30-08-2019, 06:12 PM
Четници у "Бици за снабдевање"
30-08-2019, 06:23 PM
Chicot,
Прво се ваљда погледају подаци па да закључак.
Прво се ваљда погледају подаци па да закључак.
30-08-2019, 07:21 PM
To je najbolji savet koji si mogao sebi da daš.
Još samo da postupiš po njemu...
Još samo da postupiš po njemu...
30-08-2019, 07:31 PM
(30-08-2019, 06:12 PM)Милослав Самарџић Пише:(30-08-2019, 03:58 PM)Мића Адмирал Пише: Када си извршене прве озбиљније саботаже на железници ?Од четника у октобру 1941, током опсаде Краљева, тад је Дероко минирао железнички мост код Краљева и систематски су порушене све проге около.
Када од четника, када од партизана ?
Ovo je jako dobar primer onoga što sam prethodno rekao.
Koliko god one izgledale atraktivno i impresivno, i koliko god one u datom trenutku pravile neprijatnost Nemcima,
sve to je imalo jednokratan, lokalni značaj. I podredjene su lokalnoj taktici - izolovanje garnizona radi njegovog zauzimanja, u ovom slučaju.
Ogromna većina sabotaža, ma kad, ma gde, ne dobacuje preko tog lokalnog značaja.
30-08-2019, 09:09 PM
поручник Драган Сотировић :
Десило се да је то био 6.август. Тога дана, као ложач локомотиве упознао сам се са машиновођом и његовим наоружаним немачким пратиоцем и сва тројица смо се попели у воз. Изгледа да није било никаквих тешкоћа, пошто је немачки пратиоц незаинтересован свиме око њега, непрекидно зурио напоље. Пред стизање у село Бадњевац , немачки пратиоц је успаван ударом лопате по глави. Његов аутомат смо оставили крај њега док смо му револвер реквивирали. Тело му је постављено у непосредној близини ложишта.
Уместо да се заустави на Бадњевачку станицу и сачека долазак воза из Лапова, машиновођа је под пуном паром пројурио кроз Бадњевачку станицу у правцу Лапова. Одмах по изласку из станице ја сам искочио из воза отприлике у близини места , где ме је по договору чекао свештеник Божић.
Машиновођу је чекао на другој страни један од Васекићевих жандарма...
Уништене су две локомотиве и оштећено 15 вагона. Рањено је око 50 немачких војника док их је погинуло 9.
Моје допуне :
жанд.капетан I кл. Божидар Л. Васикић - стрељан у Шумарицама 21.отобра 1941.
свештеник Андра Божић - стрељан у Шумарицама 21. октобра 1941.
Десило се да је то био 6.август. Тога дана, као ложач локомотиве упознао сам се са машиновођом и његовим наоружаним немачким пратиоцем и сва тројица смо се попели у воз. Изгледа да није било никаквих тешкоћа, пошто је немачки пратиоц незаинтересован свиме око њега, непрекидно зурио напоље. Пред стизање у село Бадњевац , немачки пратиоц је успаван ударом лопате по глави. Његов аутомат смо оставили крај њега док смо му револвер реквивирали. Тело му је постављено у непосредној близини ложишта.
Уместо да се заустави на Бадњевачку станицу и сачека долазак воза из Лапова, машиновођа је под пуном паром пројурио кроз Бадњевачку станицу у правцу Лапова. Одмах по изласку из станице ја сам искочио из воза отприлике у близини места , где ме је по договору чекао свештеник Божић.
Машиновођу је чекао на другој страни један од Васекићевих жандарма...
Уништене су две локомотиве и оштећено 15 вагона. Рањено је око 50 немачких војника док их је погинуло 9.
Моје допуне :
жанд.капетан I кл. Божидар Л. Васикић - стрељан у Шумарицама 21.отобра 1941.
свештеник Андра Божић - стрељан у Шумарицама 21. октобра 1941.
30-08-2019, 09:51 PM
Подаци железнице наводе да је било судара, излетеле 2 локомотиве и 13 вагона у јарак, саобраћај пуштен током дана. Машиновођа је нестао, као и још два лица. СПомињу само да се није променио број настрадалих, што значи да их је било. Прилично се добро слаже са овим описом.
Диверзије на железницама, рудницима и фабрикама током 1941. су биле великог интензитета. Предратни ниво није достигнут ни половином 1942. године.
Што се тиче железница, железнички мост код Ушћа, јужно од Краљева, је срушен током Априлског рата. Немам податке да ли је поправљен пре устанка. У октобру је срушен и мост код Лепосавића. Они су поправљени тек половином 1942. године. До тад је цео овај крак пруге био потпуно одсечен. То је битна траса јер је то други крак пруге ка Солуну. Његовим пресецањем је смањен проток.
Немци су успевали да одрже виталну пругу Београд-Ниш-Софија/Солун проходном, са мањим прекидима. Али до краја 1941. су друге пруге у Србији биле скоро у сталним прекидима.
Оно што је врло битно за ову причу, Немци су још током 1941. разматрали да се рута Београд-Солун-Атина користи за снабдевање Африке (и тад је био повољан тренутак на фронту јер су држали источно либијске луке). Међутим, како је устанак још увек био у току, а напади на пругу чести, одлучили су да уопште не користе ту руту.
Обратите пажњу још једном - рута преко Балкана ка Африци уопште није била кориштена током 1941. године због устанка. Нити један воз.
Са друге стране имамо врло лабаву тезу да су диверзије на прузи током 1942, које Немци нису ни регистровали, биле врло битне на прекидање комуникација. А у том периоду су Немци чак и повећавали обим саобраћаја...
Диверзије на железницама, рудницима и фабрикама током 1941. су биле великог интензитета. Предратни ниво није достигнут ни половином 1942. године.
Што се тиче железница, железнички мост код Ушћа, јужно од Краљева, је срушен током Априлског рата. Немам податке да ли је поправљен пре устанка. У октобру је срушен и мост код Лепосавића. Они су поправљени тек половином 1942. године. До тад је цео овај крак пруге био потпуно одсечен. То је битна траса јер је то други крак пруге ка Солуну. Његовим пресецањем је смањен проток.
Немци су успевали да одрже виталну пругу Београд-Ниш-Софија/Солун проходном, са мањим прекидима. Али до краја 1941. су друге пруге у Србији биле скоро у сталним прекидима.
Оно што је врло битно за ову причу, Немци су још током 1941. разматрали да се рута Београд-Солун-Атина користи за снабдевање Африке (и тад је био повољан тренутак на фронту јер су држали источно либијске луке). Међутим, како је устанак још увек био у току, а напади на пругу чести, одлучили су да уопште не користе ту руту.
Обратите пажњу још једном - рута преко Балкана ка Африци уопште није била кориштена током 1941. године због устанка. Нити један воз.
Са друге стране имамо врло лабаву тезу да су диверзије на прузи током 1942, које Немци нису ни регистровали, биле врло битне на прекидање комуникација. А у том периоду су Немци чак и повећавали обим саобраћаја...
31-08-2019, 01:16 PM
Ko je to rekao da se od balkanske rute snabdevanja Afrike odustalo tokom 1941 zbog ustanka? Kada su se reaktivirale borbe u Africi, ustanak je već bio slomljen.
Nije možda bilo i do nedostatka brodovlja u istočnom mediteranu?
Ili teško oštećenih instalacija na Kritu i Grčkoj posle povlačenja Engleza, za koje je trebalo vreme da se oprave i stave u funkciju i snabdevanja Romela?
Skoro cele 1941 , od februara do sredine novembra, nije bilo bitnih aktivnosti,operacija. Ni jedni ni drugi nisu bili spremni ni za ograničenu ofanzivu.
Britanci su krenuli u Crusader, i brzo doživeli katastrofu. Nemci kreću u ofanzivu tek na proleće 1942.
I, kakvog iznenadjenja, tada balkanska ruta radi , uz sve neophodne mere obezbedjenja i predostrozbosti
Tako da je sve to drndanje na modtovima i prugama u 1941, bilo malo više preuranjeno.
Ali, ne.. Glavno je bilo Nemcima da se obidje Žikica i ekipa..za svaki slučaj..
Nije možda bilo i do nedostatka brodovlja u istočnom mediteranu?
Ili teško oštećenih instalacija na Kritu i Grčkoj posle povlačenja Engleza, za koje je trebalo vreme da se oprave i stave u funkciju i snabdevanja Romela?
Skoro cele 1941 , od februara do sredine novembra, nije bilo bitnih aktivnosti,operacija. Ni jedni ni drugi nisu bili spremni ni za ograničenu ofanzivu.
Britanci su krenuli u Crusader, i brzo doživeli katastrofu. Nemci kreću u ofanzivu tek na proleće 1942.
I, kakvog iznenadjenja, tada balkanska ruta radi , uz sve neophodne mere obezbedjenja i predostrozbosti

Tako da je sve to drndanje na modtovima i prugama u 1941, bilo malo više preuranjeno.
Ali, ne.. Glavno je bilo Nemcima da se obidje Žikica i ekipa..za svaki slučaj..

31-08-2019, 02:32 PM
(30-08-2019, 09:51 PM)ватхра Пише: Подаци железнице наводе да је било судара, излетеле 2 локомотиве и 13 вагона у јарак, саобраћај пуштен током дана. Машиновођа је нестао, као и још два лица. СПомињу само да се није променио број настрадалих, што значи да их је било. Прилично се добро слаже са овим описом.
Диверзије на железницама, рудницима и фабрикама током 1941. су биле великог интензитета. Предратни ниво није достигнут ни половином 1942. године.
Што се тиче железница, железнички мост код Ушћа, јужно од Краљева, је срушен током Априлског рата. Немам податке да ли је поправљен пре устанка. У октобру је срушен и мост код Лепосавића. Они су поправљени тек половином 1942. године. До тад је цео овај крак пруге био потпуно одсечен. То је битна траса јер је то други крак пруге ка Солуну. Његовим пресецањем је смањен проток.
Немци су успевали да одрже виталну пругу Београд-Ниш-Софија/Солун проходном, са мањим прекидима. Али до краја 1941. су друге пруге у Србији биле скоро у сталним прекидима.
Оно што је врло битно за ову причу, Немци су још током 1941. разматрали да се рута Београд-Солун-Атина користи за снабдевање Африке (и тад је био повољан тренутак на фронту јер су држали источно либијске луке). Међутим, како је устанак још увек био у току, а напади на пругу чести, одлучили су да уопште не користе ту руту.
Обратите пажњу још једном - рута преко Балкана ка Африци уопште није била кориштена током 1941. године због устанка. Нити један воз.
Са друге стране имамо врло лабаву тезу да су диверзије на прузи током 1942, које Немци нису ни регистровали, биле врло битне на прекидање комуникација. А у том периоду су Немци чак и повећавали обим саобраћаја...
Како нису регистровали, кад је само немачка контрадиверзиона група Винеке регистровала 1499 саботажа и диверзија четничке групе Гордон?
31-08-2019, 05:13 PM
(31-08-2019, 02:32 PM)Милослав Самарџић Пише: Како нису регистровали, кад је само немачка контрадиверзиона група Винеке регистровала 1499 саботажа и диверзија четничке групе Гордон?
У том списку се налазе и напади оружаних група на станице, рушење мостова итд - све што група Гордон није ни радила.
То је једноставно списак свих саботажа које су биле у Србији од почетка рата.
31-08-2019, 05:27 PM
(31-08-2019, 05:13 PM)ватхра Пише:Како свих, пише само Гордон? То је била велика група, стотине диверзаната, имали су и експлозив и оружје. Мостови су рушени у том периоду, на пример јужно од Приштине, мислим новембар 1942, на прузи за Скопље.(31-08-2019, 02:32 PM)Милослав Самарџић Пише: Како нису регистровали, кад је само немачка контрадиверзиона група Винеке регистровала 1499 саботажа и диверзија четничке групе Гордон?
У том списку се налазе и напади оружаних група на станице, рушење мостова итд - све што група Гордон није ни радила.
То је једноставно списак свих саботажа које су биле у Србији од почетка рата.
06-09-2019, 06:31 PM
(29-08-2019, 11:47 PM)ватхра Пише: Диверзије на отвореној прузи се јако брзо поправљају, у неколико сати. Довољно је да дође један вагон са новим шинама и праговима, са екипом приучених радника, и да се то брзо поправи.
Тачно да се рушења пруге могу лако поправити.
Вагон са приученим радницима не може доћи сам. Дакле треба и локомотива.
Шине и прагови се немогу убрати крај пруге, те и њих треба произвести. Понекад треба и пијесак за затрпавање кратера.
Значи стално се мора имати једна екипа за поправку пруге са одређеним МТС, која покрива одређену дионицу.
Ко је обезбеђивао те екипе за поправак? Недић?
06-09-2019, 10:37 PM
Логично је да што више диверзија има (а било их је), да ће и поправке бити обављане све брже.
И дизалице су биле у приправности, често би стизале после неколико сати на место диверзија, подизале вагоне, локомотиве, па и конструкције мостова.
Не знам у чијој су надлежности биле, у извештајима железнице само наводе кад је био прекид и кад је поправљен.
И дизалице су биле у приправности, често би стизале после неколико сати на место диверзија, подизале вагоне, локомотиве, па и конструкције мостова.
Не знам у чијој су надлежности биле, у извештајима железнице само наводе кад је био прекид и кад је поправљен.
15-03-2020, 11:01 PM
Ватхра, пошто имате извештаје са железничких станица у Србији, да ли можда имате и извештај о великој несрећи (судар немачких возова који су наместили припадници Групе Гордон), 19. априла 1943. године у тунелу у близини железничке станице Стеванац код Ражња. Да ли се у извештају о овој диверзији јавља колико је било губитака међу немачким и бугарским војницима. По мојим подацима тамо је настрадало минимум 10 Немаца и Бугара.
16-03-2020, 12:17 AM
Тог датума нисам нашао никакав велики судар, али је грађа мало несређена, на више места су писали.
Током 1943. није баш да је било пуно диверзија.
У околини Крушевца 2. маја непознати људи зауставили воз и пустили једну локомотиву, која се сударила са маневарком на другој станици. То помало личи на наведени догађај.
Дајте мало бољи опис тог догађаја.
Током 1943. није баш да је било пуно диверзија.
У околини Крушевца 2. маја непознати људи зауставили воз и пустили једну локомотиву, која се сударила са маневарком на другој станици. То помало личи на наведени догађај.
Дајте мало бољи опис тог догађаја.
« Старије Теме | Новије Теме »
Корисника прегледа ову тему: 1 Гост(а)