Оцена Теме:
  • 15 Гласов(а) - 4.27 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Квиз- Српска историја

(29-09-2018, 02:12 PM)Милослав Самарџић Пише:  Баш си опседнут Титом. Какве везе он има са свим тим, то је Коминтерна планирала још 1920. и неке.

Опседнут Титом . . . какве он везе има? Па јел био владар Југославије и Србима од 1945 - 1980.
Одговори

(29-09-2018, 12:30 PM)Брада Пише:  
(28-09-2018, 08:32 PM)Милослав Самарџић Пише:  
(28-09-2018, 08:04 PM)Брада Пише:  Пет посљедњих:

1.Агресија на РСК 8.1995.
2.Пробој коридора 1992.
3.Зеленгора Мај 1945.
4.Јелова гора 1944.
5."Коњићев скок" - десант на Дрвар 1944.

Али Дрвар. Smile
Шалиш се?

Ваша параноја нема граница. Шта се шалим? Да су Њемци успјели да улове или убију Броза, зар то не би имало утицаја на касније догађаје, а гледано из данашњег угла на историју?

(28-09-2018, 10:22 PM)Бенито Пише:  
(28-09-2018, 08:04 PM)Брада Пише:  Пет посљедњих:

1.Агресија на РСК 8.1995.
2.Пробој коридора 1992.
3.Зеленгора Мај 1945.
4.Јелова гора 1944.
5."Коњићев скок" - десант на Дрвар 1944.

Брадо, за Дрвар сам сагласан са Милославом.
Али,
ти си једини поменуо битку коју би и ја ставио. Шта мислите која је?

Сад тек видех, ставио си чак две које би и ја ставио.

Агресија на РСК свакако није једна од њих.
Ха,ха,ха.... Корила коза овцу. И ти неком спочитаваш да је параноичан?
Свакако да јесте. Тај догађај- битка је један од разлога што сам и поставио ову тему у вези квиза. Али, објаснићу у дужем посту.
Одговори

Због чега баш Дрвар? Могао је Тита и Игњатовић да убије, из Ужица се једва извукао, Неретва, Сутјеска,...

,,Пећине слободних Српских планина се отварају за једну ноћ и ми ћемо свакоме положити рачун о нашем двогодишњем раду у шуми. Тешко ономе ко овај рачун не буде полагао."
Одговори

Шуматовац 1878.
Одговори

1. Маричка битка
2. Косовска битка
3. Битка на Чегру
4. Кајмакчалан
5. Битка на Копаонику
Одговори

(29-09-2018, 02:20 PM)Брада Пише:  
(29-09-2018, 02:12 PM)Милослав Самарџић Пише:  Баш си опседнут Титом. Какве везе он има са свим тим, то је Коминтерна планирала још 1920. и неке.

Опседнут Титом . . . какве он везе има? Па јел био владар Југославије и Србима од 1945 - 1980.
Јел има везе који паша је владао Србијом 250 година? Тј. какве везе има дал је Курта или Мурта? Него, то је стратегија да се титоизмом маскира комунизам, као ''срБски комунизам'' је био добар, али ето, Тито...
Одговори

(29-09-2018, 09:32 PM)Вукашин Петковић Пише:  1. Маричка битка
2. Косовска битка
3. Битка на Чегру
4. Кајмакчалан
5. Битка на Копаонику

За прве две се слажем, међутим трећа би могла бити Банатски устанак 1596, којим поводом су спаљене мошти Светог Саве. Тај устанак је био светло у тами, а спаљивање моштију изазвало је контра ефекат.
Четврта ослобођење БГ 1806, као најважнија битка Првог устанка. Јер он је створио модерну Србију.
Пета пробој Солунског фронта, којим је решен Први светски рат. Дакле то самим тим мора ући међу пет. Занимљиво да нам то западна историографија не признаје.
Одговори

Навео сам Кајмакчалан пре пробоја Солунског фронта, јер је то била она преломна тачка у рату, када је српски војник освојио капију слободе,након тога само је било питање времена када ће цела отаџбина бити ослобођена.
Одговори

Навео сам Кајмакчалан пре пробоја Солунског фронта, јер је то била она преломна тачка у рату, када је српски војник освојио капију слободе,након тога само је било питање времена када ће цела отаџбина бити ослобођена.
Одговори

(29-09-2018, 09:50 PM)Милослав Самарџић Пише:  
(29-09-2018, 09:32 PM)Вукашин Петковић Пише:  1. Маричка битка
2. Косовска битка
3. Битка на Чегру
4. Кајмакчалан
5. Битка на Копаонику

За прве две се слажем, међутим трећа би могла бити Банатски устанак 1596, којим поводом су спаљене мошти Светог Саве. Тај устанак је био светло у тами, а спаљивање моштију изазвало је контра ефекат.
Четврта ослобођење БГ 1806, као најважнија битка Првог устанка. Јер он је створио модерну Србију.
Пета пробој Солунског фронта, којим је решен Први светски рат. Дакле то самим тим мора ући међу пет. Занимљиво да нам то западна историографија не признаје.

Навикли смо на то да западна историографија не признаје српска јунаштва него сам чуо да је потпредседник СПС-а историчар Предраг Марковић "Квискотека" рекао да пробој солунског фронта није решио ПСР него улазак америчке војске решио "Велики рат". Шок
Одговори

Овако:
Учимо историју на један проевропски начин у последња два века. Без обзира које су историјске школе у питању, у суштини се инсистира на ставу посматрача догађаја. Тај посматрач, по логици, мора бити апсолутно независан и не сме имати никакве симпатије према било ком учеснику или учесницима историјских догађаја. Што је емотивно и национално удаљенији од историјских догађаја и личности, веће су шансе да објективно објасни и разуме шта се десило. То је апсолутно општи став међу историографија, и они су га тако и пренели на већину данашњих становника Европе. На томе се и базира углед самог појма историчар. Имали смо скоро два случаја: када је Горан Шарић говорио позитивно о српској историји на хрватској телевизији и када је албански историчар усред Тиране потврдио српско порекло Ђерђа Кастриота. У оба случаја, нико није рекао реч против. Обашка што су били у праву, у истом случају би људи који нису историчари доживели негирање, ако не и нешто горе.
Међутим, тај аксиом о историчарима који се појма објективности и независности од свих друштвених околности држе као пијан плота, ствара нека друга, можда, голим оком, невидљива ограничења. Наиме, друштвено и професионално признање било ког професионалног историчара, а поготово опстање, зависи у многоме од држања до ове опште прихваћене догме. Зато су сви историчари, а деле се грубо на две категорије, истраживаче и предаваче, максимално оптерећени овом догмом и преносе је апсолутно на свој професионални опус. И док је код истраживача, и сам мислим, то неопходни услов за добар историографски рад, код оних који се баве пре свега преношењем знања млађим генерацијама, то је, ипак, мали проблем.
Наш програм студирања подељен је на две основне категорије: општу и националну, а оне се уче кроз катедре које су временска подела историје: стари век ( једино овде нема националне, због познате филозофије о " досељавању Словена")), средњи век ( овде постоји и трећи посебни предмет Историја Византије), Нови век и Савремена историја ( овде се уместо националне, учи Историја Југославије). Дакле, сами можете закључити, да ли оваква подела студија на поменуте катедре, може студенте историје уопште научити или упутити у правцу разумевања националне историје српског народа. Нисам у овој критици усамљен. Многи српски историчари који се баве теоријом историографије су писали о овом проблему. Ово је врло важно питање, јер се историчари , уопште у Европи, сматрају врхом интелектуалне свести и поштења. Они су нека врста духовника лаичке, или отворено говорећи, атеистичке Европе данас. Зато је велико питање да ли људи таквог угледа и утицаја смеју имати догму , макар се она звала и објективност, која може замислити, искривити или сасвим фалсификовати националну историју неког народа.
Основна ствар која карактерише било који народ је његов однос са другим народима. А нарочито оним са којима се додирују и преплићу. Наравно, постоје и изузеци, нације које унутрашњи сукоб у прошлости, више карактерише него додир са суседима. Али, то је друга тема.
Народи који се додирују, већином у историји сарађују, мешају се и преплићу. Али, улазе и сукобе, јер их ти сукоби и карактеришу, дефинишу и идентификују. Такав је случај и са Србима и њиховим комшијама. Да се тако учи историја, ми би јасније видели ко смо и шта смо били у прошлости.
На ово питање у квизу навела су ме три занимљива случаја у задње време: "анкета" балканских народа кога воле, а кога мрзе; затим , необележавање стогодишњице пробоја солунског фронта и скори интервју једног интелектуалца, где је рекао да морамо бити објективни " да су ратови деведесетих симболисани злочином у Сребреници". Све ме је то навело на размишљање да ли ми , уопште, разумемо своју националну историју, разумемо ли ко смо ми, а ко су други. А пример битака са тим другима је најбољи да разумемо и одговоримо то питање. Уједно, само тако ћемо на прави начин видети кретање српског народа кроз његову компликовану историју.
Дакле, наш највећи конкурент на нашем животном простору је народ који се зову Хелади, а последњих век и по, Грци. Са њима смо се прво сукобили на овом простору. Обашка што ја мислим да су они и данас у перманентном конкурентству са нама , док већина Срба мисли дијаметрално супротно. Наши најдуговечнији, а по мени и најопаснији непријатељи. У старо доба стари Срби, које историчари зову Словени, имали су вековима, скоро миленијум сукоба са Хеладима.
Треба изабрати једну од тих битака која карактерише однос ова два народа. То је:
1. Опсада Солуна 610 године
Други народ са којим се и данас граничимо и често смо ратовали су Мађари. Јако занимљив народ и пример " великог народа", кога нема бројчано много.
2. Битка кнеза Часлава са Мађарима на Сави. Цела српска династија је бачена жива и везана у Саву. Симболично врло важна битка.
Трећи народ са којим смо вековима и у ратовима и у браковима су, наравно, Бугари. Ставио сам их на треће место, јер је најважнија битка против њих била хронолошки трећа.
3. Битка на Велбужду 1331. Поред успостављања статуса царства, и одласка једног, а доласка новог монарха, ова битка је најзначајнија што је апсолутно дефинисала наш доминантни положај у односу на Бугаре до дана данашњег.
А онда се појављује један нови народ на Балкану, а то су Турци. Кроз векове, појава овог народа дефинисаће историју три балканска народа : Срба, Грка и Бугара. Тако је , пре свега, у случају Срба, које је сукоб са Турцима интелектуално, духовно и национално уобличио и јасно дефинисао. Зато ћемо ту издвојити четири битке:
4. Битка на Марици ; пораз који нас и даље оптерећује, јер због њега су генерације Срба исељаване и бежале из Старе Србије.
5. Битка на Косову; због предања које нам духовна сламка за коју се држимо кад год сви мисле да ћемо потонути.
6. Битка на Мишару; као прва велика победа над Турцима после Косова. ( Жена ми добацује да је битнија битка на Иванковцу, али оставићу овако). Smile
7. Кумановска битка ; као симболички крај националног додира два народа, и одлазак Турака са Балкана. ( Можда и најважнија српска победа у историји).
Пети народ који је дуго у сукобу са Србима, и константно са нама ратују су Алемани. Поменули сте низ најважнијих битака које смо имали са њима. Овог пута прескочићемо шта су радили Србима у средњој Европи, у раном средњем веку. Без икакве конкуренције:
8. Пробој Солунског фронта; то није био само крај једног рата. То је био крај рата у коме је једно моћно геманско царство желело да нас дефинитивно избрише са географске карте. Завршило се невероватно за све који су посматрали и чекали исход. Нестало је једно царство које је више од пола миленијума заустављало српски народ у његовом државном и националном развоју. Срби су коначно прешли најважнију европску нововековну границу Европе- реку Дрину.
Уместо велике Аустроугарске монархије, заштитнице римокатоличанства, на историјској сцени се појавио нови непријатељ, који је своју националну самобитност сводио на сличне принципе, као њихова дојучерашња владарка. Тај национални идентитет, уосталом, делио се на два основна политичка правца: крајње десни и крајње леви. Оба су настала у престоници њихове вишевековне владарке, у Бечу. Ради се , наравно, о Хрватима. Од свих других народа са којима се додирују, сукоб са Хрватима је најважнија карактеристика српског положаја у 20 веку. Зато су ту издвајају две битке, које су Хрвате из сасвим подређеног положаја у односу на Србе, пребацило у равноправан положај, у противтежу Србима на Балкану, са тенденцијом да ће ствари у дужем периоду ићи у корист Хрвата.
9. Битка на Јеловој Гори; ова битка је, иако није имала превелики војнички обим, симболично карактеристична, јер су после ње Хрвати први пут дошли у ситуацију да управљају државом чију већину чине Срби. Самарџић је први у нашој интелектуалној сфери назвао ствари правим именом и комунистичку војску назвао оним и што је била: хрватска војска. Касније је професор Ломпар то назвао " поунутрашњавање" националне идеје у туђе национално тело. Уопште, Брозова Југославија је најјача контрашпијунска акција у Европи у 20 веку.
10. Бљесак и Олуја; иако их дели три месеца, ово можемо узети као јединствену битку. Ту се враћамо на констатацију оног интелектуалца, иначе Србина-атеисте, за кога је Сребреница најважнији догађај ратова деведесетих година. Просто се човек запита како неко може бити толико слеп код очију. Убиство српског народа и његово протеривање са простора Далмације, Крајине, Лике и Кордуна је без конкуренције најважнији догађај ратова деведесетих на Балкану. Пред нашим очима обрисана је једна национална култура која је била део српске културе, али је имала и своје особености. А ту се онда губи и смисао труда великана који су је карактерисали, попут: Герасима Зелића, Никодима Милаша, Стојана Јанковића или Владана Деснице, на пример.
И да се, на крају поста , извиним што сам тражио од вас пет, а сам сам навео 10 битака. Наравно, можда ни овде нисам у праву, али сам хтео да покушам да објасним суштину разумевања националне историје на српском примеру. Дозвољавам да сам у неким детаљима погрешио.
Одговори

