Оцена Теме:
  • 1 Гласов(а) - 5 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

СИЛАЗАК СВЕТО ДУХА НА АПОСТОЛЕ - ТРОЈИЦЕ -ДУХОВИ-ПЕДЕСЕТНИЦА
#1

[Слика: 51376-velika.jpg]
После Христовог вазнесења ученици су остали у Јерусалиму и у једној соби на Сиону често су се окупљали и заједно се молили Богу очекујући с нестрпљењем обећанога Утешитеља, Духа Светога, који од Оца исходи. Место Јуде Искариотског међу дванаесторицом, коцком је било попуњено Матијом. На Педесетницу сви су били заједно, кад хука испуни сву кућу и показаше се огњени језици који се спустише на сваког од апостола. Изашавши на кров од куће, проговорили су и проповедали окупљеном народу језицима које до тада нису знали, тако да су их сви окупљени, и Јевреји и иноверни, разумели. Три хиљаде људи на овај дан поверовало је проповеди апостола и крстило се. Овај дан се сматра даном рођења Цркве Христове.
Како су на празник Педесетнице Јевреји, значи и апостоли у ону Педесетницу, украшавали своје куће грањем, цвећем и травом подсећајући се на време кад су после ропства лутали са Мојсијем по пустињи и живели у колибама од грања и лишћа, и данас се на празник Силаска Светог Духа на апостоле православне цркве испуњавају травом и цвећем од кога се плету венчићи.



ДУХОВИ, Тројицa, Силазак Светог Духа на Апостоле, празник који представља рођендан хришћанске Цркве; а празнује се 50. дан после хришћанске Пасхе (Васкрса), па се зове и Педесетница (грч. µЅД·єїГД®). Овај хришћански празник одговара јеврејском празнику Педесетнице, који се светковао као Празник седмица (недеља) или Празник жетви (2 Мој 34,32), исто у 50. дан после Пасхе. У хришћанској Цркви на Педесетницу светкује се спомен на Силазак Светог Духа на Апостоле.

У педесети дан по Васкрсењу и десети дан по Вазнесењу, излила се обилата благодат Светог Духа на ученике Христове, и напунила их снагом да Христов закон на земљи утврде: "И кад се наврши педесет дана бијаху сви апостоли једнодушно на окупу. И уједанпут настаде шум са неба као хујање силнога вјетра, и напуни сав дом гдје они сјеђаху; И показаше им се раздијељени језици као огњени, и сиђе по један на свакога од њих. И испунише се сви Духа Светога и стадоше говорити другим језицима, као што им Дух даваше да казују." (Дaп 2,1-4) Тако се испуни оно што је Исус Христос својим ученицима пред одлазак на Небо обећао. Сила Светога духа одмах је почела да дејствује јер је Св. Петар након тога ватреном речју придобио три хиљаде људи за Христову науку.

ПЕДЕСЕТНИЦА (грч. µЅД·єїГД®), у Јудаизму педесети дан после Пасхе, или Празник седмица (2 Мој 34,22), или Празник жетве (2 Мој 23,16), или Дан првих плодова (4 Мој 28, 26). Према рабинском тумачењу у позном јудејству, на Педесетницу се славио и спомен на примање Синајског законодавства, за шта нема библијског основа. Од 16. нисана (март-април) обрачунавано је седам недеља, и следећи или 50. дан био је дан Педесетнице, који је падао 6. сивана - негде крајем маја (2 Мој 23,16; 34,22; 3 Мој 23,15-22, 4 Мој 28). У време овог јеврејског празника у Јерусалимском храму, поред молитава и жртвоприношења, читани су одређени одељци из Мојсијевог закона и из других свештених књига (касније и из Талмуда). Као и на Пасху и на Празник сјеница, и на Педесетницу сви одрасли Јевреји мушкарци били су обавезни да походе Храм у Јерусалиму.

Педесетница је била јеврејски дан молитве и народу се нарочито налагало да се тада радује пред Господом, са својим укућанима, својим слугама, левитом у своме месту, а туђин (дошљак), сирота или удовица "на месту које изабере Господ Бог твој да онде настани име своје." (5 Мој 16,9-12). Нарочита црта празновања био је принос два квасна хлеба испечена од новог пшеничног брашна (првина жетве). С њима су приношена два јагњета као жртва измирења, и све то је уздизано пред Господа и давано свештеницима; будући да су хлебови били квасни, нису могли да буду принесени на олтару (жртвенику). Друге жртве су биле као жртва паљеница: теле, два овна и седам јагањаца "са даровима својим и наљевима својим (жртва од пића)" и јарац као жртва за Грех (3 Мој 23,17-19).

Све до приношења пентекостних хлебова, плодови жетве се нису смели јести, нити су се могле приносити друге првине. Цела свечаност је достизала врхунац у посвећивању жетве Богу као дародавцу, и коме су и земља и народ били свети, а што је започињало приносом пшеничног снопа на Пасху. Интервал између ова два празника сматран је верском сезоном. Само празновање Педесетнице у Библији се помиње само на једном месту (2 Дн 8,13). Педесетница је једини од три велика празника који се не помиње као спомен на догађаје из јеврејске историје; али такав значај пронађен је у чињеници да је закон дат на Синају 50. дана после избављења из Египта (уп. 2 Мој 12 и 19). Приликом изласка народ је принет Богу као живе првине (први плодови); на Синају је довршено њихово посвећивање Њему као народа.

Праобразни смисао Педесетнице је очигледан у догађајима дана Педесетнице забележеним у Делима апостолским (Дaп 2). Управо као што је јављање Бога на Синају био рођендан јеврејског народа, тако је и новозаветна Педесетница (или Духови) била рођендан хришћанске Цркве.

То је један од највеличанственијих хришћанских празника из апостолског времена (Дап 2,1-22). Богослужења на Педесетницу одликују се вечерњом службом, која се обавља у наставку Литургије, као спомен на то што су се Апостоли одмах разишли по свету да проповедају; на њој се читају молитве Св. Василија Великог; у њима се Црква моли за даривање Духа благодати, за исцељење телесних и душевних тегоба, и да нас он све удостоји небеског Царства. На овај празник, богословски назван и Тројице, јер се појавило и физички Tpeћe Лице Свете Тројице - Свети Дух, Православна Црква украшава храмове, у које се уноси зелена трава, а у време старе Цркве зеленило се уносило и у куће (Св. Григорије Богослов, Проповед 44).
Овај обичај је прешао у хришћанску Цркву из Јудејске цркве, где су се у славу примања Синајског законодавства, које је дато под ведрим небом, украшавале синагога и куће гранчицама; ова симболика је израз благодарности Богу. Богослужење новозаветне Цркве изванредно одражава везу ова два истоимена празника у Старом и Новом Израиљу, с тим што је у средишту хришћанског литургијског песничког опуса догађај у Јерусалиму, а старозаветни празник одлична позадина - праслика.
Као што је јављање Бога на Синају био рођендан јеврејског народа, тако је и Силазак Светог Духа на Апостоле рођендан хришћанске Цркве - истог дана, после проповеди Св. Петра, обраћено је три хиљаде верујућих (ДАп 2,4). За догађај Педесетнице уско је везан доживљај глосолалије, говор непознатим језицима, или разумевање страних језика.
У Црквеној иконографији, Силазак Светог Духа представљен је верном сликом како Апостоли седе са стране, са упражњеним местом на челу (то место је за Господа Христа, који се десет дана раније вазнео на небо).

Исус Христос је једном приликом ї јеврејском празнику Педесетнице гледао како се излива вино и вода, коју су Јевреји захватали са Силоамског бунара, и узвикнуо: "Ко је жедан нека дође є мени да пије!", чиме је хтео да каже: Силоамске воде нестаће; жртвеник ће пропасти па и храма нестаће, али човечија душа ће увек бити жедна воде спасења, а ту воду могу вам само Ја дати, јер сам Ја неисцрпни и вечни извор живота! Овај празник установили су још Апостоли, и он увек пада у недељу. Пошто је Бог Син обећао да ће послати Светог Духа, а Бог Отац дозволио, сва Три лица Божија учествују у том догађају.
Тог дана цркве се ките зеленим гранчицама и посипају травом. Догађај овог дана представља се на икони: скуп Апостола, а међу њима и Света Дјева Марија Богородица, и над главама сваког по један пламичак као ватрени језик. Но, може се представити и у облику три путника, кад се Бог код Мамвријског храста, јавио праоцу Авраму (1 Мој 18,1-2).
Овај празник се повезује и ca старим временима, када се славио празник жетве, радости и љубави. Десет девојака обуку се и оките лепо, па зађу од куће до куће, а међу њима је једна краљ, једна краљица, једна барјактар, а остале су дворкиње. Држећи јатагане обавијене пешкирима, играју и певају песме ї женидби, удаји, просидби, срећном састанку, радости око деце.
Тројице се славе као велики празник у Шумадији. Тог дана ишле су многим селима крстоноше.


Smile
Одговори
#2

[Слика: IMG_3024.jpg]

ТАЈНА ПЕДЕСЕТНИЦЕ


У тајни Педесетнице призора је много. Дух Свети слуша Сина. Син је обећао Духа Утешитеља. Није извршио мисију па нас оставио на цедилу. Дух од Оца исходи. Не једном. Не билион пута. Непрестано. То је Његов начин постојања. Као што Сина Отац одувек рађа јер Га не рађа једном или више пута. Јер то је начин постојања Сина. Док Самог Оца нити ко рађа, нити од кога исходи.


У призору Песесетнице пројављује се позиција свакога од нас. Истим Духом којим смо крштени, Истим Духом се напајамо. Не било кад и било где јер онда Црква не би била потребна. У Цркви. На Литургији. Ореоли се распршују над нашим бићима. Кроз наше месо и крв а не само кроз душу и дух. Не аутосугестивно него као дар који од Оца светлости долази.


Стварност које су апостоли били удостојени, сада постаје и наша стварност. Без помпе. Без сензационализама. Без специјалних ефеката. Без вештачких побољшивача укуса тривијалног. Тихо. Као шум ветра. Али искуствено. Призорно само до оног нивоа очигледности када је унутрашње искуство просијано до највеће максимале пријемчивог.


Слично се сличним познаје. Од Бога озарени. Од Бога прошумљени. Његовим сноповима Њега Самог препознајемо. Нестворени језици, нетрулежни пламенови, постају мелос нашег бића. Почињемо и једни друге боље да разумемо. Дух Свети као да нам даје превод страног језика, односно, стране позиције другог. Одобровољава нас Онај Који са Оцем и Сином Тројичност дели. Делимо се без осећања да нешто губимо. Опламенујемо се чинећи и друге упаљеним поред себе. Као што једна свећа пали друге свеће не губећи ништа од своје светлости.


Али Педесетница подсећа и да Божији дар не може насилно кога променити. У тај дан Дух није сишао само на апостоле већ на сав народ који је чуо чудесан хук. И мада су многи били удостојени да једни другима разумеју језике, то их ипак није смирило да укроте своје зле коментаре упућене на рачун апостола. Људи огњени, људи од Духа, мада разумеју језик безумних – ипак исти језик Духа не деле са њима. Јер није до Духа већ до злих језика који намерно истрајавају да огњене језике не приме.


Није то наивно. Имамо опомену кроз све векове. Кроз свако Сабрање. Кроз сваки сусрет са људима када Литургија прође са својим хуком ветра. А време се приближава. И скупљају се ветрови са свих страна света. Опет ће се јавити ветар као што је облак ветра предводио Мојсија и народ. А када Његов торнадо буде пролазио кроз обличје овога света – спасиће се само они које Ветар подигне са Собом. И препознаће их Бог по светиљкама упаљеним. По језицима које им је изделио. По светости коју им је дао да окусе. Јер ће то бити језик оних који су из својих камења када год су их ућуткивали одавали хвалу Богу не стидећи се ичег што има додира са Њим када год су им се ругали.


Срећан нам не први, ни двомиленијумски рођендан Цркве, него срећан нам Дан непрестаног рађања Цркве, јер са њом, у Оцу и Сину и Духу Светоме показује се да је то њен а тиме и наш начин постојања баш као по обрасцу постојања Саме Тројице.


"УПОДОБЉАВАЊЕ"

Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.

Д М
Одговори
#3

.
Силазак Светога Духа на Апостоле – Педесетница – Тројице
http://www.spc.rs/sr/silazak_svetoga_duh..._trojice_1

[Слика: IMG-ebdcc9f2734cbf607936018a58a31297-V.jpg]
https://i.postimg.cc/fRcg6TPB/IMG-ebdcc9...1297-V.jpg
.

Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.

Д М
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним