28-12-2023, 08:43 PM
(28-12-2023, 01:53 AM)Ђорђе Пише:(27-12-2023, 09:00 PM)Ђорђе Ивковић Пише: Златне 1982. СФРЈ банкротирала.
Од приличног броја људи сам слушао приче како је 1982. година у Југославији стање било барабар са оним у лажној Југославији 1993. године, ако не и горе.
Па, то су неупоредиви периоди. Али, СФРЈ јесте БАНКРОТИРАЛА 1982.
Поткрај 1978. збио се радикални преокрет на тржишту новца и капитала. Влада САД-а промијенила је монетарну политику задржавши и даље контролу над емисијом новца, а испустивши контролу над каматама које су у 1978. скочиле на 8,8%, у 1979. на 12,1%, у 1980. на 14,2%, а у 1981. на 16,8%. Цијена се капитала повећала готово троструко. Био је то знак за узбуну, знак да се прекине даљње узимање кредита. Руководства су поступила супротно. Дугови су расли: 1977. 9,540 милијарди долара, 1978. 11,833 милијарди, 1979. 14,952 милијарди, 1980. 18,395 милијарди, 1981. 20,804 милијарди долара. У годинама вртоглавога скока камата дуг се повећавао за више него двоструко. Трговински дефицит убрзано је растао: 1977. износио је 4.376 милијуна долара, 1978. 4.315 милијуна, 1979. 7.225 милијуна, покривеност пак увоза извозом падала је: са 66,2% у 1976. на 54,6% у 1977. и на 48,5% у 1979.
Увоз је ограничаван и створена је несташица потрошних добара. Памти се увођење ограничења горива (40 литара по возилу мјесечно – бонови), ограничење кориштења аутомобила до шест дана у тједну на основу задњег броја на регистрацијској плочици (пар-непар систем)
Мјесец дана након Титове смрти, савезна влада је девалвирала динар за 30%, а затим ће се девалвације редати једна за другом све до распада Југославије. Излаз је требала пронаћи савезна комисија која је 1981. до 1983. припремала дугорочни програм економске стабилизације.
Бавећи се будућим развојем, ДПЕС је открио и узроке господарскога стања у којем се Југославија нашла на почетку осамдесетих: Сагледавање опасности од таквог екстензивног развоја и његових ограничених могућности могло је бити одлагано све док нису пресушили предимензионирани извори потрошње и док кориштење иноземних зајмова није достигло и премашило наше могућности. Почетком 1980. Југославија је постала члан ММФ-а, а 1981. је добила највећи кредит икад дан од те организације.
Неки, попут стручњака србијанског економског магазина Бизнис и финанције, сматрају како постоји конкретан тренутак у повијести када се догодио коначан слом.
...
Задуживање и улагање осјетило се у повећању животног стандарда па је и реална вриједност плаће у другој половици седамдесетих досегнула највише вриједности у повијести Југославије. Кардељ је упозоравао на опасности вањског задуживања, но Тито се одупирао рестриктивним мјерама. Грађани су добро зарађивали и живјели, но дугорочно је то била самоубилачка политика због које се Југославија с краја седамдесетих чинила Потемкиновим селом. Инвестицијски вал седамдесетих догађао се док су све развијеније земље послије прве ратне кризе успоравале производњу и запошљавање те смањивале инвестиције и потрошњу. Поткрај 1979., уочи избијања кризе, савезна влада је одлучила девалвирати динар за око 30% како би стимулирала извоз, а поскупила увоз као одговор на катастрофални трговински дефицит и големе отплате дугова. Тито уочи смртне болести није одобрио девалвацију јер није подносио да пада међународни углед земље, рекавши делегацији савезне владе и: "... лако је вама девалвирати. То се може и с пола мозга, а гдје вам је била памет да сте допустили да до тога уопће дође."
...Тијеком двије године (1980. до 1982.) ондашња Народна банка Југославије и овлаштене банке развиле су методе обнављања страног задужења – краткорочним кредитима финанцирање доспјелих отплата по дугорочним кредитима. То је био објективно ризичан механизам којем је могао нашкодити и мали поремећај. Он се догодио у ожујку 1982. године – отплата по једном већем кредиту од конзорција страних банака била је мања за неки једноцифрени постотак, али то је било довољно да на пренапетом финанцијском тржишту изазове улазак СФРЈ у дужничку кризу. Свјетски финанцијски фактори до тада су већ имали довољно искуства с дужницима у кашњењу широм свијета.
Послије припрема у преосталом дијелу 1982. године, тијеком 1983. године на дјелу је била ’’петонога животиња’’ (Фиве legged анимал) – Свјетска банка, ММФ, Банка за међународна плаћања, Паришки клуб и Лондонски клуб, чијим су аранжманима репрограмирани постојећи дугови или одобрени нови намјенски кредити за подршку производње за извоз.
Последња рата кредита кредита који су Милка Планинц и Веселин Ђурановић узимали у време бивше СФРЈ од Париског клуба и Светске банке доспева 2041. године.
Без обзира на то што је страни дуг постао уредан, СФРЈ је као дужник на међународном новчарском тржишту доживјела знатан пад угледа и нова задужења изван наведених аранжмана била су оптерећена вишим трошковима.
Влада је водила политику стабилизације и смањења вањског дуга, која се у пракси састојала од тешких мјера штедње – тзв. шок третмана. Увоз је ограничаван стварајући несташице потрошних добара, које се памте као увођење ограничења горива (40 литара по возилу мјесечно – бонови), ограничење кориштења аутомобила до шест дана у тједну на основу задњег броја на регистрацијској плочици (пар-непар сустав), тешка ограничења на увоз робе и плаћање депозита по изласку из земље. Било је несташице каве, чоколаде (коју је замијенила шећерна табла) и детерџента за прање.
Тијеком неколико сухих љета, Влада, неспособна за увоз електричне енергије, била је присиљена увести рестрикције. Затим, 1983. и 1984. Југославија је наставила с преговорима о кредитирању са 600 западних банака као и с ММФ-ом. ММФ је захтијевао од Владе Југославије да наметне смањење плаћа нерентабилним пословима, да укине контролу цијена, да повиси каматне стопе и да девалвира динар за 25%. Веће банке биле су потпомогнуте страним кредитима и дана им је улога да затварају мање несолвентне банке које су давале зајмове непрофитабилним пословима. То је био покушај да се носи с већим структуралним проблемима југославенске економије – њезине финанцијске институције биле су потпуно повезане с индустријом тако да су многа подузећа, посебно она с политички моћним газдама, могла сама штампати новац осигуравајући си безграничне кредите.
Од Југославије се очекивало да изведе источноеуропску варијанту "анти-инфлацијских" мјера проведених у САД-у и западној Еуропи. Вратимо се опет Стипи Шувару и његову говору у сарајевском Дому омладине 1989.
– Градило се у овој земљи превише и много, без сигурног тржишта, напамет, на лединама; главно је било да се угледа димњак и да се добије било какво радно мјесто, а није пропадало ништа осим ситних погона, сва тзв. велика индустрија и привреда је спашавана, социјализацијом губитака, штампањем новца и свим облицима фиктивног пословања. […] Дакако, ту је онда и велики вањски дуг. Као што знате, успјели смо репрограмирати значајан дио наших дугова. Много већи проблем од њиховог враћања је тај што Југославија нема што извозити на свјетско тржиште а да би при том зарађивала, а не губила. […]
...
Петар Костић (савезни секретар за финансије 1978-1982, прим. Дејана Бараћа) каже да је СФРЈ ,појела‘ супстанцу и да је банкротирала. Југославија је прешла ,црвену линију‘ и дуговала је 18,6 милијарди долара, што је по курсевима Народне банке данашњих (2012) 186 милијарди долара. (…) Од 1974. до 1980. године СФРЈ је годишње трошила 15 процената више него што је производила...
:::::::
Кад једна држава дође у ситуацију да јој судбину одређује Париски клуб, то ти је то.