(23-07-2024, 10:10 PM)Милослав Самарџић Пише: Да ли је Тито био шеф Ранковићу, или обратно?
Постоји УДБА и после Ранковића, а чини ми се и после Броза. Постоји ли партија после Ранковића, а нарочито после Броза.
Углавном, у нашој полемичкој јавности се одавно, додуше спорадично и ван мејнстрим токова, водила расправа о типу државе у којој живимо. Има мишљења да је Југославија, још од Устава из 1974. године, лагано клизила од партијске ка полицијској држави. Али, већинско је мишљење да се то сигурно догодило у другој половини 1980-их година.
(Овде треба додати да постоји прича да говор професора Михаила Ђурића, ред. проф. Правног факултета Универзитета у Београду, пред Наставничким већем тог факултета, а поводом амандмана на Устав из 1963, који су донети 1971. године, када је и одржано ово предавање, скраћен у једној битној сентенци. Наиме, професор Ђурић је тада, између осталог, рекао да ће ти амандмани неминовно довести до новог Устава, јер су непроводњиви у постојећем, да ће нови Устав бити конфедералног карактера, да ће то бити увод у стварање нових држава од република које су твориле Југославију и да ће у тим републикама бити створен национализам на нивоу тих република, што ће неминовно довести српски народ у неравноправни положај у свим републикама осим у Србији, а с обзиром да ће се ти републички национализми и сукобити да ће српски народ бити у озбиљној опасности. Због овога говора је проф Ђурић суђен и осуђен, прво на две године, а одлежао је 9 месеци робије. Оно што је, наводно или тачно, изостављено из овог говора који се може наћи у писаном облику у Аналима Правног факултета, је да је рекао и да такав развој догађаја слаби утицај централизоване партије на нивоу Југославије, а науштрб тајних партијских полиција унутар република, што доводи до закључка, да ако стање потраје, да ће партијска држава склизнути лагано у полицијски тип државе што може довести до несагледивих последица.)
Овакав пророчки говор никада није изговорио ниједан професор Универзитета у Београду у његовој дугој историји.
Углавном,постулати и идеологија комунистичке партије су рашрафљени комад по комад: нестало је братство и јединство, самоуправљање, постепено и друштвена својина, нестао је ЗУР, Раднички савети, на крају и ЈНА.... Али, републичке удбе нису нестале.
Онима којима је ишло у прилог растурање Југославије, било је јасно да се то не може извести преко дотадашњих партијских структура. Потребно је било наћи нове, а за стварање истих је било потребно време, с времена није било. Зато се умешала полицијска држава и створила политичке странке онаквим какве може да контролише приликом главног задатка - растурања Југославије. Заузврат, следила је приватизација друштвених и државних предузећа, и залог за ново друштвено уређење где ће полуге капитала и власти остати у крилу оних који су створили и творе полицијски тип државе.
Био је покушај, рушењем Милошевића, од Запада директно, да се полицијска држава у Србији уништи и преведе опет у партијску државу. Тај покушај, почетком 21 века није био само у Србији, него је паралелно ишао и у Хрватској, Македонији, Словенији.... Међутим, неко је, после свега две-три године, утврдио да је много лакше спроводити идеје Запада на овом простору преко полицијске, него преко партијске државе. Тако да се од те идеје до даљег одустало.
У том несрећном галиматијасу живимо и данас. То су и прави разлози зашто је неки тамо Гашић потписао забрану отварања досијеа УДБЕ, од којих су нека настала и пре његовог рођења, и зашто је неком данас важно да сакрије нешто што се десило пре 50 или 60 година. Ту се крије кључ те мистериозне браве.