
Фотографија настала током снимања једне сцене на Гледићу. С лева на десно: Владимир Јоцовић (као потпуковник Мирко Лалатовић), Никола Ракочевић (ђенерал Дража), Милош Крстовић (потпуковник Лука Балетић. ФОТО: Драган Шапоњић
Феномен на Јутјубу: видео за песму ”Морем плови једна мала барка” достигао је 2,6 милиона прегледа! Као подлога за ову песму постављен је инсерт из филма Лордана Зафрановића ”Пад Италије”: Група четника, једном барком, плови Јадраном. Али, не било којих четника. Ово је најгори приказ Дражине војске који су комунисти успели да постигну у целокупној њиховој кинематографији – изгледају језиво, као пећински људи.
Песму слушају, и видео гледају, присталице четника, и то у огромном броју. Феномен се састоји у томе што им не смета ружење песме најцрњим филмским приказом четника који су комунисти успели да створе. А не смета им јер су се на такав изглед навикли. Партизански филмови се редовно репризирају, прешавши одавно Гебелсову формулу о понављању лажи сто пута. И формула делује.
Дакле, у партизанским филмовима четници су приказивани као бандити: никад јенообразно одевени, никад чисти, а при томе са неуредним брадама. (Када је о брадама реч, нисам видео ни једну слику четника – редова, да је носи; браде је имао део официра и подофицира, свеукупно, можда тек један проценат Дражине војске.)
Партизани су, наравно, у овим филмовима приказивани обратно.
Комунистички кинематографи користили су рецепт познат у филмској индустрији, нарочито у вестернима, у којима је шериф леп, чист, уредан и обријан, док су бандити прљави, неуредни и ружни. Када се појави шериф, прати га узвишена музика, а када се појаве бандити, чује се нека врста хорора, итд.
Изглед јунака и музика, нису, наравно, једини елементи филмског израза, већ су овде наведени само као пример. А филмски израз је у вези са идејом аутора: шта жели да поручи, па и шта жели да афирмише. Он при томе има ”уметничке слободе”, али, пошто је уметност нераздвојна од хуманизма, не сме да фалсификује. Уметност лишена хуманизма не би требало да се сматра уметношћу, већ пропагандом. Разуме се, злоупотреба уметности, укључујући и филмску, пристутна је у целом свету. По правилу, највише у тоталитарним системима, као што су националсоцијалистички и комунистички. Ниво злоупотребе уметности зависи управо од нивоа демократије у некој земљи.
Где је филм ”Ђенерал” у свему овоме?
Тешко је проценити да ли ће имати више присталица или критичара. Према анкетама, некомунисти су у Србији превагнули пре неколико година, али, међу њима има доста оних који слуашају песму ”Морем плови…” уз инсерт из филма ”Пад Италије”. Такви се у разговору одмах изјасне ”за Дражу”, да би се већ у другој реченици видео утицај комунистичке пропаганде који носе. Ако ништа друго, рећи ће да је Дража требало да буде патријарх, а не генерал. Они, просто, не могу да замисле Дражу онаквим какав је заиста био.
Због тога је сценарио за филм ”Ђенерал” писан строго према документима: Четничким, немачким и британским. Дража и официри Врховне команде, немачки генерал и његови официри, као и чланови британске војне мисије – изговарају речи које су остале записане у документима. Не неким тајним, скривеним и недоступним, већ у документима која свако може да види.
Оно што је сигурно, то је да ће се ”Ђенерал” више допасти млађим, него старијим генерацијама. Просто јер су млађи мање гледали партизанске филмове, или их нису гледали уопште.
(”Српске новине”, гласило Организације српских четника ”Равна Гора”, Чикаго, септембар 2023. Цели овај број ”Српских новина” посвећен је сакупљању донација за наставак снимања играног филма ”Ђенерал”)
П.С.
Недавно је снимљено првих 75 минута филма ”Ђенерал”. Постпродукција тих 75 минута почиње одмах. Наставак снимања је следећег септембра. Филм се снима из два дела зато што није било средстава да се сними одједном. Донације за даљи рад можете уплатити на следећи начин:
Динарски рачун: 325-9500500624650-92, код ОТП банке
Адреса: ”Погледи” доо, Немањина 16, 34000 Крагујевац
Сврха уплате: Донација
Пеј Пал налог: pogledikg@gmail.com
Имена значајнијих донатора биће објављeна на шпици филма.