
Миломир Марић: Бјела у „Сенкама“ велича усташе!
- 08/01/2018
Драган Бјелогрлић у “Сенкама над Балканом” хвали усташу Анту Павелића, по коме је он шармер, духовити наивчина, док су Срби представљени као најгори криминалци, убице, наркомани, умоболници и гејеви, оцена ја је режисера Драгослава Бокана и новинара Миломира Марића.
– У региону ће бити одушевљени: серија у којој је Анте Павелић приказан симпатичан, трапав и лукав, кога су Срби покварили. Најлепше приказан мушкарац је ВМРО терориста, као прави херој, и наравно да га чувају крумпирани српски жандарми које је могуће поткупити, уплашити… Они су приказани као трговци опијумом, не помиње се њихов допринос српској култури, изванредној арехитектури која је остала…
ПОРУКА РЕЖИМУ
Додаје да су „Сенке“ направљене с намером да се наша историја извргне руглу и да се Срби прикажу из данашње визуре пробисвета, ратних злочинаца, убица и бескрупулозних ликова.
– Ни комунистичка пропаганда за време Тита није задирала у међуратно време и приказивала га као доба разврата, неморала, наркоманије и поремећених ликова. Чак су и они били господа у односу на ове који сада мисле да нам отварају очи и откривају неку нову историју. Осим што се у овој серији фалсификују историјске чињенице, очигледно је све то урађено само са намером да изазове велику реакцију, као што то раде продукције на западу без обзира на то што нема никакве везе са стварношћу – оцењује Марић.
С друге стране, Драгослав Бокан, редитељ и књижевник, сматра да је јавни сервис пуштањем „Сенки“ послао јасну поруку на коју, како сматра, актуелна власт не треба да остане равнодушна.
Српски телеграф преноси најзанимљивије делове разговора
Марић: Шокирани смо били кад смо у ТВ серији која приказује међуратну Србију и Београд схватили да је то била борба за шверц опијума, ко ће то радити, да ли ВМРО, терористичка организација која је убила краља Александра, или Бели Руси. Људи су шокирани, као да је то било време Шарића, земунског и сурчинског клана… Да ли је могуће да у то време краља Александра имамо геј-премијера генерала Живковића, који је, између осталог, оптужен за геј-аферу са Миком Аласом. Као да се све дешава у савремено доба…
Бокан: Једна од важних ствари за серију је родна фрустрација јавног сервиса која не може да критикује актуелни режим, па су нашли начина да мало гурају Бјелогрлића и серију у врсту критике садашњег режима кроз причу о међуратном добу. Да сам на месту режима, не бих био тако равнодушан према таквој акцији РТС… Можда је та жута фракција у РТС и желела да се бави садашњим друштвом, садашњом ситуацијом, вешто и лукаво нешто да се каже о старлетама, корумпираним политичарима и свему што имамо и у серији.
Марић: У серији се преплиће неко копље судбине. Какве то има везе?
Бокан: Серија није прављена да објасни историју, али ту је опет крив РТС јер је приказује у 20 часова на Првом програму, па људи траже одговоре на историјске проблеме и покушавају да виде неке личности из међуратног периода, а не схватају да серија припада жанру „Петпарачких прича“… Аутори серије су спојили две потребе гледалаца – екстремно комерцијалне, а то су црна хроника и езотерија. То је као кад бисте сада читали новине у којима је само црна хроника, у којима нема вести.
Марић: Као да су је комунисти правили.
Бокан: Кад гледате серију, није вам жао што су побијени они 1945. кад видите какви су, ако су стварно били такви. Када је реч о „нациконцепту“ и германским редовима и ономе што се овде појављује, пре свега кроз симбол црног сунца, које је стављено и у шпицу. У овом облику у коме је насликано на исти начин у чувеном замку које су есесовци направили за васпитање елите, баш такав знак, они сами нису везивали за црно сунце из античког времена, које се појављује као феномен, већ су га звали црни точак и више је био украсни симбол у сали у којој се окупљало 12 генерала на начин витезова округлог стола. Пошто је Трећи рајх на неки чудан начин био магијска институција, не само политичка институција, они су давали велики значај тим стварима. Шездесетих се појављују књиге тог чаробњака. Жак Бержијак и Луис Паул праве прву популарну причу о езотерији за домаћице и онда су се касније изродиле приче „Копље судбине“, „Иста линија“, Кастанеде, Коеља, Дена Брауна… езотеријске комерцијале која је успела да уђе у бестселер.
Марић: Да ли је то наша интерпретација историје?
Бoкан: Ово је покушај да све оно што се није користило и о чему се није говорило, да се све стрпа на једно место и кроз бизарност и ексцентричност дође до фасцинације гледалаца за које никад нису чули.
Марић: Људи су одушевљени и одмах су заборавили и ону прошлу историју, о којој су мало шта знали, фасцинирани овом.
Бокан: Црно сунце се појављује и везује за ту врсту приказивања симбола из замка Вевелсбург, а то се појављује тек 1945, и дакле не постоји тај знак као део Тула друштва у моменту кад се радња серија дешава. То црно сунце, точак, а тек после Другог светског рата појављује се та врста везе.
Марић: Овде имамо и масоне који проституткама секу главе ритуално.
Бокан: То је као стрип – на тај начин се третира као петпарачке приче, раде немогуће и у том апсурду, тако и у „Сенкама“ имамо сличан покушај. Али кад дају претерану озбиљност пројекта, само због политичких импликација и због тога што серија јесте продукцијски помак, и када се уз то додају врхунска глумачка имена… Гледалац може доћи до илузије да је Мустафа Голубић најсимпатичнији човек епохе, што, наравно, да није истина. Свиђа ми се што је Југославија приказана као трула. Има и шарма и истине, али нема позитивних ликова. Ко год се појави у серији овде је или је луд или псеудоезотерки, или се тресе од беса или страсти, надрогиран – то је проблем црна хроника.
У покушају да чујемо и другу страну приче, остали смо ускраћени за коментаре Драгана Бјелогрлића и портпарола његове продуцентске куће, али и РТС и директора те куће Драгана Бујошевића.
http://srbin.info/2018/01/08/maric-bjela-u-senkama-velica-ustase/