''Олуја'' - повратак српске кинематографије
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Зашто Срби пишу хрватским писм...

      • 12/01/2025

      Моја велика православна српска...

      • 23/05/2024

      Сценариста и идејни творац Мил...

      • 14/05/2024

      Сабор на Равној Гори

      • 09/05/2024
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      Највеће битке партизана и четника – Битка на...

      ”Партизани се разбегли ка Јошаници. Сада је момена...

      • 13/04/2025
      Video
      YouTube

      Zasto Srbi pisu hrvatskim pismom? Sta se krije od ...

      Колико дуго траје наметање хрватске латинице Српск...

      • 06/04/2025
      Video
      YouTube

      Od klupice do ludnice #park #ludnica #komunizam

      • 03/04/2025
      Video
      YouTube

      Film Djeneral: Prvo rusenje mosta u istoriji srpsk...

      Prvo rusenje mosta u istoriji srpskog filma bice p...

      • 30/03/2025
      Video
      YouTube

      Udba – Ubice dece, nisu prezali da ubiju dev...

      Dragisa Kasikovic je ubijen sa 64 uboda, Ivanka sa...

      • 23/03/2025
      Video
      YouTube

      KO JE PROBIO Solunski front – Sumadijska div...

      Свет је био запањен српским победама на Церу и Кол...

      • 02/03/2025
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
HomeФилмови”Олуја” – повратак српске кинематографије

”Олуја” – повратак српске кинематографије

  • 20/01/2023
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Истицање малих/великих појединачних подвига, чак и у једном поразу таквих размера, је оно што даје посебан тон ”Олуји”. Не, наравно, посебан у односу на светске кинематографије, код којих је то уобичајено. Већ у односу на стазе утабаване у кинематографије Југославије и Србије од 1945. године
ПИШЕ: Милослав САМАРЏИЋ

Филм ”Олуја”, сценаристе и режисера Милоша Радуновића, прави велики корак ка обнови српске кинематографије. Утемељена филмом ”Живот и дело бесмртног вожда Карађорђа” Чича Илије Станојевића, из 1911. године, кинематографија нам је, као и много тога, одузета 1945-те Тада смо уместо српског добили комунистички филм, са низом варијација, односно поджанрова. Тако, када се 1991. поново заратило у западним крајевима, први филм посвећен тој новој трагедији био је ”Дезертер”. Још један типичан филм на ову тему била је ”Турнеја”.
Дакле, тада је настављена пракса снимања идеолошких филмова, само је било питање која идеологија је актуелна. До 1991, кинематографи су величали измишљено партизанско јунаштво, да би од те године осули паљбу на све који ратују под српском заставом. Одједном је врлином проглашено дезертерство, док су српски војници приказивани као бандити (додуше, само у новом руху, пошто су на тај начин приказивани и раније, као четници).
”Олуја” деидеологизује српски филм. У њему нема другосрбијанске, односно сорошевске пропаганде, чији носиоци су следбеници бивше стамболићевске струје из Савеза комуниста Србије. Зато су њихови медији, већ првог дана после премијере, објавили негативне коментаре, постављајући, поред осталог, питање: ”Коме уопште треба овакав филм”? Прошле године, нису добацили ни до тог, наводно добронамерног питања, поводом филма ”Аида”, иако овај филм из Сарајева, за разлику од ”Олује”, искривљује историјске догађаје.
Али, нема ни прокомунистичке идеологије, карактеристичне за милошевићевску фракцију Савеза комуниста Србије, СУБНОР и сличне наводно антифашистичке организације. Заблуде свих њих, од ”братства и јединства” па надаље, у ”Олуји” се одбацују. Ни једном се не помиње ни да је рат крајишких Срба био антифашистички, као што је то тврдила ондашња милошевићевска пролаганда (или као што данас Руси сукоб у Украјини називају борбом против нацизма). Јер, тај рат, просто речено, није имао везе са фашизмом (као што ни рат у Украјини нема везе са нацизмом). Корисници термина антифашизам само су нам показивали колико су им погледи замагљени (аналогно руском случају, то јест њиховом очекивању да ће их у Кијеву дочекати као ослободиоце од нацизма).
У филму ”Олуја” нема идеологије. Једноставно, крајишки Срби нападнути су од стране јачег непријатеља – хрватске државе. Мушкарци су ратовали, а нејач се повлачила. При томе, непријатељски војници су бомбардовали цивиле у повлачењу и убијали старце који нису хтели да напуштају своје домове.
Међутим, ”Олуја” није дефетистички филм. Ово је важно јер је дефетизам, са карактеристичном мрачном нотом, одлика готово свих филмова сниманих о Србима од 1945. године наовао. Српски народ је по правилу колективно приказиван негативно, не само у партизанским филмовима, у делима црног таласа попут ”Скупљача перја”, већ и у наоко безазленим комедијама (шаблон о заосталим српским сељацима).
У ”Олуји”, пак, српски војници убијају обојицу хрватских официра који командују у злочиначким подухватима против цивила. И то не само њих, већ и њихове сараднике. Уопште, у борбама, Срби гину неупоредиво мање од Хрвата.
Разуме се, ”Олуја” је представљала војни пораз: народ је страдао, војска се повукла, територија је изгубљена. То се итекако види у филму. Као и низ личних, људских, трагедија. Али, истицање малих/великих појединачних подвига, чак и у једном поразу таквих размера, је оно што даје посебан тон ”Олуји”. Не, наравно, посебан у односу на светске кинематографије, код којих је то уобичајено. Већ у односу на стазе утабаване у кинематографије Југославије и Србије од 1945. године.
Због тога – и наравно не само због тога, јер овај осврт обухвата само један аспект – филм ”Олуја” спада у ред оних које свакако треба видети.

Шта (нам) мисли Карл фон Хабсбург?

  • 14/01/2023
Video

SRPSKA MATA HARI – ISTINA O VERI PESIC

  • 22/01/2023

Share this

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Related Posts

Филмови

Гранд при за филм ”Дража, мит и чињенице”

  • 28/04/2025
Филмови

Завршен плакат за филм ”Ђенерал”

  • 23/04/2025
Филмови

‘’Дража – мит и чињенице’’ – нови филм ‘’Погледа’’

  • 02/02/2025
Филмови

Први кадрови (слике) из филма ”Ђенерал”

  • 26/01/2025

Do not miss

Филмови

Гранд при за филм ”Дража, мит и чињенице”

  • 28/04/2025

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi