Поруке: 17,112
Теме: 633
Придружен: Jul 2013
Углед:
1,911
Ефекат је био да кје спласнуло одушевљење Турском.
Коју стару српску књигу је Вук Караџић најскупље продао?
Надам се да је сада опште познато да је он систематски сакупљао ове књиге - под изговором да ће их вратити манастирима, кад их проучи - и продавао.
Поруке: 14,694
Теме: 308
Придружен: Aug 2013
Углед:
3,187
Скачеш са теме на тему превише брзо.
Поруке: 4,056
Теме: 18
Придружен: Jul 2016
Углед:
459
Било је питање о манастиру.
,,Пећине слободних Српских планина се отварају за једну ноћ и ми ћемо свакоме положити рачун о нашем двогодишњем раду у шуми. Тешко ономе ко овај рачун не буде полагао."
Поруке: 14,694
Теме: 308
Придружен: Aug 2013
Углед:
3,187
Да, али зашто су "српски " муслимани у КСХС и КЈ били урачунати у " језичак" на парламентарној ваги између Срба са једне и римокатолика са друге стране? И зашто је то била тачна претпоставка?
Поруке: 14,694
Теме: 308
Придружен: Aug 2013
Углед:
3,187
Ајде да не остаје за сутра.
Срби муслиманске вере су врло занимљива појава. Није чудо што су тој појави неки од најблиставијих умова наше културе посветили читав свој интелектуални капацитет. Знамо да су у опадању " мртвака са Босфора“ они видели и своју пропаст и да су се читав 19 век бунили против било каквих модернизација у оквиру Османске Турске. Нису презали ни од сукоба са централном влашћу у том смислу. А онда је дошла 1878. година и њима се чинило да је цео свет срушен. Ушли су у једну побуну против АУ владавине Босном и Херцеговином, и то заједно са православним Србима. А онда су им неке беговске и спахијске повластице враћене и они су се ипак примирили. Многи од њих су били укључени у злочине над Србима у Босни и током Првог светског рата. Али, увек су се , у дубини душе, надали повратку на старо. Међутим, и пошто је основана Краљевина СХС, они су се убрзо организовали и углавном подржавали централну власт, били део већине и поштовали "влашког " краља.
То је због тога што муслимани Срби, а нарочито из Босне, дубински поштују државу само ако у њој осећају неку врсту империјалне моћи. Они ни АУ, ни КЈ нису осећали као своје државе, али су их поштовали. Једино што су искрено сматрали својим, различитим од тих западних узуса, била је османска Турска, њихова држава, њихова заштитница. Већи део Срба муслимана из Босне били су неписмени људи, а хоџе нису желеле да им руше илузије, јер би тако наудили и свом положају. Ако би им неко и говорио и документовао да османска Турска више не постоји, они у то не би поверовали. Зато је долазак највиших турских званичника у цивилним оделима и обући, по западном културном моделу, код Срба муслимана у Босни изазвао шок и јасан показатељ да њихове државе, њихове заштитнице нема.
Али, то је био добар потез Стојадиновића само у контексту да КЈ није била окупирана и распарчана. Изгубљеног идентитета, они су у ДСР лутали између разних страна, али су ипак највише били уз окупаторе, јер су у њима препознали нову империју којој треба да буду захвални и понизни. То је православним Србима донело огромне невоље у току рата. Не треба заборавити да је вођа Срба муслимана у КЈ био један човек, а да је његов живот завршен, под врло сумњивим околностима, пред сам почетак ДСР. Тада његов заменик врло брзо мења страну и стаје под заставу друге империје. Ту је суштина и појаве Ханџар дивизије у оквиру Вермахта на Источном фронту.
Истински су секуларизовани у доба титоизма, кад им је и дата нација. Тек на тај начин они су се поново поистоветили са својом старом заштитницом, овог пута секуларном Турском.
Ето, ако сам успео да објасним, исламизовани Срби из Босне поштовали су сваку империју, коју су као такву препознали, али су волели само Османску Турску , јер је она заштитница њиховог културног концепта. Када је Иненијевом посетом та илузија нестала, они су изгубили културни образац, све док им титоисти тај културни идентитет нису дефинитивно везали за религију, што је вероватно јединствен случај.
" Религија је вододелница која дели народе на Балкану", написао је својевремено Милорад Екмечић. Треба рећи да су муслимани из Босне најрепрезентативнији пример који доказује тезу проф . Екмечића.
Поруке: 6,044
Теме: 3
Придружен: Mar 2016
Углед:
1,590
Питање није директно везано за нашу историју.
У 19. веку у Украјини је постојао покушај (али није успео) да се створи језик на народној основи, слично као што је било код нас. То је предложено двојици калуђера.
Који лингвиста је предложио калуђерима да се створи украјински језик? (Мило Ломпар је ово рекао у једној емисији)
(Последња измена: 17-09-2018, 08:22 AM од
Митић.)
Поруке: 6,044
Теме: 3
Придружен: Mar 2016
Углед:
1,590
Да, одговор је тачан. Професор Мило Ломпар је гостовао у емисији У ЦЕНТАР и ту је говорио о језику, историји итд. Препоручујем ту емисију када је он гостовао