(29-09-2018, 07:22 PM)Бенито Пише:  
(29-09-2018, 12:30 PM)Брада Пише:  
(28-09-2018, 08:32 PM)Милослав Самарџић Пише:  
(28-09-2018, 08:04 PM)Брада Пише:  Пет посљедњих:

1.Агресија на РСК 8.1995.
2.Пробој коридора 1992.
3.Зеленгора Мај 1945.
4.Јелова гора 1944.
5."Коњићев скок" - десант на Дрвар 1944.

Али Дрвар. Smile
Шалиш се?

Ваша параноја нема граница. Шта се шалим? Да су Њемци успјели да улове или убију Броза, зар то не би имало утицаја на касније догађаје, а гледано из данашњег угла на историју?

(28-09-2018, 10:22 PM)Бенито Пише:  
(28-09-2018, 08:04 PM)Брада Пише:  Пет посљедњих:

1.Агресија на РСК 8.1995.
2.Пробој коридора 1992.
3.Зеленгора Мај 1945.
4.Јелова гора 1944.
5."Коњићев скок" - десант на Дрвар 1944.

Брадо, за Дрвар сам сагласан са Милославом.
Али,
ти си једини поменуо битку коју би и ја ставио. Шта мислите која је?

Сад тек видех, ставио си чак две које би и ја ставио.

Агресија на РСК свакако није једна од њих.
Ха,ха,ха.... Корила коза овцу. И ти неком спочитаваш да је параноичан?
Свакако да јесте. Тај догађај- битка је један од разлога што сам и поставио ову тему у вези квиза. Али, објаснићу у дужем посту.

Молим, ако тако као што пишете, свака Вам част, ја се извињавам. Годинама читајући постове истакнутих форумаша као и претећи ко им даје репутацију на то, стекао сам утисак да влада мишљење да Крајина није битна, као и да је тај народ заслужио пропаст јер се ради о Личанима, комунистима, политичким хрватима . . .

(29-09-2018, 07:38 PM)Перун Пише:  Због чега баш Дрвар? Могао је Тита и Игњатовић да убије, из Ужица се једва извукао, Неретва, Сутјеска,...
Ја сам поставио пет битака од 1995 па уназад, дакле Дрвар је посље Сутјеске (на Неретви Титу за љега лично није било фрка), и Дрвар се бар мени чинио као задња шанса да га увате или убију, док Вучкове засједе нису битке.

(29-09-2018, 09:46 PM)Милослав Самарџић Пише:  
(29-09-2018, 02:20 PM)Брада Пише:  
(29-09-2018, 02:12 PM)Милослав Самарџић Пише:  Баш си опседнут Титом. Какве везе он има са свим тим, то је Коминтерна планирала још 1920. и неке.

Опседнут Титом . . . какве он везе има? Па јел био владар Југославије и Србима од 1945 - 1980.
Јел има везе који паша је владао Србијом 250 година? Тј. какве везе има дал је Курта или Мурта? Него, то је стратегија да се титоизмом маскира комунизам, као ''срБски комунизам'' је био добар, али ето, Тито...

Ви када немате други аргумент настојите приказати саговорника комунистом . . . и без Тита би ваљда био комунизам, или не би, али ајде рецимо да би био, дал би био Српски или Југословенски немам појма, али сам сигуран да је Тито дао свој лични печат за вријеме владавине, сигурно се не би десиле баш све ствари на идентичан начин као за његово вријеме, што би имало за посљедицу и другачије околности и прилике у данашњем времену. Дал би Југославија пуштала и толерисала усељавање шиптара, или би добила проширења на рачун Италије, или би обавезан откуп и колетивизација била баш онаква, или би републичке границе биле исте, дал би било покрајина или би их било више . . .
Одговори

(29-09-2018, 10:58 PM)Бенито Пише:  Овако:
Учимо историју на један проевропски начин у последња два века. Без обзира које су историјске школе у питању, у суштини се инсистира на ставу посматрача догађаја. Тај посматрач, по логици, мора бити апсолутно независан и не сме имати никакве симпатије према било ком учеснику или учесницима историјских догађаја. Што је емотивно и национално удаљенији од историјских догађаја и личности, веће су шансе да објективно објасни и разуме шта се десило. То је апсолутно општи став међу историографија, и они су га тако и пренели на већину данашњих становника Европе. На томе се и базира углед самог појма историчар. Имали смо скоро два случаја: када је Горан Шарић говорио позитивно о српској историји на хрватској телевизији и када је албански историчар усред Тиране потврдио српско порекло Ђерђа Кастриота. У оба случаја, нико није рекао реч против. Обашка што су били у праву, у истом случају би људи који нису историчари доживели негирање, ако не и нешто горе.
Међутим, тај аксиом о историчарима који се појма објективности и независности од свих друштвених околности држе као пијан плота, ствара нека друга, можда, голим оком, невидљива ограничења. Наиме, друштвено и професионално признање било ког професионалног историчара, а поготово опстање, зависи у многоме од држања до ове опште прихваћене догме. Зато су сви историчари, а деле се грубо на две категорије, истраживаче и предаваче, максимално оптерећени овом догмом и преносе је апсолутно на свој професионални опус. И док је код истраживача, и сам мислим, то неопходни услов за добар историографски рад, код оних који се баве пре свега преношењем знања млађим генерацијама, то је, ипак, мали проблем.
Наш програм студирања подељен је на две основне категорије: општу и националну, а оне се уче кроз катедре које су временска подела историје: стари век ( једино овде нема националне, због познате филозофије о " досељавању Словена")), средњи век ( овде постоји и трећи посебни предмет Историја Византије), Нови век и Савремена историја ( овде се уместо националне, учи Историја Југославије). Дакле, сами можете закључити, да ли оваква подела студија на поменуте катедре, може студенте историје уопште научити или упутити у правцу разумевања националне историје српског народа. Нисам у овој критици усамљен. Многи српски историчари који се баве теоријом историографије су писали о овом проблему. Ово је врло важно питање, јер се историчари , уопште у Европи, сматрају врхом интелектуалне свести и поштења. Они су нека врста духовника лаичке, или отворено говорећи, атеистичке Европе данас. Зато је велико питање да ли људи таквог угледа и утицаја смеју имати догму , макар се она звала и објективност, која може замислити, искривити или сасвим фалсификовати националну историју неког народа.
Основна ствар која карактерише било који народ је његов однос са другим народима. А нарочито оним са којима се додирују и преплићу. Наравно, постоје и изузеци, нације које унутрашњи сукоб у прошлости, више карактерише него додир са суседима. Али, то је друга тема.
Народи који се додирују, већином у историји сарађују, мешају се и преплићу. Али, улазе и сукобе, јер их ти сукоби и карактеришу, дефинишу и идентификују. Такав је случај и са Србима и њиховим комшијама. Да се тако учи историја, ми би јасније видели ко смо и шта смо били у прошлости.
На ово питање у квизу навела су ме три занимљива случаја у задње време: "анкета" балканских народа кога воле, а кога мрзе; затим , необележавање стогодишњице пробоја солунског фронта и скори интервју једног интелектуалца, где је рекао да морамо бити објективни " да су ратови деведесетих симболисани злочином у Сребреници". Све ме је то навело на размишљање да ли ми , уопште, разумемо своју националну историју, разумемо ли ко смо ми, а ко су други. А пример битака са тим другима је најбољи да разумемо и одговоримо то питање. Уједно, само тако ћемо на прави начин видети кретање српског народа кроз његову компликовану историју.
Дакле, наш највећи конкурент на нашем животном простору је народ који се зову Хелади, а последњих век и по, Грци. Са њима смо се прво сукобили на овом простору. Обашка што ја мислим да су они и данас у перманентном конкурентству са нама , док већина Срба мисли дијаметрално супротно. Наши најдуговечнији, а по мени и најопаснији непријатељи. У старо доба стари Срби, које историчари зову Словени, имали су вековима, скоро миленијум сукоба са Хеладима.
Треба изабрати једну од тих битака која карактерише однос ова два народа. То је:
1. Опсада Солуна 610 године
Други народ са којим се и данас граничимо и често смо ратовали су Мађари. Јако занимљив народ и пример " великог народа", кога нема бројчано много.
2. Битка кнеза Часлава са Мађарима на Сави. Цела српска династија је бачена жива и везана у Саву. Симболично врло важна битка.
Трећи народ са којим смо вековима и у ратовима и у браковима су, наравно, Бугари. Ставио сам их на треће место, јер је најважнија битка против њих била хронолошки трећа.
3. Битка на Велбужду 1331. Поред успостављања статуса царства, и одласка једног, а доласка новог монарха, ова битка је најзначајнија што је апсолутно дефинисала наш доминантни положај у односу на Бугаре до дана данашњег.
А онда се појављује један нови народ на Балкану, а то су Турци. Кроз векове, појава овог народа дефинисаће историју три балканска народа : Срба, Грка и Бугара. Тако је , пре свега, у случају Срба, које је сукоб са Турцима интелектуално, духовно и национално уобличио и јасно дефинисао. Зато ћемо ту издвојити четири битке:
4. Битка на Марици ; пораз који нас и даље оптерећује, јер због њега су генерације Срба исељаване и бежале из Старе Србије.
5. Битка на Косову; због предања које нам духовна сламка за коју се држимо кад год сви мисле да ћемо потонути.
6. Битка на Мишару; као прва велика победа над Турцима после Косова. ( Жена ми добацује да је битнија битка на Иванковцу, али оставићу овако). Smile
7. Кумановска битка ; као симболички крај националног додира два народа, и одлазак Турака са Балкана. ( Можда и најважнија српска победа у историји).
Пети народ који је дуго у сукобу са Србима, и константно са нама ратују су Алемани. Поменули сте низ најважнијих битака које смо имали са њима. Овог пута прескочићемо шта су радили Србима у средњој Европи, у раном средњем веку. Без икакве конкуренције:
8. Пробој Солунског фронта; то није био само крај једног рата. То је био крај рата у коме је једно моћно геманско царство желело да нас дефинитивно избрише са географске карте. Завршило се невероватно за све који су посматрали и чекали исход. Нестало је једно царство које је више од пола миленијума заустављало српски народ у његовом државном и националном развоју. Срби су коначно прешли најважнију европску нововековну границу Европе- реку Дрину.
Уместо велике Аустроугарске монархије, заштитнице римокатоличанства, на историјској сцени се појавио нови непријатељ, који је своју националну самобитност сводио на сличне принципе, као њихова дојучерашња владарка. Тај национални идентитет, уосталом, делио се на два основна политичка правца: крајње десни и крајње леви. Оба су настала у престоници њихове вишевековне владарке, у Бечу. Ради се , наравно, о Хрватима. Од свих других народа са којима се додирују, сукоб са Хрватима је најважнија карактеристика српског положаја у 20 веку. Зато су ту издвајају две битке, које су Хрвате из сасвим подређеног положаја у односу на Србе, пребацило у равноправан положај, у противтежу Србима на Балкану, са тенденцијом да ће ствари у дужем периоду ићи у корист Хрвата.
9. Битка на Јеловој Гори; ова битка је, иако није имала превелики војнички обим, симболично карактеристична, јер су после ње Хрвати први пут дошли у ситуацију да управљају државом чију већину чине Срби. Самарџић је први у нашој интелектуалној сфери назвао ствари правим именом и комунистичку војску назвао оним и што је била: хрватска војска. Касније је професор Ломпар то назвао " поунутрашњавање" националне идеје у туђе национално тело. Уопште, Брозова Југославија је најјача контрашпијунска акција у Европи у 20 веку.
10. Бљесак и Олуја; иако их дели три месеца, ово можемо узети као јединствену битку. Ту се враћамо на констатацију оног интелектуалца, иначе Србина-атеисте, за кога је Сребреница најважнији догађај ратова деведесетих година. Просто се човек запита како неко може бити толико слеп код очију. Убиство српског народа и његово протеривање са простора Далмације, Крајине, Лике и Кордуна је без конкуренције најважнији догађај ратова деведесетих на Балкану. Пред нашим очима обрисана је једна национална култура која је била део српске културе, али је имала и своје особености. А ту се онда губи и смисао труда великана који су је карактерисали, попут: Герасима Зелића, Никодима Милаша, Стојана Јанковића или Владана Деснице, на пример.
И да се, на крају поста , извиним што сам тражио од вас пет, а сам сам навео 10 битака. Наравно, можда ни овде нисам у праву, али сам хтео да покушам да објасним суштину разумевања националне историје на српском примеру. Дозвољавам да сам у неким детаљима погрешио.
Одговор сам спремио још када сам поставио питање. У међувремену је доста вас одговорило и свако је дао макар један тачан одговор, тако да свако од вас може наставити са питањима. Осим ако немате неку примедбу на тачност овог одговора.
Одговори

(29-09-2018, 10:58 PM)Бенито Пише:  Овако:
Учимо историју на један проевропски начин у последња два века. Без обзира које су историјске школе у питању, у суштини се инсистира на ставу посматрача догађаја. Тај посматрач, по логици, мора бити апсолутно независан и не сме имати никакве симпатије према било ком учеснику или учесницима историјских догађаја. Што је емотивно и национално удаљенији од историјских догађаја и личности, веће су шансе да објективно објасни и разуме шта се десило. То је апсолутно општи став међу историографија, и они су га тако и пренели на већину данашњих становника Европе. На томе се и базира углед самог појма историчар. Имали смо скоро два случаја: када је Горан Шарић говорио позитивно о српској историји на хрватској телевизији и када је албански историчар усред Тиране потврдио српско порекло Ђерђа Кастриота. У оба случаја, нико није рекао реч против. Обашка што су били у праву, у истом случају би људи који нису историчари доживели негирање, ако не и нешто горе.
Међутим, тај аксиом о историчарима који се појма објективности и независности од свих друштвених околности држе као пијан плота, ствара нека друга, можда, голим оком, невидљива ограничења. Наиме, друштвено и професионално признање било ког професионалног историчара, а поготово опстање, зависи у многоме од држања до ове опште прихваћене догме. Зато су сви историчари, а деле се грубо на две категорије, истраживаче и предаваче, максимално оптерећени овом догмом и преносе је апсолутно на свој професионални опус. И док је код истраживача, и сам мислим, то неопходни услов за добар историографски рад, код оних који се баве пре свега преношењем знања млађим генерацијама, то је, ипак, мали проблем.
Наш програм студирања подељен је на две основне категорије: општу и националну, а оне се уче кроз катедре које су временска подела историје: стари век ( једино овде нема националне, због познате филозофије о " досељавању Словена")), средњи век ( овде постоји и трећи посебни предмет Историја Византије), Нови век и Савремена историја ( овде се уместо националне, учи Историја Југославије). Дакле, сами можете закључити, да ли оваква подела студија на поменуте катедре, може студенте историје уопште научити или упутити у правцу разумевања националне историје српског народа. Нисам у овој критици усамљен. Многи српски историчари који се баве теоријом историографије су писали о овом проблему. Ово је врло важно питање, јер се историчари , уопште у Европи, сматрају врхом интелектуалне свести и поштења. Они су нека врста духовника лаичке, или отворено говорећи, атеистичке Европе данас. Зато је велико питање да ли људи таквог угледа и утицаја смеју имати догму , макар се она звала и објективност, која може замислити, искривити или сасвим фалсификовати националну историју неког народа.
Основна ствар која карактерише било који народ је његов однос са другим народима. А нарочито оним са којима се додирују и преплићу. Наравно, постоје и изузеци, нације које унутрашњи сукоб у прошлости, више карактерише него додир са суседима. Али, то је друга тема.
Народи који се додирују, већином у историји сарађују, мешају се и преплићу. Али, улазе и сукобе, јер их ти сукоби и карактеришу, дефинишу и идентификују. Такав је случај и са Србима и њиховим комшијама. Да се тако учи историја, ми би јасније видели ко смо и шта смо били у прошлости.
На ово питање у квизу навела су ме три занимљива случаја у задње време: "анкета" балканских народа кога воле, а кога мрзе; затим , необележавање стогодишњице пробоја солунског фронта и скори интервју једног интелектуалца, где је рекао да морамо бити објективни " да су ратови деведесетих симболисани злочином у Сребреници". Све ме је то навело на размишљање да ли ми , уопште, разумемо своју националну историју, разумемо ли ко смо ми, а ко су други. А пример битака са тим другима је најбољи да разумемо и одговоримо то питање. Уједно, само тако ћемо на прави начин видети кретање српског народа кроз његову компликовану историју.
Дакле, наш највећи конкурент на нашем животном простору је народ који се зову Хелади, а последњих век и по, Грци. Са њима смо се прво сукобили на овом простору. Обашка што ја мислим да су они и данас у перманентном конкурентству са нама , док већина Срба мисли дијаметрално супротно. Наши најдуговечнији, а по мени и најопаснији непријатељи. У старо доба стари Срби, које историчари зову Словени, имали су вековима, скоро миленијум сукоба са Хеладима.
Треба изабрати једну од тих битака која карактерише однос ова два народа. То је:
1. Опсада Солуна 610 године
Други народ са којим се и данас граничимо и често смо ратовали су Мађари. Јако занимљив народ и пример " великог народа", кога нема бројчано много.
2. Битка кнеза Часлава са Мађарима на Сави. Цела српска династија је бачена жива и везана у Саву. Симболично врло важна битка.
Трећи народ са којим смо вековима и у ратовима и у браковима су, наравно, Бугари. Ставио сам их на треће место, јер је најважнија битка против њих била хронолошки трећа.
3. Битка на Велбужду 1331. Поред успостављања статуса царства, и одласка једног, а доласка новог монарха, ова битка је најзначајнија што је апсолутно дефинисала наш доминантни положај у односу на Бугаре до дана данашњег.
А онда се појављује један нови народ на Балкану, а то су Турци. Кроз векове, појава овог народа дефинисаће историју три балканска народа : Срба, Грка и Бугара. Тако је , пре свега, у случају Срба, које је сукоб са Турцима интелектуално, духовно и национално уобличио и јасно дефинисао. Зато ћемо ту издвојити четири битке:
4. Битка на Марици ; пораз који нас и даље оптерећује, јер због њега су генерације Срба исељаване и бежале из Старе Србије.
5. Битка на Косову; због предања које нам духовна сламка за коју се држимо кад год сви мисле да ћемо потонути.
6. Битка на Мишару; као прва велика победа над Турцима после Косова. ( Жена ми добацује да је битнија битка на Иванковцу, али оставићу овако). Smile
7. Кумановска битка ; као симболички крај националног додира два народа, и одлазак Турака са Балкана. ( Можда и најважнија српска победа у историји).
Пети народ који је дуго у сукобу са Србима, и константно са нама ратују су Алемани. Поменули сте низ најважнијих битака које смо имали са њима. Овог пута прескочићемо шта су радили Србима у средњој Европи, у раном средњем веку. Без икакве конкуренције:
8. Пробој Солунског фронта; то није био само крај једног рата. То је био крај рата у коме је једно моћно геманско царство желело да нас дефинитивно избрише са географске карте. Завршило се невероватно за све који су посматрали и чекали исход. Нестало је једно царство које је више од пола миленијума заустављало српски народ у његовом државном и националном развоју. Срби су коначно прешли најважнију европску нововековну границу Европе- реку Дрину.
Уместо велике Аустроугарске монархије, заштитнице римокатоличанства, на историјској сцени се појавио нови непријатељ, који је своју националну самобитност сводио на сличне принципе, као њихова дојучерашња владарка. Тај национални идентитет, уосталом, делио се на два основна политичка правца: крајње десни и крајње леви. Оба су настала у престоници њихове вишевековне владарке, у Бечу. Ради се , наравно, о Хрватима. Од свих других народа са којима се додирују, сукоб са Хрватима је најважнија карактеристика српског положаја у 20 веку. Зато су ту издвајају две битке, које су Хрвате из сасвим подређеног положаја у односу на Србе, пребацило у равноправан положај, у противтежу Србима на Балкану, са тенденцијом да ће ствари у дужем периоду ићи у корист Хрвата.
9. Битка на Јеловој Гори; ова битка је, иако није имала превелики војнички обим, симболично карактеристична, јер су после ње Хрвати први пут дошли у ситуацију да управљају државом чију већину чине Срби. Самарџић је први у нашој интелектуалној сфери назвао ствари правим именом и комунистичку војску назвао оним и што је била: хрватска војска. Касније је професор Ломпар то назвао " поунутрашњавање" националне идеје у туђе национално тело. Уопште, Брозова Југославија је најјача контрашпијунска акција у Европи у 20 веку.
10. Бљесак и Олуја; иако их дели три месеца, ово можемо узети као јединствену битку. Ту се враћамо на констатацију оног интелектуалца, иначе Србина-атеисте, за кога је Сребреница најважнији догађај ратова деведесетих година. Просто се човек запита како неко може бити толико слеп код очију. Убиство српског народа и његово протеривање са простора Далмације, Крајине, Лике и Кордуна је без конкуренције најважнији догађај ратова деведесетих на Балкану. Пред нашим очима обрисана је једна национална култура која је била део српске културе, али је имала и своје особености. А ту се онда губи и смисао труда великана који су је карактерисали, попут: Герасима Зелића, Никодима Милаша, Стојана Јанковића или Владана Деснице, на пример.
И да се, на крају поста , извиним што сам тражио од вас пет, а сам сам навео 10 битака. Наравно, можда ни овде нисам у праву, али сам хтео да покушам да објасним суштину разумевања националне историје на српском примеру. Дозвољавам да сам у неким детаљима погрешио.

Све је то лепо али интересује ме следеће:

1) Опсада Солуна. Ако можеш укратко о бици и који је њен значај те си је увестио међу 5 (10) величанствених?

2) 3бог чега је Солун важнији од Цера и Колубаре? Не поричем да то није огроман успех али сматрам да смо накважније победе однели управо на Церу и Колубари. Такође, важан допринос наше војске укупној савезничкој победи највише се одражавао на Церу и Колуабари. Колико смо, након победа, гнев навукли када се и Немачка и Бугарска укључила у рат против нас? Колико је тај напад на Србију из 1915. утицао на распоред противничких трупа на осталим фронтовима? Питање је шта би била да смо поклекли на Колубари. Тада вероватмо Солуна не би ни било или би нас оно што смо доживели 1915. сачекало годину дана раније. Дакле, сматрам да Солун представља крајњи тријумф али да је кључ победе заправо била Колубара. Можда нисам у праву, ту сте да ме исправите.

,,Пећине слободних Српских планина се отварају за једну ноћ и ми ћемо свакоме положити рачун о нашем двогодишњем раду у шуми. Тешко ономе ко овај рачун не буде полагао."
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 20 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним