Оцена Теме:
  • 0 Гласов(а) - 0 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Немања, Св. Сава и Стефан Првовенчани о пореклу Срба
#1

Свети Сава током посете Теодору I Ласкарису и Манојлу Сарантену у Никеји 1219., у циљу добијања аутокефалности за нашу цркву, не полаже право на њену самосталност на темељу апостолског порекла што је уобичајено у случају других Цркава. Ово је приметио још академик Никола Радојчић. Да смо аутохтони на Балканском полуострву нема сумње да би био искоришћен и тај аргумент
Пише: Димитрије Марковић
Линк ка чланку:

https://www.pogledi.rs/nemanja-sv-sava-i...28852.html
Одговори
#2

Не бих да критикујем превише, али ово је поприлично танак чланак.
Наравно, питање аутохтонизма је вишеслојно, компликовано итд. Тешко је говорити о нечему "засигурно".

Аутор покушава да примени дискурс анализу на средњевековне документе попут повеље Стефана Немање манастиру Хиландару. Међутим, он садржај повеље узима у потпуности здраво за готово и не приступа јој са критичке позиције, па као резултат тога извлачи закључај да је све написано у повељи коначна, потпуна истина. 

Међутим, повељама и другим документима сличне природе, владари у средњем веку (као и данас) нису нужно имали намеру да саопште неку готову истину већ да остваре извесни ефекат, утицај. То не значи да је садржај повеље нетачан (напротив, све је у документу потпуно тачно), али је неопходно узети у обзир околности присутне током писања документа као и друге аспекте који су на документ могли да утичу (нпр. жанр, стил писања...).

Конкретно:

"...Као што видимо, Стефан Немања помиње дедове и прадедове, али не говори о српским династијама, царевима и краљевима које измишљају псеудоисторичари.  Напротив, он износи чињенице да ,,Бог премилостиви утврди Грке царевима, а Угре краљевима” а њега постави за великог жупана."

Дакле, када аутор овако тумачи садржај, он тврди да Срби нису имали краљеве пре Првовенчаног, или да за њих Стефан Немања заправо није знао (?). Тако на крају испада да ни Михаило Војисављевић ни његови потомци нису били "међународно" признати као краљеви - што је глупост. Нисам сигуран, али мислим да се неђе и Јован Владимир помиње као краљ. Наравно да су Срби имали краљеве пре Немањића и наравно да је за то знао и Стефан Немања, али он својој повељи даје књижевничку, духовну димензију - он говори фигуративно. Он не препричава дословно балканску историју, јер су у Европи наравно постојали и други краљеви (ако рачунамо СРИ и цареви) а на Балкану су и Бугари имали свога Цара (о чијој титули се такође може дуго дискутовати).

Након тога:
"У Житију Светог Симеона од Стефана Првовенчаног читамо нпр. о ослобађању Улциња од стране Стефана Немање. Улцињ је, као и друге градове који се набрајају, каже Стефан Првовенчани, не само ,,држао грчки народ” него је и ,,сазидан од руку њихових”, дакле грчких. Да су Срби аутохтони на Балканском полуострву, био би сазидан нашим, а не грчким, рукама."

Боже помози. Да ли то значи да су Грци аутохтоно становништво Албаније и Црне Горе? Па, ваљда би по таквој "логици" Улцињ био сазидан илирским рукама, а не грчким? То што је неки град основан од некога не значи апсолутно ништа, а посебно када је у питању средоземље. Грци (који су по томе познати) су оснивали градове и колоније на Криму а нису староседеоци пространстава истока Европе. Кад се примени резоновање из чланка може се једино закључити да стара италска племена нису аутохтоно становништво југа Италије јер су Грци у једном моменту колонизовали тај простор - позната Magna Graecia.
Осим ако верујемо у грчко/тројанско порекло Римљана - Латина. Smile Поред тога, Улцињ вероватно нису ни основали Грци.

Даље:
"Даље, ако оставимо по страни чињеницу да Немањићи не говоре о свом пореклу од староседелаца на простору српске државе што би им, свакако, у политичком погледу, било од користи..."
Ако ме сећање служи, мислим да неки аутори говоре баш супротно - да су се Немањићи позивали на порекло од римскога цара Ликинија - Константиновог архиривала. То свакако не тврдим са великом сигурношћу.

"..., не смемо изгубити из вида ни веома важну чињеницу да Свети Сава током посете Теодору I Ласкарису и Манојлу Сарантену у Никеји 1219., у циљу добијања аутокефалности за нашу цркву, не полаже право на њену самосталност на темељу апостолског порекла што је уобичајено у случају других Цркава."

Али, на овим просторима је већ постојала апостолска црквена организација - Охридска Архиепископија. Наравно да Свети Сава није могао користити тај аргумент пред Ромејским императором.
Одговори
#3

Мени је питање аутохтонизма бесмислено, сем кад се говори о биљкама. Преношење тог појма на народе, звучи гадно.
Уосталом и јесте преузето из бечко-берлинске школе, која је почела са тим 1815. године, дошавши до Хитлера.
Све то нај, нај, што су они тврдили за Немце, Милош Милојевић је само окренуо, Немце заменио Србима.
Наравно, не мислим да има шансе да то прође међу Србима, али штети цркви, па самим тим и народу.
Иначе, скоро сам читао поново средњевековну литературу, нема тог везивања за Константина и сл.
Одговори
#4

П.С.
А ово што кажеш, може да буде, али не мора да значи.
Али факат је да Немањићи не дају ни један аргумент "аутохтоностима". Можда их и због тога ови потискују. Не могу да их потисну - и не дао Бог - али, кажем, све то нам штети.
Одговори
#5

(03-03-2025, 08:49 PM)Милослав Самарџић Пише:  Мени је питање аутохтонизма бесмислено, сем кад се говори о биљкама. Преношење тог појма на народе, звучи гадно.
 Сагласан сам...

Цитат:[quote pid="181887" dateline="1741027775"]
Иначе, скоро сам читао поново средњевековну литературу, нема тог везивања за Константина и сл.

[/quote]

Константин Филозоф помиње за Ликинија. И у неким старијим родословима, на пример из Пећке патријаршије стоји да је Стефан Немања његов директни потомак. Наравно, тачност тих информација је јако упитна (као и у већини родослова), а није на крају дана ни битна. Дакле, нису се Немањићи позивали на то наводно порекло али је у Србији Деспота Стефана та идеја провејавала (вероватно из различитих разлога).
Одговори
#6

(03-03-2025, 09:11 PM)Monarhist Пише:  
(03-03-2025, 08:49 PM)Милослав Самарџић Пише:  Мени је питање аутохтонизма бесмислено, сем кад се говори о биљкама. Преношење тог појма на народе, звучи гадно.
 Сагласан сам...

Цитат:[quote pid="181887" dateline="1741027775"]
Иначе, скоро сам читао поново средњевековну литературу, нема тог везивања за Константина и сл.

Константин Филозоф помиње за Ликинија. И у неким старијим родословима, на пример из Пећке патријаршије стоји да је Стефан Немања његов директни потомак. Наравно, тачност тих информација је јако упитна (као и у већини родослова), а није на крају дана ни битна. Дакле, нису се Немањићи позивали на то наводно порекло али је у Србији Деспота Стефана та идеја провејавала (вероватно из различитих разлога).
[/quote]

Да, знам за те изворе из 1400. и неке, тада се свашта писало, а углавном то нису били Срби, попут Константина, или Цамблака.
Одговори
#7

Питање је да ли је Ликиније имао директне потомке (унуке, праунуке итд). Он је био зет цара Константина, пошто је оженио његову сестру и имао је сина са њом.

Али синови Ликинија су неславно завршили:

"Ликинијев пораз је био потпун. Не само да је изгубио живот, већ га је изгубио и његов син и претпостављени наследник Ликиније Млађи, који је погубљен 327. године нове ере у Пули. А његов ванбрачни други син је сведен на статус роба који ради у ткачници у Картагини".

https://roman-empire.net/decline/licinius
Одговори
#8

Али нико не помиње ни досељавање. За Порфирогенита се види да је фалсификат.
Одговори
#9


Гостовање Димитрија Марковића, сталног стручног сарадника Одсека за апологетску мисију Мисионарског одељења Архиепископије београдско-карловачке на ТВ Храм.

У емисији се говорило о антихришћанском карактеру псеудоисторије (идеолошки систем ,,Срби, народ најстарији”), неопаганизму, узајамној вези псеудоисторије и неопаганизма али и пореклу теорија псеудоисторичара и појединих елемената неопаганизма из Немачке XIX и XX века.

Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.

Д М
Одговори
#10

У житију цара Уроша, Пајсије Јањевац је у седамнаестом веку писао да Немањићи воде порекло од Ликинија. Имао сам књигу "Сабрани списи" од патријарха Пајсија, а може се наћи онлајн

https://sofiografskaskola.com/wp-content...%D0%B8.pdf

Овде је издвојено дело "Житије цара Уроша"

https://sofiografskaskola.com/wp-content...%D0%B0.pdf

Кад говори о Ликинију или Лицинију, то се налази на стр. 87-88 у "Сабраним списима".

Ту сам први пут прочитао за порекло Немањића од Ликинија.
Одговори
#11

(04-03-2025, 06:56 AM)пек. Пише:  Али нико не помиње ни досељавање. За Порфирогенита се види да је фалсификат.

Како си види? Тибор Живковић је писао да није, а он је најдубље упао у ту материју.
Зашто је важно досељавање? Сви су се негде, некад, кретали. Јел ово сад тврде да је ма какво кретање за Србе искључено?
Одговори
#12

А и да није фалсификат, то је опет јако слаб и непоуздан извор. Сачињен 300 година после наводних догађаја.
Одговори
#13

(04-03-2025, 02:38 PM)Monarhist Пише:  А и да није фалсификат, то је опет јако слаб и непоуздан извор. Сачињен 300 година после наводних догађаја.

То је добар аргумент који се користи у методологији историјских наука. Наравно да у овој области Ти знаш више.

Али не знам да ли је аргумент пресудан у критичкој анализи.

На пример, Плутарх је писао биографију Александра Македонског, а временска разлика између њих двојице износи 300 или 400 година. А на Западу кажу да је то најбољи извор за биографију Александра Македонског, без обзира што није примарни извор

https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/R.../home.html
Одговори
#14

(04-03-2025, 02:38 PM)Monarhist Пише:  А и да није фалсификат, то је опет јако слаб и непоуздан извор. Сачињен 300 година после наводних догађаја.
Да, има доста мана, Тибор Живковић их је сјајно нашао, а онда је поредио са оно мало других извора и саставио прилично уверљиву верзију.
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним