.
И ФАНАТИЦИ ПЕВАЈУ ОСАНА
Христа су дочекали радосно, уз веселе повике, као цара, а пет дана касније су захтевали Његову смрт. Врло је вероватно да су и многи који су на Цвети певали „Осана сину Давидовом“ - на Велики Петак викали „Распни га, распни“. Како је то могуће?
Прво, нису имали снажну веру у Христа, ни јасну свест шта је Месија призван да учини. Буквално су тумачили слово Писма, и то у духу тада живе традиције која је прижељкивала политичког ослободиоца и новог цара Давида. Кад дрводеља из Назарета није учинио оно што се од Њега очекивало, тј. кад није подигао војску и заговарао ослободилачки рат, многи су одустали од Њега и осетили се издано. Исус је изневерио верски занос многих својих сународника, одударао је од идеје Месије који су многи створили због друштвених околности и личног незадовољства. И незадовољство је порасло. Hристос није оно што су сматрали да им је потребно, дакле, Он не може бити њихов Спаситељ. Он је лажов и богохулитељ, нуди спасење које њима не одговара.
Друго, видимо да се таквим људима лако управља и да им се лако намећу туђе представе добра и зла, вере и невере. „А првосвештеници и старјешине наговорише народ да иште Вараву, а Исуса да погубе.“(Мт. 27,20; исто Мк. 15,11) Свештеници су лако нашли лажне сведоке (Мт. 26, 59; Мк. 14, 55 -56) и потребног издајника. Како? Зашто? Зато што су били убеђени да служе већем добру. Они су били апсолутно сигурни у исправност својих поступака. Било је боље да један човек страда, него цео народ да страда због њега (Јн. 11, 47 – 57). Христос је за њих био потенцијални верски расколник и политички вођа. Нови нереди, у већ несигурним временима, то им није било потребно. Свештеници су сматрали да имају свету дужност да одржавају мир, воде дијалог са иновернима и решавају проблеме унутар своје заједнице. Исус Назарећанин се издавао за учитеља вере, имао је много следбеника, уносио је нов дух у вишевековно, устаљено понављање правила и обреда. Био је унутрашњи проблем и свештеници су сматрали да су пред Богом одговорни да тај проблем реше.
Треће, кад спојимо лабилне вернике, тј. традиционалисте-националисте, са чврстом манипулацијом првосвештеника оболелих од божијег комплекса, добијамо масу која више не разликује истину и лаж, жедну кривца за њихово незадовољство и несрећу (које су сами створили).
Настојање да се Христос лажно оптужи, да се понизи, исмеје, изружи и мучки убије јасна је слика онога што и данас пролазе многи хришћани. Доследни Христови следбеници навикну да они који их тапшу по рамену буду они који касније проузрокују њихов пад. А хришћани недоследни Христу поступају исто као јудејски првосвештеници, опијени религијском формом. И живе као они који наседну на њихову причу о Богом оправданом презиру и насиљу.
Имамо ми и даље фанатике који данас вичу «Господи, помилуј», а сутра «Анатема!». Данас певају «Достоин» на твом рукоположењу, а сутра пишу против тебе жалбе епископу. Данас те позивају да дођеш на Литургију, а сутра ти налажу епитимију јер си јео сардину за време Васкршњег поста. Данас се називају твојим пријатељима у Христу, а сутра останеш без посла јер су те лажно оптужили.
Христова трагедија је трагедија свих нас, али видимо да Његова трагедија није очајна и безизлазна. На крају увек, у Њему, побеђује Живот и Истина. И то је оно што у овим празницима славимо. Али ни људску глупост и дволичност не треба да заборављамо. Да не бисмо и сами од верника постали залуђеници, и од служитеља увек живе и нове Истине постали насилни чувари вишевековног мртвог слова.
Кад сутра у руке узмемо врбине гране, то није пуко поштовање етно обичаја, већ радосно дочекујемо Спаситеља. Кад врбу ставимо поред иконе, обећавамо себи да нећемо сутра против никог дизати глас «Распни га, распни», ма колико био другачији од нас и ма колико сматрали да вређа наш осећај вере. Јадна је и прејадна наша вера ако треба да је бранимо насилном речју и насилним делом.
Са жељом да сви прихватимо одговорност која лежи у радости празника, желим вам мир, љубав и храброст у Христу.
Поуке орг.