16-11-2014, 10:39 PM
Прилажем овој теми једну биографију из књиге ''Споменица официра 60. класе НШ Војне академије'', о пилоту краљевине Југославије који је летио на бомбардеру Б-24, једном од 4 колико их је Рузвелт поклонио краљевини Југославији.
Цитирам текст:
ПАВЛОВИЋ М. СЛОБОДАН, ''Бобан'', ваздухопловни официр из пешадије. Рођен 24. августа 1916. у Чачку, погинуо на свој рођендан 24. августа 1944 године изнад Сплита у ''летећој Тврђави'' Б – 24 Либератор.
Завршио 60. класу Ниже школе Војне академије и произведен у пјешадијског потпоручника 1. октобра 1935. , а затим свршио 18. класу Извиђачке школе у Панчеву 1939 године. Унапређен у чин поручника 1. октобра 1939 године.
Рат га је затекао на дужности извиђача 209. ескадриле 64. ваздухопловне групе, 3. ваздухопловног пука у Скопљу на ратном летилишту Стубал на Косову. После капитулације Југославије 1941 године, преко Грчке евакуисао се на Блиски Исток. Био је у америчком ратном ваздухопловству у САФ, летећи на једном од четири Либератора које нам је Рузвелт поклонио. Даља судбина Слободана Павловића изнета је у приложеном чланку.
Велизар Вучковић
НАШ КЛАСНИ ДРУГ СЛОБОДАН ПАВЛОВИЋ
ВАЗДУХОПЛОВНИ КАПЕТАН
После капитулације Југославије 1941 године успева да се преко Грчке пребаци на Блиски Исток. По завршетку преобуке у САД, вратио се и био распоређен за извиђача у 15. ваздушној армији у Средоземљу. Извршавао је задатке као извиђач на тешком бомбардеру Б-24.
Погинуо је у околини Сплита 24. августа 1944 године, на свој рођендан, са целокупном посадом бомбардера Б-24, којим је пилотирао капетан Радосављевић. Посада се враћала са успешно извршеног бомбардовања немачке ваздухопловне индустрије.
Према подацима ваздухопловног мајора Душана Ћировића и ваздухопловног капетана Миљка Врачарића, Слободан Павловић је био капетан извиђач и у чин капетана 2. класе вероватно унапређен децембра 1943. или јануара 1944 године, али тај податак није могао бити проверен.
Слободан Павловић је био одликован златном медаљом за храброст указом О. бр. 2712, од 1. децембра 1943 године и то је било објављено у Службеним Новинама, које су излазиле у Лондону.
Погибија Слободана Павловића и целе посаде његовог аероплана, осим једног члана посаде који се спасао падобраном, а чије име није могло бити утврђено, према казивању капетана Миљка Врачарића, десила се на следећи начин:
Једна повећа група америчких бомбардера се враћала из Јужне Немачке ка Фођи у Италији по извршеном задатку. Један од аероплана те групе почео је да заостаје услед квара на мотору и вођа групе је одредио капетана Благоја Радосављевића да и он остане позади и чува овај оштећени аероплан од могућих напада немачких ловаца. Оштећени аероплани који су се вукли ка својим базама су увек били лак и јефтин плен ловаца, а поготово ако су ишли сами. И зато је Радосављевић добио наређење да са овим несретником остане да му чува реп. Никако није било јасно зашто је Радосављевић летео тако близу овога кога је имао да штити. Негде у близини Сплита ова два аероплана су се сударили и обе посаде изгинуле, осим једног који се из Радосављевићевог аероплана падобраном спасао и пао у руке партизанима, који су му дали објаву и са њом њоме дошао после неколико дана у Италију да се придружи својој јединици.
А како се десило да се Слободан Павловић нађе у америчком ваздухопловству, изнећемо укратко:
Многима је позната Каирска афера. Ђенерал Мирковић је одбио да преда команду потпуковнику Миодрагу Лозићу и њему се придружио већи број ваздухопловаца. Они који су остали верни влади су били махом у Лондону, док су присталице ђенерала Мирковића биле притворене у једном логору и негде у јесен били послати у Америку на преобуку и од њих су створене четири посаде за Б-24 Либераторе које нам је Рузвелт поклонио и план је био да се ти аероплани употребе за снадбевање Драже Михаиловића у Југославији. Али док су се ти људи оспособљавали да лете на Либераторима, прилике су се промениле на штету Михаиловића. Негде 1943. у јесен, један од посланика у америчком Конгресу питао је како то да се за дотурање помоћи ђенералу Михаиловићу дају четири најмодернија тешка бомбардера, када се зна да уместо борбе против Немаца, он сарађује са Немцима. И одговорни представник владе је одговорио да се ти аероплани неће употребити за ту сврху коју су били намењени, већ ће се употребити за друге сврхе.
И тако уместо снабдевања Драже Михаиловића ова четири аероплана су се нашла у 15. америчкој ваздухопловној армији (15 th Air Force) и почели операције са једног аеродрома у Тунезији.
На једном изласку са тог аеродрома противу жељезничких комуникација у Софији, а на повратку са тога задатка је оборен код Призрена Либератор којим је пилотирао резервни капетан 1. класе Драгиша Станисављевић, други пилот поручник Милош Јелић, навигатор поручник Миљковић Живко, бомбардер капетан Вечерина Динко, стрелац потпоручник Огњан Лакић, сви одликовани орденом Карађорђеве Звезде са мачевима 4. реда, затим, златном медаљом Карађорђеве Звезде војничког реда: наредник - телеграфиста Халапа Иван, рез. вазд. наредник механичар - стрелац Миодраг Тимотијевић и рез. вазд. поднаредник - стрелац Васа Бендарић. Овај аероплан је био изгубљен негде почетком новембра 1943 године.
19. децембра 1943 године, приликом напада и бомбардовања фабрике авиона у Аугзбургу, оборен је Либератор којим је пилотирао капетан 1. класе Душан Милојевић, други пилот капетан 2. класе Момчило Видојковић; навигатор поручник Боривоје Стефановић, радио телеграфиста - стрелац потпоручник Едвард Церај и наредник Јован Огњановић и наредници механичари - стрелци Фрањо Интихар, Петар Исић и Душан Лазаревић.
Да наведемо и имена посаде Слободана Павловића која је изгинула: пилот капетан 1. класе Благоје Радосављевић, други пилот капетан 2. класе Боривоје Вулић, извиђач – навигатор Слободан Павловић, бомбардер – стрелац потпоручник Обрад Црвенковић, механичар – стрелац потпоручник Вуко Шијаковић, механичар – стрелац потпоручник Борис Парапатић, механичар – стрелац потпоручник Тома Живановић, механичар – стрелац наредник Мулутин Бобек и механичар – стрелац наредник Емил Трампуш.
Слава им!
Цитирам текст:
ПАВЛОВИЋ М. СЛОБОДАН, ''Бобан'', ваздухопловни официр из пешадије. Рођен 24. августа 1916. у Чачку, погинуо на свој рођендан 24. августа 1944 године изнад Сплита у ''летећој Тврђави'' Б – 24 Либератор.
Завршио 60. класу Ниже школе Војне академије и произведен у пјешадијског потпоручника 1. октобра 1935. , а затим свршио 18. класу Извиђачке школе у Панчеву 1939 године. Унапређен у чин поручника 1. октобра 1939 године.
Рат га је затекао на дужности извиђача 209. ескадриле 64. ваздухопловне групе, 3. ваздухопловног пука у Скопљу на ратном летилишту Стубал на Косову. После капитулације Југославије 1941 године, преко Грчке евакуисао се на Блиски Исток. Био је у америчком ратном ваздухопловству у САФ, летећи на једном од четири Либератора које нам је Рузвелт поклонио. Даља судбина Слободана Павловића изнета је у приложеном чланку.
Велизар Вучковић
НАШ КЛАСНИ ДРУГ СЛОБОДАН ПАВЛОВИЋ
ВАЗДУХОПЛОВНИ КАПЕТАН
После капитулације Југославије 1941 године успева да се преко Грчке пребаци на Блиски Исток. По завршетку преобуке у САД, вратио се и био распоређен за извиђача у 15. ваздушној армији у Средоземљу. Извршавао је задатке као извиђач на тешком бомбардеру Б-24.
Погинуо је у околини Сплита 24. августа 1944 године, на свој рођендан, са целокупном посадом бомбардера Б-24, којим је пилотирао капетан Радосављевић. Посада се враћала са успешно извршеног бомбардовања немачке ваздухопловне индустрије.
Према подацима ваздухопловног мајора Душана Ћировића и ваздухопловног капетана Миљка Врачарића, Слободан Павловић је био капетан извиђач и у чин капетана 2. класе вероватно унапређен децембра 1943. или јануара 1944 године, али тај податак није могао бити проверен.
Слободан Павловић је био одликован златном медаљом за храброст указом О. бр. 2712, од 1. децембра 1943 године и то је било објављено у Службеним Новинама, које су излазиле у Лондону.
Погибија Слободана Павловића и целе посаде његовог аероплана, осим једног члана посаде који се спасао падобраном, а чије име није могло бити утврђено, према казивању капетана Миљка Врачарића, десила се на следећи начин:
Једна повећа група америчких бомбардера се враћала из Јужне Немачке ка Фођи у Италији по извршеном задатку. Један од аероплана те групе почео је да заостаје услед квара на мотору и вођа групе је одредио капетана Благоја Радосављевића да и он остане позади и чува овај оштећени аероплан од могућих напада немачких ловаца. Оштећени аероплани који су се вукли ка својим базама су увек били лак и јефтин плен ловаца, а поготово ако су ишли сами. И зато је Радосављевић добио наређење да са овим несретником остане да му чува реп. Никако није било јасно зашто је Радосављевић летео тако близу овога кога је имао да штити. Негде у близини Сплита ова два аероплана су се сударили и обе посаде изгинуле, осим једног који се из Радосављевићевог аероплана падобраном спасао и пао у руке партизанима, који су му дали објаву и са њом њоме дошао после неколико дана у Италију да се придружи својој јединици.
А како се десило да се Слободан Павловић нађе у америчком ваздухопловству, изнећемо укратко:
Многима је позната Каирска афера. Ђенерал Мирковић је одбио да преда команду потпуковнику Миодрагу Лозићу и њему се придружио већи број ваздухопловаца. Они који су остали верни влади су били махом у Лондону, док су присталице ђенерала Мирковића биле притворене у једном логору и негде у јесен били послати у Америку на преобуку и од њих су створене четири посаде за Б-24 Либераторе које нам је Рузвелт поклонио и план је био да се ти аероплани употребе за снадбевање Драже Михаиловића у Југославији. Али док су се ти људи оспособљавали да лете на Либераторима, прилике су се промениле на штету Михаиловића. Негде 1943. у јесен, један од посланика у америчком Конгресу питао је како то да се за дотурање помоћи ђенералу Михаиловићу дају четири најмодернија тешка бомбардера, када се зна да уместо борбе против Немаца, он сарађује са Немцима. И одговорни представник владе је одговорио да се ти аероплани неће употребити за ту сврху коју су били намењени, већ ће се употребити за друге сврхе.
И тако уместо снабдевања Драже Михаиловића ова четири аероплана су се нашла у 15. америчкој ваздухопловној армији (15 th Air Force) и почели операције са једног аеродрома у Тунезији.
На једном изласку са тог аеродрома противу жељезничких комуникација у Софији, а на повратку са тога задатка је оборен код Призрена Либератор којим је пилотирао резервни капетан 1. класе Драгиша Станисављевић, други пилот поручник Милош Јелић, навигатор поручник Миљковић Живко, бомбардер капетан Вечерина Динко, стрелац потпоручник Огњан Лакић, сви одликовани орденом Карађорђеве Звезде са мачевима 4. реда, затим, златном медаљом Карађорђеве Звезде војничког реда: наредник - телеграфиста Халапа Иван, рез. вазд. наредник механичар - стрелац Миодраг Тимотијевић и рез. вазд. поднаредник - стрелац Васа Бендарић. Овај аероплан је био изгубљен негде почетком новембра 1943 године.
19. децембра 1943 године, приликом напада и бомбардовања фабрике авиона у Аугзбургу, оборен је Либератор којим је пилотирао капетан 1. класе Душан Милојевић, други пилот капетан 2. класе Момчило Видојковић; навигатор поручник Боривоје Стефановић, радио телеграфиста - стрелац потпоручник Едвард Церај и наредник Јован Огњановић и наредници механичари - стрелци Фрањо Интихар, Петар Исић и Душан Лазаревић.
Да наведемо и имена посаде Слободана Павловића која је изгинула: пилот капетан 1. класе Благоје Радосављевић, други пилот капетан 2. класе Боривоје Вулић, извиђач – навигатор Слободан Павловић, бомбардер – стрелац потпоручник Обрад Црвенковић, механичар – стрелац потпоручник Вуко Шијаковић, механичар – стрелац потпоручник Борис Парапатић, механичар – стрелац потпоручник Тома Живановић, механичар – стрелац наредник Мулутин Бобек и механичар – стрелац наредник Емил Трампуш.
Слава им!