Оцена Теме:
  • 2 Гласов(а) - 3 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Четнички војвода Хамдија Кријешторац
#29

Samardžiću, budući da si prihvatio moje argumente i da si odustao od dalje rasprave povodom levičarenja u Srbiji i Jugoslaviji, možemo se vratiti temi. Smile
Rasprava je krenula oko toga da li se u nekom kraju Srbije govorila ekavica ili ijekavica.
Ja imam jedan predlog za razmišljanje.
Kako bi bilo da svi Srbi pređu na ekavicu?
Ako su mogli Jovan Dučić iz Trebinja i Borislav Pekić iz Podgorice da pišu na ekavici, šta bi falilo svim ijekavskim Srbima da pređu na ekavicu. Tako bi srpski govorni prostor postao kompaktniji. Ja, na primer, nisam baš često imao priliku da slušam ijekavicu. Ali kada sam je par puta čuo u Beogradu ili u Bosni i Hercegovini, nikada nisam bio siguran posle kraćeg slušanja da li slušam Srbina, Hrvata ili Muslimana (Bošnjaka, ili kako se već zovu danas..).
Ako smo mi Vlasi mogli da pređemo na srpsku ekavicu, mi koji smo govorili vulgarizovanim latinskim jezikom, zašto i neki Srbi ne bi izbacili samo jedno jat viška?

Порука студентима у штрајку - јебите им мајку!
Одговори
#30

(08-10-2015, 08:32 AM)Vlad Alekš Пише:  Samardžiću, stavljaš me u nezgodan položaj da branim srpske levičare iz naše istorije. Smile
Da li ja imam nešto protiv levičara? Nemam ništa efikasno. Smile
Elem, malo o razlici između seljačkog socijalizma i Titovog radničkog komunizma. Po meni su Titoisti napravili nekoliko strašnih zločina nad građanima ove države. Nakon masovnih ubistava, sprovođenja u logore i kazamate, otimanja privatne imovine, na četvrtom mestu u gradaciji civilizacijskih zločina, po meni, jeste iseljavanje stanovnika iz sela u gradove. Na taj način je uništen patrijarhalni i konzervativni duh seljaštva, dočim nije stvorena gradska buržoazija. Kao posledica tog velikog zločina nad duhom, mi danas nismo ni seljačka ni gradska država, već država prigradskog stanovništva i malograđana. Dakle, ako treba da biram (ako mi neko prisloni pištolj na čelo Smile) između seljačkog i radničkog socijalizma u državi koja je pretežno seljačka, ja bih izabrao seljački socijalizam. U Srbiji pre pojave KPJ nije bilo pristalica radničkog socijalizma, osim možda u tragovima. Ako se već trudimo da nađemo kontinuitet levičarenja, ja ga pronalazim kod Dragoljuba Jovanovića, lidera levih zemljoradnika, to jest predsednika Narodne seljačke stranke. On se zalagao za dvopartijski sistem, u kome bi jedna partija bila radnička, a druga seljačka. A privreda bi bila u državnim rukama, razume se.
Poenta moje priče jeste u tome da komunizam u Jugoslaviji nije vukao korene iz srpskog komunizma i socijalizma. Titov komunizam, naročito. Titoizam je vukao korene iz neke čudne mešavine ideologije staljinizma, NDH i Austrougarske. Ja ne znam u kojoj je kuhinji zapravo spravljen Titoizam, to mi je velika misterija.
I hteo bih da te podsetim da je politički deo pokreta DM bio uglavnom levičarski. Živko Topalović i njegova socijalistička partija. Zatim, Demokratska stranka, kao najjača srpska stranka posle 27. marta, bila je klasična levičarska stranka. A i sam znaš da je ona u potpunosti i vrlo aktivno podržala Dražin pokret. DS se zalagala za Jugoslaviju, u njoj je bilo dosta republikanaca, i ono najvažnije, što se tiče privrede, ona je 1940. u svoj program unela to da se zalaže za "welfare state" - državu blagostanja. To je podrazumevalo visoke poreze, nacionalizaciju velikih industrijskih i privrednih postrojenja, i sve ostalo što podrazumeva ta meka verzija socijalizma...
Da skratim - ja i dalje smatram da su svi, i levičari i desničari, svi oni koji su vukli korene iz prošlosti i tradicije, podržali Dražu u selu Ba. Ono što je bilo novo, nepoznato i spravljeno u ko zna kojoj i čijoj kuhinji, otišlo je u Jajce.

P.S. Što se tiče Mihiza, znam da je sarađivao sa Ratkom Draževićem. A ko je sarađivao sa tim čovekom bio je ili udbaš ili kukavica. Inače, kada je neko pitao nešto Iva Andrića u vezi sa Prokletom avlijom, Nobelovac je odgovorio - "Pitajte Mihiza, on te stvari zna bolje od mene." Smile
Андрић је био доипломата...
Очигледно је да се у основи слажемо, само је ствар интерпретације у питању. Извор Титоизма је стаљинизам. Титоисти су побили или уништили на неки начин све друге фракције, почев од Симе Марковића. Ја само тврдим да је било тих фракција, разних социјалистичких праваца, утопија, шта ли, и раније. Ипак је било и тог што кажеш радничког социјализма, сећам се неке дрводељарске конференције из 1908. чини ми се. Неки од тих социјалиста су отишли у КПЈ, неки су остали са Живком Топаловићем у Социјалистичкој партији.
Одговори
#31

(09-10-2015, 07:48 AM)Vlad Alekš Пише:  Samardžiću, budući da si prihvatio moje argumente i da si odustao od dalje rasprave povodom levičarenja u Srbiji i Jugoslaviji, možemo se vratiti temi. Smile
Не бих одустајао док не нађеш нешто ефикасно за њих...
Одговори
#32

(09-10-2015, 07:48 AM)Vlad Alekš Пише:  Ja imam jedan predlog za razmišljanje.



Тиме би се књижевни ијекавски оставио Хрватима и Муслиманима. Боље рјешење је да се успостави нови књижевни језик као комбинација српскоцрквенословенског и рускоцрквенословенског са црквеним словима и да се српско говорно подручје подијели на зоне у којима би се јат званично изговарао или екавски или ијекавски.

Још једном да напоменем да треба максимално промовисати дијалекте, јер са изумирањем села изумиру и дијалекти, језик и предајна култура постају све сиромашнији.

У Хрватској се промовишу дијалекти и често се на ХТВ-у могу видјети приморци који говоре икавски, загорци који говоре кајкавски итд. И у филмовима и серијама се користе дијалекти.
Одговори
#33

Кад Руси пређу на екавицу и ми ћемо! Јок

Када виђех витешку невољу
забоље ме срце, проговорих:
"Што, погани, од људи чините?
"Што јуначки људе не смакнете?
"Што им такве муке ударате?"
Одговори
#34

Ова тема је била сувишна, јер је о овом пећанчевом војводи писано на теми Коста Пећанац први кафански четник.
Одговори
#35

(01-10-2015, 10:50 PM)Милослав Самарџић Пише:  Нисам чуо да се у тим крајевима говори ијекавски, сем баш изузетно, код неког старијег човека. А и то ретко, јер у ствари са старијима сам највише и разговарао. Зар се у Пријепољу говори ијекавски?

Недавно сам причао са човјеком из тијех крајева. Рођен је тамо, сви његови су отамо уназад стотинама година. По њему - екавица се никад није зборила ни у Пљевљу ни у Пријепољу, осим млађи генерација које су прихватиле екавицу кроз школу, телевизију итд. Он вели да већина Срба доље и данас говори ијекавицу, не само старији људи него и млађи.

Када виђех витешку невољу
забоље ме срце, проговорих:
"Што, погани, од људи чините?
"Што јуначки људе не смакнете?
"Што им такве муке ударате?"
Одговори
#36

(30-09-2015, 09:05 PM)Милослав Самарџић Пише:  Да ли сте знали да је било муслимана четничких војвода?
Ево сазнадох за једног: Хамдија Кријешторац из Пљеваља, Војвода Ковачки, по планина Ковач. Био је командант ''Милиције Пљевља'', у коју су улазили Срби мухамеданске исповести. То је све писао 1942. године ''Пљеваљски весник'' - на екавци, јер се до Другог светског рата у Пљевљима говорила екавица, а град се због тога звао Плевља.
Звање војводе да му је Коста Пећанац, који је и иначе у Пљевљима пре рата имао јаку организацију, у којој су такође били и муслимани. Хамдија је био учитељ, пре рата вероватно члан Пећанчеве организације.
''Милиција Пљевља'' била је део Антикомунистичке добровољачке милиције, под патронатом Италијана.
''Пљеваљски весник'' је иначе редовно писао негативно о капетану Јеловцу и другим четницима Пљеваљске бригаде. Они су чак имали и неке сукобе са Пећанчевим четницима (поред Кријешторца, постојао је и православни војвода).
Све ово рекао ми је историчар Блажо Јеловац из Пљеваља.

На неком бошњачком сајту сам нашао податак да се тај Кријешторац борио против четника и да је сарађивао са партизанима. Мада питање је колико је то истина.
Одговори
#37

(30-09-2015, 09:05 PM)Милослав Самарџић Пише:  Да ли сте знали да је било муслимана четничких војвода?
Ево сазнадох за једног: Хамдија Кријешторац из Пљеваља, Војвода Ковачки, по планина Ковач. Био је командант ''Милиције Пљевља'', у коју су улазили Срби мухамеданске исповести. То је све писао 1942. године ''Пљеваљски весник'' - на екавци, јер се до Другог светског рата у Пљевљима говорила екавица, а град се због тога звао Плевља.
Звање војводе да му је Коста Пећанац, који је и иначе у Пљевљима пре рата имао јаку организацију, у којој су такође били и муслимани. Хамдија је био учитељ, пре рата вероватно члан Пећанчеве организације.
''Милиција Пљевља'' била је део Антикомунистичке добровољачке милиције, под патронатом Италијана.
''Пљеваљски весник'' је иначе редовно писао негативно о капетану Јеловцу и другим четницима Пљеваљске бригаде. Они су чак имали и неке сукобе са Пећанчевим четницима (поред Кријешторца, постојао је и православни војвода).
Све ово рекао ми је историчар Блажо Јеловац из Пљеваља.

Извините, да ли можда знате како се звао тај војвода?
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним