26-01-2017, 10:23 PM
.
О ИСТОКУ И ЗАПАДУ СВЕТОГ САВЕ
Савиндан који је пред нама свако ће прославити на свој начин, што је показатељ високог степена културе различитости. Ово би требало да промишљамо непрестано како бисмо превазишли сукобе у које често улазимо безглаво и саможиво. Само тако улазимо у пуноћу просветитељског дела Светога Саве. Славећи га идемо напред у непролазну будућност која осмишљава прошлост и садашњост.
Неповерење у себе и једних у друге трагичне су последице нестваралаштва несигурног човека који покушава да то сакрије од себе на различите начине. Један од начина те самообмане је и масовно свечарење, где се пристаје на безличност и нестваралаштво. То свако може осмислити у себи, за друге и себе, тако што ће се креативно одредити према ономе што је говорио и чинио Свети Сава.
Једна реченица приписује се нашем просветитељу, уз напомену да неки озбиљни истраживачи и научници сумњају у његово ауторство. Она гласи: „Ми смо Исток на Западу и Запад на Истоку.“
Чак и да је неко ову обавезујућу и просвећујућу мисао касније приписао Светом Сави, добро је учинио. На најбољи могући начин осликао је његову мисију и визију. Наше време обремењено многим блокадама и препрекама могло би добити нове и боље смернице ако бисмо се удубили у поруку и утврдили у безусловној добронамерности према свима.
Основа на којој почива наведени став је служење бољитку других, а не окупација других и присвајање за себе. Бити „Исток на Западу и Запад на Истоку“ значи превазићи двоумљење и дволичност и непоколебиво истрајавати у добру. То извире из јеванђелског благослова Христовог да „ко хоће да буде први треба свима да служи“, што је апостол Павле остварио тако што је „свима био све“.
Није ово ни тешко ни неразумљиво ако је човек вере остварен на прави начин, није само верник у покушају. Кад се стекне сигурност вере, онда се живи без жеље да се било коме шта наметне и од било кога шта изнуди. Историја нам сведочи многе примере насиља неостварених верника над другим и другачијим. Искрени верници боре се у себи и са собом. Тек после унутрашњег тријумфа суочавају се са животним проблемима без намере да било кога поразе. То није склањање из историје него је одговорно постојање, што је Свети Сава препознао и показао већ у раној младости одласком у манастир. Није он побегао са ветрометине живота него је у намери да свему да смисао одлучио да се најпре избори сам са собом и тако се оспособи да стварно свима служи и свима буде све. И успео је у томе!
Неко ће рећи да су свуда око нас злонамерност и зловоља. То је можда тако, и то можемо променити наjбоље ако се упитамо зашто смо и сами зловољни и злонамерни. И не само то, већ ако покушамо да то променимо у себи већ дајемо допринос бољитку многих. Без додворавања и самопорицања оспособљавамо се на личном плану да будемо „свима све“, и то не тако што постајемо ништа, већ одговорне личности у пуноћи човекољубља.
Кад на тај начин уредимо кућне, родбинске, комшијске, пословне и друге односе, онда постајемо озбиљни појединци и одговоран народ. Разумемо шта подразумева спремност да будемо „Исток на Западу и Запад на Истоку“. То је дуготрајан процес, садржи много стрмина, сужавања, странпутица и захтева доста одрицања, али без самопорицања.
Један од новијих светитеља из рода нашег, Николај Жички, покушао је и стигао до става: „Изнад Истока и Запада.“ То је последица идеолошких и других потешкоћа времена у којем је живео и стварао. Сигурно је да се овом мисли није супротставио првосветитељу него је искрено признао домете свога времена. Његов подвиг вере је велики и никако га не треба оспоравати.
Вековима пре нас народ је уништавао народ, вера је прогонила веру, идеологија је гушила идеологију. Ниједна револуција није донела бољитак, ниједан договор није до краја испоштован. То је све због тога што је себични човек умислио да ће изгубити ако буде добар и искрен, свако је полазио од своје неискрености и тако неговао неповерење према другима. Како стати томе на пут?
Упитајмо се да ли ми као народ можемо испунити тако узвишену мисију и на Истоку и на Западу. И још нешто, овде се ради о позиву да чврсто стојимо у историји без умишљања да смо „небески народ“ без стварног разумевања шта то значи. Бити „Исток на Западу и Запад на Истоку“ много је узвишеније, смисленије, и ако то остваримо разумећемо и смисао небеског патриотизма. Важно је да све ово схватимо озбиљно, без уопштавања и поједностављења, тада ћемо видети да човек све може само ако то и хоће.
Ако видимо да немамо довољно снаге, признајмо то себи и покушајмо да нашу децу научимо да буду бољи и искренији од нас. Савиндан је школска слава и нашој деци рецимо да компјутер и кандило могу заједно, као и информатика и веронаука. То је први корак ка циљу да будемо „Исток на Западу и Запад на Истоку“.
ПРОТОЈЕРЕЈ ПРОФ. ДР. ЉУБИВОЈЕ СТОЈАНОВИЋ
О ИСТОКУ И ЗАПАДУ СВЕТОГ САВЕ
Савиндан који је пред нама свако ће прославити на свој начин, што је показатељ високог степена културе различитости. Ово би требало да промишљамо непрестано како бисмо превазишли сукобе у које често улазимо безглаво и саможиво. Само тако улазимо у пуноћу просветитељског дела Светога Саве. Славећи га идемо напред у непролазну будућност која осмишљава прошлост и садашњост.
Неповерење у себе и једних у друге трагичне су последице нестваралаштва несигурног човека који покушава да то сакрије од себе на различите начине. Један од начина те самообмане је и масовно свечарење, где се пристаје на безличност и нестваралаштво. То свако може осмислити у себи, за друге и себе, тако што ће се креативно одредити према ономе што је говорио и чинио Свети Сава.
Једна реченица приписује се нашем просветитељу, уз напомену да неки озбиљни истраживачи и научници сумњају у његово ауторство. Она гласи: „Ми смо Исток на Западу и Запад на Истоку.“
Чак и да је неко ову обавезујућу и просвећујућу мисао касније приписао Светом Сави, добро је учинио. На најбољи могући начин осликао је његову мисију и визију. Наше време обремењено многим блокадама и препрекама могло би добити нове и боље смернице ако бисмо се удубили у поруку и утврдили у безусловној добронамерности према свима.
Основа на којој почива наведени став је служење бољитку других, а не окупација других и присвајање за себе. Бити „Исток на Западу и Запад на Истоку“ значи превазићи двоумљење и дволичност и непоколебиво истрајавати у добру. То извире из јеванђелског благослова Христовог да „ко хоће да буде први треба свима да служи“, што је апостол Павле остварио тако што је „свима био све“.
Није ово ни тешко ни неразумљиво ако је човек вере остварен на прави начин, није само верник у покушају. Кад се стекне сигурност вере, онда се живи без жеље да се било коме шта наметне и од било кога шта изнуди. Историја нам сведочи многе примере насиља неостварених верника над другим и другачијим. Искрени верници боре се у себи и са собом. Тек после унутрашњег тријумфа суочавају се са животним проблемима без намере да било кога поразе. То није склањање из историје него је одговорно постојање, што је Свети Сава препознао и показао већ у раној младости одласком у манастир. Није он побегао са ветрометине живота него је у намери да свему да смисао одлучио да се најпре избори сам са собом и тако се оспособи да стварно свима служи и свима буде све. И успео је у томе!
Неко ће рећи да су свуда око нас злонамерност и зловоља. То је можда тако, и то можемо променити наjбоље ако се упитамо зашто смо и сами зловољни и злонамерни. И не само то, већ ако покушамо да то променимо у себи већ дајемо допринос бољитку многих. Без додворавања и самопорицања оспособљавамо се на личном плану да будемо „свима све“, и то не тако што постајемо ништа, већ одговорне личности у пуноћи човекољубља.
Кад на тај начин уредимо кућне, родбинске, комшијске, пословне и друге односе, онда постајемо озбиљни појединци и одговоран народ. Разумемо шта подразумева спремност да будемо „Исток на Западу и Запад на Истоку“. То је дуготрајан процес, садржи много стрмина, сужавања, странпутица и захтева доста одрицања, али без самопорицања.
Један од новијих светитеља из рода нашег, Николај Жички, покушао је и стигао до става: „Изнад Истока и Запада.“ То је последица идеолошких и других потешкоћа времена у којем је живео и стварао. Сигурно је да се овом мисли није супротставио првосветитељу него је искрено признао домете свога времена. Његов подвиг вере је велики и никако га не треба оспоравати.
Вековима пре нас народ је уништавао народ, вера је прогонила веру, идеологија је гушила идеологију. Ниједна револуција није донела бољитак, ниједан договор није до краја испоштован. То је све због тога што је себични човек умислио да ће изгубити ако буде добар и искрен, свако је полазио од своје неискрености и тако неговао неповерење према другима. Како стати томе на пут?
Упитајмо се да ли ми као народ можемо испунити тако узвишену мисију и на Истоку и на Западу. И још нешто, овде се ради о позиву да чврсто стојимо у историји без умишљања да смо „небески народ“ без стварног разумевања шта то значи. Бити „Исток на Западу и Запад на Истоку“ много је узвишеније, смисленије, и ако то остваримо разумећемо и смисао небеског патриотизма. Важно је да све ово схватимо озбиљно, без уопштавања и поједностављења, тада ћемо видети да човек све може само ако то и хоће.
Ако видимо да немамо довољно снаге, признајмо то себи и покушајмо да нашу децу научимо да буду бољи и искренији од нас. Савиндан је школска слава и нашој деци рецимо да компјутер и кандило могу заједно, као и информатика и веронаука. То је први корак ка циљу да будемо „Исток на Западу и Запад на Истоку“.
ПРОТОЈЕРЕЈ ПРОФ. ДР. ЉУБИВОЈЕ СТОЈАНОВИЋ
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М