Поруке: 13,584
Теме: 289
Придружен: Aug 2013
Углед:
2,501
Колико памтим, а тешко да грешим, ми Срби немамо сачуван примарни извор првог реда који сведочи да смо ми победили у Косовском боју. А немамо га зато што би примарни извор првог реда представљала нека повеља неког од српских великаша који су учествовали у боју , у којој би он дао главне информације шта се у боју збило, и ко је победник. Пошто је српска елита изгинула на Косову пољу, тог примарног извора првог реда нема.
Са друге стране, припадници војске која се тукла против Срба на Косову, немају такву врсту традиција, али имају хроничаре ратних дешавања и битака ( што такође није њихова традиција, него су је преузели од Грка, али то је нека друга тема). Ти хроничари су искључиво под контролом власти, односно султана лично. Подразумева се да ће они, колико год прецизно описивали токове одређених битака и приближне бројеве страдалих војника, ипак пропагандно деловати у корист падишаха. У случају Косовског боја имамо чак и специфичан случај, јер је то једина битка у дугој историји владавине Османлија, да је један султан убијен у сред битке.
Дакле, на једној страни имамо море секундарних извора и тек понеки примарни извор другог реда да су Срби победили или да је макар било нерешено, као и да је Мурат убијен током боја.
Са друге стране, имамо примарне изворе да су Османлије победиле , а да је Мурат погинуо после боја.
Којем извору треба веровати - примарном првог реда или примарном другог реда?
Другим речима, да ли треба веровати у турску или у српску историју?
Поруке: 13,584
Теме: 289
Придружен: Aug 2013
Углед:
2,501
Хвала вам обојици на овим прилозима, који илуструју оно што сам горе написао.
Митићу, ово је само једна Шишићева расправа поводом превода на српски језик једног аутентичног турског извора. Нема ту потребе за неким коментаром, осим што одлично показује како се пише историјска расправа поводом неког важног историјског текста или књиге.
Следи друго питање... Касније, пошто сад немам времена...
Поруке: 16,356
Теме: 604
Придружен: Jul 2013
Углед:
1,680
Први познати српски извор, и свакако извор првог реда, је текст патријарха српског Данила Трећег из 1390. године.
Наравно, после Твртковог писма. Оно није сачувано, али из одговора Фиорентинаца јасно је шта је написао: Победа.
Исто као и патријарх.
Поруке: 13,584
Теме: 289
Придружен: Aug 2013
Углед:
2,501
Није, Милославе, ни то примарни извор првог реда, него другог реда. Примарни извор првог реда су искључиво они који су учествовали у самом боју. Научна правила су врло стриктна, мада понекад нису сасвим јасна.
Али, то не мења на суштини. Онај ко уме да разуме најразличитије изворе и да их упари,нема ни најмању сумњу да , у најмању руку, Турци нису победили у боју на Косову.
Поруке: 48
Теме: 0
Придружен: Dec 2018
Углед:
2
Како Вукашин и Угљеша нису погинули на Марици? Турци помињу две маричке битке.
Поруке: 13,584
Теме: 289
Придружен: Aug 2013
Углед:
2,501
То је тек посебна прича. Ту се, готово апсолутно, користе примарни извори првог реда, а то су турски хроничари. Мада је било много истраживања у међувремену, ми ту битку познајемо углавном према турским изворима.
Поруке: 13,584
Теме: 289
Придружен: Aug 2013
Углед:
2,501
Нисам написао да није примарни извор, него да није примарни извор првог реда. То је примарни извор другог реда.
И писмо краља Твртка Флорентинцима је примарни извор другог реда.
Турски хроничари су примарни извор првог реда, јер су они стално били уз султанову пратњу.
Надам се да је сад јасније.
Дакле, ако се тврдоглаво држимо принципа примарног извора првог, другог или трећег реда, или секундарних извора, ми у одређеним случајевима, као што је Бој на Косову, можемо доћи до погрешног закључка. Односно, не може се примењивати било каква градација извора, без тзв критике извора, тј без критичког апарата.
У томе је поента питања.
Уосталом, начин постављања критичког апарата разликује талентованог од неталентованог човека који жели да се бави историјом. Иста је разлика између добронамерног и недобронамерног.
(Последња измена: 28-01-2019, 06:57 PM од
Бенито.)