Прави смисао филмске приче која је у центру пажње
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Зашто Срби пишу хрватским писм...

      • 12/01/2025

      Моја велика православна српска...

      • 23/05/2024

      Сценариста и идејни творац Мил...

      • 14/05/2024

      Сабор на Равној Гори

      • 09/05/2024
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      Највеће битке партизана и четника – Битка на...

      ”Партизани се разбегли ка Јошаници. Сада је момена...

      • 13/04/2025
      Video
      YouTube

      Zasto Srbi pisu hrvatskim pismom? Sta se krije od ...

      Колико дуго траје наметање хрватске латинице Српск...

      • 06/04/2025
      Video
      YouTube

      Od klupice do ludnice #park #ludnica #komunizam

      • 03/04/2025
      Video
      YouTube

      Film Djeneral: Prvo rusenje mosta u istoriji srpsk...

      Prvo rusenje mosta u istoriji srpskog filma bice p...

      • 30/03/2025
      Video
      YouTube

      Udba – Ubice dece, nisu prezali da ubiju dev...

      Dragisa Kasikovic je ubijen sa 64 uboda, Ivanka sa...

      • 23/03/2025
      Video
      YouTube

      KO JE PROBIO Solunski front – Sumadijska div...

      Свет је био запањен српским победама на Церу и Кол...

      • 02/03/2025
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
HomeАктуелноПрави смисао филмске приче која је у центру пажње

Прави смисао филмске приче која је у центру пажње

  • 24/02/2021
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr
ФОТО:  Снимак екрана, Трејлер

ФОТО: Снимак екрана, Трејлер

Међутим, над том зградом уместо заставе НДХ са шаховницом, без видљивог разлога вијори се застава немачког Рајха са кукастим крстом. Шта год да је у овом случају мотивисало режију, овакав приказ шаље јасну, али историјски потпуно неутемељену поруку да је врховни ауторитет и арбитар над тужним конвојем српских робова био немачки окупатор… Стога – не, виђено у филму, који само делимично преноси утврђене историјске чињенице, није дело окупатора, као што хрватска промиџба самоодбранбено инсистира, него је у потпуности дело Хрвата и њихове накарадне државе, коју су по несумњиво тачним речима њиховог блаженог верског поглавице „плебисцитарно“ прихватили, усвојили и са њеном се дивљачком праксом трајно поистоветили

 

Сензационални српски филм „Дара из Јасеноваца“ тренутно је у центру пажње, и то из више оправданих разлога. Филм није сензационалан, или бар не би требало да буде – на почетку то ваља истаћи – по својој теми, зато што би Србима и свету откривао неку суштинску новину у вези са хрватским концентрационим логором Јасеновац и дешавањима у њему. Све што је у филму о Јасеновцу приказано већ је познато, а и по изјавама особља ангажованог на продукцији сасвим је јасно да су их заправо унутрашње кочнице, са  или без разлога, спречавале да на екран ставе већину стварних грозота тог ужасног места. Филм ипак јесте сензационалан, али по нечем другом. По томе, што се после вишегодишњег таласа, у новијој српској кинематографији, идеолошки мотивисаних самомрзачких историјских фалсификата (цинично названи „Српски филм,“ као  емблем тог болесног жанра, одмах пада на ум) најзад појавио један филм чији су режисери себи поставили сасвим други циљ. То је да врхунац српског страдања, током за српски народ трагичног и у свему промашеног двадесетог века, прикажу што поштеније и верније, и притом без ритуалног наглашавања „српске кривице“ за оно што се догодило.

О уметничким вредностима филма „Дара из Јасеновца“ могло би се и требало расправљати, пре свега међу самим Србима. Та здрава расправа већ је започела и по свему судећи креће се у корисном смеру (овде, овде и овде). Уколико би се могао сумаризовати преовлађујући став у  оквиру те унутарсрпске размене оцена и мишљења, то би било да са строго уметничког становишта филм није беспрекорно блиставо остварење, али да са фактографског углавном погађа право у мету, чак и ако у неким погледима то чини  поприлично суздржано. О могућим разлозима за такву суздржаност (аутори је уљудно приписују бризи да претераним истицањем ужасавајућих детаља не трауматизују осетљивије припаднике гледалачке публике) могло би се нагађати, а полазна тачка би могла бити чињеница да је ову продукцију добрим делом изфинансирала држава. Самим тим, разложно се поставља и питање њеног уплива на сценарио и могућег емитовања са њене стране одговарајућих сигнала уметничкој екипи. А то би било да не таласа и „не претерује“ на начин који би могао да поремети врховне и најплеменитије вредности тренутне српске политике, као што су „регионална сарадња“ и „европске (па перспективно и евро-америчке) интеграције.“

Како год, и независно од оваквих предпоставки, чак и у разводњеном виду филм је и даље довољно „шокантан“ да апатичну и летаргичну српску јавност раздрма и пробуди, и да је, хтела-не хтела, принуди на дубинско размишљање. Са свим унутрашњим и спољашњим бранама и препрекама постављеним у самом филму да се у том преко потребном аналитичком процесу не оде исувише далеко а посебно не до краја, филм „Дара из Јасеновца“ – сензационалан по општем поштовању главних обриса историјске стварности у материји којом се бави – сигурно ће на многа српска срца и умове деловати на начин који ће се скоро неизбежно отргнути из уских концепцијских оквира које су режисери поставили, што се извесно неће нимало свидети неким од крупних институционалних финансијера.

Када је већ реч о бранама и препрекама, па чак и лажним траговима, који су у филму местимично постављени, да укажемо на само један од њих који се чини неразумљивим и фактографски очигледно промашеним. На самом почетку (навели би тачан минут, али за сада то не можемо зато што се филм са интернета непрестано  брише, па не можемо поново да  консултујемо филмску грађу коју смо видели само пре неки дан) приказује се приспеће српског робља, које усташе терају у Јасеновац, на хрватску железничку станицу, која је јасно обележена као саобраћајница под контролом „усташке војнице.“ Међутим, над том зградом уместо заставе НДХ са шаховницом, без видљивог разлога вијори се застава немачког Рајха са кукастим крстом. Шта год да је у овом случају мотивисало режију, овакав приказ шаље јасну, али историјски потпуно неутемељену поруку да је врховни ауторитет и арбитар над тужним конвојем српских робова био немачки окупатор, а не његови мизерни локални хрватски сателити који су од окупатора добили plein pouvoir да према Србима, Јеврејима и Ромима поступају по свом нахођењу. А на шта се то сводило објаснио је немачки главнокомандујући у Загребу, генерал Глез фон Хорстенау, наводећи у свом дневнику да су у НДХ Срби били vogelfrei, слободна мета за одстрел. Стога – не, виђено у филму, који само делимично преноси утврђене историјске чињенице, није дело окупатора, као што хрватска промиџба самоодбранбено инсистира, него је у потпуности дело Хрвата и њихове накарадне државе, коју су по несумњиво тачним речима њиховог блаженог верског поглавице „плебисцитарно“ прихватили, усвојили и са њеном се дивљачком праксом трајно поистоветили.

Али ако разматрања, не само поводом овог филма, него првенствено поводом појаве на коју се филм односи, доведемо до ове тачке и ту се зауставимо, без упуштања у контекст који је апсолутно кључан за разумевање свега што је за ову тему везано, смисао ћемо сигурно превидети, па макар филм сто пута гледали са праведничком  индигнацијом и коментарисали га позивајући се на најнеупитније критеријуме филмске критике. Поготово ћемо га превидети јадикујући што „Дара из Јасеновца“ није била удостојена безвредним Оскаром, изневеравајући тиме инфантилно српско очекивање да би филм овенчан наводно престижном наградом цео свет са симпатијом гледао, до суза ганут неизмерном српском патњом, пре свега српске деце. Онај исти „свет“ чији су мародери, обучени више не у црне него друге боје униформе, у још увек свежем сећању малу Милицу немилосрдно разнели у парампарчад.

Прави узрок и контекст деценијама прећутаног и скриваног мучеништва мале Даре и њеног несрећног народа је завера искована пред крај Другог светског рата да се тешко компромитована Римокатоличка црква по сваку цену спасе за коришћење у предстојећем сучељавању са Совјетским Савезом, чији су углед и моћ опасно нарасли блиставом победом над нацистичком Немачком и њеним истомишљеницима и вазалима, међу којима су се истицали управо Ватикан и усташка Хрватска. Римокатоличка црква и њен мобилизациони потенцијал били су неопходни „западним савезницима“ за успешно обуздавање Русије и њеног (макар нетрадиционалног) утицаја на народе Европе и света. Изношењем на видело Јасеновца и грозоморних догађаја у Независној Држави Хрватској, био би задат смртни ударац моралном кредибилитету Ватикана, који се схватајући да Осовина губи рат ужурбано престројавао на Савезничку страну (видети бриљантну студију Олге Четверикове, „Изопаченици, или ко стоји иза Ватикана“).

То је контекст који је Јосипу Брозу у преломном тренутку обезбедио наизглед парадоксалну и неограничену англоамеричку наклоност и подршку, на рачун генерала Михаиловића и Југословенске војске у Отаџбини. То је такође кључ и за разумевање Брозовог мистериозног лета у августу 1944. са Виса у Италију (наводно да би се састао са Черчилом), којом приликом се у Риму састао са једном у том тренутку за њега још важнијом личношћу, а то је папа Пије XII.  Све док докази о овој посети недавно нису били откривени, то је била  тајна коју су и Ватикан и југословенсе комунистичке власти љубоморно чувале, из разлога који су савршено очигледни.

Стратегиска ситуација која је настала пред крај рата, поред других фактора који су такође били у игри, запечатила је политичку судбину генерала Михаиловића и његовог покрета. Родољуб Михаиловић никада и ни по коју цену не би пристао да се Јасеновац и хрватска зверства у НДХ гурну под тепих, нити би на то пристала иједна послератна влада под његовим утицајем. За комунисту Броза, такав прљави компромис био је ниска и прихватљива цена коју је он не трепнувши био спреман да плати, заузврат за устоличење на власти. На великој шаховској табли, став по овом питању одредио је даљи ток историје и судбину милиона људи.

Хронологија и смисао догађаја документовано су објашњени овде.

Вишедеценијски заборав који је прекрио судбину мале Даре и српских јасеновачких мученика није био ни случајан ни спонтан. То је било последица подлог балансирања политичких циљева и интереса. Мученике не смемо заборавити, и ма колико суздржано оцртавши њихову патњу овај филм несумњиво доприноси оживљавању сећања на њих. Али не смемо такође штедети ни презир за њихове џелате и за макијавелистичке играче који су покушали да жртву ових невиних људи пониште и учине невидљивом.

www.reissinstitute.org

Познати адвокат тужи СЗО због лажирања пандемије

  • 18/02/2021

Српски „Профили храбрих“: настаје ли српско пролећ...

  • 03/03/2021

Share this

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Related Posts

Актуелно

Зашто Срби пишу хрватским писмом? (1. део)

  • 12/01/2025
Актуелно

Моја велика православна српска „геноцидна“ фамилија

  • 23/05/2024
Актуелно

Сценариста и идејни творац Милош Драгојевић о настанку свог контровезног стрипа

  • 14/05/2024
Актуелно

Сабор на Равној Гори

  • 09/05/2024

Do not miss

Актуелно

Зашто Срби пишу хрватским писмом? (1. део)

  • 12/01/2025

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi