17-02-2015, 04:08 PM
О ГАТАРСКИМ И ВРАЧАРСКИМ БЕСМИСЛИЦАМА
И да зна сваки од вас држати сасуд свој у светости и у части, а не у страсти похотној, као и незнабошци који не познају Бога (1. Сол 4, 4–5). Ово слово намењено је, пре свих, онима који су пали у превелики немар. А ако су такве оптужбе упућиване Јудејима, какав бисмо опроштај и какво оправдање могли да очекујемо ми који, након толике благодати коју примисмо, завршавамо у истој духовној беди као и они? Многи и данас страдавају од ове болести и разарају своје животе. Они који се одадоше бављењу гатарским бесмислицама, осим што се сукобе са Богом, добијају као плату непотребне жалости и удаљавају се од подвига врлине. Тиме је ђаво убедио оне најнерасудније да не зависе од њих самих дела врлине или греха, нити да су удостојени икакве слободне воље, настојећи да тако постигне две ствари, које су уједно и најпогубније: и да их одговори од улагања труда у стицање врлине и да их лиши предрагоценога дара слободе.
Ову страхотну болест наш ненавидник уводи у човека неки пут кроз врачање, некада кроз гатање по знаковима, кроз сујеверно разликовање дана, кроз зло учење о судбини и на многе друге начине, доводећи све у потпуно растројство. (На Исаију, ПГ 56, 35)
ЉУДСКЕ ЖРТВЕ. О МРТВАЦИМА КОЈИ ГОВОРЕ (тј. о спиритизму)
А шта би могао рећи", питаће неко, "о томе што неки жреци отимају децу, кољу је и користе се њом приликом савршавања магијских обреда?" Шта ту има да се каже? О томе да ови кољу децу, додуше, сведоче многи. Него реци ти мени, одакле ти помисао да им душе закланих помажу у њиховим магијским делима? "Дешава се", кажеш,"да ђавоимани вичу: 'Ја сам душа закланога!'" Али и то је тек ђавоља смицалица и обмана. Та није душа умрлога та која се јавља, него демон који јој подражава да би преварио оне који га слушају, јер када би душа могла да уђе у демонску ипостас, утолико пре могла би да уђе у сопствено тело. Иначе не би могло да се логично објасни то да недужно пострадала душа сарађује са оним који јој је нанео неправду, нити то да човек може да преобрази бестелесну силу у неки други начин постојања. Због тога, уколико је телима то немогуће и ако нико не може да преобрази људско тело у тело магарца, утолико пре немогуће је да се догоди то са невидљивом душом. Нико њу не може преобразити у демонско биће.
Према томе, све су то бунцања пијаних вештица и приче за малу децу. (На Матеја, ПГ 57, 353)
САТАНСКО СЛУЖЕЊЕ И ЗНАМЕЊА
Сатанско служење су свако сујеверно разликовање дана, гатање и читање знамења. А шта су све знамења?
Догађа се често да неко излазећи из куће и угледавши кога без ока или без ноге, протумачи то као некакав знак. То је сатанско служење. Не чини дан лошим сусрет са неким човеком, него живљење у гресима. Стога, када излазиш из куће, једнога се само чувај – да грех не сретнеш. То је оно што нас обара, а без тога ни ђаво неће моћи да нам нашкоди. А ти, ето, видиш човека, па помислиш како је то лош знак, а не видиш замку ђаволову, која те окреће против другога човека који ти никакво зло није нанео и злоби ти брата твога без икаквог разлога. Бог нам је заповедио да и непријатеље љубимо, а ти се одвраћаш од онога који ти ништа не учини и кога ни за шта не можеш окривити. Не увиђаш ли како се то ненавидник наш са тобом подсмева, како је то не тек срамотно, него и погубно?
Ево још жалосних примера. Мада црвеним од срама, рећи ћу и ово ради вашег спасења. Ако нам у сусрет, кажеш, наиђе девојка, дан ће нам бити неуспешан; ако ли сретнемо блудницу, биће успешан и чека нас велики добитак. Покриваш лице, лупаш се по челу и клањаш до земље, али не чиниш то сада јер се срамиш разобличавања, него када ти се догоди ово што рекох .
Гледај, дакле, како нам и ту ђаво припреми замку – од целомудрене да се одвраћамо, а да се радујемо беспризорној. Знајући да Христос каже: Који погледа на жену са жељом за њом, већ је учинио прељубу са њом у срцу своме (Мт 5, 28) и видевши како многи успевају да одоле разврату, а желећи, опет, да их како другачије обрати на грех, ненавидник је овим лукавством постигао да неки са радошћу гледају неће ли где срести блудну жену.
А шта, опет, рећи за оне који користе бајалице и амулете и који главу и ноге украшавају бакрењацима са ликом Александра Македонског? Па је ли то уздање наше, па зар да после Крста и смрти Господње наду у спасење своје полажемо у лик неког јелинског краља?
АКО ВРУЋИЦА И ПОПУСТИ, НЕИЗДРЖИВО ЈЕ МУЧЕЊЕ САВЕСТИ
Мада неки мисле да врућица може да попусти захваљујући бајалицама, то у бити није тако. Оне ће да твоју савест запале другом, још страшнијом, грозницом – да те свакодневно раздире размишљање и да те шиба савест говорећи ти: "Злочастио си, безаконовао си, нарушио си мир са Христом. Због безначајне слабости издао си благочашће." Зар само ти страдаш? Гле, нико други није се дрзнуо да учини нешто тако, а ти си, несрећниче, сопствену душу мамону на жртву принео. Како ћеш се Христу оправдати? Како ћеш га призвати у молитви? Какве ћеш савести поново ступити у храм, каквим ћеш очима свештеника погледати? Каквом руком ћеш се Трпезе дотаћи? Каквим ћеш ушима слушати читање Светога Писма?
Тиме ће те савест посведневно раздирати и та ће те помисао стално тиштити. Па какво је то онда здравље, када у нама стално пребивају и наши тужитељи? А ако још мало потрпиш и презреш оне који би да ти очитају којекакве бајалице или ти на тело закаче неки амулет и ако их изагнаш из свога дома гневећи се праведнички, сместа ће се и савест твоја успокојити. А ако те врућица и жари једнако, твоја душа стећи ће мир бољи и кориснији од свакога освежења и олакшања, јер, примиш ли бајалицу, па макар и оздравио, горе ће ти бити него онима који трпе грозницу, будући да ћеш оптерећивати своју савест непрестаним размишљањем о греху. Ако и страдаш од сваковрсне невоље, одвратиш ли се од таквих зликоваца, наћи ћеш се у стању које је боље од свакога здравља, јер, будеш ли расуђивао, препознаћеш сопствену гордост, душа твоја ће се узрадовати, а савест ће те похвалити и одати ти признање: "Нека ти је на част, слуго Христов, верни човече, подвижниче благочашћа." Ти, који си више волео да у страдањима умреш, него да издаш благочашће које си имао, наћи ћеш се међу мученицима у онај дан. Као што су и они више волели да буду ишибани и истјазавани да би били и прослављени, тако и ти данас. Више си волео да те шибају и да те муче врућица и ране, но да притекнеш бајалицама, злочашћу и амулетима. А храњен тим надама, ни осетити нећеш муку која ти све то причињава. Па ако те не одведе у смрт ова врућица, хоће нека друга, а ако не умремо сада, умрећемо касније.
Нама је дато пропадљиво тело, али не зато да бисмо због његових страдања притицали бешчашћу, него да би нас та страдања привела благочашћу. Када бисмо били мудрији, пропадљивост и смртност тела постале би нам разлогом за радост и дале би нам много смелости у онај дан и не само у онај дан, већ и у садашњем животу. Стога, када са гневом изагнаш из свога дома жреце, похвалиће те сви који то чуше, задивиће се и рећи: "Тај човек, мада болест трпљаше и мада га непрестано наговараху и саветоваху да прими бајалице, одби, рекавши им: 'Боље је да овако умрем, него да издам благоверје.'" А они који те чуше прославиће, задивљени, Бога.
Колико ће то бити достојније од споменика, славније од икона, торжественије од почасти? Сви ће те похвалити и назвати блаженим, сви ће те овенчати и, стекавши и сами опет ревност, подражаваће твоме мужеству. А ако и ко други чини исто, ти ћеш добити плату као онај који је први подстакао на ревност. И неће бити само похваљени твоји подвизи, но ће убрзо, и не сумњај у то, следити и избављење од болести. Ова твоја мужествена одлука и Господа ће ти учинити благосклонијим и сви свети, осећајући радост због твоје решености, помолиће се из свега срца за тебе.
СВЕТИ ЈОВАН ЗЛАТОУСТИ
И да зна сваки од вас држати сасуд свој у светости и у части, а не у страсти похотној, као и незнабошци који не познају Бога (1. Сол 4, 4–5). Ово слово намењено је, пре свих, онима који су пали у превелики немар. А ако су такве оптужбе упућиване Јудејима, какав бисмо опроштај и какво оправдање могли да очекујемо ми који, након толике благодати коју примисмо, завршавамо у истој духовној беди као и они? Многи и данас страдавају од ове болести и разарају своје животе. Они који се одадоше бављењу гатарским бесмислицама, осим што се сукобе са Богом, добијају као плату непотребне жалости и удаљавају се од подвига врлине. Тиме је ђаво убедио оне најнерасудније да не зависе од њих самих дела врлине или греха, нити да су удостојени икакве слободне воље, настојећи да тако постигне две ствари, које су уједно и најпогубније: и да их одговори од улагања труда у стицање врлине и да их лиши предрагоценога дара слободе.
Ову страхотну болест наш ненавидник уводи у човека неки пут кроз врачање, некада кроз гатање по знаковима, кроз сујеверно разликовање дана, кроз зло учење о судбини и на многе друге начине, доводећи све у потпуно растројство. (На Исаију, ПГ 56, 35)
ЉУДСКЕ ЖРТВЕ. О МРТВАЦИМА КОЈИ ГОВОРЕ (тј. о спиритизму)
А шта би могао рећи", питаће неко, "о томе што неки жреци отимају децу, кољу је и користе се њом приликом савршавања магијских обреда?" Шта ту има да се каже? О томе да ови кољу децу, додуше, сведоче многи. Него реци ти мени, одакле ти помисао да им душе закланих помажу у њиховим магијским делима? "Дешава се", кажеш,"да ђавоимани вичу: 'Ја сам душа закланога!'" Али и то је тек ђавоља смицалица и обмана. Та није душа умрлога та која се јавља, него демон који јој подражава да би преварио оне који га слушају, јер када би душа могла да уђе у демонску ипостас, утолико пре могла би да уђе у сопствено тело. Иначе не би могло да се логично објасни то да недужно пострадала душа сарађује са оним који јој је нанео неправду, нити то да човек може да преобрази бестелесну силу у неки други начин постојања. Због тога, уколико је телима то немогуће и ако нико не може да преобрази људско тело у тело магарца, утолико пре немогуће је да се догоди то са невидљивом душом. Нико њу не може преобразити у демонско биће.
Према томе, све су то бунцања пијаних вештица и приче за малу децу. (На Матеја, ПГ 57, 353)
САТАНСКО СЛУЖЕЊЕ И ЗНАМЕЊА
Сатанско служење су свако сујеверно разликовање дана, гатање и читање знамења. А шта су све знамења?
Догађа се често да неко излазећи из куће и угледавши кога без ока или без ноге, протумачи то као некакав знак. То је сатанско служење. Не чини дан лошим сусрет са неким човеком, него живљење у гресима. Стога, када излазиш из куће, једнога се само чувај – да грех не сретнеш. То је оно што нас обара, а без тога ни ђаво неће моћи да нам нашкоди. А ти, ето, видиш човека, па помислиш како је то лош знак, а не видиш замку ђаволову, која те окреће против другога човека који ти никакво зло није нанео и злоби ти брата твога без икаквог разлога. Бог нам је заповедио да и непријатеље љубимо, а ти се одвраћаш од онога који ти ништа не учини и кога ни за шта не можеш окривити. Не увиђаш ли како се то ненавидник наш са тобом подсмева, како је то не тек срамотно, него и погубно?
Ево још жалосних примера. Мада црвеним од срама, рећи ћу и ово ради вашег спасења. Ако нам у сусрет, кажеш, наиђе девојка, дан ће нам бити неуспешан; ако ли сретнемо блудницу, биће успешан и чека нас велики добитак. Покриваш лице, лупаш се по челу и клањаш до земље, али не чиниш то сада јер се срамиш разобличавања, него када ти се догоди ово што рекох .
Гледај, дакле, како нам и ту ђаво припреми замку – од целомудрене да се одвраћамо, а да се радујемо беспризорној. Знајући да Христос каже: Који погледа на жену са жељом за њом, већ је учинио прељубу са њом у срцу своме (Мт 5, 28) и видевши како многи успевају да одоле разврату, а желећи, опет, да их како другачије обрати на грех, ненавидник је овим лукавством постигао да неки са радошћу гледају неће ли где срести блудну жену.
А шта, опет, рећи за оне који користе бајалице и амулете и који главу и ноге украшавају бакрењацима са ликом Александра Македонског? Па је ли то уздање наше, па зар да после Крста и смрти Господње наду у спасење своје полажемо у лик неког јелинског краља?
АКО ВРУЋИЦА И ПОПУСТИ, НЕИЗДРЖИВО ЈЕ МУЧЕЊЕ САВЕСТИ
Мада неки мисле да врућица може да попусти захваљујући бајалицама, то у бити није тако. Оне ће да твоју савест запале другом, још страшнијом, грозницом – да те свакодневно раздире размишљање и да те шиба савест говорећи ти: "Злочастио си, безаконовао си, нарушио си мир са Христом. Због безначајне слабости издао си благочашће." Зар само ти страдаш? Гле, нико други није се дрзнуо да учини нешто тако, а ти си, несрећниче, сопствену душу мамону на жртву принео. Како ћеш се Христу оправдати? Како ћеш га призвати у молитви? Какве ћеш савести поново ступити у храм, каквим ћеш очима свештеника погледати? Каквом руком ћеш се Трпезе дотаћи? Каквим ћеш ушима слушати читање Светога Писма?
Тиме ће те савест посведневно раздирати и та ће те помисао стално тиштити. Па какво је то онда здравље, када у нама стално пребивају и наши тужитељи? А ако још мало потрпиш и презреш оне који би да ти очитају којекакве бајалице или ти на тело закаче неки амулет и ако их изагнаш из свога дома гневећи се праведнички, сместа ће се и савест твоја успокојити. А ако те врућица и жари једнако, твоја душа стећи ће мир бољи и кориснији од свакога освежења и олакшања, јер, примиш ли бајалицу, па макар и оздравио, горе ће ти бити него онима који трпе грозницу, будући да ћеш оптерећивати своју савест непрестаним размишљањем о греху. Ако и страдаш од сваковрсне невоље, одвратиш ли се од таквих зликоваца, наћи ћеш се у стању које је боље од свакога здравља, јер, будеш ли расуђивао, препознаћеш сопствену гордост, душа твоја ће се узрадовати, а савест ће те похвалити и одати ти признање: "Нека ти је на част, слуго Христов, верни човече, подвижниче благочашћа." Ти, који си више волео да у страдањима умреш, него да издаш благочашће које си имао, наћи ћеш се међу мученицима у онај дан. Као што су и они више волели да буду ишибани и истјазавани да би били и прослављени, тако и ти данас. Више си волео да те шибају и да те муче врућица и ране, но да притекнеш бајалицама, злочашћу и амулетима. А храњен тим надама, ни осетити нећеш муку која ти све то причињава. Па ако те не одведе у смрт ова врућица, хоће нека друга, а ако не умремо сада, умрећемо касније.
Нама је дато пропадљиво тело, али не зато да бисмо због његових страдања притицали бешчашћу, него да би нас та страдања привела благочашћу. Када бисмо били мудрији, пропадљивост и смртност тела постале би нам разлогом за радост и дале би нам много смелости у онај дан и не само у онај дан, већ и у садашњем животу. Стога, када са гневом изагнаш из свога дома жреце, похвалиће те сви који то чуше, задивиће се и рећи: "Тај човек, мада болест трпљаше и мада га непрестано наговараху и саветоваху да прими бајалице, одби, рекавши им: 'Боље је да овако умрем, него да издам благоверје.'" А они који те чуше прославиће, задивљени, Бога.
Колико ће то бити достојније од споменика, славније од икона, торжественије од почасти? Сви ће те похвалити и назвати блаженим, сви ће те овенчати и, стекавши и сами опет ревност, подражаваће твоме мужеству. А ако и ко други чини исто, ти ћеш добити плату као онај који је први подстакао на ревност. И неће бити само похваљени твоји подвизи, но ће убрзо, и не сумњај у то, следити и избављење од болести. Ова твоја мужествена одлука и Господа ће ти учинити благосклонијим и сви свети, осећајући радост због твоје решености, помолиће се из свега срца за тебе.
СВЕТИ ЈОВАН ЗЛАТОУСТИ
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М