Погледи форум

Пуни Облик: Мисија Халјард - дискусија
Тренутно прегледате lite облик форума. Погледајте пуни облик са одговарајућим обликовањима.
(09-06-2020, 10:52 PM)ватхра Пише: [ -> ]Ваша тврдња да су контролисали мању територију нешто не пије воду.
Ма пије и воду и ракију; него где су места пада тих авиона на партизанској територији?
(09-06-2020, 11:36 PM)Милослав Самарџић Пише: [ -> ]Не знам како се звао тај ас, а ево га на слици први с десна:

[Слика: 2.jpg]upload host

Да је био ас, написао је други с десна, поручник Бора Качаревић, предратни дипломата, знао је енглески. Трећи и четврти су такође енглески авијатичари. Оборени док су полагали мине у Дунав, септембра 1944. Са Гардом до Босне, одакле су евакуисани, из Бољанића.

Не, ово је посада бомбардера, нису пилоти ловци, немојте бркати.
Можда је имао већи број мисија, али није ваздушни ас.

Вероватно се ради о посади бомбардера која је пала код Кисиљева крајем августа.
Нису евакуисани из Бољанића (уосталом видите на списку да није било тад Британаца), већ из - Дубровника.

(09-06-2020, 11:38 PM)Милослав Самарџић Пише: [ -> ]
(09-06-2020, 10:52 PM)ватхра Пише: [ -> ]Ваша тврдња да су контролисали мању територију нешто не пије воду.
Ма пије и воду и ракију; него фде су места пада тих авиона на партизанској територији?

Ево да вам наведем за један месец, нпр март 1944.
Свако место је дато приближно! (наводе нека места у близини где су пали, или где су били после итд)
- 11. Б-17 Пировац-Кистање 9
- 17. Б-17 околина Никшића 8
- 17. Б-24 Лушци Паланка 9
- 18. Б-17 Истра 7
- 18. два Б-17, околина Ријеке (15км северно и источно) 16
- 19. неколико Б-17 и Б-24 у Словенији, од 1-10 чланова, Ново Место, Блајбург, Кршко... 18
- 24. Б-17 Босански Нови 7
- 28. П-38 Делнице 1
То му дође укупно 75 за тај месец
Девет авиона укупно у марту?
Неколико више, ови у Словенији.
То су само авиони чије су посаде пале код партизана. Било их је још где су сви заробљени или погинули.
Код четника тај месец није било.
Да ли Ватра пише о оним рањеницима које су партизани заборавили у шуми па после Немци нису знали шта да раде са њима јер такве костуре нису имали чак ни у логорима? Како су они пилоти стигли из Кисиљева у Дубровник са једног краја Југославије на други?
Што се тиче 6. јуна, Фондација мисије Халијард пише о спашеним пилотима у наставцима везаним за Дан Д. Ево једног дела:

"Једина Б-17 "Летећа тврђава" која се срушила тог дана била је бр. 42-38114, која је оштећена током бомбардовања железничких депоа у Београду. Претходна бомбардовања Београда била су озлоглашена због великог броја убијених цивила, али 6. јуна није погинуо ниједан цивил.

Читава посада се спасила у околини Уба.

Фредрик Берет
Емануел Георгалас
Доналд Паркерсон
Јосеф Индрисек
Вернон Хант
Роберт Лебер
Дејвид О'Конел
Вилијам Винк
Честер Флауер
Луис Павлович

Георгаласа су квислиншке снаге заробиле и предале Немцима. Преосталу посаду четници су спасили и одвели у Прањани одакле су евакуисани 10. августа.

Ова посада је такође учествовала у суђењу Дражи Михаиловићу, али без сазнања. Преводилац, кога су четници довели ради помоћи у комуникацији, записао је њихова имена. Након рата, отишао је у америчку амбасаду да провери јесу ли се безбедно вратили у САД. Речено му је да их још увек воде као нестале. То је пријавио властима, а касније сведочио на суђењу Дражи Михаиловићу. Дража је, између осталих, оптужен за убиство двојице неидентификованих ваздухопловаца. Пошто је преводилац јасно назначио имена ваздухопловаца, брзо се разјаснило да ти ваздухопловци нису убијени, већ су их спасили четници. Ту је чувена фотографија једног од ваздухопловца, Дејвида О'Конела који је протестовао због Драже.

https://www.halyardmission.org/post/d-da...ani-and-ub
(10-06-2020, 01:08 AM)ватхра Пише: [ -> ]Неколико више, ови у Словенији.
То су само авиони чије су посаде пале код партизана. Било их је још где су сви заробљени или погинули.
Код четника тај месец није било.

Колико посада је укупно пало код партизана? Одакле су стигле остале посаде?
(10-06-2020, 07:05 AM)пек. Пише: [ -> ]Да ли Ватра пише о оним рањеницима које су партизани заборавили у шуми па после Немци нису знали шта да раде са њима јер такве костуре нису имали чак ни у логорима?
Партизанска болница на Јастрепцу није могла да се склони од немачко-бугарско-четничке офанзиве, па су је раздвојили на две земунице и сакрили док не прође опасност. Бугари су пролазили близу, али их нису открили, међутим четницима је неко открио положај. У земуници са лакшим рањеницима су вероватно побили све рањенике на лицу места, а у земуници са тежим их је доктор МекФејл макар привремено спасио.

(10-06-2020, 07:05 AM)пек. Пише: [ -> ]Како су они пилоти стигли из Кисиљева у Дубровник са једног краја Југославије на други?
Изгледа да су и они нешто халуцинирали.
Стигли су до Тополе 18. септембра, ишли су део пута у конвоју са више возила.
Оданде су кренули са немачким конвојем у ком је било више хиљада људи преко Ивањице и Краљева до Сјенице, слободно се шетајући међу њима.
После су стигли до Сјенице, па су онда продужили ка Херцеговини, где су их преузели партизани.

(10-06-2020, 10:14 AM)Милослав Самарџић Пише: [ -> ]Колико посада је укупно пало код партизана? Одакле су стигле остале посаде?

[attachment=710]
Ово су подаци без евакуисаних авијатичара из околине Удина (око 70) и ослобођених из заробљеништва (највише из Загреба на крају рата).

Митић је поставио текст Николе Самарџића
(09-06-2020, 03:28 PM)Mitic Пише: [ -> ]Misija Halijard jedna je od najvećih akcija spasavanja oborenih savezničkih avijatičara u okupiranoj Evropi u Drugom svetskom ratu.

Od avgusta 1944. do februara 1945. godine uz pomoć srpskog stanovništva i Jugoslovenske vojske u otadžbini sa improvizovanih pista u Srbiji i Bosni i Hercegovini u američke baze u Italiji prebačeno je oko pet stotina vazduhoplovaca“.

Dokumentovana brošura koju je objavila Halyard Mission Foundation ilustruje napore i požrtvovanje srpskih meštana na jednome od najvažnijih savezničkih frontova u završnim operacijama protiv nacističke Nemačke.

Važnost operacije zasnivala se na strateškom pritisku na nacističke snage u Austriji, Mađarskoj, Rumuniji i Jugoslaviji. Ona se više nego na masovnosti zasnivala na dirljivoj solidarnosti stanovništva okupirane Jugoslavije.

......

Misija Halijard je dirljivo podsećanje na veliku srpsku generaciju, ravnu onoj na koju je Amerika ponosna u svesti da je ispunila najvažniji zadatak koji se pred čovečanstvom zatekao ikad. Misija Halijard je primer etike odgovornosti za sve nas: na koju ćemo se stranu sveta okrenuti, da se preispitamo, da li želimo, da li imamo snage, da ponovo budemo društvo integracije i brzog razvoja, i slobodne uspešne jedinke.


О истој теми и историчар и академик Љубодраг Димић.
https://www.ekspres.net/vesti/intervju-l...KH0tu5sNqE

Цитат:Zašto Srbija ćuti o mnogo čemu pa i o spasavanju američkih pilota?

“Kada se politika umeša u tumačenje prošlosti, jedan od načina na koji ona tumači prošlost jeste ćutanje. To se dešavalo, između ostalog, i sa spasavanjem američkih pilota posle bombardovanja naftnih postrojenja u Ploeštiju u Rumuniji 1944. Njihova avijacija je bila meta snažne nemačke protivvazdušne odbrane oko Beograda. Mnogi američki piloti su stradali, ali njih oko 500 su spaseni, pre svega zahvaljujući srpskom narodu i u organizaciji Kraljevske vojske u otadžbini, pod komandom generala Dragoljuba Mihailovića. On je uspeo da pilote i članove posada rasporedi po kućama i da ih spase od Nemaca. Neverovatno je da su seljaci iz Pranjana i okolnih sela sačuvali pilote od potrage koju su vodile brojne agenture, nemačke i njihovih saveznika.

Potpuna konspiracija sačuvana je i u vreme operacije “Halijard” kad su seljani napravili travnatu pistu sa koje su Amerikanci avionima odvezli pilote na bezbedno mesto. To je primer herojstva i odanosti, jer pokret generala Mihailovića je bio ukorenjen u srpskom selu.”

Ali zašto se do juče ćutalo o tom herojstvu iz Pranjana, čak i danas Srbi malo znaju o spasavanju američkih pilota?

“Ćutalo se zato što su pilote spasavali predstavnici Jugoslovenske vojske, otadžbine i srpski narod, a ne partizani i komunisti. Predstavnici Komunističkog pokreta su zabranili svojim jedinicama da dejstvuju u Srbiji. Srbija je imala samo jednu vojsku koja je predstavljala značajni činilac, a to je bila vojska Dragoljuba Mihailovića. Ćutalo se i zbog toga što je u Americi počela propaganda 1944-45. u kojoj su aktivno učestvovali spaseni piloti. Oni su tvrdili da Mihailović i njegov pokret ne mogu da dobiju kolaboracioniste, jer on je bio antifašistički pokret. O tome se na Zapadu ćutalo, a američka propaganda tek posle Titovog sukoba sa Staljinom 1948. ugušila je tu temu. Spaseni piloti i njihova propaganda su marginalizovani. O tome je sjajnu građu ostavio oficir iz Dražinog štaba u svojim memoarima. Sve to tako traje do momenta kada Jugoslavija, odnosno Srbija nije ušla u novi sukob sa Amerikom.
Od tada Srbija u SAD gubi svaki kredibilitet kao pozitivna istorijska figura, ne dobijaju šansu da se i na američkom tlu ta istina o pilotima saopšti. To je vreme početka građanskog rata i raspada SFRJ. Kod nas se počinju objavljivati memoari i spisi, vrlo stidljivo, o pilotima iz Pranjana. To je upotreba i zloupotreba istorije, o tome se decenijama ćutalo, i evo danas se o tome progovara, opet verujem sa nekom političkom kalkulacijom koja nosi zloupotrebu istorije onakve kakve ona jeste bila. Današnja američka politika, u pokušaju da izgleda uravnotežena, setila se nekih srpskih zasluga i Srba. Dojučerašnja slika će biti retuširana, a sa tim retuširanjem verovatno ide i paket nečega što je možda ništa, a možda i nešto. Videćemo.”

Мени се чини као да су они о овоме учили у неком паралелном свету. Веза са стварним догађајима је прилично лабава.

"До јуче се ћутало о мисији Халијард", на којој планети је живео претходних 10ак година? И да ли је уопште отворио неку књигу о четницима у претходних 30?
Добро Ватра, уместо да коригујете оно о сарадњи четника и Немаца, Ви сад додајете још.
Нити је контакт аутоматски сарадња, нити је контакта било у многим случајевима. У Нишу четници и пилоти били ду пресвучени у недићевце и рударе, у Црној Гори 2. Љотићев корпус представљате као Дражине четнике, итд.
Vathra, ne mogu da vas ne pitam, vidim da ste na forumu duze vreme i imate dosta pisanja, zasto ste ovde ako ste protiv cetnika? Mislim, citava poenta foruma je proucavanje JVuO i njene uloge u ratu u afirmativnom smislu. Takav je bio casopis Pogledi, a takav je i sajt. Koja je poenta vaseg pisanja ovde onda? Smile
(10-06-2020, 01:08 AM)ватхра Пише: [ -> ]Неколико више, ови у Словенији.
То су само авиони чије су посаде пале код партизана. Било их је још где су сви заробљени или погинули.
Код четника тај месец није било.

У марту месецу је спашено 75 Американаца у Словенији. Да ли постоји списак тих Американаца?

И постоји ли могућност да је било само тридесетак спашених Американаца у марту месецу на територији Словеније?
(10-06-2020, 01:08 PM)Mitic Пише: [ -> ]У марту месецу је спашено 75 Американаца у Словенији. Да ли постоји списак тих Американаца?
То је број за целу Југославију март 1994, горе имаш колико по местима. Никшић, Кистање, Лушци Паланка...
И наравно да има списак.

(10-06-2020, 01:08 PM)Mitic Пише: [ -> ]И постоји ли могућност да је било само тридесетак спашених Американаца у марту месецу на територији Словеније?
Било их је 18, имаш горе.
Ватра, може ли мало боље објашњење за ове из Кисиљева, што је питао "Пек"?
Са ким су ишли до Ивањице и Сјенице?
Који је извор?
(10-06-2020, 01:42 PM)ватхра Пише: [ -> ]
(10-06-2020, 01:08 PM)Mitic Пише: [ -> ]У марту месецу је спашено 75 Американаца у Словенији. Да ли постоји списак тих Американаца?
То је број за целу Југославију март 1994, горе имаш колико по местима. Никшић, Кистање, Лушци Паланка...
И наравно да има списак.

(10-06-2020, 01:08 PM)Mitic Пише: [ -> ]И постоји ли могућност да је било само тридесетак спашених Американаца у марту месецу на територији Словеније?
Било их је 18, имаш горе.

Аха, у реду, лоше сам прочитао, сад сам боље обратио пажњу