Оцена Теме:
  • 17 Гласов(а) - 4.41 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Мисија Халјард - дискусија

Ево, пронађох извештај о заробљеном немачком пилоту који је највероватније ликвидиран на Рудној глави (случај Пожаревац). Писано је о томе овде: да ли су то били пилоти савезници или пилоти Немци.
Извештај овако гласи:
18. маја т. г. у времену од 10 до 14 часова већи број англо-америчких авиона у више таласа прелетали су преко Зајечара, Књажевца и Бора из правца Ниша за Бугарску и Румунију и натраг. Бомбардовање наших места није било. Један англо-амерички авион срушио се у шуми код села Малог Извора, око 6 км сев-зап од Бољевца. Нема података шта је са посадом (спашено њих 8 - има фото - прим.АД). Један немачки авион -ловац пао је у шуми код села Горње Соколовице, око 10 км југ.-источно од Књажевца. Пилот спашен.(ВА, Недићева архива, кут. 31, ф. 28, док. бр. 11-1).
Извештај пише каснији официр у штабу Тимочког корпуса, мајор Јонић, па зато каже "пилот спашен". Правац кретања Тимочке летеће бригаде у периоду од 15 до 20. маја, апсолутно се поклапа са боравком на територији Заглавског среза (књажевачке општине). Тако да су пилота "покупили" уз пут и после одвели у штаб на Рудној глави. Када је ликвидиран то се поуздано не зна.

Интересантно да су, пратећи пад авиона и ваздухопловце који су се парашутирали, Немци послали Бугаре да блокирају тај део бољевачког среза. Извештај исте провенијенције даље каже, да је та бугарска група (вероватно један њен део) кренула возом, али да ју је код села Метовница у близини Бора сачекала група од 150 четника (вероватно их је било више јер је Бугара било више од овог броја - прим. АД). Развила се борба. Бугари губе 1 војника а 3 су рањена. (ВА, НДА, кут. 31, ф. 27, док. бр. 11-1).

Двадесет трећег маја (23. маја) крећу Немци да блокирају то подручје где је авион пао. И опет долази до борбе, овога пута на железничкој станици у самом Малом Извору. Претходно је извршена саботажа; воз испада из шина а претходно је локомотива налетела на велики орахов трупац; замеће се борба. Један Немац је рањен а један је нестао. (ВА, НДА, кут. 32, ф. 54, док. бр. 10-1).

Е сада, имамо два заробљена Немца: један је пилот (18.5) а други војник (23. 5). Тако да ја лично мислим да је у штабу Тимочког корпуса ликвидиран 1 пилот и 1 војник, а не два немачка пилота. Осим ако још један немачки пилот није негде заробљен. Прегледавајући дневне извештаје за мај и јун месец, на такав случај нисам наилазио.
Одговори

(12-03-2020, 11:19 PM)Александар Динчић Пише:  Двадесет трећег маја (23. маја) крећу Немци да блокирају то подручје где је авион пао. И опет долази до борбе, овога пута на железничкој станици у самом Малом Извору. Претходно је извршена саботажа; воз испада из шина а претходно је локомотива налетела на велики орахов трупац; замеће се борба. Један Немац је рањен а један је нестао. (ВА, НДА, кут. 32, ф. 54, док. бр. 10-1).

У извештају са железница, наводе да је између Малог извора и Вратарнице локомотива налетела на трупац и испала из шина, а да су повређена два немачка војника. Прекид трајао од 8:15 до 12:00.

За овог немачког пилота што је спашен јављам касније.
Одговори

Био бих врло благодаран.
Одговори

Да додам да су воз напала непозната наоружана лица.
Одговори

За немачког пилота имају подаци у књизи Бориса Циглића о Ме-109.
Авион је био из II/JG51
Исто се наводи да је пао у околини Књажевца, услед неборбеног квара, али и да је пилот ОК.

Толико док не добијем извор за то од аутора.
Одговори

Хајде сачекајмо више података око тога да је пилот био ок.
Одговори

Мапа мисије Халијард

Након завршетка мисије и по доласку у Бари, Ник Лалић написао је извештај о мисији Халијард. Допуна извештаја је ова мапа која приказује кретање мисије кроз Србију и Босну.

Мисија је слетела у Прањане 9. августа. Месец дана касније прешла је северно преко Коцељева, приближила се Шапцу, а потом преко Дрине прешла у Босну. Мисија је наставила кроз долину реке Саве до планине Требава. Одатле се преселила на југ, близу Добоја, преко планине Озрен и до Бољанића, где је изграђено треће узлетиште.

Мисија се затим преселила даље на југ, до Нишића и неких 15 км од Сарајева. Коначно, чланови екипе са спашеним ваздухопловцима вратили су се у Бољанић, одакле су евакуисани 27. децембра.

Извор: Фејсбук страница "Мисија Халијард"

https://www.facebook.com/halyardmission/...=3&theater


[Слика: 90502625_10158224143418735_5287205746121...e=5E980722]
Одговори

Ватхра, а да ли вам је нешто више познато о још једном паду немачког авиона, такође у мају 1944. године, али код села Модрица, у близини Крушевца. Немам никакав документ и причам догађај како су га и мени говорили.

Дакле, овај немачки авион је пао на Модричкој коси познатијој као „Пољана“. Следећег дана долази једна група немачких војника (око 50 њих), ради спасавања истог авиона. У Модрици су мобилисали неке сељаке ради указивања помоћи у превозу срушеног авиона са брда до села. Приликом пада овог немачког авиона, један партизан из Кобиља (звао се Момир Гајић) је дошао до авиона, узео од погинулог пилота пиштољ, а затим је покушао да узме још неке ствари, али су га у томе спречили недићевци, који су на истог отворили ватру. Морао је да се повуче у шуму. Испалио је пар метака из пиштоља и некако утекао.
Према истим сведочанствима, овај немачки авион је пре пада најпре митраљирао четнике, који су се груписали за борбу против партизана на Јастрепцу. Исти немачки пилот био је једном речју„дрзак“, спустио се толико ниско, да је митраљирао четнике (неки су рањени), али је неко са земље успео да погоди његов авион. Авион је тако пао а пилот је погинуо. Међутим, то су приче људи који су имали нека сазнања о том догађају. Да ли нешто конкретније постоји о томе како је тачно оборен овај немачки авион у Модрици.
Одговори

Немам податке о немачким авионима, осим оног што је Борис Циглић написао о књизи о Ме-109.
Код њега нисам нашао сличан опис.

Нашао сам да је један амерички авион пао у околини Крушевца 21. априла, пилот погинуо.
Одговори

(20-03-2020, 01:21 PM)Александар Динчић Пише:  Ватхра, а да ли вам је нешто више познато о још једном паду немачког авиона, такође у мају 1944. године, али код села Модрица, у близини Крушевца. Немам никакав документ и причам догађај како су га и мени говорили.

Дакле, овај немачки авион је пао на Модричкој коси познатијој као „Пољана“. Следећег дана долази једна група немачких војника (око 50 њих), ради спасавања истог авиона. У Модрици су мобилисали неке сељаке ради указивања помоћи у превозу срушеног авиона са брда до села. Приликом пада овог немачког авиона, један партизан из Кобиља (звао се Момир Гајић) је дошао до авиона, узео од погинулог пилота пиштољ, а затим је покушао да узме још неке ствари, али су га у томе спречили недићевци, који су на истог отворили ватру. Морао је да се повуче у шуму. Испалио је пар метака из пиштоља и некако утекао.
Према истим сведочанствима, овај немачки авион је пре пада најпре митраљирао четнике, који су се груписали за борбу против партизана на Јастрепцу. Исти немачки пилот био је једном речју„дрзак“, спустио се толико ниско, да је митраљирао четнике (неки су рањени), али је неко са земље успео да погоди његов авион. Авион је тако пао а пилот је погинуо. Међутим, то су приче људи који су имали нека сазнања о том догађају. Да ли нешто конкретније постоји о томе како је тачно оборен овај немачки авион у Модрици.

Немачка авијација напала је Расински корпус под командом
мајора Димитрија Антоновића, док је овај био у акцији против
комуниста. ''јуче су ме митраљирали и бомбардовали Немци код
села Модрице. Два су нам рањена'', писао је Антоновић Кесеровићу 31. маја 1944. године.116
116 АВИИ, Ча, К-278, рег. бр. 18/1
Одговори

Милославе, захваљујем. Укрштајући два извора сазнања лако се дође до истине. Али, ипак је најбоље када се утроји. Конкретно, да ли је авион оборен од ватре са земље или је негде дошао у сукоб са америчким.
Одговори

Током маја су Немци бомбардовали доста партизанске положаје, често и са Ме-109. Феришова мисија је била пар пута нападнута. У једном нападу су пријавили 20ак кућа уништено бомбама, плус митраљирање.

Што се тиче обарања авиона, проблем је што су герилци имали само лако наоружање, чак и да су успели да оборе авион, он би често пао доста даље. И код партизана је било мало потврђених случајева.
Одговори

Где је беше нападнута из ваздуха Феришова мисија? У Мирошевцу?
Одговори

Аеродроми Халијард мисије (2) - Коцељева

Коцељева, код Ваљева у западној Србији, била је други аеродром који је користила мисија Халијард. Локално поље брзо је припремљено за слетање. Употребљено је само једном, 17. септембра, када је евакуисано 20 америчких ваздухопловаца, један италијански и француски заробљеник, заједно са медицинским тимом Др Митранија.

Била је дневна евакуација, а фотограф Ј.Б. Алин направио је неколико лепих фотографија терена и авиона. Један од авиона Ц-47 ударио је стог сена при слетању, а крило је лакше оштећено.
Још једном, под притиском Титових партизанских снага, четници су се морали повући, а овај аеродром је напуштен.

Извор: Фејсбук страница "Мисија Халијард"

[Слика: 90678732_10158258762383735_1671672615304...e=5EA2C46D]

[Слика: 90828792_10158258763038735_3382991352164...e=5EA1B6A2]

[Слика: 90630974_10158258763318735_6182147450229...e=5EA14787]




Ова слика је из Прањана, ноћно извлачење 26./27. августа, спашени пилоти са четницима

[Слика: 90892316_10158236159708735_3565360100254...e=5E9FA6A8]
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 4 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним