.
ДУХОВНИ ОСВРТ НА АРТЕМИТСКУ ЈЕРЕС
Проблем који имају артемити са мном је што сам ја за њих Advocatus diaboli. Они су скоро стихијски суђени од СПЦ. И због тога су више него икономијски били суђени. Ја их карам по оној, толико пута од њих цитираној, изреци св. Максима Исповедника: Није љубав не рећи јеретику да је јеретик. Могуће је, да сам их ја исправљао, да би остали у православној вери. Са мном не би имали ових недоумица. Јер је бесмислено да се Артемије врати на монаштво, а да му се не одреди манастир и духовник кога има да слуша! То је завитлавање. То се и испоставило тако, јер је тај „монах“ наставио да прави раскол и да глуми побожност.
Но, наша црква оптерећена са хиљаду бесмислица које је инкорпорирала у себе, мисли да може тако да иде напред. Да се не реформише. Не, не може, јер на тај начин саучествује у биолошком нестанку Срба. На пример, Синод је препознао да је о. Бранислав Перановић опасан лудак, и наредио Артемију да га санкционише, овај пак га унапређује и Перановић на крају убија једног наркомана и завршава у затвору. Моја смиреност је годинам пре упозорила на тог лика, као што је и рекла да Артемије не треба да буде епископ. И увек су сви, због моје праве или глумљене јуродивости, говорили: Пусти, лупа човек.
Артемије није епизода. Он је жртва и производ система. Нисте изашли у сусрет да помогнете том човеку. Били сте лоши духовници као и он са својим монасима. Убеђен сам да Господ Христос неће бити благ према вама, као ни према Артемију. Нико не реагује на будалаштине владике Милутина који прича о стварима које не познаје и између осталог вели: „Поред многих јереси, нећемо заборавити римску јерес – римског папу, који је највећу јерес прогласио на овоме свету, када је рекао, да је он намесник Сина Божијег, vicarius filii dei. Како то, папо римски, како ти, смртан човек, можеш бити наследник, намесник Сина Божијег? – Није истина, ма колико то било тешко да разумеју и да схвате. Он је родио Мартина Лутера, а Мартин Лутер на хиљаде секти које харају светом, које често пута крв људску пију, децу убијају да би крв пили, разне секте ужасне, које су плод, рекао сам чији“. Зато је тај владика и поставио архимандрита Никодима Богосављевића за исповедника свештеника у својој епархији, а тај лик преноси баљезгарије како су папе Бенедикт и Франциско клали малу децу и пили им крв. И онда Сабор гледа само да ли су административне ствари (паре) у реду? А сам Никодим духовно чадо Владе Димитријевића?! Овде возови пролазе, пробудите се господо!
Зна се шта је црква. Секте и јереси су као рак. Али, рак се јавља на једном организму. Он га производи. Узроци томе су различити, али нема рака без организма. Не може да постоји у ваздуху.
Артемити су настали кроз стално тровање мржњом и убеђивањем да су сви други лоши и да је свет зло. То је манихејска представа света. Идентитет који се стиче у различитости на основу крви, пола, културе је против Христа. Тако нас Павле учи, ако му неко данас верује... Артемити су били пумпани тим идејама, од оних истих који су их осудили, али, у одређеној констелацији звезда су испали из игре. И због тога нису били суђени за јерес него за канонске прекршаје.
Прича је тужна, јер сви ми имамо само један живот. Нисмо у видео игрицама па да можемо да изгинемо по 1000 пута. И у овом рату звезда, скоро да нема никога да позове артемите на повратак у цркву. Позиви су благи и формални, али нису усмерени на излечење менталитета самих артемита. Јер тај исти менталитет је и даље присутан у СПЦ. Најгоре је што и када би се артемити одлучили на повратак у СПЦ од њих се не би тражило преумљење! То је најгора верзија екуменизма. Грешка коју је папа Бенедикт скоро направио са Лефевријанцима. Ти су наши артемити. И они су духовна браћа. Иако су на формално различитим позицијама, они су духовна браћа. И исти ће удео имати у „Царству Божијем“. Проблем је што се артемитима не говори у чему се састоји њихова јерес и да они понављају само старе јереси (донатову, новацијанову...). Пошто су неуки људи они и не знају да нису ни најмање оригинални. Нису измислили никакву нову јерес, мада се она може реконструисати на основу канона које су ладно прекршили. Духовно су најближи тридентинским католицима. И ја, као и сам св. Марко Ефески сматрам ту католичку теологију јеретичком, односно наопаком, али њу баштине артемити као и добар део СПЦ. И то је туга кад се опрелешћени артемити позивају на Марка Ефеског или на св. Саву који је имао више него добре односе са Римом.
.
ВРЉАВИ МАКСИМ И АРХИМАНДРИТ НИКОДИМ
Следбеници св. Фотија су правили карикатуре на рачун игњатијеваца. Цртали су Игњатија као ђавола који гори у паклу... Тако и ја правим ткз. православне мотивационе постере на рачун ових „духовних громада“. Прате их ти моји „пријатељи“. Непријатни су. Сарказам је до максимума потенциран. Ја се не ругам човеку који пати од стробизма, разрокости, и кога називам Врљави Максим. Не ругам се ни Артемију кад велим да је „Зли патуљак“; не ругам се ни Никодиму када му сочиним „православни мотивациони постер“... Не, ја само те људе желим да отрезним. И то је легитиман пут. Моји су лекови горки, али доносе плодове. Стално имам конвертите. Када се први пут људи сретну са мојим текстовима, искрено се саблазне. Временом пак почињу да разумевају о чему говорим.
Артемити стално имају отступнике и ликове које представљају као своје, а одмах се испостави да нису њихови. Тако ће артемити данас да плету венац Влади Димитријевићу, а сутра да га ставе на стуб срама. Хвалиће Никодима, а кад овај направи отклон ка њима, одмах ће да га жигошу. Једва чекају да неко од владика каже нешто против предстојећег сабора; промовишу неке индивидуалисте лудаке са Свете горе, а не и званичне ставове светогорских манастира. Хвале Путина као наду за обнављање новог Рима, а кад овај организује сусрет Кирила и Франциска, онда дрвље и камење. И немају никаквог дијалога на свом сајту или фб презентацији. Све одмах блокирају. Никада са мном нису хтели да прихвате расправу. Једном речју, артемитска прича је као Вавилонска кула. У лудилу су помислили да могу да Богом загосподаре.
Самосаздани Максим критикује Никодима зато што их је он осудио као расколнике, па вели, доста је да је неко од Отаца осудио неку јерес. Никодим је разумски тврдио да екуменизам није сабором осуђена јерес, тако да нико не може да се одели од ПЦ, јер управо имамо примере светаца који су критиковали екуменизам у општем смислу, али никад се нису оделили од Цркве. Ту Никодим има право, јер како сам рекао, Јустин је (а са њим и сви други свети Оци) Догматиком осудио све Игњатијеве „јереси“, како нам је представио владика Артемије. Наравно, та његова књига је болно глупа и нема никакве аподиктичне вредности, једноставно је смеће. Али онда Максим не може да нам објасни зашто се Артемије тада није расколио са Игњатијем.
Фотијеви канони су крајње јасни и односе се на сабором осуђене јереси. Јер, како кажу Оци а и сами канони, теологуменон, или појединачно мишљење неког оца није обавезујуће. Увела би се крајња произвољност ако би се ово Фотијево „Оцима“ схватило у артемитском кључу. Јер би тако и многи Оци били осуђени за јерес, а такође би се и многа православна учења која су неки оци сматрали јеретичким избацила и осудила. Тешко да би се ико спасао. Зато ово Максимово не стоји. Јер, ако је Артемије, јасно „по Оцима“ доказао да је Игњатије јеретик, онда није могао да остане у цркви са њиме. Игњатијева „јерес“ није сабором осуђена, али јесте Оцима, како Артемије верује, али и његов гласноговорник Максим. И како су и даље били у јединству са њиме? Очигледно је да и артемити виде да је неопходан сабор ради осуде неке јереси.
Дакле, Фотије ни најмање није хтео да уведе произвољност у раскољивању - напротив, како сам показао у претходном тексту. Довољно би било артемитима да се замисле: католици, које они сматрају јеретицима, никад као такви нису били осуђени васељенским сабором. Када се погледају узајамне оптужбе за јереси из 1054 ту је јасно да се ради о будалаштинама и јасној омрази, људској омрази. Хумберт нам је накачио преко десетак јереси (за неке озбиљне ствари је имао право), а источњаци су са саборчићем осудили булу. Такође, патријарх константинопољски, Михаило Керуларије се удавио приликом бродолома. Формално, никада није од свих ПЦ потписана осуда католика као јеретика, него се само озваничио раскол.
