Оцена Теме:
  • 0 Гласов(а) - 0 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Оружје победе-српска царинска тарифа
#1

Узгред споменут у уџбеницима Историје и неоправдано скрајнут у дискусијама о учешћу Србије у Великом рату,Царински рат и наша победа су омогућили све оне касније оружане победе Српске војске.Да је Србија изгубила Царински рат не било ни Церске ни Колубарске битке.Важно оружје у том рату је била срска царинска тарифа из 1906-е.Прво ћемо мало о само Царинском рату из пера Драгана Крсмановића.Одломак из монографије Царина и царинска служба у Србији 1804-1914.
" Царински рат

         Победа општег курса аграрне заштите у Немачкој почетком 20. века наговестила је општи правац трговинских одно са. Најпре Немачка, а за њом и остале земље одустале су од принципа слобод не трговине, све чешће примењујући мере државне интервенције и заштите велепоседа. Иако болан по све земље, овај про цес одговарао је тежњама трговачке и индустријске буржоазије у Србији. Аграрна заштита у Аустроугарској омо гућила је политику индустријске зашти те у Србији. Друштвене снаге у Србији које су желеле дистанцирање од северног суседа и осамостаљивање прихва тиле су ову политику свесно тежећи царинском рату. Та политика манифестовала се у аутономној царинској та рифи 1904. године, трговинским уго ворима са Немачком 1904. и Турском 1905. године и царинским савезом са Бугарском 1905. године. Она је траси рала правац даљег привредног и политичког развоја Србије и показала да су сазреле друштвене снаге које ће покре нути и добити царински рат са Аустроугарском.
Одговори
#2

Да би могла ући у читав низ прего вора о закључивању нових трговинских уговора прилагођених новом курсу трго винске политике који је завладао Евро пом, Србија је најпре морала измени ти и допунити своју царинску тарифу.Стара тарифа из 1893. године била је превазиђена. Била је то она тарифа која је по строгим упутствима аустроугар ских стручњака била састављена за са мо два дана, а допуне из 1899. године нису могле изменити њену основу. При том је имала два крупна недостатка: рађена из финансијских потреба опте ретила је сировине и полупрерађеви не што је оматало развој индустрије; поред царина предвиђених тарифом, постојао је и обртни порез, као облик посредне царине који је усложавао чи тав поступак. Нова царинска тарифа, која је усво јена у скупштини марта 1904. године, отклонила је ове недостатке. Она је ра ђена на основу заштитног и фискалног начела и то тако да је заштита најпре уведена за оне индустријске гране које су постојале у Србији. Тако је царина на брашно подигнута са 8,5 на 12 динара, на сирови шећер са 13,5 на 25 динара, на шећер у праху са 12,5 на 40 динара за 100 кг.Повећане су царине и на са пун, пиће, текстил, док су индустријске сировине ослобођене плаћања. Страх који се раширио Европом због заштит них аграрних царина потресао је и Ср бију, јер су за увоз пољопривредних производа прописане високе царине. Тарифа је поред заштитног имала и фискални циљ јер царине, не само да су биле значајан државни приход, већ су биле заложене и као подлога др жавних зајмова. По тарифи из 1904. године, дотадашњу царину у сребру замењена је златном, а значајно је и укључивање обртног пореза. Тиме су дажбине подигнуте и укинут је анахро низам посредног повећавања српских царина који је опстајао још из турских времена. Установљен је Царински савет и предузете су мере за реорганизацију царинске службе51. Овако формулиса на царинска тарифа била је основ за све предстојеће преговоре о закључива њу трговинских уговора. Од изузетног значаја за Србију било је закључивање трговинског споразума са Немачком.
Одговори
#3

Диктирајући нови правац трговинске политике, Немачка је, под притиском својих земљопоседни ка почетком 1904. године отказала све трговинске уговоре и упутила позив за нове преговоре. У то време та земља је израстала у прворазредног спољно трговинског партнера Србије. И док је раст међусобне трговинске разме не Србије и Аустроугарске у периоду 1894–1903 био 22,2%, истовремено је раст извоза у Немачку био 74,5%. Не само у Србији, Немачка је економ ски истискивала свог политичког саве зника. Србија је одуговлачила почетак преговора желећи да се најпре споразу ме са Аустроугарском као значајнијим партнером. Међутим, под утиском уза стопних ултимативних захтева Немач ке Србија је у новембру 1904. године приступила преговорима који су завр шени потписивањем усаглашеног тек ста, последњег дана рока одређеног за окончање преговора – 29. новембра 1904. Српсконемачки уговор у Бечу је окарактерисан као издајнички јер је за кључен пре него што је Аустроугарска регулисала своје односе са Немачком. Нови српсконемачки уговор био је до ста узак. Србија није могла остварити свој главни захтев: право извоза живе стоке и слободан промет свежег меса, укључујући и транзит клане стоке и ме са кроз Немачку. Сачуване су дотадашње царине на суве шљиве и пекмез, чији је извоз у Немачку био вредан из међу 10 и 11 милиона динара. Нова уговорна царина обухватила је обртни порез и њоме је постигнута тржишна за штита српске индустрије. Србија је до била клаузулу највеће повлашћености и клаузулу о изборном међународном суду за случај спорова насталих прили ком примене уговора.
Одговори
#4

После једногодишњег одлагања ратификације, из унутрашњополитичких разлога, српска скупштина је ратификовала споразум 22. фебруара 1906. године – у последњи час пре почетка царинског рата са Аустроугарском. Истовремено, Србија је водила и преговоре са Турском о новом трговин ском споразуму. Претходни, закључен 1888. године, имао је свега десет та рифних ставова док је све остало било подвргнуто највећој повлашћености. Везана царинском стопом од 8% из уговора са великим силама, Турска ни Србији није могла учинити веће уступ ке. Ни измене учињене 1899. године када је тарифни део споразума проши рен на 14 ставова није изменио његов ограничени карактер. Преговори о но вом садржају били су доста тешки јер је српска страна настојала да пригра ничним повластицама оствари и поли тичке уступке што је турска страна избе гавала док је Србија везана одредбама уговора са Аустроугарском одбијала да разматра нову ветеринарску конвенци ју која је била од интереса за Турску. Ипак, значај Солуна као извозне капије за српску робу нагло се повећао са при ближавањем царинског рата са Аустро угарском. Колико су потребе економскополи тичке еманципације Србије наметале слабљење односа са Аустроугарском, толико су захтевале јачање веза са су седним привредним подручјима, на првом месту са Бугарском. Истовремено, и за Бугарску би то било економскопо литичко ослобођење од Турске. Ипак, трговински односи Србије и Бугарске почетком 20. века нису били повољни. Бугарска је крајем 1902. го дине, у намери да закључи нове трго винске уговоре, отказала све старе па и онај закључен са Србијом 1897. годи не. Позив за нове преговоре предвиђао је закључење уговора на широј основи „... како би се што више приближили царинском савезу”. Српска влада је при хватила позив, али се устезала да пре говара о царинској унији сматрајући ово питање превише важним да би се решавало у кратком року. Притиснута одбијањем великих сила Бугарска је нај пре повукла отказ ранијих уговора да би их поново новембра 1903. године ставила ван снаге. Трговински и царински односи две земље обухваћени су преговорима о политичком савезу марта 1904. године.
Одговори
#5

У члану 1. „Пријатељског договора” од 30. марта 1904. предвиђена је обавеза обе уговорне стране да „узајамно отво ре своје границе за производе домаћег порекла”, те за вођење „једнаке царин ске политике према другим државама тежећи да таква политика доведе до ца ринског савеза”. Ови оквири поставље ни су као основна начела при вођењу будућих трговинских преговора. Прак тично усаглашавање ишло је доста те шко јер су се морале решити три важне групе проблема: ветеринарски прописи у Бугарској који би били прихватљиви и за Аустроугарску, уређење бугарских монопола и трошарина и уједначавање царинских тарифа тако да су обе зе мље у пролеће 1905. године имале не регулисан царински однос – стари уго вор је истекао а нови није закључен а истовремено су се водили преговори о царинском савезу53. Коначно, постигнут је споразум пун компромиса и неусагла шености са необично дугим роком ујед начавања, по неким питањима чак до 1917. године. Стара српско–бугарска прича у којој су обе земље тежиле да одбране заједнички простор од страних утицаја, а истовремено покушавале да једна другој преотму део тог простора. Истовремено зближавање и раздвајање неуговорено царинско стање и царинска унија.Маја 1905. године пала је радикал ска влада54 тако да су самосталци при преузимању власти наследили и један уговор у чијем креирању нису учество вали а који је требало потписати. Нова влада суочила се са свим ризицима које је он могао донети. Уговор је доносио одређене користи али је могући губитак извоза у Аустроугарску у висини од 30 милиона динара ипак био превелики ри зик. Влада га је ипак 22. јула потписала, али је истовремено Софији упутила ноту у којој је поручила да се „неће сматрати везаном овим уговором ако он изазове нератификовање уговора Србије са дру гим државама; уколико због њега друге државе не би ступиле у преговоре са Ср бијом или уколико би се при овим прего ворима јавиле сметње које се не би мо гле отклонити без повреде по интересе Србије, услед чега би се она изложила опасности да остане без уговора са не ком другом државом”. У сваком случају мислило се на Аустроугарску, услед чега је захтевано да уговор остане у тајности до размене аустросрпских предлога о трговинском споразуму и док се обе вла де о томе не договоре. Трговински уговор Србије и Аустро угарске важио је до 1. јануара 1904. Са отказним роком од годину дана. Угар ска влада, која је заступала интересе угарских земљопоседника, инсистирала је да се уговор што пре откаже али је то одложено до окончања преговора Монархије са Немачком.
Одговори
#6

Међутим, ка да су јуна 1904. године почели аустро немачки преговори, одмах се могло видети да ће они бити дуги и тешки55. Тада је повећан притисак угарских ве лепоседника на владу да се уговор са Србијом откаже, услед страха да онај са немачком не ограничи аграрни из воз док се тај увоз из Србије несмета но настављао. Завршетком трговинских преговора са Немачком јануара 1905. године Беч је под утицајем захтева из Пеште 6. фебруара отказао уговоре са Србијом, Белгијом и Русијом. Посебну потешкоћу вођењу прегово ра о новим уговорима представљао је обновљени сукоб на релацији Аустри ја – Угарска и криза у функционисању двојне монархије, при чему су пред ставници Угарске испољили посебно противљење закључивању споразума са Србијом и Румунијом. На састанку у мају 1905. године, на коме су претре сани основи за закључење новог трго винског уговора са Србијом, одлучено је да се одбаце све повластице које је Србија до тада уживала и да јој се на метну далеко тежи трговински и царин ски услови. У житним царинама Србији се могла понудити само минимална царинска тарифа али чије су стопе би ле тако високе да су практично искљу чивале тај извоз у Монархију. Ситуа ција са сточним прометом била је још неповољнија јер је одлучено да се отка же ветеринарска конвенција и ограни чи број грла стоке који се могао увести из Србије а који је морао одговарати броју грла која се из Монархије извози у Немачку. Није прихваћена никаква обавеза око транспорта стоке и сточних производа преко аустроугарске терито рије. У погледу индустријског увоза у Србију, конференција је одлучила да тражи спуштање свих оних позиција за које је Монархија била заинтересована. Уз ове тешке трговинске постављени су и ништа лакши политички захтеви. Да здравље стоке контролишу аустроугар ски ветеринари на територији Србије по процедури која не би подразумева ла претходну најаву и одобрење. Не само да су условљене набавке наоружа ња већ и набавке за београдску канали зацију и грађење савског пристаништа. Овакве основе за преговоре нису Ср бији давале никакву гаранцију за њен аграрни извоз а истовремено су гушиле сваки самостални индустријски развој. Не само трговински већ и политички, ови услови су земљу гурали у изолаци ју. Захтев за наоружавање у Аустрији одвајао је Србију од Антанте56, прину да да купује со у Угарској доводио је у сукоб са Румунијом а забрана сточног увоза из Бугарске и Турске удаљавала је од непосредних суседа. Таква Срби ја везана економски и политички била би остављена на милост и немилост Монархији. Преговори су, након размене листа међусобних захтева, отпочели 29. но вембра 1905, 57 али се на самом старту видело да споразум неће бити могућ. Понуђени мањи уступци нису могли за довољити ниједну страну. Коначно на вест која је 28. децембра 1905. стигла из Софије о царинском савезу Бугар ске и Србије, разговори су и формално прекинути а након тога уследио је и ца рински рат. Услови за осамостаљивање већ су били сазрели, а Аустроугарска их је својим непопустљивим ставом са мо убрзала, плануо је пожар у коме ће изгорети све везе које су везивале Срби ју за моћног северног суседа. Некоректна, превремена промоција царинског савеза у Софији била је само повод сукобу. Уследио је Аустроугар ски ултиматум који је осим економских имао и политичке конотације. Помир љиви став српске стране када се радило о економским условима и спремност на крајњи компромис одједном су нестали када су „на сто стављени политички зах теви” – царински рат је отпочео. Новонастала ситуација у односима са Бугарском створила је проблеме у међусобној трговини. Истеком старог трговинског уговора из 1897. Године бугарска страна одбила је да га продужи тако да су се две земље нашле у неуговореном стању које је укидало многе повластице, укључујући и оне за транспорт до Варне и повлашћену пограничну трговину.
Одговори
#7

Тако су се две земље нашле у стању у коме је једина предност био статус међусобне највеће повлашћености. Истовремено, Србија је остала и без трговинског уговора са Грчком која је, изговарајући се да би према клаузули о највећој повлашћености исте повла стице морала дати и Турској, слатким речима на крају ипак одбила да закљу чи споразум. Србија је, још од 1/14. јануара 1905. године, имала трговински уговор са Цр ном Гором. Промет између две земље био је веома мали и обухватао је углав ном увоз суве рибе, усољене јегуље и маслине из Црне Горе. Још претходне године када је истеком италијанскоцр ногорског уговора престала важност по властица датих Италији а које су се при мењивале и на друге земље, Црна Гора је Србији дала своју најмању царинску тарифу а Србија је узвратила највећом повлашћеношћу. У коначномтексту спо разума Србија је потпуно укинула цари ну на увоз рибе. Уговор је имао само шест чланова са тарифом од једног ста ва. Ипак је он због малог међусобног промета имао само политички али не и економски значај58. Од јесени 1906. па до пролећа 1907. године Србија је закључила осам нових трговинских уговора којима је у основи регулисан наредни десетогоди шњи период закључно са 1917. годи ном. Сви су поред трговинског имали и велики политички али и тактички значај у преговорима са Аустроугарском као нашим најзначајнијим спољнотрговин ском партнером до царинског рата. Трговински, регулишући царинске односе са овом групом земаља, Србија је обезбедила услове за излазак на но ва значајна тржишта и редован прилив увоза. Она је углавном добила статус најповлашћеније нације и право да се користи повластицама које су претход но велике силе избориле за себе. У та рифним деловима регулисане су увозне царине и организован нови тарифни си стем, у коме је спуштено преко 250 ста вова њене аутономне тарифе. Увозне тарифе подстакле су контакте са вели ким капиталистичким силама и доприне ле продору страног капитала у Србију. Ипак и током закључења ових, за Ср бију веома значајних, уговора српска страна испољила је несистематичност и направила више пропуста. Сем у угово ру са Швајцарском, Србија није успела да добије значајније повластице свом аграрном извозу, којим би превазишла посебну повлашћеност. Сасвим је при родно да са својих 70 милиона извоза није могла битно утицати на царинску политику Енглеске, Француске, Немач ке и Италије чији је укупни увоз изно сио преко 31 милијарду. Трговински уговори су закључени у великој журби, без потребне припреме и проучавања тржишта59 а преговори су се свели на просто ценкање у коме су тражене ца ринске олакшице за извоз пољопри вредних производа и што више царине за увоз индустријских. Једина ствар, осим заштите неколико домаћих произ вода, били су царински приходи. Успостављање привредних веза са земљама западне Европе условило је јачање политичких веза, тако да је ве зивање Србије за силе Антанте био још један корак у правцу потпуног дистан цирања од Аустроугарске и јачање по литичке самосталности. Царински рат, сам по себи штетан по Србију, као успутну, имао је и једну добру последицу – унапређење квали тета извозних производа. Све до почет ка XX века српски производи су због примитивне прераде били непречишће ни, груби и зато лошег квалитета. То је умањивало њихову цену и отежавало утакмицу са аграрним производима других земаља60. У житу је било преко 20% нечистоће, а и стока је била лошег квалитета. Посебан проблем предста вљали су пекмез и суве шљиве61 који су прерађивани у крајње примитивним условима, а истовремено су били наш значајан извозни производ.
Већ 1903. године уведен је преглед сувих шљива и кожа предвиђених за из воз, али он до царинског рата није био систематски. Излаз на нова тржишта зах тевао је побољшање квалитета не само због цене, већ и због транспортних тро шкова који су били везани за проценат нечистоће у храни. Влада је, поступају ћи по захтеву Српског пољопривредног друштва, 29. јула 1906, наредила строг преглед хране, посебно сувих шљива и пекмеза, а Министарство привреде од редило је комесаре у свим већим мести ма за преглед житарица. Комесари су о свом раду, који су реализовали на желе зничкимстаницама, пристаништима и тр говачким магацинима, петнаестодневно подносили извештаје а храна је у случа ју неисправности печаћена или враћана произвођачу. Свака врста прегледа била је непопуларна у Србији, па је и ова ак тивност наишла на отпор. Због тога је ра дикалска власт настојала да се контрола спроводи флексибилно уз коришћење опомена а не казни. Ипак, преглед хране је више погодио сиромашне произвођа че него трговце. Мали број комесара ни је ни физички могао обавити сав посао. Ипак, и овако делимично примењене мере имале су видне резултате. Побољ шан је квалитет житарица, суве шљиве су етикетиране пореклом, а држава је стимулисала набавку квалитетних сушни ца. Царинарницама је дато упутство да не дозволе извоз мршавих свиња које је половином октобра 1906. године заме нио пропис, којим је отпочело издавање дозвола за извоз како би се утицало на побољшање квалитета меса. Борба за побољшање квалитета пу тем административних мера значила је новину за произвођаче и трговце, до тада навикнуте на слободан промет. Иaко ова борба није могла дати потпу не резултате ипак је, несумњиво, допри нела продирању српских производа на страна тржишта. Државни буџет је и у годинама ца ринског рата задржао тенденцију раста из ранијег периода. Ипак, показало се да је Србија очувала своју буџетску ста билност далеко лакше него што се то у први мах мислило. Државни приходи (у мил. динара) остварени у наведеном периоду били су следећи:
Врста прихода / Kind of income 1905 1906 1907 1908
Непосредни порези / Direct/assessed taxes 19,4 17,3 10,2 9,7
Прирези / Additional taxes 8,5 8,8 12,2 11,8
Посредни порези / Indirect/excise taxes 12,7 15,3 19,2 18,2
Монополи / Monopolies 25,1 26,7 27,5 28,1
Таксе / Dues/fees 4,0 4,1 4,5 4,6
Државна привреда / State economy 13,8 15,8 18,8 19,9
Разни приходи / Different earnings 3,8 2,9 3,3 2,7 УКУПНО: / TOTAL: 87,3 90,9 95,7 95,0
У веома сложеном политичком тре нутку држава је покушала да „кокети рајући” са изборним телом одустане од енергичне наплате непосредног пореза али је због тога повећала приходе пу тем непосредних пореза (између оста лог и царина). Царина у то време није представља ла јединствени приход. Она је као ре довни приход обухватала, поред цари не у ужем смислу, монополске таксе и трошарине, споредне таксе и жиговни не, али и ванредне приходе од пореза на обрт и општинске. Овако наплаћени приходи попуњава ли су државни буџет са 16–17% и пред стављали су сигуран и значајан извор државних прихода који је био тим пре значајнији јер га је убирао мали царин ски апарат од само 150–160 чиновника. Најзначајнија је била београдска ца ринарница на којој се остваривало пре ко 76,4% укупних царинских прихода. Од суседних држава приход остварен на царинарницама према Аустроугар ској представљао је 90,6%, према Бу гарској 0,8%, према Румунији 1,5%, према Турској 3,2%, а на унутрашњим царинарницама био је нешто преко 3,9% свих царинских прихода. Приход није убиран равномерно, тако да је у јануару представљао само 4,7%, док су сви јесењи месеци а посеб но октобар (око 12% годишњег прихо да) били натпросечни.
Одговори
#8

Мотивисани обостраном жељом да се преговори око трговинског уговора наставе, председници влада Ерентал и Пашић, покренули су у јулу 1907. годи не преговоре о закључењу новог угово ра макар и као привременог за период до краја године. Ипак, огромна разли ка још на стартним позицијама отежава ла је сваки напредак. Посебна препре ка било је одсуство воље аустроугарске стране да се Србији дозволи извоз жи ве стоке. Преговори су запели и на пи тању царина за суве шљиве, пекмез и шећер. И док је након консултација са Сарајевом аустроугарска страна за суве шљиве тражила 6 круна за 100 килогра ма а српска страна предлагала 3,60, до тле је у случају шећера ситуација била супротна. Под утиском ових потешкоћа преговори су средином јула привреме но прекинути. Због унутрашњополитичких разлога и Ерентал и Пашић, на састанку одржа ном у Семерингу 7. септембра 1907, договорили су наставак преговора за почетак октобра. Међутим, видан на предак није постигнут ни тада. Поново су угарски произвођачи пољопривред них производа пружили отпор било ка квим уступцима српској страни а посеб но увозу живе стоке, што је за Србију било најважније питање. Српска страна је као одговор запретила увођењемпро хибитивних царина чиме би угрозила и онако преполовљени аустроугарски извоз у Србију. Преговори су наставље ни са малим изгледима на успех. Српска страна је коначно одустала од инсисти рања на извозу живе стоке али је иста кла захтеве за удвостручење континген та клане стоке и ублажавање режима ветеринарске контроле, условљавајући то усвајањем тарифа за аустроугарске индустријске производе62. Коначно, након многих претежно унутрашњополитичких перипетија на релацији Влада опозиција у Србији, и Аустрија и Угарска у оквиру Аустроу гарске у јануару 1908. године, дале су сагласност за повећање контингента из воза клане стоке из наше земље. Како је вредност овако одобреног извоза из носила само 12–13 милиона динара у односу на 30 милиона у 1906. години, српски преговарачи су у наставку прего вора ограничили своје уступке аустро угарским индустријским производима (тарифа „А” споразума). Преговори су настављени у тако напетој атмосфе ри да су на њихово убрзавање морали утицати Пашић па и краљ Петар лично како би се спречило да пропадну на мање важним питањима. Компромис је коначно нађен у попуштању српске стране на питањима царинских стопа за вунену робу, ципеле, намештај и стакло а аустроугарске на питањима це мента и шећера. И усаглашавање тарифа за извоз срп ских производа ( тарифе „Б”) било је тешко али су их прекратили председни ци владе налазећи компромисна реше ња, посебно по питању извоза српског пекмеза. Коначно, након додатног одла гања због питања ветеринарске контро ле стоке за извоз споразум је потписан у Бечу 1/14. марта 1908. године. Укупне предвиђене количине за из воз овим споразумом биле су смањене у односу на ранији период (са 60.000 волова и 120.000 свиња на 35.000 во лова и 70.000 свиња), али је гледано из царинског угла он био повољан по српску страну. Уговор је садржао значај ну повластицу у диференцијалној цари ни на месо, без које би извоз био неис платив. Повластица која је обухватала само одобрени контингент састојала се у томе што су говеда и свиње најпре ца рињена по нижој стопи за живу стоку, а онда клана у српским кланицама и из везена у Аустроугарску. Тако је избегну та висока аустроугарска царина на ме со од 30 круна за 100 кг. Истовремено, српска страна је обезбедила и приходе од око милион динара само на таксама које су раније припадале увознику (так се у контумацу, ветеринарске таксе, оборине и сл.). Царинске стопе из Тарифе „А” трго винског уговора на увоз робе из Аустроу гарске у Србију састојале су се из три еле мента: дотадашње царине, обртног поре за и новоуговореног прираштаја. Овај прираштај је имао заштитнофискални карактер и код појединих артикала, по себно шећера, чинио је царину прохи битивном. Уношењем обртног пореза у царину завршен је процес започет српсконемачким уговором из 1904. го дине који је требало да поједностави царински поступак. У тарифном делу уго вора први пут је спроведено начело ин дустријске заштите у Србији. Посебно је значајно што је ово примењено не само према већ постојећој индустрији, већ и према оној коју је тек требало подићи. Заштитом је обухваћена претежно инду стрија која је прерађивала пољопривред не производе, као индустрија шећера, пива, брашна, цемента, дрвене грађе и коже. Према старој, новоуговорене цари не су повећане: за кожну обућу 18–20%; за прерађену кожу 17,5–22%, за сарач ку робу 17,5–28%; за ужад 22,5–25%, за котларске производе 24–33% а за ку хињско и остало посуђе 20%... Рачунало се да су у просеку нове царине веће од старих за око 30%. Уговором су заштиће ни и занати и то тако што су дажбине на готову робу прорачунате на основу по већања од 70% царине на материјал од кога је роба израђена. Примера ради, у уговору из 1892. године тај додатак је из носио 40%. Овако одређене царине утицале су на знатно опадање увоза шећера, памуч не робе, папира, стакла, машина и апа рата. Једини видан пораст забележио је увоз предмета од гвожђа и конфекције.
Ипак заштитни систем уведен новоо дређеним царинама имао је и два недо статка. Висока царина је поред заштит ног имала и фискалну сврху, која је погађала широке слојеве становништва у Србији. Примера ради, да би надок надила мањак од милион и по динара настао укидањем извозних царина, у корист извозне трговине, Влада је пове ћала увозне тарифе коју су посредно платили потрошачи. Са друге стране, овакав заштитни систем, који је доби јен компромисом у трговинским прего ворима, био је оптерећен политичким потребама преговарача и није до краја могао да спроведе пун заштитни систем једном аутономном тарифом. Тарифа „Б” која је обухватала уво зне царине у Аустроугарску имала је са мо 25 ставова и њоме је увоз српских аграрних производа јако оптерећен. Житне царине носиле су прохибитивни карактер: оне су чиниле чак 40% вред ности пшенице, ражи и овса, а 20–29% јечма и кукуруза. Извоз меса преко до звољених контингената сасвим је оне могућен, док је извоз сувих шљива и пекмеза веома оптерећен. Ове царине су обухваћене аустроугарском мини малном царинском тарифом и оне су уговором из 1908. године устројене на сасвим другим основама од оних из 1892. године. Он није имао одељак о пограничном саобраћају са диферен цијалним царинама. Ставови из овог одељка, знатно повећани, пребачени су у тарифу „Б”. Тиме је Србија изгубила све повластице из ранијег уговора, али је тако уједно отпао и главни основ за економску зависност која ју је везивала за Аустроугарску до царинског рата63. Активни учесник, начелник царин ског одељења Министарства финансија, Сава Кукић поднео је у име делегације 27. марта 1908. извештај радикалском клубу Скупштине о току и резултатима преговора у коме је јасно истакао прио ритете преговарачког тима „ ... уговор није могао дати ранија преимућства сточном извозу, али је могао обезбеди ти извоз оног вишка који се није могао упутити на нова тржишта. У замену, он је обезбедио индустријску заштиту, по требну развитку младе земаљске инду стрије”. Због неповољног развоја аустроугар скосрпских односа постигнути спора зум био је на снази само седам месеци пре него што је и формално отказан. Самим тим ни његово дејство није мо гло бити изразитије. Снажније последи це имао је само тарифни део увозних царина у Србију, који је 1909. године укључен у српску минималну царинску тарифу и тиме утицао на економски развитак земље све до почетка ослобо дилачких ратова. Без обзира на непот пуност његовог заштитног система, он је несумњиво допринео даљем напрет ку индустрије и акумулацији индустриј ског капитала у Србији.
Са формалне тачке гледишта уго вор, који је почео да се примењује 1. септембра, отказан је јер га аустроугар ска страна није ратификовала до 31. де цембра 1908. како је било предвиђено. Након тромесечног продужетка уговор је престао да важи 31. марта 1909. Царински рат и забрана сточног изво за подстакли су кријумчарење у Аустро угарску. Та активност је била и раније развијена између Босне и Србије. Кри јумчарио се дуван, шибице, ракија и кукуруз, као последица монополских и царинских препрека између једног истог народа са обе стране реке Дрине. Ове старе везе само су погодовале же љи српских узгајивача стоке да уместо ка удаљеном Солуну своје производе усмере ка Босни и Аустроугарској. Већ раније формирана кријумчарска мре жа усавршена је у току царинског ра та тако да није била без основе жалба аустроугарске жандармеријске станице из Бјељине да су кријумчари створили „кордон обавештача који стално мотре и на све могуће начине обмањују орга не власти”. Овакав размах кријумчаре ња био је последица ниских цена стоке у Србији, које су дозвољавале високе зараде и оправдавале ризик, затим по годних географских услова и подршке локалних пограничних органа на срп ској страни. Сточарски трговци из Босне и Сла воније прелазили су у Мачву где су куповали стоку, па је онда тајно пре бацивали преко Дрине. Босански бего ви, који су активно учествовали у овој нелегалној трговини, распоређивали су стоку својим сељанима где је снаб девана сточним пасошима издатим од локалних сеоских кнезова. Тако легали зована стока извожена је даље по целој Аустроугарској као босанска. Кријумчарењу је на руку ишао и ве ома погодан географски положај. Шу мовити предели поред Саве и Дрине допуштали су скривање стоке, а како је локално становништво напасало сво ју стоку до саме обале, кријумчарена се одмах по преласку реке мешала са домаћом и тако јој се губио траг. Нај више коришћен канал за кријумчарење водио је за Босну преко Бујковића аде на Дрини код Бадовинаца. Аустроугарске примедбе да српске пограничне власти подржавају кријум чарење нису биле без основа јер је за тварање границе за српске производе изазвало жељу свих у Србији да се напа кости моћном суседу. Министарство у Београду није подржавало кријумчаре ње, али није ни предузимало ефикасне мере да га искорени. И српски царин ски органи потврдили су постојање кри јумчарења64 тако да је, примера ради, царинарница у Митровици известила да су до краја октобра 1906. године на њеном сектору прокријумчарена 164 вола и 2.107 свиња65.
Аустроугарска је узвратила појача ном контролом границе, увођењем еви денције сточног фонда у пограничном подручју и ограничењима за извоз сто ке из Босне. Ипак, током периода до почетка светског рата кријумчарење није могло бити сузбијено. Са друге стране овако успостављена мрежа омо гућила је не само економско, већ и на ционалнопросветно повезивање Срба са обе стране Дрине па и развијање пропаганднообавештајне службе, која је била посебно активна у време анек сионе кризе и пред Први светски рат. Низ унутрашњополитичких и међу народних догађаја утицао је да се ста ње аустроуарскосрпских односа не са мо не поправи, већ да дођу на најнижу тачку и запрете чак и ратом. У Србији је сукоб самосталаца и радикала довео до опште блокаде система, ванредних парламентарних избора, пада кабинета и опште конфузије на политичкој сце ни. У Аустроугарској сукоб на релацији Аустрија–Угарска заоштрио се, такође претећи суспендовању уставног уређе ња. Бечки кабинет као излаз из кризе преузео је ефектан спољнополитички потез, анексију Босне и Херцеговине. Једнострано, кршећи одредбе Берлин ског уговора из 1878. године, Аустроу гарска је анектирала Босну и Херцего вину, при том претећи да Србија мора прихватити новонастало стање или ће бити војнички нападнута. После дугог противљења, по савету Русије, Србија је 31. марта 1909. прихватила ултима тум изјављујући да анексијом Босне и Херцеговине њени интереси нису по вређени. Овом изјавом рат је одложен. Али ја сно је какви су се трговачки односи мо гли реализовати међу земљама које су на ивици рата. Отказивањем уговора из 1908. го дине и додељивањем српског сточног контингента Румунији, није се могао из менити положај две земље. Чврсто у за грљају Аустроугарске, Србија је поново покренула питање преговора, делом и у жељи да јој они помогну у зближава њу са Бугарском преко које је Србија усмеравала део свог извоза. У атмосфе ри тек минуле ратне кризе преговори нису могли успети, српска страна није себи желела да допусти, после политич ке, и економску капитулацију. И сама Аустроугарска блокирана кризом ма ђарског кабинета, није могла да прихва ти преговоре, тако да је цела 1909. го дина прошла у неуговореном стању. Царински рат и анексиона криза су за Србију имале значај прекретнице. После више година политичких трвења под притиском јавног мњења формира на је коалициона влада са Стојаном Но ваковићем на челу. Србија је стекла пу ну политичку самосталност и изборила право да са Аустроугарском разговара на равноправним основама. Од дефан зиве у извозној политици у само неко лико година Србија је супституисала Аустроугарско тржиште дајући замаха и свом индустријском развоју. Царинска политика била је снажан инструмент у том правцу. Због затегнутих односа са северним суседом Србија је посебну пажњу мора ла посветити царинским односима са Бугарском и Турском. Због испреплета них политичких интереса, односи са Бу гарском нису ни у једном тренутку до стигли очекивани ниво. Свака од страна је вођена сопственим интересом повре мено покушавала да интензивира прего воре, па чак и поново актуелизује идеју о царинском савезу. Ипак, због сталних обзира према Турској и фаворизовања сопствених интереса, споразум није по стигнут, а клаузула о највећој повлашће ности је максимални домет међусобне сарадње на пољу царина. Истовремено, српскотурски односи су се одвијали повољно а после анекси је Босне и Херцеговине Турска је у из глед ставила и додатне погодности. Ме ђусобне односе оптерећивала су и два питања из домена спољнотрговинске и царинске политике: превоз српског рат ног материјала преко солунске луке66 и малогранични промет, који је Турска покушала да спречи. И док су транспор ти са српским ратним материјалом про пуштани од прилике до прилике и без пристанка на генерално одобрење, код отварања нових царинарница за мало гранични промет (пример Кокиног Бро да) ствари су стајале доста лоше. Без об зира на то што нови трговински уговор није потписан до краја царинског рата могућност коришћења солунске луке битно је олакшао положај српских изво зника током целог царинског рата. Свесна да јој након анексионе кризе следи и војнички обрачун са Аустроу гарском, Србија је 1909. године закљу чила нови зајам на износ од 150 мили она динара. Ануитети у износу од 7,5 милиона покривани су царинским и мо нополским приходима. Тако је у пери од пред балканске ратове Србија ушла са дугом од 680,7 милиона динара чије су исплате блокирале 28% свих држав них прихода. Царински приход био је сигурни гарант отплате, тако да је по следњи зајам код париских банкара сматран за „одличан посао”. Да би повећала царинске приходе неопходне за отплату зајма Влада је, фебруара 1910. године, Предлогом закона о изменама и допунама Закона о општој царинској тарифи67, из чисто фискалних разлога, повећала све мини малне ставове царинске тарифе. На тај начин увећани су чак и они од раније високи ставови, као што су на: брашно, пиво или текстил. Нова, минимална царинска тарифа поништила је све ра није предности које је Беч имао и при силила га на отпочињање преговора о коначном регулисању царинских и трго вачких односа. Обострани интерес да се неуговоре но стање прекине условио је да се у јулу 1910. године поново покрену пре говори о трговинском уговору. Главни спор поново су била три питања: сточ ни контингент за извоз српске стоке у Аустроугарску; српске царинске тарифе на увоз аустроугарских индустријских производа и аустросрпских конвенци ја, пре свега о речном саобраћају. На посебно сазваној царинско трговинској конференцији у Бечу аустријска дипло матија је извршила притисак на угарску владу да се не противи компромисним решењима које су усагласиле две стра не. На тај начин, након отклањања спор них питања 27. јула 1910, у Београду је потписан нови трговински споразум. Поучена лошим искуством из 1908. го дине српска страна је инсистирала на ратификацији уговора али је напета си туација у односима Будимпеште и Беча условила да се цео процес оконча тек 24. јануара 1911. На овај начин окон чан је царински рат. Искуства и несумњиви успеси оства рени у овом периоду потврдили су еко номску самосталност Србије. У само неколико година коренито је промење на економска структура земље. И док је ограничење у извозу стоке из 1906. године, по коме је Србији понуђен из воз 120.000 свиња и 70.000 волова,
сматран тешким ударцем, само четири године касније контингент од 50.000 кланих свиња и 15.000 кланих волова није изазвао значајнију пажњу српских привредника. Извоз је кренуо новим токовима ка другим, често рентабилни јим, пијацама. Уговорене царине из 1910. године имале су изразито фискални карактер. Тарифни део уговора показао је знатно повећање у односу на онај из 1908. годи не. Од 196 позиција српске минималне царинске тарифе, спуштена је 61 позици ја, али је у од њих само седам било рав но позицијама из старог уговора, док су све остале биле више. Укупна вредност уступака датих Аустроугарској новимуго вором износила је око пет милиона дина ра на годишњем нивоу, док је вредност добијеног годишњег контингента са ца ринским олакшицама била 11 милиона. Фискалне царине су имале две оштрице, једну, против аустроугарског увоза; дру гу, против домаћих потрошача који су платили царинска повећања. Поред то га, уговор је заоштрио и политику инду стријске заштите, која се може најјасније уочити у упоредном прегледу царина по уговорима (дати у динарима):
Производ 1881. 1893. 1908. 1910
Шећер (100 кг) – нерафинисани – рафинисани 5 7 5 8 20 30 20 30
Пиво (100 литара) 3 3 10 12
Стакло 35 23 68 10–15
Уопште узев сви царински ставови по већани су просечно 10–20 %. Индустри ја у Србији, посебно она везана за прера ду пољопривредних производа, стекла је повољне услове за даљи развој. И извозници и увозници, а и потро шачи, прихватили су повећане царине мирно. Политичка ситуација указивала је да је војни расплет на Балкану не минован и држава је настојала да што брже обезбеди прикупљање средстава неопходних за рат. Плаћање царинских дажбина представљао је и својеврстан патриотски чин и помоћ припреми зе мље за предстојеће ратове. Већ 1912. године отпочео је период ратова који се коначно, након огром них жртава, завршио 1918. године ства рањем нове државе потпуно различите од оне која је у стогодишњој борби по мерала границе своје политичке али и економске слободе. Српска царина уне ла је у нову Краљевину Срба Хрвата и Словенаца своје царинске прописе и кадрове настављајући рад на старом за датку, да служи својој држави и њеним економским и политичким интересима.
Одговори
#9

Ево скениране књиге Индустрија и царинска тарифа 1929 која говори какав је нематеријални мираз унела Краљевина Србија и њена Царинска служба у Југославију/Краљевину СХС.Остао сам задивљен квалитетом анализа и предлогом решења како да Царина и каква Царинска тарифа треба да буду да би држава постигла задате циљеве како индустријализације тако и фискалне политике.Ми такав кадар данас немамо.Данашњи кадрови се хвале да су ПОТПИСАЛИ неки споразум о слободној трговини а не да су у преговорима достигли задате НАШЕ циљеве.Јасније речено потпишу оно што им странци потуре под нос,дај Боже да пре тога прочитају.
Одговори
#10

Кхм,ова сјајна књига ће бити постављена када се консултујем са уредништвом форума.Учита је до 100% и онда ми стигне порука да је превелик прилог.
Одговори
#11

Неће ни из два дела
Одговори
#12

Мораћу да постављам слику по слику,не мере другачије  :-)  Ево да почнем


Приложених Датотека Изведена сличица(e)
               
Одговори
#13

Невероватно шта је овај човек написао о царинском рату!!! На мети му је Пашић,што ми није жао,али овакве нетачности у царинском употребити у тексту који претендује да буде озбиљан ?! Одговорио сам му на фб.https://www.momcilodjorgovic.com/tekstovi/aktuelni-memoari/1978/francuska-veza?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3PmY3UodUBAbVgG1vieLoS7YKfPq9PRJGm0Vyrjxs2LGNgP8VPyQbOXD8_aem_ATp1NIYqIr6fP63sXps78f26yKeiLgC6erkg9ucYIRwupJToZWC8Wd6U3ap7bsvZyD61sUOmiyxpRU5Arjo01Mb_
Одговори
#14

Та Швабурина је писала и много горе (и нетачније) ствари.
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним