Оцена Теме:
  • 17 Гласов(а) - 4.41 Просечно
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

Мисија Халјард - дискусија

Алибунар, Ечка, Сомбор, Земун... То су аеродроми до којих се може долетети из Грчке без слетања.

(07-02-2020, 10:02 PM)Милослав Самарџић Пише:  Нисам видео немачки документ у коме се помињу Прањани пре евакуације. Тј. Немци нису знали за ту концентрацију пилота и евакуацију. Иначе, свакако би напали, јер су јурили пилоте где год су могли.
Не знам како то мислите да су јурили пилоте код четника како су стигли?

Мисија Лина Фериша у Србији, јурили су их толико да нису ни стигли да направе писту. Немачки Ме-109 су их бомбардовали. Једва су направили писту подно Јастрепца и по лошим условима збрисали.
Затим у Црној Гори, од краја јула има низ напада на аеродроме, Његовуђа, Брезна итд.

За све то време, Дража седи код Прањана и не мрда.
Једини начин за то је да Немци затворе оба ока на то.
Из околине Прањана је био чест радио саобраћај са Италијом, и то се лако триангулише. Авио извиђањем се лако могу наћи потенцијалне писте у околини.
Плус што је близу Чачка било слетање Дакота и по белом дану.
Да не спомињемо да стотине пилота у Србији пада код четника. Немци су очигледно зажмурили на све то.
Одговори

Опет претпоставке.
Аеродром у Прањанима направљен је много пре евакуације. И наравно Дража није држао у Прањанима ни Врховну команду, ни радио станице.
Одговори

Радио предајници могу да се открију са прецизношћу од 30км из главних прислушних станица, односно мање од 1км коришћењем локалних прислушних станица. После тога се авио извиђањем лако пречешља шира околина и тражи погодно место за слетање.

Такође, треба погледати нпр како су пролазиле радио станице савезничких мисија. Френклин Линдзеј наводи да је у Словенији једном послао два пута заредом дужу поруку из исте куће. Следећи дан је долетела Штука и бацила бомбетину и побила све у кући преко пута долине (то је та прецизност од 1км).

А свега тога једноставно нема у Прањанима. Евакуације су вршене без проблема све док партизани нису потиснули четнике одатле.
Одговори

(07-02-2020, 09:52 PM)ватхра Пише:  Динчићу,
мислим да сте нешто побркали око авиона.

Савезничка авијација бомбардује немачке аеродроме прво половином априла, а затим тек од половине августа, аеродроме Алибунар и Ниш. То се поклапа са почетком стратешког бомбардовања рута за повлачење из Грчке, а ти аеродроми су на рути повлачења.

Ловачка авијација почиње масовно да митраљира почетком септембра, тад је било и више губитака. То је почетак операције Ретвик.

Ловачка авијација масовно митраљира и у јуну и у јулу. Нећете веровати колико сам напада евидентирао. Ако треба, навешћу их. Аеродроми су увек били мета. Што је сигурно-сигурно је.
Одговори

ватхра Пише:За све то време, Дража седи код Прањана и не мрда.
Једини начин за то је да Немци затворе оба ока на то.

Нису затварали очи већ су интелигентно преусмерени. Дражини команданти су били свесни да се много може добити или изгубити. У таквој ситуацији циљ не бира средства.
Jедини начин да се немачке снаге одвоје од критичне територије био је да се приступи субординацији, било она у форми случајног садејства, намерног садејства, сарадње, тражења наоружања и муниције од Немаца, превожење војника непријатељским возилима, легализација појединих одреда (позната тактика), па чак и "глумљене пораза" небили се немачке и друге снаге што више борбено ангажовале. Ту је и тактика рата ниског интезитета: препади на возове, на поједине немачке и бугарске колоне, по неки демонстративни напад на веће место, борбе да се спасу Американци, Британци и остали ваздухопловци и уопште везивање осовинских формација на једној широкој територији како не би могле да интервенишу на подручју где се спрема сложена операција евакуације.
Одговори

(08-02-2020, 03:10 PM)Александар Динчић Пише:  Ловачка авијација масовно митраљира и у јуну и у јулу. Нећете веровати колико сам напада евидентирао. Ако треба, навешћу их. Аеродроми су увек били мета. Што је сигурно-сигурно је.

Дајте датуме и места, да пробам да повежем са савезничким јединицама.
Одговори

Као што рекох, и ја сам мислио да тек у септембру почињу интезивна митраљирања немачких циљева од стране ловачке авијације, у склопу операције „Ratweek“, па наставком истих активности у новембру, а где се придружује и совјетска авијација (операција "Commandos"). Међутим, документа другачије казују - што је и мене изненадило.
Ја опет понављам - систематско терорисање немачких циљева од стране ловачке авијације видим као синхронизовану акцију: да би се немачка авијација „навукла“ или пак трупе, па се стално размештале. Тј. биле у покрету. Да ли моје гледиште исправно (саставање слике из ситних коцкица), мада нема документованог покрића ни код једне стране, то ће време показати. Већ сам написао да је то само моје гледиште. Интересантно да су извештаји који су објављени у документима недићевске провенијенције (књига 21), за период од маја до августа 1944. г. врло танки.


У извештају Министарства унутрашњих послова СДС о догађајима у Србији од 20. до 30. јуна 1944. г. пише:

„29. јуна савезнички авиони митраљирали су просторију између Призрена и Ђаковице и том приликом побијено је 75 сељака. Истог дана, око 7,45 часова од стране савезничких авиона митраљирана је жел. станица Косовска Митровица. Оштећена је локомотива и убијено 4 лица, од којих 3 немачка војника. Истога дана митраљирали су жел. станицу Вучитрн, којом приликом је уништена једна дресина са (нечитко) и један немачки камион, у коме су погинули 1 Немац, 6 Србина и воз који је ишао од Вучитрна за Косовску Митровицу. Митраљирана је и локомотива, а 3 лица су рањена, жел. станица Прилужје?, којом приликом је уништена једна локомотива, 3 вагона и (нечитко)“ (ВА, ЧА, Микротека „Билећа“, микрофилм 10, снимак 464; даље: 10/464)

У извештају Министарства унутрашњих послова СДС о догађајима у Србији од 4. јула 1944. г. пише:

„У току 3. јула (наводе се нека бомбардовања), па се даље каже: „У округу Шабачком, митраљиран (од стране савезничке авијације – прим.аут) је и оштећен штек на шабачком пристаништу. Жртава није било. Београд је по шести пут бомбардован...“ (ВА, ЧА, "Билећа“, 10/231)

У извештају Министарства унутрашњих послова СДС о догађајима у Србији од 15. до 31. јула 1944. г. пише:

„Савезнички авиони су у неколико маха бомбардовали и митраљирали транспорте на прузи: Митровица-Рашка....“ Даље: „15. јула граничари су ухватили у долини р. Ситнице око 15 км. јужно од Вучитрна 2 америчка авијатичара, и предали их Немцима. (ВА, ЧА, "Билећа", 10/267)
Ово сам навео јер по интернету циркулише онај документ у којем пише да је мајор Жика Марковић ове исте пилоте предао Немцима. Мислим да сам чак видео да је исти документ преведен и на енглески језик и увршен у неком зборнику докумената о четничкој издаји. Дакле, те Американце су ухватили граничари.

Даље, у истом прегледу догађаја се каже:

„Три англоамеричка авиона митраљирали су 27. јула теретни воз код с. Прћиловице, крај Житковца, којом приликом су 2 немачка војника рањени и троје деце која су поред пруге чувала стоку. Ови авиони су митраљирали потом и теретни воз на ж.станици Грејач. И овде је било тројица рањених. 30. јула око 17 часова налетела су три авиона над Параћином митраљирали су 2 теретна воза на улазу на теретни колосек, оштећене су 3 локомотиве, погинула су 3 Немца, 3 Србина и 3 Италијана, тешко рањен 1 Србин и 1 Италијан, а лакше 11 Срба. Исти авиони митраљирали су локални воз код села Дреновца (Велики Дреновац код Алексинца – прим. аут) погинуо ложач, 2 лица тешко рањена и 3 лица лакше. (ВА, ЧА, "Билећа", 10/357)

У извештају Министарства унутрашњих послова СДС о догађајима у Србији од 1. августа 1944. г. пише:

„1. августа по подне 4 непозната авиона митраљирала су нишки воз код станице Мезграја, којом приликом су 3 путника погинула и 6 рањено“. (ВА, ЧА, "Билећа", 10/358)

У извештају Министарства унутрашњих послова СДС о догађајима у Србији од 10. августа 1944. г. пише:

„Око 11, 20 часова нападнут је из митраљеза путнички воз бр. 111 на прузи између Параћина и Ћуприје. Том приликом од стране путника било је један мртав и три рањена. Истога дана и у исто време нападнут је мали воз код станице Сикирица и овом приликом био је један мртав и један рањен од жељезничког особља. Авиони су енглеског порекла. Путници рањени као и лешеви погинулих пренети су у Државну болницу у Ћуприји“. (ВА, ЧА, "Билећа", 10/367)
Одговори

Мени су четници причали да су ти кукурузари митраљирали целог пролећа и лета 1944. Нисам знао да вам је то толико битно.
Одговори

(10-02-2020, 01:55 AM)Александар Динчић Пише:  Даље: „15. јула граничари су ухватили у долини р. Ситнице око 15 км. јужно од Вучитрна 2 америчка авијатичара, и предали их Немцима. (ВА, ЧА, "Билећа", 10/267)
Ово сам навео јер по интернету циркулише онај документ у којем пише да је мајор Жика Марковић ове исте пилоте предао Немцима. Мислим да сам чак видео да је исти документ преведен и на енглески језик и увршен у неком зборнику докумената о четничкој издаји. Дакле, те Американце су ухватили граничари.

Није то иста посада, а није се десило ни истог месеца.
Одговори

(10-02-2020, 12:05 PM)Милослав Самарџић Пише:  Мени су четници причали да су ти кукурузари митраљирали целог пролећа и лета 1944. Нисам знао да вам је то толико битно.

Битно је зато што су исти "кукурузари" пракично "навлачили" немачке авионе. Што се опет уклапа у сценарио одвлачења непријатеља од прањанске територије.
Одговори

Једна од фотографија коју је направио Ј.Б. Алин, фотограф Халијард и Ренџер мисије. Његов опис тренутка:

"Морал и дух људи је увек био на високом нивоу. Мајор Карпентер (ОСС), прича добар виц који раније нису чули.
13. септембар 1944. године"

Авијатичари на фотографији су чланови посаде Б-24 Либератора 42-51624, који је на повратку из мисије у Плоешти пао код Београда 8 септембра. Евакуисани су, заједно са Ј. Б. Алином, из Коцељеве 17 септембра.

Izvor: Halyard Mission/Misija Halijard


https://www.facebook.com/halyardmission/...=3&theater


[Слика: 87296764_10158150542583735_5918015950891...e=5EBF74FC]
Одговори

„СЕВЕРОАМЕРИЧКИ ПИЛОТ ПРИЧА...“: ТРАГОМ ЈЕДНОГ НЕОБЈАВЉЕНОГ ДОКУМЕНТА О СПАСАВАЊУ 12 ЧЛАНОВА ПОСАДЕ АМЕРИЧКОГ САВЕЗНИЧКОГ АВИОНА ОД СТРАНЕ ПРИПАДНИКА ДРУГОГ КОСОВСКОГ КОРПУСА ЈВУО ЈУНА 1944. ГОДИНЕ

Апстракт: Чланак представља презентацију једног необјављеног архивског
извора који сведочи о исказу америчког авијатичарског поручника, кога су
спасили припадници Другог косовског корпуса Југословенске војске у Отаџбини
током јуна 1944. године заједно са 11 чланова посаде (другим пилотом, двојицом
навигатора, једним „шефом ватре“ (све официри), шест подофицира и једним
филмским оператером). Поменути документ се чува у Војном архиву, у фонду
Четничке архиве, у кутији 111, на три листа хартије (бр. рег. 6/4-1, 6/4-2, 6/4-3).


https://drive.google.com/file/d/1tHeaIud...nDd4h/view
Одговори

Ово је она посада што Марковић шаље поруку Немцима да нису код њега.

Иначе нема бог зна шта занимљиво у овом исказу, мислим да је навео лоше податке о ценама (можда су и њему лоше рекли). Остало су општа места. Види се да је задржао оно што је битно.
Одговори

(10-03-2020, 01:01 PM)ватхра Пише:  Ово је она посада што Марковић шаље поруку Немцима да нису код њега.

Иначе нема бог зна шта занимљиво у овом исказу, мислим да је навео лоше податке о ценама (можда су и њему лоше рекли). Остало су општа места. Види се да је задржао оно што је битно.

Испада да је Марковић био на добар дан са Немцима, као партизани са усташама.
Одговори


Скочи на Форум:


Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)
Све форуме означи прочитаним