05-03-2015, 01:21 AM
УВОД
Опасно весеље у бараци број 99
Хтели би али не можемо почети као што су стари летописци почињали: Љета Господњега тога и тога. Јер година у којој се догодило оно што ћемо испричати ни по чему није била година Божија, осим што је Бог као и увек својим сунцем обасјавао зле и добре људе и давао дажд праведним и неправедним. Иначе то је била година људска а не Божија. Јер је Бог попустио био грешним људима да творе вољу своју а не вољу Његову. Узалуд су милиони хришћани јутром и вечером читали Оче наш и говорили Богу: Нека буде воља Твоја као што је на небу (међу анђелима) тако и на земљи (међу људима). Спроводила се само воља људска, творила се само дела људска, правили се само планови људски, славили се само људи, сатирало се, убијало, рушило, пљачкало, мрзело - све ради среће људске, мимо Бога и на супрот вољи Божијој.
Због тога нас је стид почети као стари летописци: Љета Господњега, да не би праведнога Бога учинили одговорним за све неправде људске у тој години. Него боље да кажемо: Љета људског 1944. у месецу јулу покушан је атентат на вођу немачког народа Адолфа Хитлера од стране немачких генерала, међу којима је био и знаменити африкански војсковођ Ромел. Прве вести о томе атентату гласиле су да је Хитлер убијен. То је изазвало велику радост широм целога света изузев Осовинских земаља. Те вести су допрле и у заробљеничке логоре у Немачкој, у којима су милиони заробљеника и сужања свих нација на свету чамовали с надом у своје ослобођење и повратак кући. Јер Хитлер је неговао охолу мржњу Немаца према свима народима, чиме је природно изазвао мржњу свих према Немцима.
Вест о погибији Хитлеровој допрла је и у логор који се звао у српском преводу "Јелова Шума" и радост сужања по свима баракама тога логора била је велика, тако да није могла остати прикривена. Но та радост изразила се бучним весељем заробљеника у бараци број 99.
А када се пронета вест брзо оповргла, и Хитлер остао у животу, тада је дошло наређење, да се "ликвидирају" сви они који су ма којим начином показали своју радост због тобож успелог покушаја атентата на живот Фиреров. Командантима свих заробљеничких логора наређено је да побију као "бунтовнике" све оне који су одобравали смртни покушај на свемоћног вођу Рајха. И заповест је извршена, тј. извршено је крваво чишћење по свима логорима. Свако после пола ноћи у току неколико дана проламало је ноћну тишину праштање митраљеза, кроз које су људи вршили грозну вољу своју а не благу вољу Божију.
У бараци бр. 99 били су углавном Срби, али су ту били привремено смештени и неколики Американци, Индијанци, Црнци, Руси, Норвежани и Пољаци. Командир те бараке био је Србин капетан Спасо Спасовић, професор историје у некој гимназији у Србији и резервни официр.
Командант логора пак био је др Јохан Адлер, резервни пуковник и професор историје на универзитету. Овај др Адлер је много ценио Спасу Спасовића због његовог знања, а још више због његове ретке честитости и скромности.
Али заповест је заповест. Командант логора морао је да ликвидира многе "бунтовнике" а пре свију сужње из бараке број 99.
Др Адлер је био лутеран, и пуритански је ценио истину и честитост изнад свих схоластичких полуистина и етичких адвокатисања. Па познавајући Спасу као човека истинитог и честитог он га је хтео пошто пото спасти, и никако не дозволити да крв овога праведника падне на њега и на децу његову.
Али уз то Адлер је био убеђени националсоцијалист и веран присталица Хитлеров, бар колико се тиче унутарњих социјалних реформи.
Како дакле да спасе Спасу, командира најнемирније бараке? После непроспаване ноћи он се обратио на најнадлежније место с молбом да му се даде рок од седам дана за испитивање ствари. И то му је одобрено. Али у дивизији било је неких завидљиваца који нису волели Адлера због Хитлерових симпатија према њему. Зато су му послали једног суровог гестаповца оберштурмбандфирера, да га контролише при суђењу "бунтовницима", да би га могли оптужити као мека и попустљива.
Онда је отпочето испитивање и суђење заробљеницима из бараке број 99, на првом месту командиру те бараке, капетану Спаси Спасовићу.
ПРВА НОЋ СУЂЕЊА
између недеље и понедеоника
Др Адлер сазвао је свој логорски ратни суд и представника Тајне Државне Полиције - који се управо сам наметнуо - и отпочео суђење командиру бараке број 99.
- Како се ти зовеш?
- Спасо Спасовић.
- Шта значи то име?
- Значи Исус Исусовић.
- Није ли то јеврејско име?
- Некад је било јеврејско, сад је хришћанско.
- Шта си по народности и вери?
- Србин православне вероисповести.
- Јеси ли универзитетски школован?
- Јесам.
- У којој си науци стручан?
- У Теологији и историји.
- Зашто у две а не у једној?
- Сматрао сам да су те две науке нераздвојне, једна без друге је непојамна.
- Којој политичкој партији припадаш?
- Ниједној.
- Зашто?
- Зато што сам убеђен да све политичке партије више обећавају него што могу дати, и тако воде народ у Земљу Недођију.
- Шта значи та реч?
- Земља Недођија означава земљу среће коју су политички агитатори увек обећавали а никад видели пре смрти.
- Мислиш ли ти тако и о политичким партијама и теоријама у целој Европи?
- Да, у целој Европи, какве су оне сада.
- И о комунизму?
- Наравно.
- И о национал социјализму?
- Такође.
- Још једном: мислиш ли ти да наша немачка национал-социјалистичка странка води немачки народ у Земљу Недођију?
- Сасвим тако.
- Да ли то мржња према Немцима говори из тебе?
- Ако би ја судио Немце по њиховим злочинима према моме народу, моја би мржња била оправдана. Али ја сам познавао и друкчије Немце, те морам говорити по разуму.
Чувши ово Гестаповац, намршти се и удари песницом о сто вичући:
- Господине председниче, стрељати га овога часа и не губити време!
Др Адлер узе га за руку и благо рече:
- Будите стрпљиви, имамо целу седмицу на расположењу. Овај је као командир најодговорнији кривац те се морамо на њему највише задржати.
Тада се др Адлер окрете оптуженом и доста оштро рече:
- Пази Спасовићу, пази добро шта говориш. Глава ти о концу виси.
- Не виси о концу, господине пуковниче, него ју ја гледам већ одсечену у мојим рукама као свети Јован на икони.
Онда се наставише унакрсна питања.
Први судија: Кад је рат са Србијом свршен 1941, зашто се ниси одмах предао него си се бунтовнички одметнуо у шуму?
Спасо: Рат није ни до данас још свршен. А ја сам у редовној војсци као официр и у шуми као бунтовник, како ви то називате, био једно исто: српски војник против немачких ратника.
Први судија: Ко те је побудио да се одметнеш у гору?
Спасо: Немци.
Гестаповац: Како то?
Спасо: Ево како. Четрдесет Прве ја сам гледао како Немци стрељају 3000 невиних Срба за 30 Немаца, које су српски војници у борби убили на друму Крагујевац - Горњи Милановац. Згрозио сам се на ту нечовечност и одбегао у шуму, да живећи са зверовима штитим свој народ, и да погинем у часној борби за Крст Часни. По примеру мојих крстоносних предака, од којих је један говорио кнегињи Милици.
"Идем госпо у поље Косово
"За крст часни с браћом погинути".
Други судија: Па зар није и наш вођ кренуо у Русију у крсташки рат против безбожника?
Спасо: Кренуо је, али не у име часног крста као Барбароса, кога је српски жупан Стеван Немања срдачно примио у Нишу, снабдео храном и с почастима испратио. Него у име свастике, тј. сломљеног нехристовог крста, који етички стоји ниже и од полумесеца. Због тога се у Европи нико није ни одазвао његовом позиву и пошао у такозвани крсташки рат.
- То није истина, викну Гестаповац, и снажно лупи о сто. То је лаж да се нико није одазвао. Многи су се одазвали.
Спасо: Нико по савести и доброј вољи, као у време Барбаросе, него или из страха или с рачуном на материјалну добит. Отуда и они који су се одазвали више су били на терету немачке војске него од помоћи. Зар није тако?
- Тако је! усуди се узвикнути један нижи официр. Погледа га Гестаповац убиственим погледом тако да он
уплашено обори главу и завеза језик.
Пошто су се изређала још многа питања, јави се иследник, који је претресао сву бараку број 99. показа један свежањ хартије и рече:
- Овај рукопис, господо, нашао сам у сламњачи капетана Спасовића. Стављам га на увиђај. Писан је српском ћирилицом, али тако нејасно и скраћено, да га нико од наших тумача не може да прочита. Као да је шифром писан.
Председник: Је ли ово твој дневник Спасовићу?
Спасо: Није дневник, господине пуковниче, него тако неке моје мисли и запажања опште природе, а дневник није.
Председник: Ти нам ово мораш начисто и тачно преписати, да можемо знати шта је. За два дана, разумеш?
Спасо: Разумем.
Потом би Спасо одведен у ћелију самицу.
А кад се врата за Спасом затворише, викну Гестапвац:
- Да се стреља још ове ноћи!
- Лако ћемо га стрељати, одговори пуковник Адлер. У нашим је рукама. Пресуду ћемо изрећи над њим и над свима осталим у идућу суботу.
- Али без знања др Адлера те ноћи беше стрељано 25 заробљеника из бараке број 99.
ГЛАВА ПРВА
Путници, странци, гости.
У Светом писму Божијем више пута је речено, да смо ми путници, странци и гости у овоме свету. Но и да то није речено у Светом писму Божијем, сваки разуман човек брзо долази до тога сазнања.Размишљајући о свету и животу и шетајући по гробљима, старим и новим, сваки разуман човек неминовно долази до тог сазнања.
Чим пак дође до тог очигледног сазнања разуман човек узнемирено тражи одговоре на ова три питања:
Ако смо путници, где је циљ нашег путовања?
Ако смо странци у овоме свету, где је отаџбина наша?
Ако ли смо гости, чији смо гости?
Од простих и најпростијих људи и жена на Балкану посведневно се могу чути јасни одговори на ова три главна питања живота. Јер је привилегија простог хришћанског народа да не знајући много зна оно што је главно.
И тако на прво питање: Ако смо путници, где је циљ нашег путовања, народ одговара: Нисмо ми за овај свет него за онај. Или: За небо смо не за земљу.
На друго питање: Ако смо странци, где је отаџбина наша, народ одговара: Отечество нам је тамо где је и Отац. Или: на овоме свету смо туђини, на ономе смо дома.
На треће питање: Ако смо гости, чији смо гости, народ одговара: Слава Господу, Његови смо гости на земљи.
Многомилионе масе народне на нашем Светом Балкану кроз векове и генерације увек су давале овакве типичне одговоре. Дакле:
Нисмо за овај свет него за онај.
Отечество нам је где и Отац. На овоме свету смо у туђини, на ономе смо дома.
Слава Господу, Његови смо гости на земљи.
У овим простим и недвосмисленим одговорима изражено је једно позитивно схватање живота. Цела једна животна философија, која никад никога није довела до разочарења и самоубиства. На њој се лако уређивао и усклађивао практични и друштвени живот кроз векове.
Разочарење стално прати оне који тежећи да се уздигну над народом падају у сенку народа.
У првом реду то су материјалисти и агностици, две секте људи којих је Европа расадник за цео свет.
Материјалисти одговарају на она три питања овако:
На прво питање: Ми не признајемо да смо путници на земљи него продукт земљин као и све ларве и шкољке. Земља нас даје и узима. На њој су сви људски почеци и крајеви.
На друго питање: Ми нисмо странци на земљи него домороци и господари. Земља нам је једина отаџбина.
На треће питање: Ми нисмо ничији гости у овоме свету него домаћини. Ако се гостимо, гостимо се сами у себе, земљом и на земљи.
Овако мисле материјалисти на основу своје теорије, да је душа човечија што и нокти на прстима. Где иду одсечени нокти тамо и душа.
Агностици пак одговарају на она питања овако:
На прво питање: Ми осећамо да смо путници, али не знамо ни почетка ни циља нашег путовања.
На друго питање: Ми опажамо да смо странци у овоме свету, али не знамо где је наша права отаџбина.
На треће питање: Ми наслућујемо да смо нечији гости на земљи, али не знамо чији смо гости.
За више стотина година хришћанска Европа знала је дати јасне и позитивне одговоре на ова питања. Ваистину јасније и логичније него ли многобожна Јелада, Египат, Персија или Индија. Јер се руководила Логосом Божијим, који "сиђе с неба", да правилном логиком небеском замени погрешну логику земаљску.
Или још, да јави и објави људима истину својом Личношћу и у својој Личности.
Да одмори уморно човечанство од тражења истине у стварима, и од обожавања ствари. Јер у чему су људи гледали истину, оно су и обожавали: било то ствари или личности.
Да извуче људски ум испод сенке природе и упути га на обожавање истине у личности Бога јединога.
Да помогне људима разликовати истину од симбола истине, а то су ствари и факти у природи.
Да научи људе ценити и волети личност човека, због личности Бога Створитеља, изнад света и свега у свету.
Тако стара Христијанска Европа, у којој су философи, научници и владари били једнодушни са масам простог крштеног народа у одговорима на она три питања, и нису се у том издвајали од народа.
Али за последњих неколико столећа народи Западне Европе улегоше у оштру заваду и у љуту борбу са својом црквом, или боље рећи са својом црквеном јерархијом. И у тој дуготрајној борби запливаше у крв дубље него ли у борбама са Хунима и Сараценима. А та страшна братска крв помрачи дотле јасне духовне хоризонте европског човечанства и учини да се многи умни али озлојеђени синови цркве одвратише од божанског Логоса и небесне правилне логике и повратише погрешној земаљској логици паганских времена, баш онако како то апостол Петар драстично описује (II Петр. 2, 22). То јест, познавши истину у јединоме личноме Богу повратише се немоћним стихијама света и немуштим стварима природним, да њих питају за истину, и најзад да скуп свих ствари у природи прогласе божанством. Јер у чему се гледа истина, оно се и обожава.
Окрутна јерархија и озлобљена интелигенција учиниле су од хришћанске Европе "кућу подељену у самој себи". Како може опстати таква кућа? Кров и зидови духовне Европе већ су били испроваљивани у ранијим генерацијама, и огњиште растурено. А у време наше генерације, првим и другим светским ратом (у самој ствари не светским него европским) и темељи су јој попуцали.
Како је страшна реч апостолска о старим паганима: "Кад мишљаху да су мудри, полудјеше." Још је страшније пророчанство једног светог и прозорљивог човека о новопаганима. "Доћи ће време, рекао је Антоније Велики, када ће светом овладати такво лудило, да ће луди људи сматрати паметне лудим а себе паметним."
Кад би европски материјалисти и агностици скривали своје лудило у себи, и држали своју несрећу само за себе, они би били мале штеточине. Али је особина лудила да учи друге, и несрећа да се шире. Гоњени духом немира они се намећу друштву за учитеље и вође. И због тога су они велике штеточине.
Обично вешти на перу и плаховити на речи, они дочаравају простом народу визију неке земље обећане, или раја на земљи, као неку фата-моргану у пустињи. А кад се дочепају власти и вођства, оне чаролијске визије хитно се удаљују, бледе и ишчезавају. И груба пустињска стварност тада још страшније пече и боли. А разочарани људи и народи проклињу болесну машту својих вођа, која их је водила не у земљу обећану нити у земаљску рај него у - Земљу Недођију.
ДРУГА НОЋ СУЂЕЊА
између понедеоника и уторника
Два оружана војника уведоше Спасу у судницу. Спасо се овлаш поклони суду.
Председник: Спасо Спасовић
Спасо: Ја сам, г. пуковниче.
Председник: Кажи нам, имаш ли ти храбрости да речеш истину и онда када би то било опасно по твој живот?
Спасо: Никада није истина опасна по живот него лаж.
Председник: Како ти то мислиш?
Спасо: Истина и живот су нераздвојни као очи и вид, по речи Онога који је рекао: Ја сам истина и живот.
- Ти то мислиш на онога Исуса Јеврејина? обрецну се Гестаповац.
Спасо: Ја мислим, г. оберштурмбандфирере, на Господа Исуса Христа који колико је био Јеврејин толико и Немац и Шпањолац и Србин и Американац и Азијат и Африканац. Он је себе називао "сином човечјим" а не сином јеврејским.
- Ха, ха, ха, ха! насмеја се злобно Гестаповац. Додај још и Црнац и Папуанац!
Спасо: Да, и Црнац и Папуанац, и све свима, да све спасе, као Месија свију и Човекољубац.
Гестаповац Ја сматрам за увреду немачкој раси када ти називаш онога сањалицу Немцем.
Спасо: А ја сам уверен да већи део немачког народа не сматра то за увреду него за велику почаст.
Гестаповац: Ми смо на путу да с нашим генијалним Вођом излечимо сав немачки народ од те вековне заблуде, и да га окренемо од мекушног Исуса ка вери наших тевтонских предака у богове силе и крепости, мужевства и победе. Ми смо једна виша, господарска раса, која је дуго предуго заваравана сладуњавим маштаријама онога јеврејског месије. Он нас је уназадио и изједначио са слабићима и робовима. Сада смо нашли свога правога месију, па истргнувши своју судбину из млитавих руку јеврејског пророка ставили смо је у гвоздене руке свога националног месије Адолфа Хитлера. Наша мисија је да владамо Сигфридовим мачем а не ропски да плачемо пред крстом или са крстом. Разумеш ли?
Спасо: Разумем речи, а страшим се да разумем смисао њихов. Често су сузе мењале судбу људи на добро брже него мач.
Гестаповац: Оставићемо ми вама Словенима незавидну улогу да с плачевним Христом плачете служећи и кулучећи јачим од вас. Од увек су више расе господариле над нижим. То је азбука светске историје, коју ти као неки вајни професор историје ниси још разумео.
Спасо: Ја се могу дивити Вашој речитости, г. оберштурмбандфирере, али и жалостити због таквог вашег тумачења историје. Кад једна сурова банда, необуздана моралним законима, изненадно удари на један културан и миран град, па га опљачка и поруши, и грађане његове побије или одведе у ропство, хоћете ли Ви рећи, да је једна виша раса људи пуноправно загосподарила над једном нижом расом?
Гестаповац: Као на пример?
Спасо: Као на пример кад дивљи Хикси или разуздани Мамелуци опустоше културни Египат. Или као кад крвожедни Тамерлан разори хришћанску Јерменију и цивилизовану Персију. Или као кад свирепи Селџуци и Османовићи упропасте Малу Азију и Византију. Или као кад -
- Или као кад, викну разјарени Гестаповац, као кад дивљи Германи завладају над "високообразованим" свињарским народом српским, то си хтео рећи, а?
Спасо: То ви рекосте.
Гестаповац: А шта ти велиш, робе?
Спасо: А ја велим, да се ми Срби не љутимо кад Ви нас називате свињарима, као што се ни Немци не треба да љуте кад их ми називамо котларима или точкарима. Ми смо производили свиње и давали Немцима за котлове и точкове. Ни једно ни друго занимање нема ништа заједничко са образованошћу. И свињари и котлари могу бити или образовани или необразовани.
Гестаповац: Па ко је за тебе образован човек?
Спасо: Онај ко носи образ, лик Божији у својој души и стид на своме лицу. За таквога ми Срби кажемо да је образован или образит човек.
Гестаповац: А ко је за тебе необразован или необразит човек?
(Ово питање постави Гестаповац па и не слушајући Спасу окрете се да нешто разговара са суседним официром).
Спасо: Необразован је онај човек који изгуби образ, тј. лик Божји из душе и румен стида са лица свога. Као на пример кад котлари упадну у свињарску земљу, па ценећи свиње више него људе одузму од народа све свиње, још и све котлове и точкове, и отерају у своју земљу.
Председник (оштро): Пази Спасовићу на своје речи! Реци нешто друго што си хтео рећи.
Спасо: Хтео сам рећи да су Хердер, Ранке и Гете боље мислили о Србима него господин оберштурмбандфирер.
Гестаповац: Није важно шта су ти стари Немци мислили о вама и о свима осталим. Они су живели у зачараном кругу једне лажне и понижавајуће религије. Важно је, да наш победоносни Вођ чини прекретницу у историји немачког народа и у историји света. Он је превредносио све вредности, и одбацивши блато одабрао злато. Он је почетак нове историје Немаца. Он је уздигао немачки народ на престо господарске нације што њему и приличи. Јеси ли разумео?
Спасо: Сваки вођ једног крштеног народа који одбацујући Христа хоће да усрећи свој народ, води свој народ не у земљу среће но у Земљу Недођију. Неминовно и неизбежно.
Гестаповац пребледе од гнева и управи пиштољ у прса Спасе Спасовића урлајући:
- Тај скот вређа нашег Фирера. Овако му треба судити.
У том тренутку др Адлер ухвати га за руку, но пиштољ пуче, зрно удари у прозор и разби га у комаде.
Председник: Господине колега, ја се не могу начудити зашто ви стављате оптуженоме таква општа питања, по којима он има право да мисли како хоће. Зашто се удаљавате од предмета? - А тебе Спасићу строго опомињем да се не усудиш више вређати наша национална осећања. А сад, господине иследниче, на ствар.
Иследник: Сви заробљеници у бараци бр. 99 признају да су се веселили оне ноћи када су чули за погибију Хитлерову. Тврде да се и њихов командир Спасовић са њима веселио.
Председник: Шта можеш на ово одговорити, Спасовићу?
Спасо: Факт је да смо се оне ноћи сви радовали и веселили, али не због смрти Хитлерове него због скорог повратка у своју отаџбину.
Иследник: То је само казуистика.
Спасо: Ни најмање, г. иследниче. Радост свију мојих људи била је природна и незлобна. Чежња за својом земљом и фамилијом мучила их је и сушила више од свих невоља логорског живота. Они су се радовали онаком истом радошћу као кад би сам Хитлер дошао и рекао: Слободни сте, идите! Мртвом или живом Хитлеру они би били подједнако благодарни само да буду пуштени у слободу.
Председник: То ти Спасовићу по свом обичају хоћеш само да правдаш своје људе, које знам да волиш. Али то се судским језиком назива неистином.
Спасо: Ако би ја говорио неистину, само би себи шкодио, као и кад би крао или убијао.
Иследник: Двадесет пет је њих из те бараке покушало прошле ноћи да беже, али су похватани и стрељани. Да су се они осећали тако невини као што их оптужени представља, не би бежгали од праведнога суда. Него су бежали јер су се осећали кривим. Вероватно да би и оптужени Спасовић покушао бекство само кад би могао.
Председник (узбуђено): Ја не верујем да би Спасовић покушао бекство чак и кад би све капије остале без страже.
Иследник погледа др Адлера испитно и зачуђено.
Спасо: Хвала Вам, господине пуковниче, што сте о мени рекли истину. Од судбе се не побеже. И они моји другови ако су заиста покушали бекство, у што ја..., лудо су учинили. Но њихов поступак може се објаснити страхом за свој живот. Јер чувши да сам ја као њихов старешина ухапшен и изведен пред суд, они су се природно уплашили за себе.
Први судија: Зашто ти ниси или спречио оно дивље весеље у твојој бараци или га пријавио немачком командиру сектора?
Спасо: Нисам ни спречио ни пријавио зато што је то био само израз жудње за отаџбином а не осветољубља. Оно весеље мојих људи нити је шта изменило међународну ситуацију нити судбу немачког народа, нити је пак икоме нанело ма какву штету. Због тога узимам слободу замолити вас, господо судије, да као просвећени људи пређете преко ове ситне ствари, и поштедите моје људе. А мене једнога стрељајте, не да би правду задовољили већ да би се својих сумњи ослободили. Мени је радост за њих умрети као њима живети. Својом смрћу ја ништа не губим, а ви и они нешто добијате - бар илузију добитка.
Први судија: Ти фантазираш, и губиш се у нереалностима. Ако намерно фантазираш, стрељаћемо те; ако ли ненамерно, послаћемо те у лудницу.
Спасо: Чините са мном оно што ће вас учинити срећнијим. А у погледу реалности промислите и пресудите ко је реалист, да ли онај ко види месец на 300.000 километара изнад земље, или онај ко га гледа под својим ногама како се из воде смеје ономе ко хоће да га руком ухвати?
И те ноћи између понедеоника и уторника стрељано је још 25 заробљеника из бараке 99.
ГЛАВА ДРУГА
Етика и техника
Првобитно религија је била мати и етике и технике.
Првобитно религија је била бујни извор из скривених дубина, етика живоносна река а техника помоћни уметни канали што разводе воду из те реке у све артерије живота људског.
Бог је објавио људима закон веровања, закон владања и знање технике.
По непосредном упутству Божијем Ноје је саградио лађу која је учинила једно од најдуготрајнијих путовања у историји пловидбе.
По непосредном надахнућу Божијем Веселеил је био "испуњен мудрости и разума и знања и сваке вјештине да вјешто измишља како се шта може начинити од злата и од сребра и од бронзе, да умије резати камење и укивати, да умије тесати дрво, и сваки посао радити (II Мојс. 31, 1-11).
Исто тако и храм Соломонов, једно од грађевинских чудеса старога света, подигли су људи научени Духом Божијим и настављани руком Господњом (I Царева 8, 24). Тако сведочи Свето писмо.
И тако Бог је био узрочник и праве вере и доброг владања и техничког знања код људи. И док год су људи осећали Бога непрестано над собом, пред собом и око себе, као што се осећа ваздух и светлост, дотле су они приписивали и посвећивали сва своја техничка дела и ручне израђевине Њему, Господу Створитељу и Надахнитељу.
А када је то осећање присуства Божијега утупљено и духовна визија замагљена, тада је ушла гордост у вештаке и техничаре, те су почели своје грађевине, израђевине, рукотворине и умотворине приписивати искључиво самим себи и - злоупотребљавати. Тако се сенка проклетства почела навлачити на технику.
Многи се жале на технику.
Многи криве савремену технику за све несреће у свету.
Да ли је заиста крива техника, или они који стварају технику и рукују њоме?
Да ли је крив дрвени крст ако неко некога распне на њему? Или чекић, ако њиме сусед суседу разбије главу?
Техника је неосетљива према добру и злу.
Исте цеви могу послужити за водовод и за клоаку.
Није зло од мртве технике него од мртвих срца људских.
При пуној свести о присуству Божијем и без икакве гордости сагради Ноје чудну лађу која би на спасење и њему и новом човечанству.
При помраченој свести о Божијем присуству договорише се гордељиви људи: "Хајде да саградимо град и кулу којој ће врх бити до неба, да стечемо себи име". Али их посрами Господ пометњом језика "те не сазидаше град, него се као плева расуше по свету". То је зидање Вавилонске куле.
Када Соломон доврши величанствен храм, он уздиже руке к небу и у понизности повика: "Ето, небо и небеса над небесима не могу те обухватити, а камо ли овај дом што га сазидах!" И та чудесна грађевина трајала је једанаест столећа. Али би срушена у прах и пепео онда, када безбожни потомци Соломонови учинише од тога "дома молитве дом трговине"
Нити се дакле заслугом технике одржао тај храм кроз многе векове нити је кривицом технике ишчезао са лица земље. Техника је и глува и нема и неодговорна. Она је потпуно зависна од етике, као и етика од вере.
Позната је повест о цару Навуходоносору. Он сагради Вавилон са палатама и "висећим кулама", и са свим техничким вештинама и красотама какве свет дотле није видео. И погледа цар гордо са врхова свога двора на град и рече: "Није ли то Вавилон велики што га ја сазидах јаком силом мојом, да буде столица царска и слава величанству мојему"(Данило 4, 30)! И тек што изрече те охоле речи удари га Бог лудилом те полуде, и у лудилу проведе седам година као звер међу зверовима шумским. А од његовог Вавилона великог, постала је гомила и подсмех и пустиња без иједног житеља, тачно како је прорекао пророк Јеремија (Јеремија 51, 37). Где год се изгуби страх од Бога и погази морални закон Божији, ту се брда од људске технике сручују у прашину из које су и подигнута.
Тако ће се и Ајфелова кула и катедрале немачке и облакодери американски - врхови људске технике у грађевинарству, сручити у безобличну прашину, ако охолост људска - и то још хришћанска - с пркосом Богу буде превршила меру и додијала дуготрпљивом Створитељу људи.
Зашто су погребене толике блиставе цивилизације дубоко под земљу, тако да поврх њих орач оре земљу и не слутећи о њиховим кулама и костурима испод орања?
Како то да од свега несравњивог мраморног грађевинарства јелинског не преостане ништа осим вампирног и крезубог Акрополиса?
И како се могла дрзнути земља да сакрије од сунца и од погледа људског титанске храмове у Балбеку и у Египту као и сјајне градове као што су Егбатана, Перзеполис, Тир, Сидон и Троја, те да по њима сада мирно пасу говеда и рију свиње, а чобани праве од разбацаног мраморја торове за стоку?
Зашто су нестали без трага горди градови и храмови и тврђаве цара Монтезуме? и царева мексиканских, и веома културних Инка и Перуанаца?
Која је то немилосрдна рука наваљала брда од блата на све те изградње људске, које би се по чврстини и вештини и лепоти могле такмичити са најбољим модерним изградњама?
Зашто кидање а не настављање у цивилизацији човечанства?
Зато што све то није било угодно јединоме светоме Господу Богу. Све оне погребене цивилизације није упропастило ни време ни несолидност техничке израде, но грех против свете вере и свете етике. Несолидност етичка а не техничка погребла их је све у бездани мрак.
"И ти Капернауме који си се до небеса подигао, до пакла ћеш пропасти!" Ово Христово пророчанство у дане када је Капернаум блистао својом техничком културом као вавилонски град покрај језера обистинило се. Тако се страшно обистинило, да путник кад се нађе данас у трњаку и змијињаку где се негда уздизао богати и горди град Капернаум, уплашено пита: Да ли је могуће, да је ово гнусно место некада било обиталиште људи?
Етика је трајна и непроменљива - наша јеванђелска етика - а техника је променљива. Етика је госпођа, техника њена слушкиња. Зато етика мора контролисати технику. Непролазне вредности су у области етике а не технике. Тешко народу који гледа циљеве људског живота у техници, и сав свој труд и зној жртвује на усавршавање технике, вукући етику за собом као Ахил мртвога Хектора привезаног за колесницу. Такав народ може успети да све своје градове сагради од слонове кости и злата као што су били царски дворови у Језраелу. Али ако у тим градовима буду становали Ахави и Језавеље, пси ће имати последњу реч, пси а не људи (I Цареви 22, 38; II Цар.9, 36).
Између поштења и вештине лак је избор. Поштен човек и без вештине цени се и у наше време више од вештака без поштења. И на истоку и на западу и на северу и на југу. И данас као и у време пророка Исаије.
Техником се мења однос човека према природи а никако према човеку и према Богу. Ко друкчије мисли тај цени ствари више него личности а прашину више него дух.
Језива трагедија нашег времена састоји се у рату између људи и Бога. Бог хоће да уздигне личности људи над немуштим стварима, док људи хоће да утопе и своју и Божију личност у ствар и изједначе са стварима.
Многи спипритуални и морални малишаниправе од модерне технике идола коме се они клањају, и позивају све народе да томе идолу приносе жртве, што несрећни народи присиљено чине! Те колике жртве, те колику крв!
Ко је глув да не чује како етика гласније од топова виче нашем покољењу: Не тим путем, људи? Тај пут води у Земљу Недођију.
Опасно весеље у бараци број 99
Хтели би али не можемо почети као што су стари летописци почињали: Љета Господњега тога и тога. Јер година у којој се догодило оно што ћемо испричати ни по чему није била година Божија, осим што је Бог као и увек својим сунцем обасјавао зле и добре људе и давао дажд праведним и неправедним. Иначе то је била година људска а не Божија. Јер је Бог попустио био грешним људима да творе вољу своју а не вољу Његову. Узалуд су милиони хришћани јутром и вечером читали Оче наш и говорили Богу: Нека буде воља Твоја као што је на небу (међу анђелима) тако и на земљи (међу људима). Спроводила се само воља људска, творила се само дела људска, правили се само планови људски, славили се само људи, сатирало се, убијало, рушило, пљачкало, мрзело - све ради среће људске, мимо Бога и на супрот вољи Божијој.
Због тога нас је стид почети као стари летописци: Љета Господњега, да не би праведнога Бога учинили одговорним за све неправде људске у тој години. Него боље да кажемо: Љета људског 1944. у месецу јулу покушан је атентат на вођу немачког народа Адолфа Хитлера од стране немачких генерала, међу којима је био и знаменити африкански војсковођ Ромел. Прве вести о томе атентату гласиле су да је Хитлер убијен. То је изазвало велику радост широм целога света изузев Осовинских земаља. Те вести су допрле и у заробљеничке логоре у Немачкој, у којима су милиони заробљеника и сужања свих нација на свету чамовали с надом у своје ослобођење и повратак кући. Јер Хитлер је неговао охолу мржњу Немаца према свима народима, чиме је природно изазвао мржњу свих према Немцима.
Вест о погибији Хитлеровој допрла је и у логор који се звао у српском преводу "Јелова Шума" и радост сужања по свима баракама тога логора била је велика, тако да није могла остати прикривена. Но та радост изразила се бучним весељем заробљеника у бараци број 99.
А када се пронета вест брзо оповргла, и Хитлер остао у животу, тада је дошло наређење, да се "ликвидирају" сви они који су ма којим начином показали своју радост због тобож успелог покушаја атентата на живот Фиреров. Командантима свих заробљеничких логора наређено је да побију као "бунтовнике" све оне који су одобравали смртни покушај на свемоћног вођу Рајха. И заповест је извршена, тј. извршено је крваво чишћење по свима логорима. Свако после пола ноћи у току неколико дана проламало је ноћну тишину праштање митраљеза, кроз које су људи вршили грозну вољу своју а не благу вољу Божију.
У бараци бр. 99 били су углавном Срби, али су ту били привремено смештени и неколики Американци, Индијанци, Црнци, Руси, Норвежани и Пољаци. Командир те бараке био је Србин капетан Спасо Спасовић, професор историје у некој гимназији у Србији и резервни официр.
Командант логора пак био је др Јохан Адлер, резервни пуковник и професор историје на универзитету. Овај др Адлер је много ценио Спасу Спасовића због његовог знања, а још више због његове ретке честитости и скромности.
Али заповест је заповест. Командант логора морао је да ликвидира многе "бунтовнике" а пре свију сужње из бараке број 99.
Др Адлер је био лутеран, и пуритански је ценио истину и честитост изнад свих схоластичких полуистина и етичких адвокатисања. Па познавајући Спасу као човека истинитог и честитог он га је хтео пошто пото спасти, и никако не дозволити да крв овога праведника падне на њега и на децу његову.
Али уз то Адлер је био убеђени националсоцијалист и веран присталица Хитлеров, бар колико се тиче унутарњих социјалних реформи.
Како дакле да спасе Спасу, командира најнемирније бараке? После непроспаване ноћи он се обратио на најнадлежније место с молбом да му се даде рок од седам дана за испитивање ствари. И то му је одобрено. Али у дивизији било је неких завидљиваца који нису волели Адлера због Хитлерових симпатија према њему. Зато су му послали једног суровог гестаповца оберштурмбандфирера, да га контролише при суђењу "бунтовницима", да би га могли оптужити као мека и попустљива.
Онда је отпочето испитивање и суђење заробљеницима из бараке број 99, на првом месту командиру те бараке, капетану Спаси Спасовићу.
ПРВА НОЋ СУЂЕЊА
између недеље и понедеоника
Др Адлер сазвао је свој логорски ратни суд и представника Тајне Државне Полиције - који се управо сам наметнуо - и отпочео суђење командиру бараке број 99.
- Како се ти зовеш?
- Спасо Спасовић.
- Шта значи то име?
- Значи Исус Исусовић.
- Није ли то јеврејско име?
- Некад је било јеврејско, сад је хришћанско.
- Шта си по народности и вери?
- Србин православне вероисповести.
- Јеси ли универзитетски школован?
- Јесам.
- У којој си науци стручан?
- У Теологији и историји.
- Зашто у две а не у једној?
- Сматрао сам да су те две науке нераздвојне, једна без друге је непојамна.
- Којој политичкој партији припадаш?
- Ниједној.
- Зашто?
- Зато што сам убеђен да све политичке партије више обећавају него што могу дати, и тако воде народ у Земљу Недођију.
- Шта значи та реч?
- Земља Недођија означава земљу среће коју су политички агитатори увек обећавали а никад видели пре смрти.
- Мислиш ли ти тако и о политичким партијама и теоријама у целој Европи?
- Да, у целој Европи, какве су оне сада.
- И о комунизму?
- Наравно.
- И о национал социјализму?
- Такође.
- Још једном: мислиш ли ти да наша немачка национал-социјалистичка странка води немачки народ у Земљу Недођију?
- Сасвим тако.
- Да ли то мржња према Немцима говори из тебе?
- Ако би ја судио Немце по њиховим злочинима према моме народу, моја би мржња била оправдана. Али ја сам познавао и друкчије Немце, те морам говорити по разуму.
Чувши ово Гестаповац, намршти се и удари песницом о сто вичући:
- Господине председниче, стрељати га овога часа и не губити време!
Др Адлер узе га за руку и благо рече:
- Будите стрпљиви, имамо целу седмицу на расположењу. Овај је као командир најодговорнији кривац те се морамо на њему највише задржати.
Тада се др Адлер окрете оптуженом и доста оштро рече:
- Пази Спасовићу, пази добро шта говориш. Глава ти о концу виси.
- Не виси о концу, господине пуковниче, него ју ја гледам већ одсечену у мојим рукама као свети Јован на икони.
Онда се наставише унакрсна питања.
Први судија: Кад је рат са Србијом свршен 1941, зашто се ниси одмах предао него си се бунтовнички одметнуо у шуму?
Спасо: Рат није ни до данас још свршен. А ја сам у редовној војсци као официр и у шуми као бунтовник, како ви то називате, био једно исто: српски војник против немачких ратника.
Први судија: Ко те је побудио да се одметнеш у гору?
Спасо: Немци.
Гестаповац: Како то?
Спасо: Ево како. Четрдесет Прве ја сам гледао како Немци стрељају 3000 невиних Срба за 30 Немаца, које су српски војници у борби убили на друму Крагујевац - Горњи Милановац. Згрозио сам се на ту нечовечност и одбегао у шуму, да живећи са зверовима штитим свој народ, и да погинем у часној борби за Крст Часни. По примеру мојих крстоносних предака, од којих је један говорио кнегињи Милици.
"Идем госпо у поље Косово
"За крст часни с браћом погинути".
Други судија: Па зар није и наш вођ кренуо у Русију у крсташки рат против безбожника?
Спасо: Кренуо је, али не у име часног крста као Барбароса, кога је српски жупан Стеван Немања срдачно примио у Нишу, снабдео храном и с почастима испратио. Него у име свастике, тј. сломљеног нехристовог крста, који етички стоји ниже и од полумесеца. Због тога се у Европи нико није ни одазвао његовом позиву и пошао у такозвани крсташки рат.
- То није истина, викну Гестаповац, и снажно лупи о сто. То је лаж да се нико није одазвао. Многи су се одазвали.
Спасо: Нико по савести и доброј вољи, као у време Барбаросе, него или из страха или с рачуном на материјалну добит. Отуда и они који су се одазвали више су били на терету немачке војске него од помоћи. Зар није тако?
- Тако је! усуди се узвикнути један нижи официр. Погледа га Гестаповац убиственим погледом тако да он
уплашено обори главу и завеза језик.
Пошто су се изређала још многа питања, јави се иследник, који је претресао сву бараку број 99. показа један свежањ хартије и рече:
- Овај рукопис, господо, нашао сам у сламњачи капетана Спасовића. Стављам га на увиђај. Писан је српском ћирилицом, али тако нејасно и скраћено, да га нико од наших тумача не може да прочита. Као да је шифром писан.
Председник: Је ли ово твој дневник Спасовићу?
Спасо: Није дневник, господине пуковниче, него тако неке моје мисли и запажања опште природе, а дневник није.
Председник: Ти нам ово мораш начисто и тачно преписати, да можемо знати шта је. За два дана, разумеш?
Спасо: Разумем.
Потом би Спасо одведен у ћелију самицу.
А кад се врата за Спасом затворише, викну Гестапвац:
- Да се стреља још ове ноћи!
- Лако ћемо га стрељати, одговори пуковник Адлер. У нашим је рукама. Пресуду ћемо изрећи над њим и над свима осталим у идућу суботу.
- Али без знања др Адлера те ноћи беше стрељано 25 заробљеника из бараке број 99.
ГЛАВА ПРВА
Путници, странци, гости.
У Светом писму Божијем више пута је речено, да смо ми путници, странци и гости у овоме свету. Но и да то није речено у Светом писму Божијем, сваки разуман човек брзо долази до тога сазнања.Размишљајући о свету и животу и шетајући по гробљима, старим и новим, сваки разуман човек неминовно долази до тог сазнања.
Чим пак дође до тог очигледног сазнања разуман човек узнемирено тражи одговоре на ова три питања:
Ако смо путници, где је циљ нашег путовања?
Ако смо странци у овоме свету, где је отаџбина наша?
Ако ли смо гости, чији смо гости?
Од простих и најпростијих људи и жена на Балкану посведневно се могу чути јасни одговори на ова три главна питања живота. Јер је привилегија простог хришћанског народа да не знајући много зна оно што је главно.
И тако на прво питање: Ако смо путници, где је циљ нашег путовања, народ одговара: Нисмо ми за овај свет него за онај. Или: За небо смо не за земљу.
На друго питање: Ако смо странци, где је отаџбина наша, народ одговара: Отечество нам је тамо где је и Отац. Или: на овоме свету смо туђини, на ономе смо дома.
На треће питање: Ако смо гости, чији смо гости, народ одговара: Слава Господу, Његови смо гости на земљи.
Многомилионе масе народне на нашем Светом Балкану кроз векове и генерације увек су давале овакве типичне одговоре. Дакле:
Нисмо за овај свет него за онај.
Отечество нам је где и Отац. На овоме свету смо у туђини, на ономе смо дома.
Слава Господу, Његови смо гости на земљи.
У овим простим и недвосмисленим одговорима изражено је једно позитивно схватање живота. Цела једна животна философија, која никад никога није довела до разочарења и самоубиства. На њој се лако уређивао и усклађивао практични и друштвени живот кроз векове.
Разочарење стално прати оне који тежећи да се уздигну над народом падају у сенку народа.
У првом реду то су материјалисти и агностици, две секте људи којих је Европа расадник за цео свет.
Материјалисти одговарају на она три питања овако:
На прво питање: Ми не признајемо да смо путници на земљи него продукт земљин као и све ларве и шкољке. Земља нас даје и узима. На њој су сви људски почеци и крајеви.
На друго питање: Ми нисмо странци на земљи него домороци и господари. Земља нам је једина отаџбина.
На треће питање: Ми нисмо ничији гости у овоме свету него домаћини. Ако се гостимо, гостимо се сами у себе, земљом и на земљи.
Овако мисле материјалисти на основу своје теорије, да је душа човечија што и нокти на прстима. Где иду одсечени нокти тамо и душа.
Агностици пак одговарају на она питања овако:
На прво питање: Ми осећамо да смо путници, али не знамо ни почетка ни циља нашег путовања.
На друго питање: Ми опажамо да смо странци у овоме свету, али не знамо где је наша права отаџбина.
На треће питање: Ми наслућујемо да смо нечији гости на земљи, али не знамо чији смо гости.
За више стотина година хришћанска Европа знала је дати јасне и позитивне одговоре на ова питања. Ваистину јасније и логичније него ли многобожна Јелада, Египат, Персија или Индија. Јер се руководила Логосом Божијим, који "сиђе с неба", да правилном логиком небеском замени погрешну логику земаљску.
Или још, да јави и објави људима истину својом Личношћу и у својој Личности.
Да одмори уморно човечанство од тражења истине у стварима, и од обожавања ствари. Јер у чему су људи гледали истину, оно су и обожавали: било то ствари или личности.
Да извуче људски ум испод сенке природе и упути га на обожавање истине у личности Бога јединога.
Да помогне људима разликовати истину од симбола истине, а то су ствари и факти у природи.
Да научи људе ценити и волети личност човека, због личности Бога Створитеља, изнад света и свега у свету.
Тако стара Христијанска Европа, у којој су философи, научници и владари били једнодушни са масам простог крштеног народа у одговорима на она три питања, и нису се у том издвајали од народа.
Али за последњих неколико столећа народи Западне Европе улегоше у оштру заваду и у љуту борбу са својом црквом, или боље рећи са својом црквеном јерархијом. И у тој дуготрајној борби запливаше у крв дубље него ли у борбама са Хунима и Сараценима. А та страшна братска крв помрачи дотле јасне духовне хоризонте европског човечанства и учини да се многи умни али озлојеђени синови цркве одвратише од божанског Логоса и небесне правилне логике и повратише погрешној земаљској логици паганских времена, баш онако како то апостол Петар драстично описује (II Петр. 2, 22). То јест, познавши истину у јединоме личноме Богу повратише се немоћним стихијама света и немуштим стварима природним, да њих питају за истину, и најзад да скуп свих ствари у природи прогласе божанством. Јер у чему се гледа истина, оно се и обожава.
Окрутна јерархија и озлобљена интелигенција учиниле су од хришћанске Европе "кућу подељену у самој себи". Како може опстати таква кућа? Кров и зидови духовне Европе већ су били испроваљивани у ранијим генерацијама, и огњиште растурено. А у време наше генерације, првим и другим светским ратом (у самој ствари не светским него европским) и темељи су јој попуцали.
Како је страшна реч апостолска о старим паганима: "Кад мишљаху да су мудри, полудјеше." Још је страшније пророчанство једног светог и прозорљивог човека о новопаганима. "Доћи ће време, рекао је Антоније Велики, када ће светом овладати такво лудило, да ће луди људи сматрати паметне лудим а себе паметним."
Кад би европски материјалисти и агностици скривали своје лудило у себи, и држали своју несрећу само за себе, они би били мале штеточине. Али је особина лудила да учи друге, и несрећа да се шире. Гоњени духом немира они се намећу друштву за учитеље и вође. И због тога су они велике штеточине.
Обично вешти на перу и плаховити на речи, они дочаравају простом народу визију неке земље обећане, или раја на земљи, као неку фата-моргану у пустињи. А кад се дочепају власти и вођства, оне чаролијске визије хитно се удаљују, бледе и ишчезавају. И груба пустињска стварност тада још страшније пече и боли. А разочарани људи и народи проклињу болесну машту својих вођа, која их је водила не у земљу обећану нити у земаљску рај него у - Земљу Недођију.
ДРУГА НОЋ СУЂЕЊА
између понедеоника и уторника
Два оружана војника уведоше Спасу у судницу. Спасо се овлаш поклони суду.
Председник: Спасо Спасовић
Спасо: Ја сам, г. пуковниче.
Председник: Кажи нам, имаш ли ти храбрости да речеш истину и онда када би то било опасно по твој живот?
Спасо: Никада није истина опасна по живот него лаж.
Председник: Како ти то мислиш?
Спасо: Истина и живот су нераздвојни као очи и вид, по речи Онога који је рекао: Ја сам истина и живот.
- Ти то мислиш на онога Исуса Јеврејина? обрецну се Гестаповац.
Спасо: Ја мислим, г. оберштурмбандфирере, на Господа Исуса Христа који колико је био Јеврејин толико и Немац и Шпањолац и Србин и Американац и Азијат и Африканац. Он је себе називао "сином човечјим" а не сином јеврејским.
- Ха, ха, ха, ха! насмеја се злобно Гестаповац. Додај још и Црнац и Папуанац!
Спасо: Да, и Црнац и Папуанац, и све свима, да све спасе, као Месија свију и Човекољубац.
Гестаповац Ја сматрам за увреду немачкој раси када ти називаш онога сањалицу Немцем.
Спасо: А ја сам уверен да већи део немачког народа не сматра то за увреду него за велику почаст.
Гестаповац: Ми смо на путу да с нашим генијалним Вођом излечимо сав немачки народ од те вековне заблуде, и да га окренемо од мекушног Исуса ка вери наших тевтонских предака у богове силе и крепости, мужевства и победе. Ми смо једна виша, господарска раса, која је дуго предуго заваравана сладуњавим маштаријама онога јеврејског месије. Он нас је уназадио и изједначио са слабићима и робовима. Сада смо нашли свога правога месију, па истргнувши своју судбину из млитавих руку јеврејског пророка ставили смо је у гвоздене руке свога националног месије Адолфа Хитлера. Наша мисија је да владамо Сигфридовим мачем а не ропски да плачемо пред крстом или са крстом. Разумеш ли?
Спасо: Разумем речи, а страшим се да разумем смисао њихов. Често су сузе мењале судбу људи на добро брже него мач.
Гестаповац: Оставићемо ми вама Словенима незавидну улогу да с плачевним Христом плачете служећи и кулучећи јачим од вас. Од увек су више расе господариле над нижим. То је азбука светске историје, коју ти као неки вајни професор историје ниси још разумео.
Спасо: Ја се могу дивити Вашој речитости, г. оберштурмбандфирере, али и жалостити због таквог вашег тумачења историје. Кад једна сурова банда, необуздана моралним законима, изненадно удари на један културан и миран град, па га опљачка и поруши, и грађане његове побије или одведе у ропство, хоћете ли Ви рећи, да је једна виша раса људи пуноправно загосподарила над једном нижом расом?
Гестаповац: Као на пример?
Спасо: Као на пример кад дивљи Хикси или разуздани Мамелуци опустоше културни Египат. Или као кад крвожедни Тамерлан разори хришћанску Јерменију и цивилизовану Персију. Или као кад свирепи Селџуци и Османовићи упропасте Малу Азију и Византију. Или као кад -
- Или као кад, викну разјарени Гестаповац, као кад дивљи Германи завладају над "високообразованим" свињарским народом српским, то си хтео рећи, а?
Спасо: То ви рекосте.
Гестаповац: А шта ти велиш, робе?
Спасо: А ја велим, да се ми Срби не љутимо кад Ви нас називате свињарима, као што се ни Немци не треба да љуте кад их ми називамо котларима или точкарима. Ми смо производили свиње и давали Немцима за котлове и точкове. Ни једно ни друго занимање нема ништа заједничко са образованошћу. И свињари и котлари могу бити или образовани или необразовани.
Гестаповац: Па ко је за тебе образован човек?
Спасо: Онај ко носи образ, лик Божији у својој души и стид на своме лицу. За таквога ми Срби кажемо да је образован или образит човек.
Гестаповац: А ко је за тебе необразован или необразит човек?
(Ово питање постави Гестаповац па и не слушајући Спасу окрете се да нешто разговара са суседним официром).
Спасо: Необразован је онај човек који изгуби образ, тј. лик Божји из душе и румен стида са лица свога. Као на пример кад котлари упадну у свињарску земљу, па ценећи свиње више него људе одузму од народа све свиње, још и све котлове и точкове, и отерају у своју земљу.
Председник (оштро): Пази Спасовићу на своје речи! Реци нешто друго што си хтео рећи.
Спасо: Хтео сам рећи да су Хердер, Ранке и Гете боље мислили о Србима него господин оберштурмбандфирер.
Гестаповац: Није важно шта су ти стари Немци мислили о вама и о свима осталим. Они су живели у зачараном кругу једне лажне и понижавајуће религије. Важно је, да наш победоносни Вођ чини прекретницу у историји немачког народа и у историји света. Он је превредносио све вредности, и одбацивши блато одабрао злато. Он је почетак нове историје Немаца. Он је уздигао немачки народ на престо господарске нације што њему и приличи. Јеси ли разумео?
Спасо: Сваки вођ једног крштеног народа који одбацујући Христа хоће да усрећи свој народ, води свој народ не у земљу среће но у Земљу Недођију. Неминовно и неизбежно.
Гестаповац пребледе од гнева и управи пиштољ у прса Спасе Спасовића урлајући:
- Тај скот вређа нашег Фирера. Овако му треба судити.
У том тренутку др Адлер ухвати га за руку, но пиштољ пуче, зрно удари у прозор и разби га у комаде.
Председник: Господине колега, ја се не могу начудити зашто ви стављате оптуженоме таква општа питања, по којима он има право да мисли како хоће. Зашто се удаљавате од предмета? - А тебе Спасићу строго опомињем да се не усудиш више вређати наша национална осећања. А сад, господине иследниче, на ствар.
Иследник: Сви заробљеници у бараци бр. 99 признају да су се веселили оне ноћи када су чули за погибију Хитлерову. Тврде да се и њихов командир Спасовић са њима веселио.
Председник: Шта можеш на ово одговорити, Спасовићу?
Спасо: Факт је да смо се оне ноћи сви радовали и веселили, али не због смрти Хитлерове него због скорог повратка у своју отаџбину.
Иследник: То је само казуистика.
Спасо: Ни најмање, г. иследниче. Радост свију мојих људи била је природна и незлобна. Чежња за својом земљом и фамилијом мучила их је и сушила више од свих невоља логорског живота. Они су се радовали онаком истом радошћу као кад би сам Хитлер дошао и рекао: Слободни сте, идите! Мртвом или живом Хитлеру они би били подједнако благодарни само да буду пуштени у слободу.
Председник: То ти Спасовићу по свом обичају хоћеш само да правдаш своје људе, које знам да волиш. Али то се судским језиком назива неистином.
Спасо: Ако би ја говорио неистину, само би себи шкодио, као и кад би крао или убијао.
Иследник: Двадесет пет је њих из те бараке покушало прошле ноћи да беже, али су похватани и стрељани. Да су се они осећали тако невини као што их оптужени представља, не би бежгали од праведнога суда. Него су бежали јер су се осећали кривим. Вероватно да би и оптужени Спасовић покушао бекство само кад би могао.
Председник (узбуђено): Ја не верујем да би Спасовић покушао бекство чак и кад би све капије остале без страже.
Иследник погледа др Адлера испитно и зачуђено.
Спасо: Хвала Вам, господине пуковниче, што сте о мени рекли истину. Од судбе се не побеже. И они моји другови ако су заиста покушали бекство, у што ја..., лудо су учинили. Но њихов поступак може се објаснити страхом за свој живот. Јер чувши да сам ја као њихов старешина ухапшен и изведен пред суд, они су се природно уплашили за себе.
Први судија: Зашто ти ниси или спречио оно дивље весеље у твојој бараци или га пријавио немачком командиру сектора?
Спасо: Нисам ни спречио ни пријавио зато што је то био само израз жудње за отаџбином а не осветољубља. Оно весеље мојих људи нити је шта изменило међународну ситуацију нити судбу немачког народа, нити је пак икоме нанело ма какву штету. Због тога узимам слободу замолити вас, господо судије, да као просвећени људи пређете преко ове ситне ствари, и поштедите моје људе. А мене једнога стрељајте, не да би правду задовољили већ да би се својих сумњи ослободили. Мени је радост за њих умрети као њима живети. Својом смрћу ја ништа не губим, а ви и они нешто добијате - бар илузију добитка.
Први судија: Ти фантазираш, и губиш се у нереалностима. Ако намерно фантазираш, стрељаћемо те; ако ли ненамерно, послаћемо те у лудницу.
Спасо: Чините са мном оно што ће вас учинити срећнијим. А у погледу реалности промислите и пресудите ко је реалист, да ли онај ко види месец на 300.000 километара изнад земље, или онај ко га гледа под својим ногама како се из воде смеје ономе ко хоће да га руком ухвати?
И те ноћи између понедеоника и уторника стрељано је још 25 заробљеника из бараке 99.
ГЛАВА ДРУГА
Етика и техника
Првобитно религија је била мати и етике и технике.
Првобитно религија је била бујни извор из скривених дубина, етика живоносна река а техника помоћни уметни канали што разводе воду из те реке у све артерије живота људског.
Бог је објавио људима закон веровања, закон владања и знање технике.
По непосредном упутству Божијем Ноје је саградио лађу која је учинила једно од најдуготрајнијих путовања у историји пловидбе.
По непосредном надахнућу Божијем Веселеил је био "испуњен мудрости и разума и знања и сваке вјештине да вјешто измишља како се шта може начинити од злата и од сребра и од бронзе, да умије резати камење и укивати, да умије тесати дрво, и сваки посао радити (II Мојс. 31, 1-11).
Исто тако и храм Соломонов, једно од грађевинских чудеса старога света, подигли су људи научени Духом Божијим и настављани руком Господњом (I Царева 8, 24). Тако сведочи Свето писмо.
И тако Бог је био узрочник и праве вере и доброг владања и техничког знања код људи. И док год су људи осећали Бога непрестано над собом, пред собом и око себе, као што се осећа ваздух и светлост, дотле су они приписивали и посвећивали сва своја техничка дела и ручне израђевине Њему, Господу Створитељу и Надахнитељу.
А када је то осећање присуства Божијега утупљено и духовна визија замагљена, тада је ушла гордост у вештаке и техничаре, те су почели своје грађевине, израђевине, рукотворине и умотворине приписивати искључиво самим себи и - злоупотребљавати. Тако се сенка проклетства почела навлачити на технику.
Многи се жале на технику.
Многи криве савремену технику за све несреће у свету.
Да ли је заиста крива техника, или они који стварају технику и рукују њоме?
Да ли је крив дрвени крст ако неко некога распне на њему? Или чекић, ако њиме сусед суседу разбије главу?
Техника је неосетљива према добру и злу.
Исте цеви могу послужити за водовод и за клоаку.
Није зло од мртве технике него од мртвих срца људских.
При пуној свести о присуству Божијем и без икакве гордости сагради Ноје чудну лађу која би на спасење и њему и новом човечанству.
При помраченој свести о Божијем присуству договорише се гордељиви људи: "Хајде да саградимо град и кулу којој ће врх бити до неба, да стечемо себи име". Али их посрами Господ пометњом језика "те не сазидаше град, него се као плева расуше по свету". То је зидање Вавилонске куле.
Када Соломон доврши величанствен храм, он уздиже руке к небу и у понизности повика: "Ето, небо и небеса над небесима не могу те обухватити, а камо ли овај дом што га сазидах!" И та чудесна грађевина трајала је једанаест столећа. Али би срушена у прах и пепео онда, када безбожни потомци Соломонови учинише од тога "дома молитве дом трговине"
Нити се дакле заслугом технике одржао тај храм кроз многе векове нити је кривицом технике ишчезао са лица земље. Техника је и глува и нема и неодговорна. Она је потпуно зависна од етике, као и етика од вере.
Позната је повест о цару Навуходоносору. Он сагради Вавилон са палатама и "висећим кулама", и са свим техничким вештинама и красотама какве свет дотле није видео. И погледа цар гордо са врхова свога двора на град и рече: "Није ли то Вавилон велики што га ја сазидах јаком силом мојом, да буде столица царска и слава величанству мојему"(Данило 4, 30)! И тек што изрече те охоле речи удари га Бог лудилом те полуде, и у лудилу проведе седам година као звер међу зверовима шумским. А од његовог Вавилона великог, постала је гомила и подсмех и пустиња без иједног житеља, тачно како је прорекао пророк Јеремија (Јеремија 51, 37). Где год се изгуби страх од Бога и погази морални закон Божији, ту се брда од људске технике сручују у прашину из које су и подигнута.
Тако ће се и Ајфелова кула и катедрале немачке и облакодери американски - врхови људске технике у грађевинарству, сручити у безобличну прашину, ако охолост људска - и то још хришћанска - с пркосом Богу буде превршила меру и додијала дуготрпљивом Створитељу људи.
Зашто су погребене толике блиставе цивилизације дубоко под земљу, тако да поврх њих орач оре земљу и не слутећи о њиховим кулама и костурима испод орања?
Како то да од свега несравњивог мраморног грађевинарства јелинског не преостане ништа осим вампирног и крезубог Акрополиса?
И како се могла дрзнути земља да сакрије од сунца и од погледа људског титанске храмове у Балбеку и у Египту као и сјајне градове као што су Егбатана, Перзеполис, Тир, Сидон и Троја, те да по њима сада мирно пасу говеда и рију свиње, а чобани праве од разбацаног мраморја торове за стоку?
Зашто су нестали без трага горди градови и храмови и тврђаве цара Монтезуме? и царева мексиканских, и веома културних Инка и Перуанаца?
Која је то немилосрдна рука наваљала брда од блата на све те изградње људске, које би се по чврстини и вештини и лепоти могле такмичити са најбољим модерним изградњама?
Зашто кидање а не настављање у цивилизацији човечанства?
Зато што све то није било угодно јединоме светоме Господу Богу. Све оне погребене цивилизације није упропастило ни време ни несолидност техничке израде, но грех против свете вере и свете етике. Несолидност етичка а не техничка погребла их је све у бездани мрак.
"И ти Капернауме који си се до небеса подигао, до пакла ћеш пропасти!" Ово Христово пророчанство у дане када је Капернаум блистао својом техничком културом као вавилонски град покрај језера обистинило се. Тако се страшно обистинило, да путник кад се нађе данас у трњаку и змијињаку где се негда уздизао богати и горди град Капернаум, уплашено пита: Да ли је могуће, да је ово гнусно место некада било обиталиште људи?
Етика је трајна и непроменљива - наша јеванђелска етика - а техника је променљива. Етика је госпођа, техника њена слушкиња. Зато етика мора контролисати технику. Непролазне вредности су у области етике а не технике. Тешко народу који гледа циљеве људског живота у техници, и сав свој труд и зној жртвује на усавршавање технике, вукући етику за собом као Ахил мртвога Хектора привезаног за колесницу. Такав народ може успети да све своје градове сагради од слонове кости и злата као што су били царски дворови у Језраелу. Али ако у тим градовима буду становали Ахави и Језавеље, пси ће имати последњу реч, пси а не људи (I Цареви 22, 38; II Цар.9, 36).
Између поштења и вештине лак је избор. Поштен човек и без вештине цени се и у наше време више од вештака без поштења. И на истоку и на западу и на северу и на југу. И данас као и у време пророка Исаије.
Техником се мења однос човека према природи а никако према човеку и према Богу. Ко друкчије мисли тај цени ствари више него личности а прашину више него дух.
Језива трагедија нашег времена састоји се у рату између људи и Бога. Бог хоће да уздигне личности људи над немуштим стварима, док људи хоће да утопе и своју и Божију личност у ствар и изједначе са стварима.
Многи спипритуални и морални малишаниправе од модерне технике идола коме се они клањају, и позивају све народе да томе идолу приносе жртве, што несрећни народи присиљено чине! Те колике жртве, те колику крв!
Ко је глув да не чује како етика гласније од топова виче нашем покољењу: Не тим путем, људи? Тај пут води у Земљу Недођију.
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М