Оцена Теме:
  • 5 Гласов(а) - 5 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Дражини људи - славне личности
#57

Цитат:У тим првим данима ослобођења, нико, па ни тај Ђорђе Андрејевић Кун, аутор грба са шест буктиња и највећи "графички ауторитет" у новом режиму, није знао да Десимир Жижовић Буин, који је касније своје место у историји уписао ликовима најпознатијих српских партизана Мирка и Славка, није "обичан комунац".

Јер, партизани нису листали часопис Млади Равногорац који је уређивао Драгиша Васић, па нису видели ни илустрације младог Буина. Све док Кун није добио безбедносни извештај да је један од његових пулена радио "са сарадницима окупатора". Одмах је препоручено да се четник пошаље на Сремски фронт. Запенушао од беса, Кун се ухватио за пиштољ с намером да лично пресуди бившем четнику. Причао је касније Буин да је видео да овај заиста хоће да га стреља. Урадио је једино што је могао да уради у том тренутку, из џепа је извадио новчаницу од педесет недићевских динара, коју је као аутор потписао Вељко А. Кун, отац Ђорђа А. Куна. Послат је на Сремски фронт да чисти минска поља. Четири године касније, Кун је срео Буина и изненађено му рекао: "Па ти си још жив?!"

Тако је Десимир Жижовић Буин, самоуки цртач из Горњих Бранетића преживео Други светски рат. После рата је због "прљаве историје" морао у колонизацију, у Банатско Пландиште, одакле се 1951. враћа у Горњи Милановац, у свој родни крај. Запослио се као илустратор у "Дечјим новинама", где је био од њиховог оснивања. На почетку је цртао хумористичке и стрипове из националне историје. Када је у новембру 1958. године - пре 55 година - изашао први број стрипа из едиције "Никад робом" нико тад није претпоставио да ће то представљати револуцију југословенског стрипа. Ни аутори тада нису знали не само да ће стотине хиљада деце широм државе са шест буктиња за идоле имати двојицу малишана Мирка и Славка. Поготово, јер нису ни намеравали да баш Мирко и Славко буду симбол партизанске борбе. Као што су се Тихи и Прле издвојили из групе "Отписаних" где су у почетку били Зрики, Паја, Миле и остали, тако су се и Мирко и Славко спонтано издвојили у стрип-едицији "Никад робом".

Првобитна прича стрипа "Никад робом" пратила је пекарског шегрта Мирка који одлази у партизане, где су му најбољи другови били Зоран и Бошко. Славко се појавио у четвртој епизоди, а до тада је Мирко друговао са Зораном и Бошком. Касније је едиција осим првобитног назива добила и додатак "Мирко и Славко", а од 1969. године Мирко и Славко постаће једини јунаци.

"Први наставак сам завршио за једну ноћ при светлости стоне лампе. Заспао сам док сам чекао да се туш осуши... Даљи рад на стрипу је био посебна прича. Појачавао се ритам изласка, па сам добио екипу која је радила позадину, туширала, исписивала слова. Много сам волео децу, знао сам шта може да им се допадне, и мислим да је ту била једна од тајни успеха стрипа који је постао најпопуларнији стрип свих времена у нашој земљи. У стрипу нисам изазивао мржњу, неговао сам пријатељство, разумевање и решеност да се одупре злу", причао је Буин.

Издавач из Горњег Милановца је одрадио оно што би се данас назвало "добрим брендингом", пошто су Мирко и Славко штампани на мајицама, дечјим перницама и омотима за свеске, бомбонама. И гомиле југо-клинаца који су гутали све о малим партизанима нису тад знали - а и зашто би - да је аутор тих хероја четник. И мало ко је приметио да су Мирко и Славко - како се говорило - убили више Немаца него што их је у Другом светском рату крочило у Југославију, а да притом нису убили ниједног четника.

Буин је касније говорио да је на Равну гору отишао 1941. јер су четници запретили његовом оцу да ће га убити ако не открије где му је син. Двадесетогодишњи Буин је сишао са тавана и прикључио се четницима од којих је, како је причао, добио пушку и две десне цокуле. Учествовао је у заједничкој четничко-партизанској акцији ослобођења Горњег Милановца од Немаца, мада у четницима углавном није носио пушку. На чињеницу да се Мирко и Славко нису сукобљавали са четницима вероватно је утицало и то што је Буин, иако је прихватио нову идеологију, није заборавио своју прошлост. Био је посебно везан за Драгишу Васића који је био одушевљен широким знањем малог Буина, иако је овај од школе имао само четири разреда основне. Буин је ценио и Дражу Михаиловића, при чијем штабу је био три године.

Мирко и Славко у својим причама су, тако, водили борбу само против окупатора, а заобишли су унутрашњу револуционарну борбу. Њихова револуција је била друге природе. Значај овог стрипа, који данас многи ниподаштавају, састоји се у томе што је први домаћи високотиражни стрип. Док су други издавачи бифлали тираже лиценцним издањима, типа Дизнија, Дечје новине су направиле први "блокбастер" домаћих аутора.

Данас се за "Мирка и Славка" каже да је уметнички крајње неуспешан, али комерцијално непревазиђен стрип. Неко ће рећи и да је велика пропуштена шанса српског стрипа због поједностављеног и стереотипног приступа како причи тако и илустрацији. Али, остаће забележено да је у питању једини наш стрип по коме је снимљен филм. Данас можемо да кажемо и да су "Мирко и Славко" српски феномен, не само због тога што су настали у Шумадији, већ и зато што су, на пример, Словенци имали своју верзију која се звала "Мирко ин Рок", али није имала ни близу успеха као шумадијски клинци партизани.

Прича која је пратила мале партизане заиста је била стереотипна, заснована на једноставним заплетима уз, за данашње погледе, бљутаве идеолошке фразе. У једној епизоди, на пример, партизани у једном кадру ослобађају село, а онда су у два кадра окружени сељацима уз мисао у глави младог ослободиоца написану у облачићу: "Народ баш воли партизане". Или фразе типа "лепо стоји партизанска блуза". Критичари су често као симбол баналности овог стрипа истицали чувену реплику:

"Мирко, пази метак!"

"Хвала ти, Славко, спасио си ми живот."

"Мирко и Славко" су првих пет година излазили у склопу Дечјих новина. Маја 1963. кренула је засебна едиција стрип-свезака "Никад робом", где су се обрађивали разни периоди у историји. После неколико стотина свезака, у едицији су преживели само "Мирко и Славко". Разлика у продатом тиражу "Мирка и Славка" и издања где су биле друге приче и јунаци била је толика да су издавачи просто морали да укину све остале. Тираж је ишао преко 200.000 продатих примерака по броју, а повећавала се и учесталост излажења на једном недељно. Мирко и Славко су, дакле, испливали као најхероји у тој гомили "баналних и стереотипних прича и ликова".

Мирко и Славко су излазили до краја седамдесетих, кад је дошло до засићења међу клинцима. Стрипови су почели да се раде сувише механички, с много више ономатопеја него дијалога. Један од узрока пропадања "Мирка и Славка" је, међутим, и бирократски удар на "стрип као шунд" почетком седамдесетих. Подизањем пореза на стрип, едиција је несносно поскупела, тражња и тираж су се смањили. Ликови су опстали још само у матичном листу и по неком издању Дечјих новина.

Касније су се испредале анегдоте о томе како је цртан стрип, да један цртач крене од почетка епизоде, а други од краја, а да је при том сценарио само оквирно договорен. Од места где би два цртача требало да се "сретну", зависила је висина хонорара. Наводно је један од цртача причао да је покушавао да стигне Буина тако што је - забушавао.

Критичари "Мирка и Славка", осим скромног културног домета, напомињу да је популарности стрипа допринела и претплатничка мрежа листа Дечје новине у школама, после ЈНА најмасовнијем тржишту.

То, ипак, не умањује успех и значај једног самоуког илустратора из Горњих Бранетића, који је, поред свих постигнућа, фасцинирао академика Драгишу Васића, а као каменорезац израдио стотине спомен-плоча и спомен-чесми (крајпуташе Слободану Крцуну Пенезићу и Светолику Лазаревићу), нацртао и чувеног Брку за шљивовицу "Такова". Остаће у историји записан као аутор најпродаванијег стрипа икада у Србији и региону. Десимир Жижовић Буин преминуо је 7. децембра 1996. године на ВМА у Београду.
http://www.frontal.rs/index.php?option=b...vost=59357
Одговори
#58

МИХАИЛО Б. ПРОТИЋ БАТА
Српски сликар, ликовни критичар, теоретичар и историчар уметности 20.века у Србији и Југославији.
Рођен 10.маја 1922.год. у Врњачкој Бањи, где је и завршио основну школу. Гимназију свршава у Крушевцу, а матурира у Београду, 1941.год.
Члан ЈУРАО ОШ 501.
На служби у омлад. одреду '"Лазар Максимовић" при Делиградском корпусу, од 1943.год.
У једној борби против комуниста, кр.1943.год, Михаилу је разнет десни лакат од митраљеског рафала. Тако рањеном живот му је спасао четник-омладинац и његов рођак Михаило Ђорђевић(рођ. брат познатијег Димитрија Ђорђевића), који га је изнео усред борбе. Сеоским колима, исте ноћи, пренет је у Сокобању, код лекара. Његови из Београда су некако дознали да Михаило лежи рањен у Сокобањи, дошли су фијакером и успели да га пребаце за Београд.
Дипломирао на Правном факултету 1950.год. Сликарство учио у школи Младена Јосића још првих година окупације, па код Јов. Бијелића и Зоре Петровић, па у Паризу 1953-1954, у више наврата у Италији и у САД 1963.
1950-1959 ради у Министарству просвете, науке и културе, када иницира оснивање Модерне галерије. 1959.год. постављен за управника Модерне галерије. На челу Музеја савремене уметности у Београду, све до пензионисања, 1980.год.
Члан УЛУСа од 1948.год. Члан групе "Самостални" 1951-1955. и "Децембарске групе" 1955-1960.
Члан Југосл. акад. знаности и уметности у Загребу 1966-1991.
Одликован високим орденима држава Данске, Чехословачке и Француске. Написао велики број књига, есеја, студија... Редован критичар НИНа 1952-1958.
Михаило Протић Бата умро је 20.дец. 2014. год. у Београду.
Одговори
#59

КОШТАНА НА РАВНОЈ ГОРИ
1944.год, на Равну Гору дошла је чланица Опере Народног позоришта Дивна Ђоковић Радић, са мужем. Она је Дражи предлагала организовање једне уметничке групе, као и покретање женске ревије и гласила. (" Положај жене у окупираној Србији 1941-1944 ",Љибинка С. Шкодрић, Универзитет у Београду, Филозофски факултет.)
После рата наставила је каријеру у систему комунистичке власти, па се међу проређеном грађанском класом у Београду шапутало :" пева и за ове, пева и не црвени."
ДИВНА РАДИЋ рођ. је 6.јуна 1915.год. у Ливну. Након матуре постала је слушаоц Глумачке школе Народног позоришта у Београду. У том позоришту заиграла је већ 1935.год, тумачећи Хедвигу у Ибзеновом комаду "Дивља патка", као алтернација прослављеној Љубинки Бобић. Као стипендиста краљ. Марије школовање наставља у Бечу, на Државној музичкој академији и Академији позоришне уметности. Из Беча се вратила са две дипломе, 1938.год. Наредних 27 година остваривала је незаборавну улогу Коштане у Народном позоришту. Певала је први глас у операма Фигарова женидба, Чаробни стрелац, Три дана живота, Орфеј, Фауст... Бавила се и педагошким радом, као асистент и професор дикције.
Дивана је била удата за Милана Ђоковића(1908-1993), драмског писца и управника Народног позоришта.
Дивна Ђоковић Радић умрла је 14.јан.2005.год. у Београду.
Одговори
#60

Никола Петровић, најпознатији Србин у Мексику.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/akt...-komandant

,,Пећине слободних Српских планина се отварају за једну ноћ и ми ћемо свакоме положити рачун о нашем двогодишњем раду у шуми. Тешко ономе ко овај рачун не буде полагао."
Одговори
#61

Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
Одговори
#62

(23-01-2017, 11:17 PM)Милослав Самарџић Пише:  Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
А био сам убеђен да сам ја то " открио " овде на Погледима, односно пренео нешто што је писао Димитрије Ђорђевић пре 17-18 год.
Одговори
#63

(23-01-2017, 11:32 PM)Зоран Недељковић Пише:  
(23-01-2017, 11:17 PM)Милослав Самарџић Пише:  Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
А био сам убеђен да сам ја то " открио " овде на Погледима, односно пренео нешто што је писао Димитрије Ђорђевић пре 17-18 год.
Да, сећам се.
Не веруј новинама. Smile
Одговори
#64

Књижевник Владан Десница је за вријеме ДСР писао за "Четничке Новине".
Одговори
#65

(23-01-2017, 11:17 PM)Милослав Самарџић Пише:  Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
Сећам се да је у једном интервју славни италијански кошаркаш Дино Менегин, који га је имао као тренера у Варезеу током 70-их, причао је да је Николић био тежак комуниста.
Одговори
#66

(31-01-2017, 05:14 PM)ЛукаЛоко Пише:  
(23-01-2017, 11:17 PM)Милослав Самарџић Пише:  Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
Сећам се да је у једном интервју славни италијански кошаркаш Дино Менегин, који га је имао као тренера у Варезеу током 70-их, причао је да је Николић био тежак комуниста.

Пуно оних који су до 44-45 били на овај или онај начин у ЈВуО, а после рата били већи комунисти од оних који су били у партији "100 година".
Одговори
#67

(31-01-2017, 05:14 PM)ЛукаЛоко Пише:  
(23-01-2017, 11:17 PM)Милослав Самарџић Пише:  Данас у Блицу у Аци Николићу:
http://www.blic.rs/vesti/drustvo/svedoca...ca/39p83ey
Сећам се да је у једном интервју славни италијански кошаркаш Дино Менегин, који га је имао као тренера у Варезеу током 70-их, причао је да је Николић био тежак комуниста.

У ком смислу је то рекао?
Постојала је једна важна компонента неолиберализма, која је наравно политички пројектована, да се Запад представи као идеал слободе, а комунистички исток као затвор.
Увек се ствари доводе до крајности, да би се успело у политичком или културном концепту. То нарочито долази до изражаја у областима које су слободније. Тако се овакве изјаве узимају здраво за готово.
Једном речју, професионализам Николића долази из предратног васпитања које је било строго и тешких и сиромашних дана након окупације, када се требало изборити за парче хлеба, поготово, у области коју у прво време бољшевици нису узимали за озбиљно.
Можда је то Дину заличило на комунизам, али не може то бити извор за закључак да је Николић то уистину и био.
Поготово, што то није била истина.
Одговори
#68

А и није смео да ''лаје'' пред странцима.
Одговори
#69

(25-12-2016, 09:33 PM)Живојин Мишић Пише:  Никола Петровић, најпознатији Србин у Мексику.
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/akt...-komandant
У овом чланку има пар занимљивих фотографија.
http://www.generalmihailovich.com/2006/0...etnik.html

,,Пећине слободних Српских планина се отварају за једну ноћ и ми ћемо свакоме положити рачун о нашем двогодишњем раду у шуми. Тешко ономе ко овај рачун не буде полагао."
Одговори
#70

Кез

http://www.frontal.rs/index.php?option=b...vost=60530
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним