Оцена Теме:
  • 0 Гласов(а) - 0 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

МАКЕДОНСКО ЦРКВЕНО ПИТАЊЕ
#1

.
МАКЕДОНСКО ЦРКВЕНО ПИТАЊЕ - I ДЕО



СПЦ СЕ НИЈЕ ОДРЕКЛА СВОГ ДУХОВНОГ И КУЛТУРНОГ НАСЛЕЂА

Прихватањем формулације у томосу да се светиње предају „на коришћење” додатно су потврђена и призната историјска права СПЦ на територији Републике Северне Македоније.

У делу јавности су се током претходних дана појавиле одређене критике одлукa Светог архијерејског сабора Српске православне цркве о новом канонском статусу Македонске православне цркве – Охридске архиепископије. Углавном, највише су отварана питања статуса манастира и цркава из немањићког периода, оснивања „српске епархије”, „тајновитости” и „исхитрености” саборских одлукa, „предаје српског културног наслеђа” и евентуално идентичног поступања на Косову и Метохији у будућности. Постављено је и питање шта је у овом случају добила СПЦ.

Питања су легитимна, коментари су очекивани, али је евидентна неупућеност многих у ову тему уопште. Нека од ових питања коришћена су за брзоплето изрицање јавних осуда. Упитни су разлози одређених јавних личности које досад нису биле запажене по интересовању за ова питања, али је уочљиво да њихови разлози и циљеви које желе да постигну јавним осудама СПЦ и патријарха српског Порфирија уопште нису црквеног карактера.

Томос о аутокефалности МПЦ – ОА, који је обнародован на Светој патријарашкој литургији у Саборној цркви у Београду 5. јуна ове године у црквеноправном смислу јесте важан црквеноправни акт. Издавању томоса су претходилe одлуке Светог архијерејског сабора.


НАЧИН ДОНОШЕЊА САБОРСКИХ ОДЛУКА

Сазивање, рад и начин одлучивања Светог архијерејског сабора прописани су Уставом СПЦ и Пословником о раду и те црквеноправне норме су непромењено на снази од 1931. године до данас. Одређени свештени канони православне цркве, такође, уређују начин рада и одлучивања Архијерејског сабора и ту само за неупућене постоје непознанице.

Одредбом из члана 57 Устава СПЦ прописано је да је Свети архијерејски сабор највише јерархијско представништво, црквенозаконодавна власт, поред осталог, и у пословима унутрашњег уређења цркве. Дакле, Свети архијерејски сабор је једини орган СПЦ који је надлежан да доноси и одлуке у погледу унутрашњег уређења цркве. Надлежност Светог архијерејског сабора је у погледу одлука о МПЦ – ОА неспорна, а одлуке су донете једногласно.

Ни за једну саборску одлуку није предвиђена претходна јавна или унутарцрквена расправа. Ни овом случају није постојала обавеза да се шира или црквена јавност претходно упознаје с предметном темом, нити да се пак прибављају мишљења од лица која нису чланови тог црквеног органа. Саборске одлуке се обзнањују после, а не пре њиховог доношења. Исти је случај био и 1959. године када је Свети архијерејски сабор за време патријарха Германа донео одлуку о признању аутономије МПЦ и прихватању њеног Устава.


СТАТУС МАНАСТИРА И ЦРКАВА ИЗ НЕМАЊИЋКОГ ПЕРИОДА

Истина је да се на простору данашње Републике Северне Македоније налази одређени број манастира и храмова које су саградили владари из светородне лозе Немањића, али и српска властела и верни народ. Осим њих, постоје и светиње и друге црквене установе које су саграђене у периоду од српског ослобођења тих крајева 1912. до 1941. године. Уз њих, наравно, треба поменути и друга непокретна добра (манастирске и црквене поседе) и покретна црквена добра (иконостасе, иконе, богослужбене књиге, црквене утвари итд.).

Ради сагледавања овог питања неопходно је познавање црквеноправног и правног статуса црквених светиња од којих многе имају културноисторијску вредност. У делу јавности је на крајње недобронамеран начин намерно стварана слика да се СПЦ у мају ове године „одрекла светиња из немањићког периода”, а такве тврдњe уопште нису тачне.

Наша црква у време доношења саборских одлука у мају ове године није имала ни право својине, ни право државине ни над једним православним манастиром или храмом који је 1959. године припао МПЦ. Од 1967. године ниједан српски патријарх, епископ или свештеник није служио у немањићким и другим светињама на територији данашње Републике Северне Македоније.

Наиме, одлуком Светог архијерејског сабора о признању аутономије МПЦ 1959. године сва црквена имовина на територији ондашње СР Македоније постала је имовина епархија, манастира и црквених општина аутономне МПЦ. Довољно је само да се погледа Устав МПЦ из 1958. године, који је, уз захтевање одређених измена и допуна, прихватио Свети архијерејски сабор. Свети архијерејски сабор је 17. јуна 1959. године затражио измене у 37 чланова Устава МПЦ, који је једнострано усвојен на Црквено-народном сабору од 4. до 6. октобра 1958. године. Од измена и допуна у 37 чланова Устава МПЦ које је затражио Свети архијерејски сабор ниједна се није односила на статус црквене имовине у СР Македонији.

Откада су после рата у Југославији формирани катастарски операти, комплетна црквена имовина на територији СР Македоније је укњижена као својина епархија, црквених општина и манастира тадашње аутономне МПЦ. Над храмовима и манастирима и њиховом покретном и непокретном имовином на територији СР Македоније епархије, манастири и црквене општине СПЦ од 1959. године нису имали ни право својине, ни право државине. Управо због те непобитне чињенице Свети архијерејски сабор се у мају ове године није ни могао одрећи права којих нема већ више од пола века. Није тачан навод да „власнички листови и укњижбе могу постојати само када су у питању црквени објекти релативно новијег датума, никако они који су подигнути пре седам или осам векова”. Значи ли то да Студеница, Жича и древне српске светиње немају „власничке листове” и „укњижбе” и да њихови титулари нису манастири СПЦ, који су правна лица од средњег века до данас? Древни манастири и храмови у правном смислу никада нису представљали „народну” него црквену имовину. „Народна имовина” као таква не постоји у правном смислу, него искључиво имовина државе, физичких и правних лица, а црква и други црквеноправни субјекти имају својство правних лица у правном поретку. Прихватањем формулације у томосу да се светиње предају „на коришћење” додатно су потврђена и призната историјска права СПЦ на територији Републике Северне Македоније.


Важно је да се зна да су 1219. године, после добијања аутокефалије, све православне епархије, манастири и храмови нове Архиепископије српске са седиштем у Жичи, који су раније припадали Охридској архиепископији, припали нашој архиепископији, на чијем се челу налазио Свети Сава. Довољно је да се помену Рашка и Призренска епископија или Петрова црква.

СПЦ се на овај начин није одрекла свог духовног и културног наслеђа. Српско црквено културно наслеђе у Републици Северној Македонији, али и у другим државама изван Републике Србије, може и мора да се штити од промене његовог историјског идентитета. У овом случају ће се то сигурно и даље чинити, али убудуће ће се та врста заштите вршити добром сарадњом с македонским државним и црквеним ауторитетима, које досада, нажалост, није било, али и уз поштовање међународних конвенција о културном наслеђу.




Протојереј Велибор Џомић

Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.

Д М
Одговори
#2

МАКЕДОНИЈА
Захваљујући интернету, видимо да Патријарх Порфирије има више критичара и саветника по питању вођења Цркве, него Новак Ђоковић о томе како да игра тенис
ПИШЕ: Милослав САМАРЏИЋ
ЦЕЛИ ЧЛАНАК:
https://www.pogledi.rs/makedonija-27218.html
Одговори
#3

Не да није искључена,него је врло извесна.
Када нације на Балкану престану да имају тутора, почеће да гледају своја посла.
А тада, као и увек у историји, ко буде држао Маћедонију, контролисаће Балкан.
Одговори
#4

Детаљније од Џомића овде:

Цитат:https://stanjestvari.com/2022/06/20/spc-...g-nasleda/

„Једнонационалне” епархије једне канонске јурисдикције нису могуће на територији друге канонске јурисдикције. Из тог разлога немогуће је да се формира српска епархија у Републици Северној Македонији јер једној парохији или епархији припадају искључиво православни верници без обзира на националност, а не само верници по „националном кључу”.

Осим тога, према званичним подацима Државног завода за статистику у Скопљу од 2022. године, у Републици Северној Македонији има.. 1,3 одсто Срба... Срби у данашњој Републици Северној Македонији не живе само у једном месту или једној општини, па је и из тог разлога немогуће основати српску епархију.

И шта ћемо сад са епархијом темишварском СПЦ, на канонској територији Румуније, која својим тихим постојањем и опстајањем демантује г. Џомића? Притом у Румунији има значајно мање Срба него у Македонији, али има педесетак парохија и цркава, и пет манастира, који су јасно означени као српски.

[Слика: 1.Manastirea_sarbeasca_%22Sfantul_Sava%2...Bazias.jpg]
Одговори
#5

(21-06-2022, 11:52 AM)Небојша Пише:  Детаљније од Џомића овде:

Цитат:https://stanjestvari.com/2022/06/20/spc-...g-nasleda/

„Једнонационалне” епархије једне канонске јурисдикције нису могуће на територији друге канонске јурисдикције. Из тог разлога немогуће је да се формира српска епархија у Републици Северној Македонији јер једној парохији или епархији припадају искључиво православни верници без обзира на националност, а не само верници по „националном кључу”.

Осим тога, према званичним подацима Државног завода за статистику у Скопљу од 2022. године, у Републици Северној Македонији има.. 1,3 одсто Срба... Срби у данашњој Републици Северној Македонији не живе само у једном месту или једној општини, па је и из тог разлога немогуће основати српску епархију.

И шта ћемо сад са епархијом темишварском СПЦ, на канонској територији Румуније, која својим тихим постојањем и опстајањем демантује г. Џомића? Притом у Румунији има значајно мање Срба него у Македонији, али има педесетак парохија и цркава, и пет манастира, који су јасно означени као српски.

[Слика: 1.Manastirea_sarbeasca_%22Sfantul_Sava%2...Bazias.jpg]

Синовац, тај текст је већ пренет на почетку ове теме. Ускоро и II део.

Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.

Д М
Одговори
#6

Цитат:Тај текст је већ пренет на почетку ове теме. Ускоро и II део.


Није. Да је заиста већ пренет на почетку теме, не би било потребе да буде "ускоро и други део" - који ја, гле чуда, цитирам, и с којим полемишем.

С логиком си исто к'о Џома, ајде ми сад мало докажи како не могу српске епархије на туђој територији, све статистички са процентима.
Одговори
#7

Што се Румуна тиче.
Ту је све јасно и чисто.
Румуни су пријатељска земља Србима и не праве проблеме.
Они имају своју епархију и парохију у српском банату, ми имамо српску цркву у темишварској парохији.
Трећа највећа црква у Вршцу је Румунска.
СПЦ има парохију, цркве и манастире у Румунији.

У региону је проблем комунисти и службе које су још 50-их година ХХ века уништавале све што има везе са српском православном црквом. Цркве и манастире спаљивали, убијали, хапсили и мучили свештенство, које су разједињавале СПЦ па тако имамо
Македонску православну цркву
Црњогорску православну цркву
Хрватску православну цркву

Још да се оснује
Косовска и Босанска православна црква.
И пуна капа.

Према томе, однос ЕКС ЈУ држава према српској православној цркви је ратнохуачки, са великим набојем мржње,нетрепељивости, беса и агресије то јест комунистички се односе према СПЦ.

Да српског патријарха чувају са ћебадима против снајпера на Цетињу то је нечувено.

Јосип Броз-Амброз Тито! ДА, ТО ЈЕ БИО ПЕГАВИ ТРБАТИ, ФАРБАНИ ПА КОЛМОВАНИ, У МИДЕРЕ УТЕГНУТИ АУСТРО-УГАРСКИ ЦУГСФИРЕР, ТРОСТРУКИ ШПИЛЕ И МАЂАРСКИ ЧИВА, ЈОСИП БРОЗ-АМБРОЗ ТИТО, СРБОУБИЦА ПРВИ ДО ПАВЕЛИЋА!!!
ПРОСВЕТАР.
Одговори
#8

Oglasila se danas i Bugarska pravoslavna crkva. Ne priznaju MPC-OA samo pod imenom Severnomakedonska crkva. Posle Vartolomeja ni Bugari ne priznaju ime.
Inače ovih dana masovne demostracije širom Skoplja preko 100.000 na ulicama. Prozaoadni mediji slabo izveštavaju. Ima na ulicama i srpskih i ruskih zastava. Nose se parole "Stop albanizaciji i bugarizaciji Makeodnije".

Danas Porfirije ponovo u Makedoniji. Struga i Ohrid.
http://spc.rs/sr/vishe_stotine_vernih_do...kod_struge


Sve se nešto brzo odigrava.
Одговори
#9

Цитат:Тако, СПЦ и МПЦ су се договориле да друга призна прву за мајку цркву, а ова ће јој дати и аутономију и аутокефалност (која је више формална, јер све је већ дато 1959).


Онда да лепо признамо и Косово формално, јер све је већ дато 1999. године и у годинама после тога.

"Не бојте се Турака је мало, а нас је много, они се бију за господство, а ми за Слободу, да можемо данути душом" - Карађорђе Србима пред ослобођење Баточине марта 1804. године
Одговори
#10

(21-06-2022, 07:15 PM)Николај Пише:  
Цитат:Тако, СПЦ и МПЦ су се договориле да друга призна прву за мајку цркву, а ова ће јој дати и аутономију и аутокефалност (која је више формална, јер све је већ дато 1959).


Онда да лепо признамо и Косово формално, јер све је већ дато 1999. године и у годинама после тога.

Ако би Албанци овако дочекивали нашег патријарха, та иронија имала би смисла:
https://www.pogledi.rs/patrijarh-porfiri...27223.html
Одговори
#11

(21-06-2022, 05:32 PM)Капетан Пише:  Oglasila se danas i Bugarska pravoslavna crkva. Ne priznaju MPC-OA samo pod imenom Severnomakedonska crkva. Posle Vartolomeja ni Bugari ne priznaju ime.
Inače ovih dana masovne demostracije širom Skoplja preko 100.000 na ulicama. Prozaoadni mediji slabo izveštavaju. Ima na ulicama i srpskih i ruskih zastava. Nose se parole "Stop albanizaciji i bugarizaciji Makeodnije".

Danas Porfirije ponovo u Makedoniji. Struga i Ohrid.
http://spc.rs/sr/vishe_stotine_vernih_do...kod_struge


Sve se nešto brzo odigrava.

Добро запажање.
Одговори
#12

(21-06-2022, 09:24 PM)Милослав Самарџић Пише:  
(21-06-2022, 07:15 PM)Николај Пише:  
Цитат:Тако, СПЦ и МПЦ су се договориле да друга призна прву за мајку цркву, а ова ће јој дати и аутономију и аутокефалност (која је више формална, јер све је већ дато 1959).


Онда да лепо признамо и Косово формално, јер све је већ дато 1999. године и у годинама после тога.

Ако би Албанци овако дочекивали нашег патријарха, та иронија имала би смисла:
https://www.pogledi.rs/patrijarh-porfiri...27223.html

Дао им је све, што га не би дочекали. Само показују да су му захвални, али суштина остаје иста.

"Не бојте се Турака је мало, а нас је много, они се бију за господство, а ми за Слободу, да можемо данути душом" - Карађорђе Србима пред ослобођење Баточине марта 1804. године
Одговори
#13

Шта им је он дао? Све им је дато 1957. Он отклања злу крв.
Одговори
#14

Каква злу крв.

Самарџићу да ли знаш ко је како и где изабрао "несрећног" Порфирија за Патријарха?

Да ли знаш да је Порфирије водећи екумениста, да је једвао дочекао да у каточичкој катедрали наркоману и усташи одржи опело и да је за време његове владавине врло ускоро Папа посетити Србију.

На пример људи који се успешно лече од болести зависности код оца Боже Драгутиновића су муку мучили да их прими обичан сеоски свештеник јер епархија није дозвољавала било какав контакт а Патријарх никад није посетио православне Србе у тој заједници "Преображење" док је трчећим кораком из Патријарије дошао да се љубака са Перишом чији су преци вероватно клали Србе.

Да ли знаш ко нас је слизао са Македонцима и зашто?

Ко прави опен Балкан?

Ко уједињује Србе са непеијатељима.

Велике су то и брзе промене, нс које ми Срби нисмо навикли.

Јосип Броз-Амброз Тито! ДА, ТО ЈЕ БИО ПЕГАВИ ТРБАТИ, ФАРБАНИ ПА КОЛМОВАНИ, У МИДЕРЕ УТЕГНУТИ АУСТРО-УГАРСКИ ЦУГСФИРЕР, ТРОСТРУКИ ШПИЛЕ И МАЂАРСКИ ЧИВА, ЈОСИП БРОЗ-АМБРОЗ ТИТО, СРБОУБИЦА ПРВИ ДО ПАВЕЛИЋА!!!
ПРОСВЕТАР.
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним