Димитрије Љотић је имао католички поглед на свет
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Зашто Срби пишу хрватским писм...

      • 12/01/2025

      Моја велика православна српска...

      • 23/05/2024

      Сценариста и идејни творац Мил...

      • 14/05/2024

      Сабор на Равној Гори

      • 09/05/2024
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      Највеће битке партизана и четника – Битка на...

      ”Партизани се разбегли ка Јошаници. Сада је момена...

      • 13/04/2025
      Video
      YouTube

      Zasto Srbi pisu hrvatskim pismom? Sta se krije od ...

      Колико дуго траје наметање хрватске латинице Српск...

      • 06/04/2025
      Video
      YouTube

      Od klupice do ludnice #park #ludnica #komunizam

      • 03/04/2025
      Video
      YouTube

      Film Djeneral: Prvo rusenje mosta u istoriji srpsk...

      Prvo rusenje mosta u istoriji srpskog filma bice p...

      • 30/03/2025
      Video
      YouTube

      Udba – Ubice dece, nisu prezali da ubiju dev...

      Dragisa Kasikovic je ubijen sa 64 uboda, Ivanka sa...

      • 23/03/2025
      Video
      YouTube

      KO JE PROBIO Solunski front – Sumadijska div...

      Свет је био запањен српским победама на Церу и Кол...

      • 02/03/2025
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
HomeИсторијаДруги светски ратЉотићевциДимитрије Љотић је имао католички поглед на свет

Димитрије Љотић је имао католички поглед на свет

  • 26/10/2021
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

За Љотића је Томино „Угледање на Христа“ дјело које „спада у најлепша дела хришћанске књижевности, после Светог Писма“, чак „најлешпа књига на свету, после Светог Писма“, у којој је „изнето верско искуство ватрене и Богу одане душе“, а писац је „сигурно лично искусио и осетио Бога“. И шта он из ње наводи – отјелотворење западне прелести, али однос који је Љотићу лично био некаква животна водиља: „… Нећу да слушам ни апостоле, ни свештенике, ни Цркву. Никога нећу да слушам осим Тебе“

ПИШЕ: Ален НОВАЛИЈА

 

Љотић јесте био у прелести, а мислим да сам открио и њен извор. Прво, човјек је очевидно дубоко богословски необавијештен, почев од мањих предмета (попут опаске да биљке имају душу) до неразумијевања смисла Цркве и циља хришћанског живота.

Био сам испрва склон да повјерујем његовој почетној тврдњи да је заиста у животу прочитао мало књига, али ме потпуно разувјерио наводећи не само католичке класике, него и нешто споредније ауторе. У сваком случају, његово предавање звучи као антологија католичке мисли (те мислим да није нимало случајно што је непосредно након њега завршио на католичком гробљу): Франсоа Салски, Тома Кемпијски, Блез Паскал, Жорж Леметр, Фенелон (наравно не генијални Босије, противник Фенелона, јер је овај по духу веома близак управо Томи Кемпијском), а од латинских светих отаца које ми поштујемо јер су наши ту је само најспорнији – блажени Августин (мада је, руку на срце, тешко мимо Августина кад се пише на било коју тему, будући да се он дотакао такорећи свих могућих области људског живота и мисли). Поред њих он надугачко излаже чудесна јављања у католицизму – у Лурду (које могу да прихватим као бесконачно милосрђе Богородице, и као нешто што је имало искључиво добре плодове) и у Фатими (за које нисам толико сигуран, а не могу ни да будем, јер у вези њега нешто крију и муте). Добро, ова два јављања не могу се поредити са Међугорјем, али зар није могао да наведе ма које од бескраја православних јављања, што Русима, што Грцима, што његовим Србима у његово вријеме?

Да будем крајње поштен морам рећи да је наводио и Џона Мота (оснивача Свјетског савјета цркава) и Спенсера (мада не знам којег – да ли баш Херберта, чувеног безбожника и оснивача либерализма?). И то је само одраз загађене средине, забуљене у мрачни Запад, као и његов (додуше негативан) став према тада свеомиљеном спиритизму као дејству које подједнако може призвати и добре (?!) и зле духове:

”Зато Црква и забрањује изазивање духова. Јер чим ти тражиш да се појави дух, у опасности си да се појави и дух таме, а ако ти ниси у стању да разликујеш добар дух од злог, поћи ћеш и за злим духом само зато што се појавио као дух. … Свако изазивање духова из духовног света може пре да изазове духове таме, него светлости.”

Као неко ко је прочитао безброј католичких књига могу рећи да су Љотићева аргументација и приступ у потпуности католички. Њега је католицизам задивљавао, на једном мјесту не може да се уздржи од усклика: „И замислите ви сад организацију и дисциплину у католичкој цркви!“

Његов поглед на Цркву и смисао живота јесте становиште католичког хуманисте: „И да би Га што боље разумели и схватили Он је дошао у човечијем облику.“ Далеко је то од ма каквог идеала обожења – рекао бих да Љотић за њега није уопште чуо, међутим он приповиједа управо о разговору пр. Серафима са Мотовиловом гдје се с крајњом јасношћу и практичном сликовитошћу излаже циљ нашег живота. Упркос свему, он га препричава поједностављено, западњачки, као да је Мотовилов од разговора однио само то да му приликом општења са великим старцем није више било ни хладно ни тешко! Љотић потврђује и на другом мјесту своје искључиво католичко гледиште, које одриче божанственост благодати и божанске свјетлости, дајући апсурдну римокатоличку изјаву: „Да Га видимо нашим људским очима немогуће је, јер је написано да Га ни анђели Његови не виде због великог сјаја и светлости Његове. “ На исти начин, дакле, наступа против самог откривења пр. Серафима као што су то чинили Варлаам и стотине западних теолога против предањског учења св. Григорија Паламе и исихазма као таквог (који и недавни словеначки „Екуменски словар“ сврстава у јереси!).

А сада сам принуђен да са безмало нишанском тачношћу укажем на извор његове духовне обманутости – књигу коју су св. Игнатије Брјанчањинов и многи други Оци означили као оличење прелести која је изгубила страх Божији и без очишћења од страсти срља ка Богу, с којим воли да кокетира и сладуњаво уздише. Књигу је нажалост подржао и вл. Николај (који је за њу написао чак и предговор српском издању), али се може рећи да је он понекад у својој практичној проповједничкој ревности користио чак и неке горе изворе (попут Сундар Синга, на примјер).

За Љотића је Томино „Угледање на Христа“ дјело које „спада у најлепша дела хришћанске књижевности, после Светог Писма“, чак „најлешпа књига на свету, после Светог Писма“, у којој је „изнето верско искуство ватрене и Богу одане душе“, а писац је „сигурно лично искусио и осетио Бога“. И шта он из ње наводи – отјелотворење западне прелести, али однос који је Љотићу лично био некаква животна водиља: „… Нећу да слушам ни апостоле, ни свештенике, ни Цркву. Никога нећу да слушам осим Тебе.“ А Љотићев коментар на ово је: „Да тако нешто каже могуће је и дозвољено само човеку, који је овај живот обелоданио у Христу. То може да каже само онај, који је дошао до таквог савршенства, да из њега говори сам Бог.“

Из овога Љотић изводи читаво своје учење о неопходности непосредног општења са Богом, које он види мимо додира са Предањем и Црквом:

”Верски живот се не састоји само у знању и познавању Светог Писма, обреда и предања, иако је то за верски живот потребно. Верски живот се састоји у личном сазнању и искуству. Не може бити верског живота само у развијању знања и сазнања о вери, само на основу разума. Ако нема личног искуства, ништа му не вреди. Оно је потребно за верски живот. Ко тога нема, може да сматра да је много згрешио, ако се не труди да га стекне. Биће бачен у плач и шкргут зуба, тамо где се само то чује и види.”

Дакле, Љотић не само да одбацује светоотачки савјет да човјек не смије да тежи ка дубоком духовном сусрету са Господом док се још није дубоко очистио од страсти, те треба да се држи управо додира са Њим кроз свете тајне, кроз саобраћање са духовно искусним људима и кроз свете списе, него он још сматра да су људи који немају искуства попут Томе Кемпијског промашили живот и чак су осуђени на ад!

Има у његовом наступу, као и читавом његовом дјеловању нека увјереност о богоизабраности и посљедично о неопходности да наступа у Божијем имену, да проповиједа. Само једна реченица из које исијава такво нешто:

”…када човек хоће да изађе пред Бога, он мора себе да држи у чистоти, да проповеда истину, да буде смирен и да проповеда љубав.”

Нехотице он показује одн. јавно признаје, а и каје се за њега (!), презир према нашем обичном српском човјеку, у овом случају сеоском свештенику, који је животом, даровима од Бога и смрћу доказао своју светост:

”Све ми се чинило да свештеник треба да буде много озбиљнији него што је он био. Тако да га нисам примио неколико пута кад ми се пријавио. ”

У суштини он у посљедњем предавању (за које се заиста надам да му је било посљедње) ипак на неки начин, описујући овог свештеника и свету дјевојчицу, противрјечи католичкој сладуњавости и ашиковању са Богом. И искрено желим да је у срцу и на крају живота био ближи овим нашим светима него католичким прелаштеним учитељима, ма како мудри и блиски Богу се они чинили.

 

НАПОМЕНА:
Аутор је дипломирао медиевистику (средњи век), специјализовао се за црквенословенске рукописе.

Где су српски споменици у Сомбору?

  • 25/10/2021
Video

NAJVECE AKCIJE PROTIV NEMACA: GRUPA GORDON KRALJEV...

  • 29/10/2021

Share this

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Related Posts

Љотићевци

Љотићевске акције против четника у области Крагујевца

  • 05/11/2021
Љотићевци

Љотићевац у ”Политикином забавнику”

  • 26/01/2019
Љотићевци

Љотићевци у Истри и Словенији 1944/45.

  • 16/03/2013
Љотићевци

Битка за Србију – љотићевска верзија

  • 16/03/2013

Do not miss

Љотићевци

Љотићевске акције против четника у области Крагујевца

  • 05/11/2021

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi