Ватра, нисам се бацио у истраживање, него сам се подсетио неких података. Пошто нисам историчар, само сам покушавао да нађем неке чињенице.
Ти подаци да су партизани спасили 700 и нешто пилота, могу се наћи и у једној америчкој публикацији "Fueling the Fires of Resistance". Имам то на рачунару, а мислим да се може наћи и онлајн. Још једном, та публикација каже и ово:
"The airmen were met by Capt. Nick Lalich, an OSS officer who had replaced Musulin as head of the HALYARD mission in August. The transports were quickly loaded with twenty American airmen, one U.S. citizen, two Yugoslavian officers, four French army and four Italian army personnel, and two remaining HALYARD team members. The aircraft took off at 1315 hours, marking the end of an extraordinarily successful project: between August 9 and December 27, a total of 417 personnel had been flown out of Serbia, including 343 American airmen."
Between January 1, 1944, and October 15, 1944, according to statistics compiled by the Air Crew Rescue Unit, 1,152 American airmen were airlifted from Yugoslavia, 795 with Partisan assistance and 356 with the help of the Cetniks.
Значи, ако сад гледам ову публикацију, она се поклапа са оним претходним подацима које сам изнео.
А гдин Милослав је цитирао Пешића и његове две књиге, плус још нека документа. И комбинацијом извора је сабрао и добио бројку од 600. По мом мишљењу, сигурно их је било 500 преживелих авијатичара.
http://www.generalmihailovich.com/2010/1...-2010.html
Ево које изворе је гдин Милослав користио и добио бројку комбинацијом (упоређивањем) тих извора:
37 М. Пешић, Дража у извештајима америчких и британских обавештајаца 1941-1944,
264.
38 М. Пешић, Мисија Халјард, 206.
39 М. Пешић, Мисија Халјард, 133.
40 Извештаји капетана Џорџа Мусулина и Ника Лалића налазе се у Националном архиву у Вашингтону, под ознакама РГ-226, Е-99, Б-34-Ф-170 и Е-99, Б-22, Ф-368.
Они не садрже податке пре Операције ''Халјард'', тј. пре августа 1944. Извештаји о спасавању пилота са територије под контролом комуниста чувају се у истом архиву под ознакама РГ-226, Е-154, Б-25 и Ф-334 (Операција ''Данкилин'', о спашавању 65 пилота), РГ-226, Е-154, Б-25, Ф-34, Е-99, Б-23 и Ф-115 (операције ''Редвуд'' и ''Ђуранд'', 162 пилота) и РГ-226, Е-154, Б-25, Ф-357, Е-154, Б-25 и Ф-356 (операције ''Малбери'' и ''Флотсам'', 300 пилота).
И мислим да је кључна реченица која је болдована у фусноти 40. И сигурно гдин Милослав може боље да објасни како је сабрао број спашених пилота. Мислим, он је то и навео:
"Прецизно се може рећи да су по групама са четничке територије евакуисана 593 савезничка пилота, и то:
- 11 пилота који су 19. априла 1944. године отишли пешице из Прањана према Јадранском мору,
- 40 пилота које су британски авиони одвезли из Прањана 29. маја 1944. године,
- 237 пилота евакуисаних из Прањана 9. и 10. августа,
- 210 пилота евакуисаних из Прањана 12, 15. и 18. августа,
- 20 пилота евакуисаних из Коцељеве 17. септембра,
- 15 пилота евакуисаних чамцима из Боке Которске до Барија током септембра и октобра,
- 15 пилота евакуисаних из Бољанића 1. новембра,
- 20 пилота евакуисаних из Бољанића 27. децембра, и
- 25 пилота евакуисаних из Бољанића крајем фебруара 1945. године."
И за крај, могу да цитирам једног историчара, професора са Филозофског који није ревизиониста и кога сврставају у Другу Србију
"Od avgusta 1944. do februara 1945. godine uz pomoć srpskog stanovništva i Jugoslovenske vojske u otadžbini sa improvizovanih pista u Srbiji i Bosni i Hercegovini u američke baze u Italiji prebačeno je oko pet stotina vazduhoplovaca"