Ако узмемо нпр. за јерес филиокве, онда видимо да морамо да осудимо и св. Максима Исповедника за ту јерес, јер је рекао да је то православни начин изражавања Латина, а да их Грци само из мржње и ниских побуда сумњиче за јерес (ово је из прве половине 7. века!). У овом светлу се разуме како су 1965 анатеме узајамно скинуте од Папе Павла VI и Екуменског Патријарха Атинагоре, а да се ништа (наоко) у исповедању вере није променило. То је био раскол.
Максим (Врљави, не свети) има право кад спочитава Никодиму недоследност. Јер, Никодим би хтео, као и његов духовни узор, Влада Димитријевић, да седи на 2 столице. Тако Никодим говори о свејереси екуменизма, о католицима јеретицима и сл. Та реторика је недопустива. После скидања анатема ми не можемо да назовемо католике јеретицима. То је лупетање. То су добро схватили и светогорци па су били ни тамо ни вамо. Једино есфигменци 1974 одбијају да помињу име Цариградског патријарха, оптужујући га за екуменизам, пре свега због састајања са римским папом. И само састајање је за њих јерес. Само је традиционално, и души мило називање католика јеретицима, претрајало у тим неким круговима, али је оно са еклисиајлне стране бесмислено. Уз то, Никодим као да жели да каже да се ми молимо са јеретицима као јеретицима. То у моју главу не иде. Јер, не можемо да се молимо, како налажу канони „са јеретицима као јеретицима“. То значи да и не признајемо овај поменути 15. кан. Једноставно, Никодим се фолира, што у једном моменту када су му се очи фокусирале, Максим приметио. Но, ја бих хтео да Максим опет фокусира поглед, па да укачи своју недоследност на коју му указујем. А то је да се артемити нису одвојили од СПЦ због јереси. И због тога им овај 15. канон сече главу. Јер он каже да се само због јереси неко може оправдано одвојити. Ако је расколник, онда здраво ђаци... Тада падају артемити.
Максим (ја припаднике артемитске јереси не називам њиховим крштеним именима, него монашким, јер су тако познатији) „богословствује“: „Формално гледано... екуменизам је анатемисан као јерес на помесном сабору Руске заграниче цркве, која сада пребива у општењу са осталим помесним црквама. Прихватањем у општење ове Помесне цркве, прихваћене су и њене одлуке и ставови од којих се она никада није, барем не формално, одрекла. Дакле та јерес је осуђена на једном легитимном црквеном сабору једне помесне цркве“. Врљаво размишљајући, Максим не види следеће: РПЗЦ је осудила на свом саборчићу екуменизам као јерес. Но, 17. маја 2007, у Храму Христа Спаситеља у Москви потписан је Акт о канонском јединству Московске патријаршије и РПЗЦ. На свечаном уједињењу учествовао је и Владимир Путин (као што је исти организовао сусрет папе и патријарха). Максиме, зашто се ви 2007 нисте одвојили од Православне Цркве, кад је тада ступила на снагу саборска осуда екуменизма? Проблем је, неука душо, што то није тако како ти замишљаш. Сама РПЗЦ је за тај свој сабор рекла у безброј наврата да се он само на њу односи, а не и на друге ПЦ, јер су они и после те осуде екуменизма имали општење са СПЦ. Дакле, они су само рекли да је то њихово приватно мишљење. И како то да су они са нама у канонском јединству? И како то да ви нисте са њима у општењу? Ако нисте са њима у општењу не можете ни да прихватате њихве саборске одлуке. Такође, они су се практично одрекли тог мишљења јер су ушли у општење са екуменистима. Због тога овде нема никаквих недоумица, које ти, као добар фарисеј хоћеш да представиш кроз ове формалне заврзламе.
Указаћу само на још једну вашу лукавштину. Питају вас: Зашто се ви нисте одвојили од пт. Иринеја и СПЦ кад сте већ знали да су они екуменисти? Тешко питање... Онда сте се досетили: „Иринеј је постао јеретик када је запалио свећу у чивутској синагоги у Београду!“ Опет вас тајминг коље. Јер, ви сте изопштени из Цркве 19. новембра 2010, а пт. Иринеј је упалио свећу у Синагоги 8. децембра 2010. Дакле, нисте се одвојили кад је он постао „јеретик“, него док је био још само „бенигни јеретик екумениста“. Не можете да се позивате на ствари које су уследиле пре ваше апостасије. Рецимо, сутра пт. Иринеј постане јеретик францисканац па каже да СПЦ треба да буде сиромашна. Јесте да је тешко да Његова Светост од свих јереси пригрли баш ову, али ви не можете да кажете: Ми смо се од њега одвојили зато што је постао фрањевац!
У наведеном писму Нека се зна (2015), у коме Артемије излаже шта је неопходно да Свети Архијерејски Сабор уради да би се дошло до мира и јединства, вели: „Да, следујући Светим Оцима и држећи се светих Канона, јавно осуди поступке појединих Архијереја... који су нарушили свете Каноне: заједничким молитвама и мољењима са разним јеретицима и паљењем свећа у јеврејској синагоги..., као и оних који су ишли на поклоњење папи“. Чак и да је Иринеј палио свеће пре него што су артемити изопштени, то по самом Артемију сада не може да буде разлог за апостасију, јер су „поклоњења папи“ била уредно вршена док је он био еп. у СПЦ! И он због те „јереси“ није изашао из СПЦ. Привидне недоследности артемита се разумеју само ако се схвати да су они мотивисани само подлаштвом. И онда ваде по потреби лажи из њихове скромне козје торбице.
.
ЗАШТО АРТЕМИТСКА ЛАЖ ДА СУ СЕ ОДВОЈИЛИ ОД ЈЕРЕТИЧКЕ СРПСКЕ ЦРКВЕ
Зато што се добро продаје. Маркетиншки је ин. У мноштво канона и у отачкој литератури иста је препозната као шарлатанска представа. Монаси који са дугим косама, брадама, широким мантијама, испијеним лицима заводе прост народ. Имају изглед побожности, али су се њене силе одрекли. Реч је о бескрупулозним индивидуама које манипулишу наивцима и праве своје секте. А поред приче о моралној строгости, исправности, користе и причу о правоверности, како су они заштитници вере. И то прост народ пије, јер нема појма. Као што пада на политичарску флоскулу: А наш народ зна!
Дакле, артемити су због небројених канонских преступа изопштени из Цркве. И ту одлуку СПЦ су прихватиле све остале ПЦ. Они ни са киме немају општења. Оптужују нас да мењамо литургијски текст, али кад Артемије треба да помене свог надређеног (патријарха, архиепископа, митрополита...), то избацује или мења. И он се држи литургијског текста? Артемије, како велиш: Оглашени, помолите се Господу, а катихумена немаш? И да ли твоји (непостојећи) катихумени излазе из цркве кад им кажеш? Немаш катихумена, а велиш Оцу: Оглашени, помолите се Господу! - То су ти неке мантре? Мислиш да Отац није особа? Да кажеш овим некрштенима да му се помоле, а њих нема? Да му приклоне главу? А ко да му приклони главу ако није оглашен? - Позиваш неке имагинарне из света да му приклоне главу? И онда истим тим имагинарнима кажеш да изађу из цркве?
Ниси ти луд, него само бескрупулозни манипулатор. Јер ове молитве нећеш да прескочиш да би магијао људе. Јер су навикли. То што је бесмислено што изговарају, нема везе. Да стоји у молитви: Молимо се за игуане са Галапагоса, ти би једнако фурао. Не молиш се Богу. Јер молитва мора да буде смислена (умно-срдачна). Ложите људе бесмисленим расправама око иконостаса, завеса итд. Исус причести апостоле без иконостаса... И са овом мојом реченицом ћете да кренете да машете: Ето, злославни Ава Зоран Римски је против иконостаса!... А ја живим од сликања иконостаса! Сада само гомилате „аргументе“ не би ли ошишали што више оваца зарад вашег благостања. У томе је сва ваша борба за неверу...
О. ЗОРАН ЂУРОВИЋ
Нећемо никада престати нашу борбу нити повити главу пред нашим непријатељима Немцима, који користе извесне заблуделе синове српског народа као што су недићевци и љотићевци.
Д М