Тенковске јединице у војсци Краљевине Југославије (1930 - 1941)
Српска војска која је представљала основу за изградњу оружаних снага Краљевине Југославије, није имала сопственог ратног искуства са употребом тенкова, будући да та најсавременија борбена средства које је дао Први светски рат нису коришћена на Солунском фронту. И поред првих покушаја из 1919/20. да се у наоружање војске Краљевине Срба, Хрвата и Словенаца уврсте и тенкови, они су набављени тек из средстава француског ратног зајма од 300 милиона франака крајем двадесетих година.(1)
Реч је о 21 тенку Ренаулт ФТ.17(2). Првих 10 француских тенкова испоручено је у априлу 1929. а осталих 11, преко Дубровника, 8. јула
исте године.(3) Тада набављени француски тенкови били су типа Рено ФТ17 и Рено-Кегрес. Тенкови типа Кегрес имали су гумирани гусеничасти ланац и представљали су модификовану и покретљивију верзију од ратних модела.(4) У априлу 1930. формирана је у Крагујевцу и прва тенковска јединица у југословенској војсци чета састављена од 11 тенкова Ренаулт Кегресс.(5) Од преосталог материјала (10 тенкова Ренаулт ФТ17) формирана је касније и друга чета чије је седиште било у Београду.(6) Тенковска чета из Крагујевца пребачена је наредне 1931. године у Калиновик код Сарајева, где је служила за практичну обуку полазника Пешадијске и артиљеријске официрске школе.(7)
Нови импулс раду на изградњи оклопних јединица у југословенској војсци дао је средином 1932. године командант Треће армијске области са седиштем у Скопљу, дивизијски генерал Милан Ђ. Недић.(Цоол Он је предложио један за оне прилике изузетно напредан план реорганизације и модернизације војске, на чију израду су делимично
имали утицаја и француски официри - инструктори који су боравили у Југославији од 1928. до 1936. године.(9) У том плану који је југословенски Генералштаб разматрао до почетка 1934, генерал Недић између осталог предвиђа и постојање моторизованих трупа које би чинили по један батаљон тенкова за сваки од шест корпуса оперативне војске и један батаљон оклопних аутомобила за коњички моторизовани корпус.(10) Те трупе биле би у стручном смислу под заједничком командом.(11) План је представљао основу за изградњу оклопних и механизованих јединица југословенске војске у наредном периоду њиховог развоја.
.....На отпочињање његове реализације свакако је одређеног утицаја имала и чињеница да се, по личној жељи краља Александра И Карађорђевића, на месту начелника Главног генералштаба од јуна 1934. године нашао творац плана, генерал Милан Недић. Након краљеве погибије у Марсељу Недић је веома брзо смењен са тог положаја јер није био по вољи министру војном Петру Живковићу.
.....И нови начелник Главног генералштаба генерал Љубомир М. Марић, који је на том положају заменио Милана Недића у марту 1935, наставио је са радом на претходно разрађеном плану за осавремењивање војске. На бржи развој формације оклопних јединица и набавку нових тенкова у југословенској војсци значајан утицај имала је и међународна криза изазвана италијанским нападом на Етиопију.(12) Нова набавка тенкова остварена је у јеку Абисинске кризе, кроз француску бесплатну испоруку војне помоћи.(13) Материјал је у строгој тајности транспортован из Француске у две партије, 1935. и 1936. године. Транспорт се обављао железницом до Марсеја, а затим бродом за Југославију. Према извештају в. д. југословенског војног изасланика у Француској пуковника Ђорђа Глишића, последњи су у Југославију допремљени тенкови.(14) Према Милу Бјелајцу, реч је о 20 половних тенкова Ренаулт Ф. Т.(15) Целокупан материјал добијен од Француске по конвенцији на бесплатну позајмицу био је укњижен код Војнотехничког завода и распоређен по дивизијским убојним слагалиштима тек после марта 1937. године.(16)
.....Још једна набавка тенкова остварена је такође средином тридесетих година из Пољске,(17) по свој прилици на основу контаката у оквиру споразума о размени ратног материјала између Пољске и Југославије из 1932. године. Тада је набављено 14 тенкова Ренаулт ФТ.17 (1Цоол Након нових набавки ових оклопних борбених средстава од њих и постојећих тенкова формиран је у септембру 1936. године Батаљон борних кола.(19) За команданта батаљона постављен је пешадијски потпуковник Павао Ј. Беговић, до тада наставник Пешадијске официрске школе у Сарајеву.(20) Када је формиран, батаљон је још увек био само у кадровском саставу. Постојала је и даље само једна чета тенкова у Београду у коју су упућени на обуку сви официри одређени на службу у батаљону. Чета за обуку имала је довољно подофицира у свом саставу за сваки тенк, и учествовала је на паради за краљев рођендан у септембру 1936. године.(21) Када је коначно марта 1937. тенковски батаљон оформљен у пуном саставу, југословенска војска је имала укупно 55 тенкова Ренаулт ФТ17 и Ренаулт Кегрессе(22) Две чете Батаљона борних кола, које су коришћене за обуку, биле су деташоване у Загреб и Сарајево, док је једна остала у Београду.(23)
.....У децембру 1935. земља је закључила и деветогодишњи кредит за набавку наоружања у Чехословачкој у износу од 450 милиона чешких круна, са каматом од 6%. Ова набавка наоружања била је у виду компензационог посла.(24) Након обезбеђивања материјалне основе за допуну наоружања и опреме, 1936. године донета је нова Уредба о формацији војске у мобилно и ратно доба и усвојен нови, у односу на 1934. годину редуковани план изградње оклопних јединица. План је предвиђао набавку 36 лаких, 66 средњих тенкова и осам коњичких танкета.(25) Средње тенкове и материјал за моторизацију коњице требало је набавити у Чехословачкој од фирми Цеско-
Моравска Коблен-Данек и Шкода.(26)
.....С циљем предузимања потребних мера за набавку недостајуће спреме, Главни генералштаб је 22. јула 1936. упутио министру војном и морнарице преглед потребне спреме коју је требало набавити у две етапе. Средства за набавку 66 средњих тенкова за наоружање два батаљона од по три тенковске чете(27) и коњичких танкета, са потребном топовском муницијом ушла су у први ред хитности.(2Цоол
.....Од предвиђених оклопних борбених средстава реализована је само набавка једне чете од осам коњичких танкета Шкода ШИД (29) која је испоручена из Чехословачке у лето 1937. године, док је набавка средњих тенкова остављена за касније, вероватно због њихове недовољне усавршености. Од шкодиних танкета је формиран Ескадрон брзих борних кола.(30) Југословенска војска је тако 1937. године располагала са укупно 63 тенка.(31)
План изградње тенковских јединица у светлу југословенских ратних припрема
.....Након аншлуса Аустрије (у марту) и комадања Чехословачке (у октобру 1938) у југословенској војсци почело се много озбиљније размишљати и о појачању сопствених оклопних јединица. Новим планом наоружања (реферат Спрема државе за рат), који је из Ор-ганизацијског одељења Главног генералштаба био достављен министру војном и
морнарице, армијском генералу Милутину Ђ. Недићу 20. новембра 1938, била је предвиђена и набавка модерних тенкова. План се у основи држао смерница датих у предлогу министровог брата, генерала Милана Ђ. Недића из 1932-1934. године.
.....Према плану, требало је за сваку армију формирати по један батаљон средњих тенкова (укупно седам), а за располагање Врховној команди један батаљон тешких тенкова. Ради тога било је потребно набавити 252 средња тенка (по 36 за сваки од седам батаљона) и 36 тешких тенкова.(32) Након израде плана министар војни армијски генерал Милутин Недић је 23. децембра 1938. поднео усмени реферат председнику Министарског савета др Милану Стојадиновићу, на шта је наредног дана уследио захтев да се припреме детаљна обавештења о најхитнијим потребама војске у наоружању и опреми, како би се могао утврдити годишњи финансијски ефекат и израдити финансијски програм за предложене набавке и за ванредни кредит. Реферат са детаљним обавештењима упућен је из Главног генералштаба 13. фебруара 1939. године. Прорачун је рађен према одобреним средствима од три милијарде динара из Фонда народне одбране.(33) Након Стојадиновићевог пада даљи рад на остваривању овог програма преузела је влада Драгише Цветковића.
.....Тако је, када је већ свима било јасно да ће свет бити захваћен ратним сукобом, средином 1939. усвојен, у главним цртама, нови програм наоружања југословенске војске. Када су у питању тенковске јединице, план је у првој етапи (до краја 1940. године) предвиђао набавку свега једног батаљона средњих тенкова (36), а у другој етапи (до краја 1942. године) још 252 тенка (од тога 216 средњих и 36 тешких), при чему су задржана решења из предлога од фебруара 1939. године.(34) Из изреченог се може закључити да је набавка тенкова изгубила приоритет у односу на план попуне наоружања и опреме из 1936. године. На челу Главног генералштаба се у моменту када је план предложен и модификован налазио армијски генерал Душан Т. Симовић. Симовић је нешто пре него што ће доћи на место начелника Главног генералштаба био аутор рада у којем је, на основу искуства из Шпанског грађанског рата, тврдио да је значај тенкова за будући рат прецењен.(35) Са овим гледиштем слагао се и извештај југословенског војног изасланика у Паризу о истој теми из октобра 1938. године,(36) тако да уопште не чуди што је набавка већег броја тенкова остављена за другу етапу (1941/42. године).
.....Како је до одлуке о усвајању програма попуне наоружања и опреме и осталих мера битних за припрему државе за рат дошло тек на седници Министарског савета од 29. јуна 1939. године,(37) да- кле у предвечерје рата, могућности за његову реализацију и поред договорених иностраних кредитних линија наишле су са избијањем ратних сукоба на европском континенту на нове тешкоће. Људи у југословенском војном врху били су свесни да је, с обзиром на избијање рата, сигурност испорука порученог материјала подједнако неизвесна, ма у којој држави био поручен, ако дотична држава ступи у рат. При ондашњим приликама, будући да је било мало држава којима није претио рат, известан ризик био је неизбежан. Утолико пре што често поједине државе у које би се евентуално имало нешто више поверења нису биле у могућности да Југославији фабрикују по- требан ратни материјал или да дају потребне кредите уколико би те фабрикације и ти кредити уопште конвертовали са политичког гледишта.(3Цоол
.....Југословенска влада успела је до јула 1939. да обезбеди кредите од 500.000.000 лира за набавке у Италији, од 100.000.000 до 200.000.000 марака за набавке у Немачкој, 39 600.000.000 чешких круна за набавке у Чешко-Моравском протекторату, као и француски кредит у износу од 600.000.000 франака од којих је 100.000.000 требало да буде употребљено за подизање две фабрике целулозе, док би остала средства требало да буду употребљена за набавку ратног материјала. У Великој Британији Југославији је био одобрен само кредит у износу од 500.000 фунти стерлинга, који није смео бити прекорачен из девизних разлога.(40)
.....Након немачког напада на Пољску, склапање уговора о испорукама немачког наоружања Југославији није било извесно и поред тајног протокола од 5. јула 1939. и стално је одлагано по личној инструкцији Хермана Геринга. Југословенска влада је инсистирала код немачке стране да се отворено каже да ли ће се наставити са испорукама наоружања или неће, како би знала како да се оријентише. На поновљена инсистирања југословенске стране, Геринг је 19. септембра одлучио да се Југославији испоруче ратни материјал и авиони само за заиста важне и опипљиве економске противуслуге, као што је било добијање већих количина бакра, олова, цинка и конопље за којима је немачка индустрија имала велику потребу.(41)
....Ипак Југославија у овом периоду није била без сопствених адута за потребе отежане размене.(42) После преговора вођених у Београду крајем септембра и почетком октобра 1939. са немачком страном, 5. октобра је у главном граду Југославије потписан тајни протокол којим је предвиђена испорука немачког наоружања Југославији у замену за важне стратешке сировине по принципу из руке у руку. Овим је анулиран протокол од 5. јула 1939. који је предвиђао испоруку оружја на десетогодишњи, а авиона на шестогодишњи кредит. Уместо тога, Југославија је била принуђена да целокупну вредност примљеног наоружања исплати истовременим испорукама стратешких сировина.(43) За југословенску страну били су веома неповољни и услови за испоруке „Шкодиног" наоружања, на које је одлазило 73% вредности, а које је такође ушло у уговор. Наиме, не-
колико година раније уговорена набавка наоружања на кредит у Чехословачкој из „Шкодиних" завода, која је већ била отплаћена и по уговорима већ доспела за испоруку, подвргнута је под много неповољније одредбе новог споразума, према којем су ранија југословенска плаћања рачуната као клириншки салдо, док је сада за нао- ружање поново требало платити стратешким сировинама.(44)
.....Када су у питању тенкови, „Шкодини" заводи су крајем септембра 1939. понудили комплетан материјал за цео пук борних кола. Поред осталих моторних возила, понуђена су 144 средња тенка Шкода Т12 (120 + 24 резервна за паркову чету). Такви тенкови били су у наоружању бивше чехословачке и румунске војске, с тим што су Југо- словени тражили да тенк буде наоружан топом калибра 47 мм и са два митраљеза 7.9 мм. Поред тога, нешто пре „Шкодине" понуде, стигла је и понуда фирме Коблен-Данек, која је нудила лаке тенкове за потребе моторизације југословенске коњице.(45) На седници одржаној 24. октобра 1939. начелник Артиљеријско-техничког одељења Ми- нистарства војног и морнарице предложио је Комисији за набавку наоружања да се изврши набавка понуђених „Шкодиних" средњих тенкова Т12. Комисија се ипак одлучила да прво преко војног изасланика у Румунији прикупи податке о тамошњим резултатима испитивања „Шкодиних" тенкова те да се покуша да се од војног изасланика у Немачкој добију подаци о оригиналним немачким тенковима који су примењивани у дотадашњим ратним операцијама. Комисија је такође била и мишљења да од Главног генералштаба треба тражити информације о врсти и тежини тенкова који се планирају за наоружање југословенске војске, као и о дебљини њиховог оклопа и наоружању, па да тек онда размотри коначну одлуку о набавци.(46)
.....Крајем 1939. године на дневном реду нашло се и питање набавке тенкова за потребе модернизације југословенске Коњице. Наиме, командант Коњице, дивизијски генерал Драгослав Миљковић који се вратио из обиласка коњичких јединица Немачке и Италије, предложио је на 156. седници Комисије за набавку наоружања, одржаној 21. децембра 1939. године да се у новој формацији југословенских коњичких дивизија предвиде и дивизиони борних кола (тенкова). Предлог је подржао и члан Комисије, дивизијски генерал Милан Раденковић. Раденковић је сматрао да је корисније набавити тенкове, него оклопне аутомобиле.(47)
.....Испитивања чешких тенкова започела су у децембру 1939. године. Комисија за испитивање тенкова одређена је наређењем министра војске и морнарице Пов. А. Т. Бр. 21823 од 12. децембра 1939. године. Испитивање је вршено са тенковима Шкода ШИЈ(од 5,9 тона) и Шкода ШИИ-а (од 12,5 тона) и тенковима Л. Т. Х фирме Коблен-Данек (од 7,5 тона). Комисија је средином јануара 1940. предложила министру војном и морнарице да се за наоружање југословенске војске набаве средњи тенкови Скода ШИИ-а и лаки тенкови Л. Т. Х. које је производила фирма Коблен-Данек , с тим да се овласти начелник Артиљеријско-техничког одељења Министарсва да тражи од фирми да до крајњих граница смање рокове испоруке.(4Цоол
....Истовремено су преговори о набавци наоружања, укључујући и тенкове, вођени и са Француском. Француски војни изасланик у Београду је почетком јула 1939. тражио од Париза оружје за Југославију. Едуард Даладје је 19. јула обећао југословенском посланику Божидару Пурићу нове пошиљке хаубица, топова и тенкова. Б. Пурић је 31. јула опет затражио оружје и добио нешто из француских стокова.(49) За тенкове тада није добијен никакав одговор.(50) Ипак, до немачког напада на Пољску од француског зајма од 600 милиона франака искоришћена је само прва транша од 100 милиона намењена за изградњу фабрика целулозе. Остали износ због ратног стања у Француској и компликација око набавки материјала за потребе рата никада није реализован.(51)
.....У новонасталој ситуацији, начелник југословенског Главног генералштаба генерал Душан Симовић је у октобру, новембру и децембру 1939. у Београду водио преговоре са представницима француске Врховне команде, британског Империјалног генералштаба и представницима команданта француских трупа у Сирији, генерала Вегана у вези са потенцијалним отварањем фронта на Дунаву од стране сила Балканског савеза (Румуније, Југославије, Грчке и Турске). Сврха преговора била је, према генералу Симовићу, да се од савезника добије и потребно наоружање, укључујући и тенкове.(52)
.....Ипак, пресудан за успех набавке тенкова од Француза био је споразум са Немачком, будући да је задирао у њихове економске интересе. Наиме, Југославија је, после потписивања споразума са Немачком у октобру 1939, који се односио и на испоруке руда, увела мере за контролу западних рудника (Бор, Трепча...). Те мере наишле су на оштре француско-британске протесте 14. новембра 1939. године. Кнез Павле Карађорђевић и Александар Цинцар - Марковић одговорили су захтевом за оружје. Одмах затим су у Београд стигле француске и енглеске мисије. Енглеско-југословенски уговор потписан је 20. децембра 1939, а нови уговори у јануару 1940.(53) Протокол са списком ратног материјала који је набављен из Француске у замену за испоруку бакра потписан је 24. децембра 1939 године.(54) Захваљујући том Протоколу у пролеће (април) 1940. набављена су и пристигла за југословенску војску 54 тада модерна тенка Ренаулт Р35.(55)
....Док су тенкови из Француске набављени, предузете акције за набавку из Чешко-Моравског протектората остале су без резултата. Наиме, Немачка је, због ратних услова и потреба Вермахта, ограничавала испоруку наоружања из „Шкоде". Тако су транспорти наоружања из „Шкоде" намењени Југославији враћени са југословенске границе.(56) Југословенски војни врх наставио је са активностима чији је циљ био набавка раније предвиђеног броја тенкова. Како набавка тенкова из Чешко-Моравског протектората није извршена, представнику немачке фирме Схтеиер-Деимлер-Пуцх у Београду, Владимиру Г. Вуковићу наложено је крајем 1940. године да од фабрике прикупи податке и понуду за набавку тенкова од тог произвођача.(57)
.....Било је покушаја да се део ратног материјала, укључујући и тенкове, набави и у Сједињеним Америчким Државама. Наиме, још у мају 1939. југословенски војни изасланик у Паризу известио је да је од извесне личности блиске тамошњој америчкој амбасади сазнао да се у САД може купити потребан ратни материјал не само за девизе него и на кредит, будући да је југословенски политички став оцењиван као добар. Изнето је да се ратни материјал могао добити на кредит од шест месеци до две године, уз плаћање 10% у готовом.(5Цоол Након тога је у склопу преговора које је водио генерал Симовић, крајем октобра 1939, одлучено да се у САД пошаље официр за набавке који је требало да ступи у везу са представницима тамошње индустрије и утврди шта се тамо може набавити.(59) Потом је југословенско Министарство спољних послова доставило списак ратног материјала који се, под условом да не омета испоруке америчком Министарству рата, могао набавити у САД. На списку, који је Комисија за набавку наоружања разматрала на својој седници од 7. новембра 1939, налазила су се поред осталог и 84 лака тенка.(60) На заседању одржаном после три седмице одлучено је да се размотри само набавка понуђених топова са муницијом, али не и набавка тенкова из САД.(61) У новембру 1939. пристигла је и понуда агенције за трговину наоружањем Делка, за испоруку 50 лаких британских тенкова Wицкерс-Гардену року од осам до десет месеци, али је она одбијена због дужине рокова испоруке.(62)
.....Југославија је потребно наоружање покушала да набави и на истоку. Преговори о набавци једног дела модерног наоружања и опреме са СССР-ом почели су са обновом дипломатских и трговинских односа. С тим у вези је већ шеф југословенске трговинске делегације у СССР-у др Ђорђевић, у трочасовном разговору на пријему код Молотова 8. маја 1940, поред разговора о привредним темама упитао домаћина да ли СССР може продати и ,,50-100 ловаца и извиђача, тешку артиљерију, тенкове и бензин". Молотов се тада сагласио са продајом оружја Југославији.(63) Совјети су уверавали југословенску страну да су вољни да испоруче наоружање и тражили су списак југословенских потреба. Према подацима из новембра 1940. године које даје Миле Бјелајац, југословенска страна тражила је поред осталог и испоруку 100 средњих тенкова наоружаних топовима калибра 45 мм и већег.(64) Велимир Терзић наводи да су у склопу ових преговора Југословени од Совјета тражили испоруку укупно око 300 тенкова,(65) што се слаже са југословенским планом појачања оклопних јединица. Совјетска страна је одуговлачила са испорукама због неповерења у будуће држање Југославије, тако да до почетка ратних операција ништа од тражене борбене технике није добијено.(66)
.....У тренуцима грозничаве припреме земље за рат почело се размишљати и о сопственој производњи. Према мишљењу Главног генералштаба, које је формирано захваљујући предлогу Јасенице а. д. из Смедеревске Паланке о изради малих оклопних возила, било је корисно да се то предузеће оспособи и за израду лаких тенкова.(67) Ипак, ови пла- нови остали су до уласка земље у рат само на идеји, тако да је југосло- венска војска остала без ових преко потребних борбених средстава.
Развој формације тенковских јединица (1930-1941)
.....Иако је прва тенковска јединица југословенске војске формирана 1930. године, податке о формацији југословенских тенковских чета имамо тек из средине тридесетих година. Наиме, према прописаној мирнодопској формацији из 1935. године, свака од постојеће две чете борних кола требала је да има у свом саставу 12 тенкова (по три тенка у сваком од четири предвиђена вода) и 58 војника и старешина.(6Цоол
.....У време формирања Батаљона борних кола, донета је и нова уредба о формацији војске. Према тој уредби из 1936. године, Батаљон борних кола чинили су штаб, три тенковске чете и паркова чета. Према предвиђеним формацијским елементима, командант Батаљона борних кола био је пешадијски потпуковник, а командири тенковских чета пешадијски официри до чина капетана И класе.(69)
.....Поред батаљона борних кола, ван његовог састава, постојала је и Чета борних кола допунске команде. Чету су чинили командир, три вода, паркови вод и општи део. Командир је био пешадијски официр до чина капетана И класе. У овој чети требало је да буде укупно 72 човека и четири тенка.(70)
.....У лето 1937. године је од материјала испорученог из Чехословачке формиран Ескадрон брзих борних кола. Ескадрон је организацијски припадао Коњици и био је непосредно под њеном Командом, али је због обуке лоциран у Београду у саставу Батаљона борних кола. Поред осам тенкова (два вода), у састав Ескадрона улазила су и три оклопна (један вод) и три путничка теренска аутомобила, један камион и пет мотоцикала, док је по мирнодопској формацији у њему било 67 војника и старешина.(71)
.....До нове промене у формацији оклопних јединица дошло је у фебруару 1938, када је наређењем министра војске и морнарице било решено да свака чета борних кола има у свом наоружању три вода тенкова Ренаулт ФТ17 и један вод тенкова Ренаулт Кегрессе М28.(72) На тај начин су се у оквиру Батаљона борних кола нашла и тенкови Ренаулт Кегрессе М28, који су међу првима набављени за потребе југословенске војске, још 1929. године. Број тенкова у саставу батаљона повећан је тако по формацији на 48.
.....Нова набавка тенкова из Француске довела је до тога да је Наредбом министра војске и морнарице Пов. бр. 5176 од 25. Априла 1940. формиран, на дан 10. маја исте године, Други батаљон борних кола док је дотадашњи Батаљон борних кола, састављен од застарелих тенкова Ренаулт ФТ17 и Ренаулт Кегрессе, преименован у Први батаљон борних кола. Батаљон се састојао од штаба, три тенковске чете и помоћне чете. Људство је обезбеђено на тај начин што су према истој наредби, официри, подофицири и каплари и редови постојећег Батаљона борних кола равномерно распоређени на оба батаљона, а инспектор пешадије требало је да попуни оба батаљона официрима и подофицирима до пуног формацијског састава што пре, и то првенствено старешинама које су већ биле специјализоване за службу у јединицама борних кола, док је требало да регрути стигну у оба батаљона од 10. до 20. маја. Ипак, већи део обученог људства био је распоређен у 2. тенковском батаљону који је располагао новим материјалом, а недостатак је попуњен обичним старешинама (официрима и подофицирима) са којима се изводила обука. Други батаљон је био привремено смештен у логору „Краљевић Андреја", као орган ИИИ степена без класе, на снабдевању код Аутомобилског пука Министарства војске и морнарице.(73)
....Према Прилогу уз Уредбу о формацији војске у мобилно и ратно доба, са изменама од 30. 12.1940, сваки батаљон борних кола састојао се од штаба, три чете тенкова и помоћне чете. Оба батаљона борних кола југословенске војске била су истог формацијског састава, с тим што је Први био састављен од тенкова Ренаулт ФТ17 и Ренаулт Кегрессе М28, а други од тенкова Ренаилт Р35. Према новој формацији, сваки батаљон требало је да има у свом саставу 50 тенкова.(74)
.....У Првом батаљону који је био састављен од тенкова Ренаулт ФТ17 (три вода у свакој чети) и Ренаулт Кегрессе М28 (један вод у свакој чети) око1/3 тенкова била је наоружана митраљезима, а 2/3 топовима 37 мм, док је Други батаљон био састављен од тада модерних тенкова Ренаулт Р35 наоружаних и топом 37 мм и митраљезом. Предвиђено је да се од муниције носи у тенковима један борбени комплет и 50% комплета у аутомобилима.
.....Већ у јесен 1940, из Организационог одељења Главног генералштаба, упућен је 22. септембра 1940. године, министру војске и морнарице предлог за формирање пука борних кола, од дотадашња два батаљона. У истом акту предлаже се и премештај пука борних кола ван Београда, ради растерећивања београдског гарнизона. За дислокацију предложена су места Смедерево, Младеновац и Шабац.
.....Предлог Главног генералштаба о формирању пука борних кола од постојећа два батаљона, из септембра 1940, предвиђао је и неке промене у формацији. Како су према том предлогу органи за снабдевање били пренети на ниво штаба пука, предвиђено је да се они изузму из дотадашњег састава батаљона. На тај начин у штабу пука било је укупно 47 формацијских места(75) за старешине и војнике, док је број формацијских места у штабу батаљона борних кола смањен на 13.(76) На овај начин број људства је смањен за 19.(77)
.....Искуства из рата који је био у току указивала су на потребу да се због губитака у борби који су у Француској достизали и до 50% употребљених тенкова, остави извесна резерва за њихову попуну. Због тога је у предложеној формацији предвиђено појачање помоћне чете једним водом тенкова за резерву.
.....Због свега наведеног, допунама Уредбе о формацији прописано је и постојање чете борних кола допунске команде. Чету су чинили командир - пешадијски капетан И класе, три тенковска вода, паркови вод и општи део. У чети је било 73 старешине и војника, пет камиона, четири тенка и два мотоцикла са приколицом.(7Цоол
.....Пред крај 1940. године донет је и указ о коначној мирнодопској формацији југословенске Коњице. У складу с тим указом, у свакој од три моторизоване бригаде које су биле предвиђене да уђу у састав југословенских коњичких дивизија требао је да буде по један батаљон - дивизион лаких тенкова. Тенкови за потребе Коњице нису набављени а сама детаљна формација ових батаљона такође није била израђена.(79)
.....Према списку јединица сувоземне војске формираних на основу Уредбе о формацији војске у мирно доба, Пук борних кола чији је штаб био у Београду, састојао се од Првог и Другог батаљона борних кола. Штаб, Прва чета и Помоћна чета Првог батаљона били су лоцирани у Београду, Друга чета у Загребу, а Трећа у Сарајеву. Комплетан Други батаљон борних кола (Штаб, Прва, Друга, Трећа и Помоћна чета) био је стациониран у Београду. До Априлског рата пук је још био у формирању, док су јединице из његовог састава употребљене самостално.(80)
Наставак . . .
Обука људства тенковских јединица војске Краљевине Југославије
.....Први југословенски официри тенкисти обучени су захваљујући француској армији, и то у неколико наврата: у току 1920, затим 1927/28, 1929/30.(81) и 1936. године.(82) Кроз обуку у француској војсци прошло је укупно девет официра и два подофицира, од којих ће седморица наставити каријеру у оклопним јединицама војске Краљевине Ју- гославије. Са набавком „Шкодиних" танкета за моторизацију Коњице у току 1937. је на тромесечни курс за тенкисте у Моравицу у Чехословачкој послат и мањи број коњичких и пешадијских официра.(83)
.....За отпочињање организоване обуке у земљи, поред формирања већих тенковских јединица, најпре је било потребно израдити одговарајућа правила. Рад на Упуту за употребу оклопних јединица и одбрану од оклопних кола, који је представљао основу за извођење обуке у вези са тактичком употребом тенкова и одбраном од њих, отпочео је у лето 1936. када је формиран Први батаљон борних кола, а у плану је, како смо видели, било и проширење тенковских јединица. Овај Упут је штампан у штампарској радионици Министарства војске и морнарице тек 1938. године.(84) Ово упутство заснивало се на француским доктринарним ставовима према којима су тенкови имали улогу помоћног оруђа пешадије и нису се могли употребљавати за самостална борбена дејства.
....У току рада на Упуту вршене су и неке здружене вежбе дела тенковских јединица са осталим родовима војске. Када су у 1937. години вршена одредска бојева гађања, тенкови су коришћени само код Шумадијске дивизијске области, али је искуство са застарелим „Реноовим"моделима било разочаравајуће. Наиме, они већ на нагибу од 25° нису могли да прате пешадију. Кретали су се врло споро уз доста кварова, тако да је пешадија сама извршила јуриш. Закључак Инспекције пешадије, с тим у вези, био је да су тенкови марке Рено застарели и нису способни да прате пешадију на брдовитом земљишту, да на пешадију остављају врло рђав утисак, па их због тога треба што пре заменити каквим новим моделом.(85)
.....Након усвајања Упута обука тенковских јединица извођена је у складу са његовим поставкама. Већ је Планом изласка јединица борних кола на вежбалишта у 1939. години било предвиђено да све три чете батаљона, као и ескадрон брзих борних кола раде у саставу батаљона и од 13. до 23. септембра изведу заједничку допунску батаљонску обуку која је укључивала борбене вежбе, Егзерцирна правила борних кола, Ратну службу и извршење преосталих гађања, након чега је требало да све тенковске јединице од 26. септембра до 1. октобра узму учешћа у Колубарском маневру заједно са трупама И армијске области. Истим планом било је предвиђено да 1. чета Батаљона борних кола са десетином за везу изведе вежбе са трупама Зајечарског (шест дана), Нишког (осам дана) и Скопског гарнизона (осам дана), 2. чета са трупама Дравске дивизијске области (седам дана) и Осјечке дивизијске области (четири дана), те са трупама Вараждинског (осам дана) и Загребачког гарнизона (10 дана), док је 3. чета била највише ангажована. Требало је да она, поред извођења обуке сопствених војника и старешина и прописаних гађања, изведе и вежбе са слушаоцима Команде школа за пешадијске и артиљеријске официре у Калиновику и све то у трајању од 69 дана.(86) Према овом плану, Батаљон борних кола је први пут требало да изведе обуку као целина. Како се може видети из изложеног, у свим овим вежбама о могућем садејству тенкова са ваздухопловством није било ни помена. Да несрећа буде већа, ово наређење обустављено је само 20 дана након што је издато, тако да планирана обука није ни реализована.(87)
.....0 стању обучености људства и исправности борбених средстава у тенковским јединицама најбоље сведочи извештај заступника команданта Батаљона борних кола, капетана И класе Станимира Мишића о извршењу летње наставе у току 1939. године. Према том извештају, у другој чети стационираној у Загребу, чији је командир био капетан И класе Благоје Небреклијевић, налазила су се и два необучена командира вода, док је стање и исправност тенкова и осталих возила, као и оружја и оружаног прибора било добро. Те 1939. године ова чета није излазила на полигон ради извршења гађања, јер у околини Загребачког гарнизона није било погодног стрелишта. У току године, на положају командира чете, Небреклијевића је заменио капетан ИИ класе Милорад М. Обрадовић.
