22-03-2018, 04:09 PM
ОТПАДНИК
Овако сам чуо. Једном је приликом Блажени боравио крај Сāваттхија, у Ђетином гају, у манастиру који је подигао Анāтхапиндика. Једнога јутра, пошто се обукао, узе он свој огртач и зделу, те отиде у Сāваттхи у прошење хране. А у то време света ватра горела је у кући брамана Аггикабхāрадвāђе и све за жртвени обред беше припремљено. Онда Буда, идући од куће до куће, запути се и ка дому брамана Аггикабхāрадвāђе.
А браман Аггикабхāрадвāђа још издалека спази Буду како долази, па кад се приближио овако му рече: "Ни корака ближе, ти ћелавче, ни корака ближе, ти јадни испосниче, ни корака ближе, ти отпадниче!"
Кад ово би речено, Буда овако одговори браману Аггикабхāрадвāђи: "Знаш ли ти, брамане, шта је то отпадник и шта некога чини отпадником?"
– "Заправо не знам, Готамо, шта је то отпадник и шта некога чини отпадником. Било би зато за мене корисно ако би ме Готама подучио, тако да могу да знам шта је то отпадник и шта некога чини отпадником." – „Ако је тако, брамане, послушај и добро запамти шта ћу ти рећи, а ја ћу говорити.“ – „Да, господине“, одговори браман. А Блажени овако настави:
116. „Ко год се лако разбесни, ко стално критикује и омаловажава,
заблудама својим на странпутицу друге наводи, таквога отпадником зови.
117. Ко год уништава једном ил' двапут рођена жива бића,
ко самилости нема за оно што је живо, таквога отпадником зови.
118. Ко год уништава и опседа села и градове,
ко је као тлачитељ знан, таквога отпадником зови.
119. Ко у селу или из заседе у шуми отима
оно што другоме припада, таквога отпадником зови.
120. Ко год се задужи, па кад му траже да врати одговара:
’Ја нисам твој дужник!’, таквога отпадником зови.
121. Ко год из жеље да украде, макар и ситницу, да би ту ствар отео,
убије путника на којег на путу наиђе, таквога отпадником зови.
122. Ко за корист своју ил' корист другог, иметка ради,
говори лажи када га питају, таквога отпадником зови.
123. Ко год поступа недолично са женама својих рођака или пријатеља,
било да их присили или уз њихов пристанак, таквога отпадником зови.
124. Ко мајку и оца свога, у поодмаклој доби, остареле,
иако имућан, не помаже, таквога отпадником зови.
125. Ко год оца, мајку, брата, сестру ил' другог сродника,
удари или својим речима вређа, тога треба звати отпадником.
126. Ко год када га питају за користан савет упућује на погрешан пут
или намерно нејасно саветује, таквога отпадником зови.
127. Ко год почини злодело неко, па онда хоће да га прикрије,
ко дела своја прикрива , таквога отпадником зови.
128. Ко год оде у туђу кућу и тамо га угосте к'о што доликује,
а када се својој кући врати друге не гости, таквога отпадником зови.
129. Ко брамана, аскету или неког другог духовника
лажима својим обмањује, таквога отпадником зови.
130. Ко брамана и аскету, кад време јелу дође,
речима својим вређа и храну им не даје, таквога отпадником зови.
131. Ко год, уроњен у незнање, лажно прориче,
жељан бедног добитка, таквога отпадником зови.
132. Ко год велича себе и омаловажава друге,
уљуљкан самообманом, таквога отпадником зови.
133. Ко год изазива свађе, пакостан је и злоделу склон, себичан,
без стида и страха од лошега, таквога отпадником зови.
134. Ко год вређа Буду или ученике његове,
било да су заређени или не, таквога отпадником зови.
135. Ко год себе представља као араханта, иако то није,
тај је заиста највећи лупеж на овоме свету, највећи отпадник.
За све се, заиста, каже да су отпадници, све ове које ти набројах.
136. Нико рођењем отпадник не постаје, нико рођењем не постаје племенит,
Делима се отпадник постаје, делима се постаје племенит.
137. И ти се у то можеш уверити, примером који ти дајем:
Сопāку, сина просјачког, знали су по имену Мāтанга.
138. И тај Мāтанга је стекао углед какав је тешко стећи,
да су многи ратници и брамани долазили да му служе.
139. Кренуо је чистим, великим путем што ка боговима води.
Напустивши страст за задовољствима чула, до света Браме он стиже.
Иако рођен у најнижој касти, ипак се препородио у небеском свету.
140. Брамани, иако рођени у породици зналаца, иако традицију познају,
врло често се видети могу како неке лоше ствари раде.
141. У животу овоме их критика чека, а у наредном лоше одредиште.
Ни такво рођење их не спашава од критике, а ни од зле судбине.
142. Нико рођењем отпадник не постаје, нико рођењем не постаје племенит,
Делима се отпадник постаје, делима се постаје племенит.“
Када ово би изговорено, браман Аггикабхāрадвāђа узвикну: „Одлично, поштовни Готамо! Одлично, поштовни Готамо! Баш као кад би неко исправио нешто што је до тада стајало наглавце, открио нешто што је било скривено, показао пут залуталоме или упалио светиљку у тами, тако да они који имају очи могу да виде, исто тако је поштовани Готама – на више различитих начина – разјаснио Дхамму. Узимам поштованог Готаму за уточиште, његово учење и заједницу монаха за уточиште. Нека ме поштовани Готама прихвати као свог незаређеног следбеника који, од сад па до краја живота, пронађе своје уточиште!“
ТИПИТАКА ( Буда, око 600 год. "пре" Христа, Индија ); Сутта Нипата I. 7; Васала сутта;
Превод Палија: Бранислав Ковачевић ''Средњи Пут''
Овако сам чуо. Једном је приликом Блажени боравио крај Сāваттхија, у Ђетином гају, у манастиру који је подигао Анāтхапиндика. Једнога јутра, пошто се обукао, узе он свој огртач и зделу, те отиде у Сāваттхи у прошење хране. А у то време света ватра горела је у кући брамана Аггикабхāрадвāђе и све за жртвени обред беше припремљено. Онда Буда, идући од куће до куће, запути се и ка дому брамана Аггикабхāрадвāђе.
