarila sa parobrodom "Pracat",negde kod Boke Kotorske.Top od 102mm je bio teško oštećen,a posada je jedva preživela,međutim,podmornica je uspela da se izroni i odplovi u Tivat da bude popravljena.
-Podmornica "Nebojša" nakon sudara:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...4210;image]
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...1019;image]
-Do sad neviđena fotografija;evo kako je s preda izgledala podmornica nakon sudara sa "Pracatom"
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...6812;image]
-Nakon popravki,samo što top nedostaje:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...2686;image]

1937. u Kraljevinu je došla britanska inspekcija,da utvrdi u kakvom su stanju podmornice.Utvrđeno je da su podmornice "Hrabri"i "Nebojša" u dodličnom stanju i da se često remontuju,a francuske podmornice "Smeli" i "Osvetnik" treba da se češće remontuju (Svako svoga konja hvali,a tuđeg grdi Smile )

Kao što sam rekao,topovi od 102mm su narušavali stabilnost pri nadvodnoj vožnji,pa su spušteni na nivo palube,a krma je podignuta na isti taj nivo.Verovatno je to obavljeno 1934.
Evo nekih slika nakon rekonstrukcije:
-Sa rednim brojem "2" podmornica "Nebojša" nakon rekonstrukcije,i do nje sa brojem "4" podmornica "Osvetnik":
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...9698;image]
-Obe podmornice nakon rekonstrukcije,i do njih "Osvetnik":
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...2761;image]
-Verovatno "Nebojša" u noćnoj vožnji(slika mi se mnogo dopada,odlična je Smile :
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...2763;image]
-Podmornice "Smeli" i "Osvetnik",a društvo im pravi rekonstruisani "Hrabri",skorz desno:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...2690;image]
-Podmorničari na rekonstruisanoj podmornici "Hrabri"/"Nebojša",a interesanto e da se vidi granata za topove 102mm:
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...6602;image]
-Ova je iz II sv. rata,verovatno na Sredozemlju(tako sma pročitao negde,pa sam i tako obeležio u mom videu tu sliku i još neke):
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...8221;image]
Evo,konačno i treće poruke u ovom mom izlaganju o podmorničkoj floti KJ.Izašla bi ova poruka i ranije,nego kada sma hteo da pritisnem "odgovori",lap-top se ugasio Бесан

Ratna zbivanja 1939-1945

I - Zbivanja 1939-1940
Tokom italijanske invazije Albanije aprila 1939,podmornica "Nebojša" je sve vreme špijunirala i nadgledala italijanske konvoje i ratne brodove.Isto tako i tokom neuspele italijanske ofanzive na Grčku 1940,podmornica "Nebojša" je plovila odmah do italijanskih ratnih brodova,a ovi je nisu ni primetili.Da je kojim slučajem Italija te 1940. objavila rat Kraljevini Jugoslaviji,podmornica "Nebojša" bi bila u poziciji da odmah torpedira italijanske brodove.

II - Aprilski rat
Glavnina mornarice se za sve vreme rata nalazila u Boki Kotorskoj.Nažalost,u Boki je priman signal radio Zagreba,koji je propagandno podržavao sile Osovine,time je moral kod hrvatskih i slovenačkih oficira i mornara padao.

Dana 9. aprila 1941. podmornice "Nebojša" i "Smeli" su isplovile iz Boke ka jugu Jadrana,sa misijom da presreću italijanske ratne brodove i konvoje i torpediraju ih,kako bi 4. armija lakše napredovala.Podmornica "Nebojša" se u Boku vratila već 11. aprila,a njen komandant Mate,dao je raport da nisu imali kontakta sa italijanskim brodovima.Podmornica "Smeli" se u Boku vratila 15. aprila,i njen komandant je takođe dao isti raport.(Očigledno su se Italijani plašili da ih naše podmornice ne torpediraju Smile )

Zbog radio Zagreba,lančano su dezertirali hrvatski i slovenački oficiri i mornari,tako su mnoga komandna mesta bila prazna,ali i mnoga radna isto (nišandžije,kormilar,kotličar itd.)Na njihova mesta su se postavljali Srbi i preostali Slovenci.kada su poručnici Đorđe Mitrović i Đorđe Đorđević čuli da grupa oficira planira da preda podmornice Italijanima(obojica su bili članovi posade "Nebojše"),odlučili su da pokušaju da izbave podmornicu i prebace se kod Saveznika.Na podmornici je kao navigacioni oficir radio i mladi poručnik Ivan Mišković(Mišković i Mitrović će opet bidi spominjani,jer su vrlo bitni za podmornicu).Poručnici Đ. Mitrović i Đ. Đorđević su svoj plan saopštili posadi,rekavši im,da onaj ko ne želi da se preda,neka istupi korak napred.Od 54 člana posade,istupilo je njih 19,a komandant Mate je govorio da je to ludo i ravno samoubistvu,ali na nikog nije vršio pritisak.Mate je predao komandu Mitroviću i napustio podmornicu.Konačno,poručnici su skupili dobrovoljce, i podmornica je bila spremna za polazak.Ukupno je bilo 6 oficira,29 podmorničara,19 rezervnih podmorničara ,ali bilo je i dosta kopnenih oficira i vojnika,kao i nekih civilnih političara koji nisu hteli da se predaju.Zanimljivo je da je ispred podmornice jedan kopneni oficir pretio da će iz pištolja pucati sebi u glavu,ako ga ne povedu sa njima,jer nije hteo da se preda.Po nekim izvorima sam video,da se tvrdi da je u podmornici bilo stisnuto čak 100 ljudi.
-Poručnik Đorđe Mitrović-komandant podmornice "Nebojša" od 1941-1942:
[Слика: Dj--Mitrovic.jpg]

Po sećanju poručnika Ivana Miškovića,scena kada je podmornica napuštala luku,bila je vrlo dirljiva.Meštani Boke,čuvši šta se sprema,okupili su se da vide i isprate po poslednji put,podmornicu "Nebojša",za koju su se i sami vezali.Nekoliko minuta,niko ništa nije rekao,svi su nemo stajali,gledajući podmorničare i samu podmornicu,a članovi posade "Nebojše" nemo us gledali meštane.Niko se nije usudio da priđe i odveže konopac,samo su sa staho-poštovanjem gledali u "Nebojšu" i njene članove posade.Odjednom,neka mlada devojka,izašla je iz mase,odvezala konopac i glasno uzviknula "Živela Nebojša!"Podmornica je krenula na put,u mrkli mrak.

Što se tiče podmornica "Hrabri" i "Osvetnik" one su za sve vreme trajanja rata,bile u Boki,patrolirajući njenim vodama.Pošto je Boka sa svih strana bila opkoljena(sa kpna su je branile malobrojne trupe koje su sotale od armija,a na vodi,bili su samo topovi razarača),italijanksa mornarica je smogla snage da uđe u Boku 17. aprila.Italijani su shvatili da im nedostaju 2 torpedna čamca,jedna podmornica i 1 razarač,razarač su pronašli,tj. ogromnu olupinu razarača "Zagreb"(o ovom junačkom podvigu dvojce oficira,u nekoj sledećoj poruci).Utvrđeno je da se ne isplati odvlačiti podmorncu "Hrabri" do italijanskih luka gde bi je remontovali,jer bi previše vremena potrošili,a ostale dve podmornice-"Smelog" i "Osvetnika" su osposobili i uvrstili u svoje snage.Podmornica "Hrabri" je stajala usamljena,kada su je 1942. italijani rashodovali i izrezali.
-Zarobljena podmornica "Hrabri",a do nje "Smeli i "Osvetnik":
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=3489.0;a...2688;image]

III - Dolazak do Saveznika
Prvobitan plan,bio je da podmornica "Nebojša" ode na dobro poznatu Matlu,međutim,došlo je do kvara na žirokompasu,pa je plan promenjen;krenuli su ka Kritu.Zbog pretnje od italijanskih brodova podmornica je preko dana bila pod vodom,a noću je izlazila na površinu kako bi se posada nadisala svežeg vazduha.
Dana 20. aprila,zaustavili su se na ostrvu Kafelonija,gde su videli iznenađenje.Sreli su 2 torpedna čamca klase "Orjen" - "Kajmakčalan" i "Durmitor",koji su bili prekrcani dobrovoljcima koji nisu hteli da se predaju,i mornarima,ali i kopnenim vojnicima i oficirima.Njih je predvodio kapetan Ivan Kern.Posade su u razgovoru utvrdila da se ne isplati otići na Krit,jer Nemci planiraju da ga brzo zauzmu,pa su odličili da odu u Aleksandriju.U pratnji 2 torpedna čamca,podmornica je sada mogla da izranja i preko dana.

