ДЕСТРУКТИВНИ УТИЦАЈ ТЕЛЕВИЗИЈСКЕ ПРОДУКЦИЈЕ
ТЕЛЕВИЗИЈА КАО ПОСЕБАН ОБЛИК СРЕДСТАВА ЗА МАСОВНО ИНФОРМИСАЊЕ
У коју категорију производа спада „роба“ телевизије? Телевизијска продукција је
роба попут духовне дроге. Човек савременог градског друштва зависи од телевизије.
Односно, њен хипнотички утицај је такав да човек делимично губи слободу воље и поред
екрана проводи много више времена него што то захтева његова потреба за
информацијама и разонодом. Како су показала мерења из средине 80-их година просечна
америчка породица је поред телевизора проводила 7 сати дневно, жртвујући ради тога
многе активности и различите делатности (читање, одласци у позориште, спорт, сусрети с
пријатељима итд.). Пред крај 90-их година везаност Американаца, посебно деце, мало се
смањила, али остаје врло висока (деца САД-а поред телевизора у просеку проводе 21 сат
38 минута недељно). Дугогодишња посматрања различитих категорија телевизијских
гледалаца показују да је њихов врло велики део заиста „завистан“ од екрана у буквалном
смислу речи.
Као и у случају дроге, човек који ужива савремени телевизијски програм ослобођен
етичке контроле не може рационално да процени карактер његовог утицаја на сопствену
психу и понашање. Више од тога, пошто постаје „завистан“ од телевизије он наставља да
троши њене производе, чак и у случају да је свестан њеног погубног утицаја. Стога, у 11
оквирима постулата тржишне економије и либералног друштва следи да производи
телевизије не могу да се испоручују на тржиште (у етер) без контроле. Држава је дужна да
штитећи слободу потрошача, одређује за ово тржиште ограничења, простије речено,
цензуру. Ако је не уводи, она због неког разлога постаје саучесник једне стране, што је по
дефиницији, корупција. Обично је суштина ове корпуције у томе што ТВ „плаћа“ држави
својом подршком уз помоћ манипулације друштвеном свешћу која му је доступна.
Телевизија је и посебна технологија, и посебна социјална институција, скоро
посебан слој. Карактер њеног утицаја на гледаоца дефинише се овом целином, а не
специфичношћу технике.
...Данас је зависност људи од ТВ постала свеопшта. Код неких категорија (посебно
код деце и пубертетлија) ова зависност се развија толико да значајну штету има чак и по
физичко здравље. Прво су лекари и педагози препоручивали, а сад већ и политичари
препоручују родитељима да иза врата својих кућа забораве на демократију и да делују
ауторитарно, бринући се пре свега, за добро деце.
...Настаје зачарани круг: човекову пажњу прикива и он се дрогира управо оном ТВ,
коју жели да гледа све више и више - ТВ „високе категорије“. То је као инострана храна,
пуна укусних додатака: човек жели да је жваће, али свим бићем осећа да је то отровна
гадост...
ТЕЛЕВИЗИЈА КАО ТЕХНОЛОГИЈА РАЗАРАЊА СВЕСТИ
Антонио Грамши, који је створио нову теорију револуције, учио је да не треба
деловати фронтално, не треба деловати освајајући базу друштва, већ надградњу – снагама
интелектуалаца, вршећи „молекуларну агресију“ у свести и разарајући „културно језгро“
друштва. Ако се људи доведу у недоумицу, ако се подрију културни обичаји – сви ће
бити освојени као „беле лале“, па прераспоређуј својину и власт како хоћеш. Важан услов
успешне манипулације, као што је већ било речи, јесте разарање психолошке
заштите човека, оних обичаја, на којима се држи његова способност за критички
доживљај информација.
У револуцији „по Грамшију“ телевизија је постала главно оружје, јаче од
митраљеских колица Чапајева. Више од тога, теорија Грамшија се налази у основи
савремне рекламе. Јер, у принципу, задаци су слични – убедити човека да купи апсолутно
непотребну ствар или да изабере Хакамаду у парламент. А у наше време се показало да
спајање ова два типа рекламе појачава снагу „молекуларне агресије“. Тако се невелика
професионална група – стваралачки радници телевизије - претвара у организацију,
у посебну специјалну службу, која води рат против свести и мишљења све масе
својих сународника.
Мора се признати да је Запад начинио велики скок у интелектуалној технологији
манипулације. Није важно што је у целини мишљење „просечног човека“ тамо остало
механичко, нееластично – онај коме су ове нове технологије потребне их је и освојио.
Стручњаци и експерти, саветници политичара, створили су нове научне представе на
којима се заснива „философија нестабилности“. Научили су да брзо анализирају стања
неодређености, проналазећи структуре које стабилно делују у хаосу и стварајући нови
поредак. Историчари као важан фактор истичу „хибридизацију“ интелектуалне елите
САД-а, убацивање у њу великог броја јеврејских интелектуалаца с еластичношћу и
парадоксалношћу мишљења која Англосаксонцима није својствена.12
Политичко-економски смисао ових „ланаца“ који за телевизијски екран везују
пећинске људе ХХ века у друштву тржишта се налази на површини. Прича се да је данас
главно тржиште слика, чак и таква роба као што је аутомобил, данас пре свега није
транспортно средство, већ слика која представља његовог власника. Тржиште слика
диктира своје законе и њихови продавци (телевизијске компаније) покушавају да прикују
пажњу гледалаца за свој канал. Ако им то полази за руком они узимају данак од осталих
продаваца који рекламирају своје слике преко њиховог канала. На Западу реклама даје
75% прихода новина и 100% прихода телевизије (у САД-у реклама заузима око ¼
времена емитовања). Чак и малобројни канали који су остали државни у великој мери се
финансирају од реклама (у Француској два државна канала од рекламе зависе 66%;
најнезависнија је телевизија Немачке). Пред крај 80-их година на америчкој телевизији
цена за приказивање рекламног спота од 30 секунди за време вечерње серије у просеку је
износила 67 хиљада долара, а за време популарних спортских такмичења 345 хиљада
долара. 2000. године приказивање спота у трајању од 30 секунди за време финалне
утакмице шампионата САД у рагбију, коштаће 1,5 милиона долара.
Спајање телевизије с рекламом даје јој потпуно нов квалитет. У реклами је
„молекуларна“ потреба предузимача за популаризовање сопствене робе на тржишту у
условима конкуренције спојена с друштвеном потребом буржоазије да консолидује
друштво (да обезбеди своју културну хегемонију). Управо овај кооперативни ефекат споја
потреба изазвао је експлозиван развој рекламе као посебне културе и индустрије. Нећемо
се удубљивати у сложену природу рекламе која још ни из далека није објашњена и истаћи
ћемо само страну која нас занима. У савременом буржоаском друштву у целини
идеолошка улога рекламе је много важнија од информационе. Реклама ствара
виртуелни свет, саграђен по „пројекту наручиоца“, с гарантованом културном
хегемонијом буржоаских вредности. То је умишљени свет који дрогира, и мишљење
човека који је погружен у њега постаје аутистично. У принципу, овакви људи стварају
друштво спектакла у чистом облику – они знају да живе у измишљеним сликама, али се
потчињавају његовим законима.
У САД-у је 10 година (почевши од 1986.г.) трајало велико испитивање
адолесцената у узрасту од 10 до 14 година, које је организовао Фонд Карнеги. Реферат,
објављен у октобру 1995. године у многоме оставља потресан утисак, али нас овде занима
један закључак: „Телевизија не користи своје могућности у васпитању и потхрањује
најнегативније моделе социјалног понашања... Пасивно гледање рекламе може да
ограничи критичко размишљање адолесцената и да стимулише агресивно
понашање.“
Овај утицај рекламе, као што је већ било речи, нагло се појачава кад се она повезује
с наизглед поузданим објективним порукама информативних емисија. Настаје синергизам >>>
>>> два типа порука и свест људи се цепа. Измишљене слике рекламе по контрасту убеђују
гледаоца у истинитост вести, а сад већ „очигледно истините“ вести појачавају очаравајући
ефекат рекламе: бестрасна репортажа ствара инерцију „поверења“ које се шири на
рекламу која следи после њих, а реклама, која узбуђује емоције, припрема тле за
прихватање идеја, утканих у „бестрасну“ репортажу. Зато је повезивање рекламе и
најновијих вести на телевизији – питање велике политике. С друге стране, реклама, која
разара ткиво целовитог уметничког дела (на пример, филма), нагло снижава његов
благотворан утицај на човекову свест. Почетком 90-их година комунисти су у Италији
издејствовали забрану да се рекламом покривају филмови категорије „високе уметности“.
Доношење закона је било пропраћено тешком кризом владе, то је био један од
најоштријих политичких сукоба у току последњих година. Одстрањивање рекламе с
телевизијских екрана у трајању од свега пола сата је питање принципијелне важности, која
је битно променила ситуацију у друштву. Већ ово време спојено с оздрављујућим
утицајем филма приказаног у целини је довољно је да се свест опорави.
Реклама утиче на сву културну политику телевизије. Често се указује на очигледну
чињеницу да телевизија у свом „лову на гледаоца“ злоуоптребљава приказивање
необичних, сензационалних догађаја. Наравно, већ овим телевизија изврће слику
реалности. Међутим важније је друго: најлакши начин да се привуче гледалац, а то значи
и рекламодавац – јесте обраћање скривеним, пригушеним, нездравим инстинктима и
жељама, које се гнезде у подсвести. Ако су ове жеље уврежене предубоко, гледаоца треба
развратити, треба вештачки изазвати његово нездраво интересовање. Један западни
телевизијски продуцент је о томе отворено рекао: „Тржиште ме приморава да тражим и
приказујем одвратне сензације; какав је смисао да приказујем свештеника који учи људе
добру – то је банално; а ево, ако је негде свештеник силовао малолетн у девојчицу, а још
боље дечака, а још боље старицу, то ће изазвати интересовање, и ја тражим такве
сензације по целом свету. А свет је велик, и оваквог материјала за ТВ има доста. “
Посебно профитабилна роба зе телевизију су управо слике, недозвољене за гледање
због културних забрана. Списак ових слика се све време шири и оне постају све разорније.
Обична порнографија и насиље су већ досадили, огромна маса талентованих људи је
заузета тражењем преосталих табуа из културе и уметничких слика, које би их
нарушавале.
На пример, недавно је телевизијска серија „Бруксајд“ коју је снимио комерцијални
четврти канал британске ТВ добила „примедбу“ Савета за контролу квалитета
телевизијских програма (постоји такав у демократској Енглеској). Ради привлачења
гледаоца режисер је „без икакве потребе“ приказао сцену инцеста – полног акта између
брата и сестре. Ствар се још више заоштрила зато што су били ангажовани врло
привлачни јунаци, који обично играју позитивне јунаке (Џон Сендфорд и Елен Грејс). А
како се режисер правдао? „Ми смо,“ рекао је, „укључили сиже с инцестом да би био
„нападнут последњи табу“.“ Тачније се не може рећи.
Дакле, само тржиште, независно од личних особина телевизијских предузимача,
приморава их да развраћају човека. Ако се то подудара и с политичким интересима дате
социјалне групе, ТВ постаје моћна разорна сила.
А шта ми знамо о разарању културних традиција уз помоћ ТВ? Пре свега, ТВ
интензивно примењује приказивање онога што људи не смеју да виде, што им дубоке,
несвесне забране не дозвољавају да виде. Кад се човеку ово приказује (а забрањен плод је
сладак), он постаје узбуђен, с мобилизацијом свега ниског што постоји у души. Комплет 14
оваквих објеката је велик, обично се ослања на порнографију. Али поменућемо тајну
смрти. Смрт је један од најважнијих догађаја у човековом животу и треба да буде
скривена од туђих очију. Култура израђује сложен ритуал показивања покојника људима.
Једна од главних оптужби ТВ је скидање покрова са смрти. То одмах пробија пукотину у
човековој духовној заштити, и кроз ову пукотину се могу убацити најразличитији ставови.
Рекламни радници инсистирају на честом приказивању смрти. Стручњаци за
рекламу, који се придржавају принципа Фројдове школе, сматрају да призор смрти, који
задовољава „комплекс Танатоса“, у највећој мери изазива пажњу и интересовање
гледалаца. А.Мол истиче да је ово мишљење врло раширено међу уредницима штампе и
телевизије: „Смрт је несумњива вредност, јер човек са задовољством сазнаје да је неко
умро док он сам и даље живи.
Истовремено, људи осећају да манипулација сликом смрти уништава културу. Зато
је овде област важног, иако често скривеног друштвеног конфликта. Надвладава час једна,
час друга страна. Познати фотограф Запада, који је приказао уметничке снимке смртне
агоније свог оца, уметнички веома вредне, прећутно је истеран из друштва. Недавно се
убио француски фотограф најбољег снимка деценије: девојчица у Сомалији тетура се до
мензе, на два корака иза ње скаче црни орао стрвинар – чека да падне. У Француској су
фотографа упитали да ли је однео девојчицу. „Не,“ рекао је фотограф, „ја сам само
гласоноша, који вам доноси вести.“ Французи су га у суштини, погубили.
Уопште, Сомалија је постала најважнији полигон за ТВ епоху постмодерне. Она је
тајно, али ефикасно убацивала у свест западног малограђанина мисао да су „афричка
племена, премда и подсећају на људе, али, ви сами видите да је то најнижа, беспомоћна
подврста“. ТВ је с времена на време (очигледно, с оптимално израчунатом фреквенцијом)
приказивала сомалијску децу у нељудским условима с организмом уништеним од
недостатка беланчевина, а понекад и како умиру од глади. Поред њих се као стандард
човека приказивао морски пешадинац румених образа или очаравајућа девојка из ОУН с
лицем активисткиње из „Друштва за заштиту животиња“. И ниједан хуманиста није упао
на ТВ с повиком да је злочин приказивати овакве слике, а после тога рекламу шампона (а
понекад су чак ове слике чиниле део рекламе). На основу литературе се може судити каква
је квалификација психолога и експерата ТВ-а и мораћемо да одбацимо претпоставку да
нису знали шта раде: навикавајући своје гледаоце на слике Африканаца који умиру, они
уопште белог човека не чине солидарнијим. Напротив, у подсвести (што је важније од
јефтиних речи) одвија се верификовање социјал-дарвинистичке представе о Африканцима
као нижој подврсти. О њима се треба бринути (као о птицама, које су доспеле у нафтну
мрљу), треба им слати мало млека у праху. Али размишљати о етици? У односу на ову
мршаву децу која се глупо осмехују пре него што умру? Каква чудна идеја. Сама
формулација питања просечног интелектуалца доводи у недоумицу. >>>
>>> Али, замислимо да умире дете Европљанина. И упадају, одгурујући оца, пословни
младићи с телевизије, са својим камерама и лампама, жваћући жваку снимају призор
агоније. А сутра ће негде у бару неки дебели тип коментарисати испред телевизора,
цевчећи пиво: „Види, види, како отеже папке, изданак! Како му се тресу ручице!“ Једном
сам на Западу, учествујући у дебатама о ТВ понудио овај „мисаони експеримент“. Сви су
се згрозили. „Али ваша ТВ,“ рекао сам, „то редовно чини у односу на Африканце и ви у
томе не видите ништа рђаво.“
У самим САД ТВ буквално јури сваку могућност да прикаже „директан пренос
смрти“. Ево саопштења: судија Балтимори је дао дозволу за видео снимање погубљења
осуђеног Џона Таноса у гасној комори. Велики систем телевизија које се плаћају тврди да
ће директан пренос извршења смртне казне постати емисија века и донети приход од 600
милиона долара. Затим је уследило суђење фудбалској звезди О.Симпсону – он је оптужен
за зверско убиство жене и њеног пријатеља. Суђење на које је потрошено 3 милиона
долара, постало је национални шоу. Судија је дозволио пренос иако је добио 15 хиљада
протестних писама. Очекивала се невероватна потражња разгледнице с фотографијом
извршења смртне казне. Адвокати нису могли да прођу на улицама и у продавницама –
људи су их молили за аутограме. А 1. маја 1998. године на целој територији САД
прекинуте су дечје емисије ради директног преноса самоубиства човека, који је сазнао да
болује од СИДЕ. Самоубиство је обављено на улици Лос-Анђелеса. Био је то грандиозни
спектакл: прво је запалио своја кола у којима је закључао пса, затим је изашао из њих у
запаљеним панталонама и с пушком, онда је пуцао себи у главу, попрскавши крвљу целу
улицу. Све то је снимано из хеликоптера. По целој земљи деца су била приморана да
гледају ову сцену, што је изазвало протесте родитеља. Телевизијске компаније су се, то им
треба признати, извиниле родитељима.
Није потпуно објашњен циљ, али је поуздано утврђена чињеница: ТВ западног
друштва формира „културу насиља“, чини преступно насиље прихватљивим и чак
оправданим начином живота за значајан део становништва. ТВ у великој мери
преувеличава улогу насиља у животу, посвећујући му много времена; ТВ приказује
насиље као ефикасно средство за решавање животних проблема; ТВ ствара митску слику
насилника као позитивног јунака. Стручњаци за ТВ кажу да приказујући „спектакл“
насиља наводно скрећу пажњу од реалног насиља: кад се човек врати у живот, он види да
је његов живот лепши него на екрану. Кажу, „ствара се култура насиља, која замењује
реалност насиља“ (то је такозвана хипотеза катарзе). А психолози тврде да култура
насиља не мења, већ озакоњује реалност насиља. Више од тога, у животу су актови
насиља изоловани, а ТВ ствара насиље као систем, што има много већи утицај на психу
него реалност. Психолог Е.Фром сматра да је приказивање насиља ТВ покушај да се
компензује страшна досада која је завладала индивидуом лишеном природних људских
веза. Он „осећа пасивну тежњу ка приказивању злочина, катастрофа, крвавих и окрутних
сцена – ка овом хлебу насушном, којим штампа и телевизија свакодневно хране публику.
Људи жудно гутају дате слике, јер је то најбржи начин да изазову узбуђење и тако ублаже
досаду без унутрашњег напора. Али само мали корак одваја пасивно наслађивање
насиљем од активног подстицања посредством садистичких и деструктивних радњи.“ ТВ
постаје „генератор“ насиља, које с екрана прелази у живот. У сваком случају, за део
становништва је то поуздано потврђено.
Већ су јасни многи извори овог нихилизма и туге – цене коју плаћамо за лишавање
света његове светости и благодати. Важан узрок је духовна храна, оне слике, које човек 16
добија преко ТВ-а. Човек их гладно гута како би се заштитио од туге, али је ТВ створила
такву врсту ликова, који се лако троше, али којима излизана суштина, то је огромна бујица
клишеа. Они поседују хипнотичко дејство и формирају сурогат мишљења, али гуше сваку
човекову стваралачку и духовну активност. То је закључак стручњака и доказује се
сложеним и детаљним посматрањима.
Услед тога, као и у случају дроге, човек мора да конзумира све већу количину
и све јачих и грубљих ликова док не буде уништен као личност или док не пређе на
други начин разоноде. Пре десет година средња класа САД-а је нашла разоноду као што
је размена жена на викенд. Међутим, данас је то већ превазиђено. И појавио се нови
бизнис који се у жаргону назива snuff (отприлике „помирисати“). Људе киднапују да би их
затим мучили до смрти у илегалним студијима, где се на доброј апаратури снима видео
филм: мучење, агонија, смрт. Ове касете се продају по веома високој цени и бизнис цвета.5
У Енглеској се по подацима Скотланд-Јарда, само продајом видео филмова са сценама
мучења деце бави око 4 хиљаде продаваца. Али то је потпуно логична етапа спирале
„фиктивног“ насиља, коју је покренула ТВ.
Буржоаско друштво је створило новог човека и починило је богоборно дело –
створило је нови језик. Рационални језик, који је прекинуо везу с традицијом и мноштвом
дубоких смислова, који су у току векова израсли у речи. Данас је телевизија, као
легендарни Голем, измакла контроли (ова алегорија је тим потреснија што је у јудејској
легенди рабин Леви оживео Голема написавши на његовом челу реч „Еметх“ („Истина“).
Иста реч је дословце написана на челу телевизије). Оружје којим се учврстило западно
друштво и којим оно уништава своје супарнике, уништава и „домаћина“. Запад се увлачи
у оно што су философи већ крстили као „молекуларни грађански рат“ – велико и наизглед
бесмислено насиље на свим нивоима, од породице и школе до врхова државе. Није могуће
изаћи с тим на крај, зато што је оно „молекуларно“, није га организовала никаква партија и
нема никакве одређене циљеве. Чак је немогуће умирити га, задовољити неке захтеве.
Нико их директно и не истиче, и они су тако противречни да се не може наћи било каква
„златна средина“. Насиље и уиштење постају циљ по себи – то је болест целог друштва.
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М
(Последња измена: 26-02-2015, 05:24 PM од
Шумадинац.)