А браман Аггикабхāрадвāђа још издалека спази Буду како долази, па кад се приближио овако му рече: "Ни корака ближе, ти ћелавче, ни корака ближе, ти јадни испосниче, ни корака ближе, ти отпадниче!"
Кад ово би речено, Буда овако одговори браману Аггикабхāрадвāђи: "Знаш ли ти, брамане, шта је то отпадник и шта некога чини отпадником?"
– "Заправо не знам, Готамо, шта је то отпадник и шта некога чини отпадником. Било би зато за мене корисно ако би ме Готама подучио, тако да могу да знам шта је то отпадник и шта некога чини отпадником." – „Ако је тако, брамане, послушај и добро запамти шта ћу ти рећи, а ја ћу говорити.“ – „Да, господине“, одговори браман. А Блажени овако настави:
116. „Ко год се лако разбесни, ко стално критикује и омаловажава,
заблудама својим на странпутицу друге наводи, таквога отпадником зови.
117. Ко год уништава једном ил' двапут рођена жива бића,
ко самилости нема за оно што је живо, таквога отпадником зови.
118. Ко год уништава и опседа села и градове,
ко је као тлачитељ знан, таквога отпадником зови.
119. Ко у селу или из заседе у шуми отима
оно што другоме припада, таквога отпадником зови.
120. Ко год се задужи, па кад му траже да врати одговара:
’Ја нисам твој дужник!’, таквога отпадником зови.
121. Ко год из жеље да украде, макар и ситницу, да би ту ствар отео,
убије путника на којег на путу наиђе, таквога отпадником зови.
122. Ко за корист своју ил' корист другог, иметка ради,
говори лажи када га питају, таквога отпадником зови.
123. Ко год поступа недолично са женама својих рођака или пријатеља,
било да их присили или уз њихов пристанак, таквога отпадником зови.
124. Ко мајку и оца свога, у поодмаклој доби, остареле,
иако имућан, не помаже, таквога отпадником зови.
125. Ко год оца, мајку, брата, сестру ил' другог сродника,
удари или својим речима вређа, тога треба звати отпадником.
126. Ко год када га питају за користан савет упућује на погрешан пут
или намерно нејасно саветује, таквога отпадником зови.
127. Ко год почини злодело неко, па онда хоће да га прикрије,
ко дела своја прикрива , таквога отпадником зови.
128. Ко год оде у туђу кућу и тамо га угосте к'о што доликује,
а када се својој кући врати друге не гости, таквога отпадником зови.
129. Ко брамана, аскету или неког другог духовника
лажима својим обмањује, таквога отпадником зови.
130. Ко брамана и аскету, кад време јелу дође,
речима својим вређа и храну им не даје, таквога отпадником зови.
131. Ко год, уроњен у незнање, лажно прориче,
жељан бедног добитка, таквога отпадником зови.
132. Ко год велича себе и омаловажава друге,
уљуљкан самообманом, таквога отпадником зови.
133. Ко год изазива свађе, пакостан је и злоделу склон, себичан,
без стида и страха од лошега, таквога отпадником зови.
134. Ко год вређа Буду или ученике његове,
било да су заређени или не, таквога отпадником зови.
135. Ко год себе представља као араханта, иако то није,
тај је заиста највећи лупеж на овоме свету, највећи отпадник.
За све се, заиста, каже да су отпадници, све ове које ти набројах.
136. Нико рођењем отпадник не постаје, нико рођењем не постаје племенит,
Делима се отпадник постаје, делима се постаје племенит.
137. И ти се у то можеш уверити, примером који ти дајем:
Сопāку, сина просјачког, знали су по имену Мāтанга.
138. И тај Мāтанга је стекао углед какав је тешко стећи,
да су многи ратници и брамани долазили да му служе.
139. Кренуо је чистим, великим путем што ка боговима води.
Напустивши страст за задовољствима чула, до света Браме он стиже.
Иако рођен у најнижој касти, ипак се препородио у небеском свету.
140. Брамани, иако рођени у породици зналаца, иако традицију познају,
врло често се видети могу како неке лоше ствари раде.
141. У животу овоме их критика чека, а у наредном лоше одредиште.
Ни такво рођење их не спашава од критике, а ни од зле судбине.
142. Нико рођењем отпадник не постаје, нико рођењем не постаје племенит,
Делима се отпадник постаје, делима се постаје племенит.“
Када ово би изговорено, браман Аггикабхāрадвāђа узвикну: „Одлично, поштовни Готамо! Одлично, поштовни Готамо! Баш као кад би неко исправио нешто што је до тада стајало наглавце, открио нешто што је било скривено, показао пут залуталоме или упалио светиљку у тами, тако да они који имају очи могу да виде, исто тако је поштовани Готама – на више различитих начина – разјаснио Дхамму. Узимам поштованог Готаму за уточиште, његово учење и заједницу монаха за уточиште. Нека ме поштовани Готама прихвати као свог незаређеног следбеника који, од сад па до краја живота, пронађе своје уточиште!“
ТИПИТАКА ( Буда, око 600 год. "пре" Христа, Индија ); Сутта Нипата I. 7; Васала сутта;
Превод Палија: Бранислав Ковачевић ''Средњи Пут''
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М