ФЕЉТОН
О ВЛАДИЦИ АТАНАСИЈУ, ПАТРИОТИЗМУ, РЕПУБЛИЦИ СРПСКОЈ (1)
Први пут објављено 16. 1. 2016.
Једва да је прошло недељу дана од прославе Дана Републике Српске. Обележавање овог важног свесрпског празника изазвало је оштре конфронтације на свим нивоима, од наших локалних, до највиших, геостратешких, где џинови ломе руке. Како се то устаљеном фразом каже, друштвене мреже су се тих дана усијале. У непрегледној маси написа, коментара, ботовања и карикатура, оштрином, истинитошћу и снагом духа издвојио се напис владике Атанасија Јевтића
"Вучићево поповање против "небеске Србије" или приватизација неба и земље". На жалост, још једном се показала сва беда "усијања друштвених мрежа" - већ дан-два након критичног 9.јануара 2016, све је спласнуло, усијани коментатори су нашли нове теме за паљевину, оно што је јуче било животно важно, данас је "смор". Друштвене мреже су добро извршиле своју вентилациону улогу у друштвеном експрес-лонцу за кување жаба и даждевњака. Ми смо друштво кувано на "лешо" седамдесет година, лако је с нама, мекани смо.
Међутим, такође су се наново отвориле котраверзе око Владике Атанасија Јевтића. Управо због оспоравања његовог лика и порекла, негирано је оно што је жестоко јасно сасуо у лице нашим продавцима магле и у магли народа. Истина, Владика Атанасије је вишедимензионална личност, и ја немам намеру да дајем коначни суд. Но, на Владику ће се без обзира на исправност онога што збори стрвити препечени "милошевићевци", "шешељевци" и антисрпски НВО, јер је владика Атанасије целога свога живота био антикомуниста и особито је указивао на националну превару звану "Милошевић".
![[Слика: vlad-atanasije-gazimestan.jpg]](https://stanjestvari.files.wordpress.com/2018/06/vlad-atanasije-gazimestan.jpg)
Владика Атанасије међутим није издајник. Постојан је у својим патриотским ставовима већ деценијама. Ја нажалост, нисам сачувао оригиналне његове говоре из времена ратова. Ко је могао знати шта ће када бити од значаја. Али, сачувао сам бар делове једне новинске полемике с почетка 1995., дакле од пре двадесет једне године. Из ње се у обрисима може видети и чврсти патриотизам владике Атанасија, и зло тада настајуће "друге Србије", али и лудило, да, да, то је тачна реч, Милошевићевих следбеника. Здрава памет је за њих била и остала страна реч са Марса.
И, да не буде неспоразума: Ја поштујем Дан Републике Српске, али свих ових година остајем при становишту да је РС направљена тако да пре или касније буде уништена.
------------
ПИСМО ПРВО:
"ВЛАДИКА ЈЕ У ПРАВУ"
(
"Наша Борба" Уторак, 28.2. 1995. НАПОМЕНА: Да не би промакло, писмо је написано неколико месеци
пре "Бљеска" и "Олује". Одговор на написе "КЉУЧЕМ ИЛИ КАЛАУЗОМ" и "РАТОБОРНИ ВЛАДИКА" 21. И 22. 2. '95)
...
После наступа Владике Атанасија Јевтића на Скупштини Републике Српске у Шамцу кренуле су критике...
/Следи цензурисани/скраћени део/: То је "испад непримерен Светосављу", "груб и нетолерантан" напад на Председника Милошевића - чиме је "преузео улогу булеварске штампе". "Необуздано ратоборни" Владика Атанасије је "жељан да арчи људске животе", а знамо, "такве метак до сада није ни окрзнуо". Владика "не признаје никакве компромисе... баш сада када се планом Контакт групе пружају реалне шансе да се заустави рат, утврде разумни приоритети за размену територија и (Боже здравља) коначно уједине РС и СРЈ..." Владика се чак дрзнуо да тврди да смо се свели на Београдски пашалук. "Чудовишна" је и његова тврдња да контакт група нудећи "компромисни мир" омогућује да се спасава комунистички режим у Србији... И тако редом./
...Светска заједница нам је јасно ставила до знања шта све треба да урадимо да нам се скину санкције. Поред признавања БиХ и РХ у "авнојевским" границама, треба наново федерализовати Србију, дати специјални статус Санџаку, предати све "ратне злочинце", прихватити сукцесију каква нам се одреди. Ту су и проблеми "људских права", питање ратне штете, итд.
За Србе преко Дрине и Дунава је безброј пута речено да им се никаква државна веза са матицом неће дозволити. О каквим "приоритетима за размену територија" причамо - ко је луд да мења индустријске зоне, руднике и путеве за кршеве и беспућа /Напомена: РС је поред 49% територије припало свега 20-30% рудних налазишта, индустрије, пољопривредног земљишта... РС нема ни једну своју пругу.../. И како наши поштовани "миротворци" мисле да Срби преживе - ако им се и обезбеди физичка сигурност (што је тешко поверовати) на 49% босанско-херцеговачке голети?
Када се сви дати услови испуне, каквих ће препрека бити за стварање "Велике Хрватске", "Велике Албаније" и за проширење Мађарске? Антагонизми између Хрвата и Муслимана ће се лако смирити са мало долара и марака. Косову ће се, чим се ситуација на ратним подручјима смири, признати право на одцепљење, по истом основу као и другим републикама. Нема начина да се ови процеси спрече.
Онога часа када добије аутономију какву је раније имала, Војводина ће почети да се распада попут труле лудаје, а Санџак ће се "по принципу спојених судова" везати за Босну и Косово.
Етничко чишћење Срба са свих тих простора је неминовност. Оно што се код нас дешавало у једном селу, у Хрватској се дешава посвуда, систематски, упорно и неометано. Довољно примера и доказа за ову тврдњу се може наћи у фељтону Јована Мирића који је недавно излазио у "Борби", ма шта да је овај успут измаштао о могућности заједничког живљења Хрвата и Срба у РХ. И да се формирају поједине САО, оне ће бити немилосрдно економски и политички уништене. Ваља такође схватити разлику између "наших" и "њихових" прогнаника: њихови ће се вратити кући, за наше нема наде.
Неувиђање ових чињеница и очигледних процеса који се пред нама одвијају јесте одраз апсолутне политичке брљивости. Или какве погане намере. Дакле, није у питању "пораз свих национализама" како се у нас увелико тврди већ, напротив, процес остваривања велико-државних пројеката околних малих народа на рачун наше отаџбине и нашег народа.
Зашто онда користити несувисле еуфемизме "компромис" или ( "више поетски") "болни компромис", или "мир без алтернативе", уместо праве речи - капитулација?
Што више буде примораван на предају "спољних" делова народа, београдски режим ће појачавати репресију у центру. Пре свега мора гушити слободу информативних медија, како би спречио да цела истина допре до народа. Светски политичари знају да ће Милошевић, зарад власти, учинити све што се од њега тражи, зато много не дирају у начин његовог владања "Београдским пашалуком". Отуда тврдња Владике Атанасија - да чланови Контакт групе подржавају комунистички режим у Србији - можда јесте чудовишна, али је сигурно тачна.
Са друге стране, нова река избеглица ће преплавити патрљак који остане од измождене, опљачкане и малаксале Србије. Шта ће Београд да ради са још неколико стотина хиљада гладних уста? Како ће да залечи хиљаде и хиљаде разочараних ратника, излуделих од крви и ракије? Тек тада ћемо бити у прилици да се уверимо (и на себи осетимо) шта стварно носи у себи "теза" о српској неслози као гаранту мира на Балкану, или тврдња да безусловно међусобно признавање бивших чланица СФРЈ води у мир и решење, чиме нас упорно нуткају до бљутавости лицемерни мироклепци.
Биће пре да је Владика Атанасије Јевтић у много чему сасвим у праву. Зато, уместо погрда због горких и бритких речи, боље ставити прст на чело и мало боље, без предрасуда, размислити о ономе што је рекао.
Ђорђе Ивковић,
Сириг
О ВЛАДИЦИ АТАНАСИЈУ, ПАТРИОТИЗМУ И РЕПУБЛИЦИ СРПСКОЈ (2)
МИР БЕЗ АЛТЕРНАТИВЕ
С овим ја немам ништа. Само цитирам.
ПИСМО ДРУГО:
"ВЛАДИКА НИЈЕ У ПРАВУ"
(
"Наша Борба" четвртак, 9.3. 1995. Утук на утук "Владика је у праву")
У писму Ђорђа Ивковића поводом беседе владике Јевтића, изречене на Скупштини Републике Српске, препознао сам критику ставова из мог писма "Ратоборни владика", па вас молим да објавите следеће.
Полазећи од тога да више није могуће дозволити да наша судбина зависи од хазардне игре лидера са Пала који нас воде у пропаст (а владика Јевтић нас свим својим бићем гура да их подржимо) - сматрам да са њима није више могуће тражити излаз из овог стања, већ само ићи у рат. Никада лидери РС нису, бар од предлога Контакт групе, јасно дефинисали своје циљеве. Имајући под контролом 75 одсто територије БиХ, час су говорили да треба да уступе 20 одсто територије, час стављали до знања да запоседнуто не могу напустити олако.
Очигледно је да је њихов циљ да задрже и територије где није већински српски народ, због чега неминовно идемо у сукоб са светском заједницом и остајемо без ичије подршке. На тој основи хоће, по сваку цену, и СР Југославију да увуку у рат. Уз то мисле да ће на тај начин (увлачећи Југославију у рат) лакше избећи и сопствену одговорност за многе ствари.
Не може бити ни говора да се таквим хазардерима , који су спремни да пошаљу милионе на кланицу, препусти наша судбина. Па зар није недавно Караџић, и поред тога што се пружају шансе за реалан мир и компромис, изјавио: "Хоћемо слободу по цену европског рата". А владика постаје страсни заштитник политике таквих лидера. Не може се више дозволити да нам судбина зависи од владајућих екстремних лидера у Републици Српској. Без нових избора и без њиховог одласка, нема изласка из овог ћорсокака.
Екстремисти ствар доводе до апсурда: хоће на тлу бивше Босне и Херцеговине да задрже и територије на којима није већински српски народ, а пошто их у томе нико не може подржати, онда сатанизују цео свет, плаше нас пропашћу Срба и свођењем Србије на "београдски пашалук", а оне који се залажу за било какав компромис подругљиво називају миротворцима.
Караџић је, не једном, говорио да својом политиком у рату спасава Србију, да не буде сведена на "београдски пашалук". Сада то, на сличан начин, у свом писму истине чини и господин Ивковић. Плаши нас, ако не будемо бескомпромисни (а то практично значи да идемо у рат) почеће Војводина да се распада, а на ред долази Санџак, који ће припасти Босни, па Косово. Дакле, по овој логици, само рат који нас је већ исцрпио без подршке других и без изгледа на успех, може спасти Србију од губљења ових територија. Господин Ивковић нас уверава: "Косову ће, чим се ситуација на ратним подручјима смири, бити признато право на отцепљење". Каква чудна логика - да се ратом, а не смиривањем ситуације спасавамо од отцепљења косова. С оне стране разума је и тврдња о којој говори господин Ивковић, да ћемо, ако не послушамо Караџића, Владику и њима сличне, бити преплављени новим рекама избеглица и новим изнуривањем и малаксавањем Србије. А управо од тог зла можемо се једино спасти отпором овој господи.
Господин Ивковић каже да размена територија не обезбеђује индустријске зоне. Прво су екстремисти истицали само етничке границе, а сада то занемарују и говоре да тамо нема преживљавања српског народа по проценту 49 одсто. Хоће ли се наставком рата тамо обезбедити бољи услови за живота српском живљу?
Све су ово разлози зашто план Контакт групе треба узети као основу за компромис, а конфедерални облик ће ће неизбежно бити само прелаз ка уједињењу са Југославијом. А што се тиче владике Јевтића, оваквим својим ставовима никоме више не штети до Српској православној цркви.