Interesantan je način na koji su se "Kajmakčalan" i "Durmitor" izbavile;17. aprila krenuli su na put,tog dana,noću,naišli su na italijanske brodove,koji su im svetlima i reflektorima dali signal da tu postoji blokada i da je na snazi.Kenr je naredio da se pripreme za okršaj,ali je naradio da se Italijanima pošalje isti signal.Italijani su to shvatili kao da su njihovi,pa su ih propustili.Ovo govori da su pored ta 2 torpedna čamca,mogli da se izbave još torpednih čamaca,sve 3 preostale podmronice,pa čak i 2 razarača-"Dubrovnik" i "Zagreb"

Konačno,27. aprila stigli su u Aleksandriju.Navodno su par zadnjih milja jedva prešli,jer je na podmornici došlo do kvara na dizel-motorima.Na aerodromu ih je čekalo još jedno prijatno iznenađenje;eskadrila hirdoaviona koja je uspela da prebegne.1Dana 1. maja,oformljena je Jugoslovenska Kraljevksa Mornarica van Otadžbine,a Kern je bio njen prvi komandant.
-Jugoslovenski hidroavioni na obalama Severne Afrike:
[Слика: f6c5c372b8bcf8c052071b6f6870f6f7.jpg?id=...;width=960]
Podmornicu "Nebojšu" su Britanci popravili i osposobili,pa je bila spremna za nove misije.

IV - Rat na Sredozemlju i Atlantiku 1941-1943
Podmornica "Nebojša" je bila stara za ofanzivne zadatke,ali je mogla da ispaljuje torpeda,to je bilo odlično za patrole i pratnje brodova.Podmornica je imala razne zadatke,od pratnji brodova,patroliranja,pa do spasavanja savezničkih moreplovaca.Podmronica je imala nekoliko baza u Sredozemlju,Aleksandriju i Port Saidu u Egiptu,na Malti,pa i na Kritu.Dok je pratila i štitila savezničke brodove,podmornica "Nebojša" je plovila i Sredozemljem,ali je izlazila čak i na Atlantki okean nekoliko puta.
-Navodno podmornica "Nebojša" na Atlantiku:
[Слика: podmornica%20nebojša.jpg]
-Navodno "Nebojša" u vodama Severne Afrika:
[Слика: rep-zastave-MALA.jpg]
-Kontrloni toranj podmornice "Nebojša" kod Aleksandrije 1941. :
[Слика: rep.jpg]
Podmronica "Nebojša" je spasavala Saveznike kod El Alamena,a pored nje su tu bili i "Kajmakčalan" i "Durmitor"(ovo znači da smo i mi pripomogli u čuvenoj pobedi kod El Alameina).Nažalost,opet je došlo do kvara na podmornici,ona je još i te 1942. bila i oštećena (samo što ne znam kako,da li je imala neki okršaj pa je oštećena,ili ju je kvar oštetio ?),stvari su se pogoršale,podmornica više nije ni mogla da roni,a Britanci nisu mogli(ili nisu želeli) da je poprave.Odplovila je do jendog jezera,gde su sva njena torpeda izvađena,totalno je razoružana,a njeni motori su služili za napajanje akumulatora drugih manjih brodova(što znači da je mogla da se kreće u nadvodnoj vožnji).Njen komandant,Đorđe Mitrović je smenjen i postavljen na drugo mesto,a većina posade je sklonjena i takođe postavlejna na druga mesta.Da bi podmornica ostala u vlasništvu JKRMvO,i pod zastavom Kraljevine Jugoslavije(a ujedino i da je možda Britanci ne bi rashodovali i izrezali),morala je da ima komandanta.Na to mesto postavljen je baš onaj mladi poručnik Ivan Mišković,koji se duboko vezao za podmornicu "Nebojšu".Mišković je tako postao čuvar podmornice "Nebojša".
-Poručnik Ivan Mišković,čuvar podmornice "Nebojša":
[Слика: miskovic.jpg]

Dva torpedna čamca,"Kajmakčalan" i "Durmitor" su mogli da obavljaju ovanzivne zadatke,pa su imali dodatne misije.I oni su učestvovali u obe bitke za El Alamein.Obavljali su brojne zadatke,sve dok i oni nisu postali neoperativni.Budući da su samo Kraljevina Jugoslavija i Nemačka imala delove za njih(nabavljeni su iz Nemačke),nisu mogli da se remontuju,pa su ostali smao na patrolnim i spasilačkim zadacima.

V - Preporod,uspesi i izdaja 1943-1945
Nakon kapitulacije Italije,u oslobođenim lukama Saveznici us zatekli dotsa brodova koji su pripadali Kraljevini Jugoslaviji,nažalost ni u jendoj od oslobođenih luka,nisu se našle podmornice "Smeli" i "Osvetnik",niti preostala 2 razarača "Dubrovnik" i "Beograd"(Razarač "Ljubljana" se pod italijanskom komandom nasukao na obale Tusnia 1943. gde su ga Saveznici potopili).
Izbegličkoj vlazi su vraćeni:
- Torpiljerke "T-1" i "T-5"
-Minopolagači "Orao","Meljine" i "Mljet",kasnije 16. februara 1944. vraćen je i minopolagač "Malinska"
-Motorna Jahta "Beli Orao"(Za nju sma čuo da je bila u vlasništvu Karađorđevića,ali ne zam da li je prvobitno bila namenjena Karađorđevićima ili mornarici,ali sada je sigurno korišćena u svrhe rata)
-Konačno su dobijeni i delovi za "Kajmakčalan" i "Durmitor",pa su opet imali ofanzivnu namenu.
-Kralj Petar II u poseti osposobljenom "Kajmakčalanu" 1944. :
[Слика: .jpg]

Baza okreljenoj i preporođenoj mornarici sada je bila Malta.Na Maltu je prebačena podmornica "Nebojša"(motori su joj još radili,pa je sigurno samostalno odplovila do Malte,verovatno zajedno sa nekim britanskim brodovima)gde se pridružila ostalim brodovima.Iako je bila neoperativna,imala je namenu za obuku mladih podmorničara,ali je bila i simbol Kraljevske Mornarica van Otadžbine
Početkom 1944. britanska flota je kraljevskoj vladi u egzilu ustupila i jendu korvetu,koja je dobila ime "Nada".Pored nje,dobili smo i 8 torpednih čamaca klase "Higgnes",koji su imali isto ofanzivnu namenu.

Najveći uspah naše mornarice van otadžbine,bio je kada je Korveta "Nada" 1944. na Antlantiku potopila nemačku podmornicu "U-300"tako što je bacila eksplozivnu burad na nemačku podmornicu koja je u tom trenutku bila ispod nje.

Nažalost,britanska politika prema Kraljevini Jugoslaviji se promenila,Britanci su samostalno predali sve brodova komunistima,bez da pitaju komandanta JKRMvO Josipa Sakside.Kada se rat završio,svi brodovi su predati komunističkoj vlasti,a podmornica "Nebojša" je otegljena do obala Dalmacije,jer su njeni motori prestali da rade(očigledno da nije htela da ode u ruke komunista).

O podmornici "Nebojša" bi trebalo da se napravi visoko-budžetni film,koji bi u uvodnom delu prikaziveo pomdornicu od 1928-1939(dobijanje,rekonstrukcija i krstarenja),a odna glavnina filma u periodu od 1939-1945(ratna zbivanja sa podmornicom).

-Korveta "Nada" koja je potopila nemačku podmornicu "U-300":
[Слика: index.php?action=dlattach;topic=15776.0;...4615;image]

-Kraljevska zastava pdomronice "Nebojša" koj se i dan danas marljivo čuva,njen čuvar Ivan Mišković,nas je napustio 2011. godine : [Слика: Zastave_620x0.jpg]
(11-02-2017 01:57 PM)Andrejevic Пише: [ -> ]Najveći uspah naše mornarice van otadžbine,bio je kada je Korveta "Nada" 1944. na Antlantiku potopila nemačku podmornicu "U-300"tako što je bacila eksplozivnu burad na nemačku podmornicu koja je u tom trenutku bila ispod nje.
Корвета "Нада" је имала патроле на Медитерану и није потопила немачку подморницу у том периоду. Она јесте потопила немачку подморницу U-208, али док је била у британској служби октобра 1941.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Mallow_(K81)

Подморница U-300 је потопљена у Атлантику.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-300
(12-02-2017 01:38 AM)ватхра Пише: [ -> ]
(11-02-2017 01:57 PM)Andrejevic Пише: [ -> ]Najveći uspah naše mornarice van otadžbine,bio je kada je Korveta "Nada" 1944. na Antlantiku potopila nemačku podmornicu "U-300"tako što je bacila eksplozivnu burad na nemačku podmornicu koja je u tom trenutku bila ispod nje.
Корвета "Нада" је имала патроле на Медитерану и није потопила немачку подморницу у том периоду. Она јесте потопила немачку подморницу U-208, али док је била у британској служби октобра 1941.
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Mallow_(K81)

Подморница U-300 је потопљена у Атлантику.
https://en.wikipedia.org/wiki/German_submarine_U-300
Kasnim sa odgovorom,nisam imao vremena da posetim forum zbog obaveza.

Komandant korvete "Nada",poručnik bojnog broda Blagoje Uščumlić je ostavio detaljan itveštaj o potapanju nemačke podmornice "U-300".Dana 22. februara 1944. korveta "Nada" je zajedno sa britanskim brodovima učestvovala u misiji na Atlantiku,gde su i ostali brodovi na nemačku podmornicu bacali eksplozivnu burad.Korveta "Nada" je bacila eksplozivnu burad kada se nalazila iznad podmornice i burad je eksplodirala uništavajući podmornicu.Verovatno su Britanci videvši to,pripisali uspeh nekom svom brodu koji je isto bacao eksplozivnu burad.
Sigurno poručnik bojnog broda Uščumlić ne bi lagao,jer je,kao što sa rekao,ostavio detaljan izveštaj,sigurno ne bi mogao da izmisli toliko detalja.
(14-02-2017 01:04 PM)Andrejevic Пише: [ -> ]Komandant korvete "Nada",poručnik bojnog broda Blagoje Uščumlić je ostavio detaljan itveštaj o potapanju nemačke podmornice "U-300".Dana 22. februara 1944. korveta "Nada" je zajedno sa britanskim brodovima učestvovala u misiji na Atlantiku,gde su i ostali brodovi na nemačku podmornicu bacali eksplozivnu burad.Korveta "Nada" je bacila eksplozivnu burad kada se nalazila iznad podmornice i burad je eksplodirala uništavajući podmornicu.Verovatno su Britanci videvši to,pripisali uspeh nekom svom brodu koji je isto bacao eksplozivnu burad.
Sigurno poručnik bojnog broda Uščumlić ne bi lagao,jer je,kao što sa rekao,ostavio detaljan izveštaj,sigurno ne bi mogao da izmisli toliko detalja.
Током 22. фебруара није уништена ниједна немачка подморница, а поготово не U-300 (не знам одакле Ушчумлићу податак да је то та подморница?).
http://uboat.net/fates/losses/1944.htm
Ни остале подморнице изгубљене у томе периоду не одговарају опису.

Они вероватно јесу дејствовали како је описао капетан, али у нападу није уништена подморница.
Tačno,tamo odakle sam video to o potapanju podmornice "U-300" nigde nije stajala godina,pa sam ja pomislo da čim smo dobili tu korvetu te 1944,mora da se i te godien to desilo.Sve što sam izložio je na svom mesu,osim godine,omaio sam.
Korveta jetse bila na Atlantiku 22.feb. 1945. i potopila je nemačku podmornicu,ali verovatno su,kao što sam već spomenuo,Britanci pripisali supeh sebi,ne gledajući čija je burad pala na podmornicu.

Evo sada tražim taj Uščumlićev izveštaj,ali na nečemu toliko velikom kao što je internet,to će biti prava muka,jer ne znam više ni šta da pišem,ali verovatno ću uspeti nešto da pronađem.

Za ostale koji posećuju ovu temo,nastavljamo dalje sa mornaricom(ali ako pronađem nove slike podmornica,normalno,podeliću ih).
Pravio sam video o modernim podmornicama i morednim razaračima Kraljevine Jugoslavije,a evo sad sam napravio video o,ne baš modernoj,ali operativnoj krstarici "Dalmaciji".


Ево слика подморница "Храбри" и "Небојша" пре и после реконструкције:

[Слика: yugosl11.gif]

[Слика: jrm-nebojsa-1941-submarine-yugoslavia.png]
Што се тиче ове слике након реконструкције,види се да су топови споштени,али крмени део још није подигнут,то ће валјда урадити мало касније,јер се на сликама види да је и тај крмени део подигнут на ниво палибе.
Страница: 1 2 3
Референтни URL