.....У Трећој чети у Сарајеву, чији је командир био капетан ИИ класе Љубиша Т. Терзић, према извештају, искусан командир, добар тактичар и врло добар организатор наставе, била су извршена сва предвиђена гађања топом и митраљезом. Чета је преко лета боравила у Трнову, где је имала погодне услове за извођење наставе, јер је недалеко од касарне било погодно земљиште за извођење предвиђених гађања. Сва предвиђена гађања извршила је и Прва чета смештена у Београду чији је командир био капетан ИИ класе Петар Ђ. Петровић.
.....Поред регрута, обука у летњем наставном периоду 1939. године изведена је и са резервистима. Тако је од 10. до 25. августа на петнаестодневној војној вежби било 26 каплара и редова који су том приликом оспособљени за командире и возаче тенкова, шофере, мотоциклисте и механичаре.(8Цоол
.....У новембру 1939. се на оправци у Војнотехничком заводу у Крагујевцу налазило шест тенкова Ренаулт Кегрессе М28, и то један из прве, два из друге и три из треће чете. Један тенк из прве чете био је на оправци у четној радионици, док је један тенк из састава друге чете био на оправци у аутомобилском пуку ИВ армијске области.(89) Као што се може видети из изнетог, највише дефеката имали су тенкови Ренаулт Кегрессе М28 са гумираним гусеницама.
.....Према мишљењу заступника команданта батаљона, капетана И класе Станимира Мишића, главни узроци који су ометали правилно извођење наставе код тенковских јединица били су у томе што су чете из састава батаљона биле лоциране у три гарнизона, што је отежавало командовање, контролу и утицај команданта батаљона на њихов рад. Проблем су представљале и смештајне прилике код свих чета, као и недостатак полигона за извођење наставе код чете стациониране у Загребу. Аутомобили на употреби били су стари и дотрајали, док је један број возила недостајао до пуног формацијског састава. Тенкови Рено Ф. Т. 17 већ су били истрошени и застарели.(90)
.....До формирања Другог батаљона борних кола, у мају 1940. године, југословенска војска располагала је са свега 19 официра специјализованих за службу у јединицама борних кола.(91)
.....Са приспећем нових тенкова Ренаулт Р35 и формирањем Другог батаљона борних кола људство је најпре требало да се упозна са новонабављеним борбеним средствима. Тако је с циљем упознавања са техничким карактеристикама новопримљених тенкова, као и разраде мотора, извршено, према Наређењу министра војске и морнарице Пов. Ђ. Бр. 8543 од 21. јуна 1940, пробно путовање са тенковима, теренским аутомобилима и ауторадионицама у две етапе. Прва етапа пробног путовања извршена је од 24. до 30. јуна 1940, при чему је пређен пут од 452 километра. На путовање се пошло са 24 тенка, два теренска аутомобила, две ауторадионице и једним путничким аутомобилом. Друга етапа извршена је у времену од 8. до 15. јула 1940, при чему је пређен пут од 449 километара. У том путовању учествовало је 26 тенкова, три теренска аутомобила, једна ауторадионица и један путнички аутомобил. Према извештају, посаде тенка, а нарочито возачи, искористиле су ову проверу да се добро упознају са тенковима, тако да су руковале њима веома добро.(92)
.....Са избијањем Другог светског рата и све већом улогом оклопних јединица у борбеним дејствима почели су се нагло мењати и доктринарни ставови југословенске војске о тактичкој употреби тенкова и одбрани од њих. Тако је Инструкција о орзанизацији оклопних и механизованих јединица и начину извођења савремене одбране(93) донета средином јуна 1940. године, а нови постулати прилагођени искуствима из операција у Пољској и на Западном фронту почели су да се примењују у обуци трупа тек од летњег наставног периода те године.
.....У складу са наведеном инструкцијом, да би се југословенска пешадија (коњица) и артиљерија практично навикле на борбу против оклопних јединица, у гарнизонима где су постојали тенкови, требало је да са њима што чешће сарађују. Врховна инспекција војне силе настојала је да упути тенковске јединице и у гарнизоне где оне нису постојале, ради сарадње са пешадијом и артиљеријом.(94) Посебну пажњу требало је посветити обуци про