(30-09-2024, 07:32 PM)Бенито Пише: (27-09-2024, 12:04 AM)Бенито Пише: (25-09-2024, 09:07 PM)Бенито Пише: Ајмо нови трилинг:
Шта повезује српски филм и београдску власт у 19 и почетком 20 века?
Повезује их зграда у Узун-Мирковој улици у Београду, где је скоро један век столовала београдска власт, односно зграда и носи назив Београдска општина.
Сада је ту Архив кинематографији, односно оно што се до пре месец дана звало Музеј југословенске кинотеке.
Друго:
"Сава центар", мост преко реке Саве, део аутопута кроз Београд и "западна капија Београда", односно Кула Генекс, а нешто доцније и хотел Интерконтинентал Београд, направљени су средином 1970-их година.
Која цена је плаћена за ове инфраструктурне објекте који су променили изглед Београда, а посебно Новог Београда?
Видим, нико ни да проба. Дакле, на њету нема информација о овоме. Као што за већину афера из брозизма има врло мало извора или су штеловани према ономе како их је пеглала Дуга.
Дакле, овако:
Када је избила велика афера око извоза нафте и нафтних деривата из земаља ОПЕК, која је изазвана тако што је Арапска лига условила политички Запад да им плаћа већу "рудну ренту", САД је имала кризу у набавци и пласирању нафте у малопродаји.
То није трајало дуго.
У међународним водама налазили су се бродови који су кренули на дестинације, али који тамо нису могли да уђу. Један или више таквих теретних бродова са нафтом били су и у Средоземном мору. Пошто су морали негде пристати, одлучено је да се укотве у луци у Ријеци. Ту је на сцену ступила СИД, односно удба из министарства спољних послова. Одлучено је да нафта буде откупљена, како би се бродови ослободили и могли да се врате. Нафта је купљена по багателној цени.
Умешан је Генекс, који је нафту препродао по вишеструко већим ценама. Покојни Мики Савићевић, један од директора Генекса, три деценије доцније, тврдио је да је Генекс од тог посла зарадио око милијарду и по долара. То је био највећи шпекулативни посао у историји Генекса.
Непуну годину доцније, рађен је аутопут кроз Београд. Требало је повезати аутопут "Братство и јединство", односно Београд-Загреб, са аутопутем Београд-Ниш.
Највећа инвестиција био је, наравно, мост преко Саве. Тадашња "богата" Брозова економија није могла чак ни један мост да финансира, него је тражено од Генекса да то плати, као вид противуслуге за посао са нафтом који не би могао бити обављен без помоћи државе. Генекс је, пристао, али је тражио и добио противуслуге. Тражили су један већи плац поред аутопута и дозволу да праве велику и модерну зграду, односно практично две зграде. У једној је требало да буде седиште компаније Генекс, а у другој станови за запослене у Генексу. То им је одобрено, под условом да све сами финансирају. Зато што им град ништа не помаже, Генекс је тражио велики плац, поред аутопута, уз обалу Саве, на новобеоградској страни, како би направили адекватан хотел за своје пословне партнере. Добили су пола плаца, а затим су купили међународну лиценцу за име "Интерконтинентал" и изградили именовани хотел. На бољем лепшем делу плаца изграђен је конгресни центар "Сава", с тим да је то требало да финансира Генекс.
Углавном, Савићевић је тврдио да је Генекс потрошио сав новац од посла са нафтом како би направио: ауто-пут од Новог Београда до Мостара (даље према Бубањ потоку финансирала је држава), мост на Сави, кулу Генекс, хотел "Интерконтинентал" и део Сава центра. Дакле, око милијарду и по долара. То би, у данашњем новцу, било око три пута више. Негде око 7 милијарди долара.
На први поглед, јасно је да је све десетоструко преплаћено.
Закључак: Сава центар и нови хотел на месту Интерконтија су у власништву Мишковића. Плаћени су мизерно. Још је добио и плац између, где је изградио седиште компаније.
Под два, ово што се дешава преко пута, у Београду на води, није ништа ново. Све је то иста удбашка школа.
Само што за педесет година млади Срби неће учити како је Београд на води изграђен "време најбољег градоначелника", као што смо ми бомбардовани легендом да је мостарску петљу и Сава центар изградио Бранко Пешић, него се Овај побринуо да покупи све похвале.
И треће, и сутра ће неки удбашки и цијашки полтрон купити цео Београд на води, попут Мишковића данас.
А Срби ће дебело платити овакве врсте инвестиција, које су могле бити изграђене неупоредиво јефтиније, неупоредиво лепше и неупоредиво функционалније.