Перо Колунџија,
Београд
.......
Истом пригодом, на истом месту, огласио се и извесни анонимни, већ тада вишегодишњи инвалидски пензионер, који ће следећих деценија израсти у прворазредног "социолога религије".
ПИСМО ТРЕЋЕ:
"БАЛКАНСКИ БОГ МАРС"
Несхватљива "беседа" владике Атанасија је изазвала лавину негодовања, како код нас тако и у свету. као да све јаче дувају луди ветрови рата и у тој се буци распознају и трубе гнева зааиста ратоборних владика а захумско-херцеговачки није једини. Гнев оправданог гнушања је сасвим разумљив, али је време да мало смиримо буку и бес, да о Цркви и рату проговоримо разложније, јер никад није касно осврнути се у гневу и још једном се запитати о корену тог зла.
Што се, пак, самог владике тиче, ми смо дужни - уместо осуде - да се за њега молимо. То је најефикасније средство за људе у Цркви које захвате бесови рата, јер није он једини који је угазио у опаку јерес звану филетизам. Није он једини који се тако дубоко, до црне земље, поклонио паганскоме богу Марсу.
Срећом, он није члан Синода у важећем сазиву, а није, надајмо се, ни цела наша Црква тако опредељења. И после Синода у Бијељини, етнички очишћеној и од силника покрштеној, још има наде да се огласи стари патријарх, да се огради од наших православних ајатолаха. На најширем, екуменском плану, има знакова који буде наде и, што је важније, није Црква једини кривац за све ово зло. Нас чека покајање и тражење опроштаја од закланог муслиманског народа у Босни.
Изјавио је г. Ћосић, као шеф државе, почетком марта 1993. у "Борби" да је Босна, као држава, "историјска наказа" и - зло се распламсало. Хиљаду дана и ноћи умире Сарајево. Погинуло је стотине хиљаде људи. Оборен је "рекорд" цара Ирода у убијању невине деце. Другарица Б. Плавшић, којој људских глава ни својега ни туђега народа никада доста, стекла је славу Иродијаде. Да страдање Сарајева није тек метафора, историја и библијска археологија нам кажу да су Ирод и његови сатрапи побили најмање десетоструко мање невине деце од силника с брда који убијају Сарајево.
Па, ипак, о Цркви и рату треба мирније проговорити. И у доктринарном и историјском смислу ваља осветлити ту тему, па је с тога нужно макар на нешто подсетити. Наиме, у новом "Катихизту католичке цркве" (службеном издању на француском језику) који је деценијама рађен и недавно публикован, рат је протумачен као и свако зло, као и болест рецимо, као последица греха, али "када се људи сједине у љубави, грех и насиље се могу превладати". Оно што је најавио пророк Исаија и потврдио Исус Ослободилац својим учењем о мачу и љубави није немогуће и у том смислу "праведнога рата" ине може бити. Чак и у случајевима нужне одбране, који су детаљно обрађени, дате су такве забране да се никако не може оправдати рат као средство.
Наш се православни катихизис у томе потпуно слаже с католичким, с универзално хришћанским учењем. На жалост, у вихору овога рата све се то сметнуло с ума. појавили су се црни легиони "светих ратника" који буквално огњем и мачем граде своје "државе божје", каква је и она Караџићева, у којој је муслимански народ буквално предат мачу, а његове богомоље у потпуности уништене. У том колу ратника има и људи из Цркве али - то је најважније - све то не би требало да нас сасвим обесхрабри. Има још људи у нашој Цркви који ће подићи глас чим буду могли. Није са Сарајевом ипак умрла савест наша. Нас су пред светом оцрнили наши домаћи демони национализма и црне сирене зла у ратном хору "интелектуалаца".
Стога не би требало појачавати буку у вези с "беседом" владике Атанасија, јер нема у њој ничег хришћанског. То је школски пример онога што се у лексиконима тачно означава као харанга. Такве харанге, или позиве на рат разашиљу данас многи, посебно они који су заборавили на истину Христа Ослободиоца.
Мирко Ђорђевић,
Шимановци