Филмски критичар Милан Дујовић о филму ''Опкољени''
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Зашто Срби пишу хрватским писм...

      • 12/01/2025

      Моја велика православна српска...

      • 23/05/2024

      Сценариста и идејни творац Мил...

      • 14/05/2024

      Сабор на Равној Гори

      • 09/05/2024
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      Највеће битке партизана и четника – Битка на...

      ”Партизани се разбегли ка Јошаници. Сада је момена...

      • 13/04/2025
      Video
      YouTube

      Zasto Srbi pisu hrvatskim pismom? Sta se krije od ...

      Колико дуго траје наметање хрватске латинице Српск...

      • 06/04/2025
      Video
      YouTube

      Od klupice do ludnice #park #ludnica #komunizam

      • 03/04/2025
      Video
      YouTube

      Film Djeneral: Prvo rusenje mosta u istoriji srpsk...

      Prvo rusenje mosta u istoriji srpskog filma bice p...

      • 30/03/2025
      Video
      YouTube

      Udba – Ubice dece, nisu prezali da ubiju dev...

      Dragisa Kasikovic je ubijen sa 64 uboda, Ivanka sa...

      • 23/03/2025
      Video
      YouTube

      KO JE PROBIO Solunski front – Sumadijska div...

      Свет је био запањен српским победама на Церу и Кол...

      • 02/03/2025
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
HomeФилмовиФилмски критичар Милан Дујовић о филму ”Опкољени”

Филмски критичар Милан Дујовић о филму ”Опкољени”

  • 18/04/2022
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Продукцијска дотераност, посвећеност сценама пуцњаве и “вестернерској” иконографији, сведоче да иза “Опкољених” јесте стајало оно што највише фали нашем филму: дечачки и нимало срачунати занос

“Опкољени” је толико пријатан дашак наивног хероизма, да му треба опростити сваку ману, од којих се све своде на то да Самарџић није могао да се одлучи да ли прави историографско штиво у сликама или отелотворује легенду (што не треба да му се замера, ако знамо колико нпр. Дејан Стојиљковић и многи други не могу да се договоре са собом око тога, а живе од “уметности”) .
Оно што је мени, све време, недостајало у “Дари из Јасеновца” био је управо неко ко ће да устане и почне да трси усташе, на једнако безобзиран и стилски претеран начин.
“Реализам” није добар одговор на филму, никад, а нарочито не ако зликовце прикажете персифлирано и њихову склоност ка злу не “оправдате” неком психолошком поступношћу. Онда не треба да оправдавате ни тугаљиво повијање вратова жртава (гледај “Шолају”) .
“Дара из Јасеновца” је, зато личила, на филм о Рамбу, у којем фали Рамбо.
У том смислу, “Опкољени” су корак даље у призивању филмског хероја и ка укидању психолошких амбиваленција, које се, из неког разлога, из потпуно неоправданог страха од “црно – белог сликања” ликова, овде сматрају за приступ од највишег уметничког интегритета.
Можда у правом рату не треба посматрати стране “црно – бело” , али на нивоу знаковности у наративној структури, ништа погрешније од растварања ликова у неком психологизованом, ситнореалистичком свету упитаности, које их спречава да достигну семантичку уобличеност и да постану симболи.
Речју, нашем филму треба неко ко ће Швабе, Шиптаре, Усташе, Натовце… Да нарани оловом.
Не треба нам “Свети Георгије убива аждаху” , треба нам Свети Ђорђе који убива Аждаху.
Не треба нам “Убиство с предумишљајем” , треба нам што више убистава без предумишљаја.
Кад смо код рањења Шваба оловом, овде се још једном показало да, чак и кад хоћете да се такмичите с “партизанским филмом” по идеолошко-декламаторској укочености  (а Самарџић, по идеолошкој линији, често не одолева том искушењу) , а немате задатак да (накнадно) идеализујете комунистичку борбу – не успевате. Сама потреба комуниста да идеализују своју борбу косила се с не-идеалистичким карактером њихове идеологије.
Али, Српство се не коси с идеализмом, напротив. Зато и најлошији четнички филм или филм о најлошијим четницима (“Последњи чин”) садржи убедљивију иконографију и више аутентичне апологије “одметништва” , од најбољег партизанског.
Сад, било је занимљиво маштати на шта би “Опкољени” изашли да је Самарџић имао, како се то данас каже, “више поверења у струку” , а да није историчарска, и да је дао некоме да му среди писани предложак, а онда да поради и на његовом претварању у слике и звук.
На пример, много би лепо било да је немачки старешина стварно ратовао у Србији 1914. и да га, иза шумадијских крошњи, по којима, док шуме у столетној тишини, дрон тако дирљиво клизи више пута у току филма, вребају духови мртвих Срба, оличени у сенкама Калабића и другова.
Овако, све се свело на расцеп између Самарџићеве жеље да ликови изговоре све “историјске чињенице” које морају бити изговорене, због чега радња озбиљно трпи, и његовог дечачког заноса у покушају да четници, којима је посветио живот, буду смештени у акционо-филмофилске реминисценције.
А продукцијска дотераност, посвећеност сценама пуцњаве и “вестернерској” иконографији, сведоче да иза “Опкољених” јесте стајало оно што највише фали нашем филму: дечачки и нимало срачунати занос.
GLORIA PRIMUS SIT ULTIMUM ORATIO DE!

Филмски критичар Димитрије Војнов о филму ”О...

  • 16/04/2022
Video

REHABILITACIJA NIKOLE KALABICA

  • 20/04/2022

Share this

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Related Posts

Филмови

Гранд при за филм ”Дража, мит и чињенице”

  • 28/04/2025
Филмови

Завршен плакат за филм ”Ђенерал”

  • 23/04/2025
Филмови

‘’Дража – мит и чињенице’’ – нови филм ‘’Погледа’’

  • 02/02/2025
Филмови

Први кадрови (слике) из филма ”Ђенерал”

  • 26/01/2025

Do not miss

Филмови

Гранд при за филм ”Дража, мит и чињенице”

  • 28/04/2025

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi