У Србији је пре 1941. постојало 11 фабрика авиона
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Шта (нам) мисли Карл фон Хабсб...

      • 14/01/2023

      Неомарксизам на универзитетима...

      • 27/12/2022

      Некролог за један промашени жи...

      • 20/12/2022

      Београд: Ускоро улица са Дражи...

      • 14/11/2022
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      SRPSKA MATA HARI – ISTINA O VERI PESIC

      Ko je bila Vera Pesic? Agent koje sluzbe? Vrhunski...

      • 22/01/2023
      Video
      YouTube

      RAVNOGORKE CRNE SAMIJE CEO FILM

      Nakon streljanja u Kragujevcu, zene nastavlljaju b...

      • 07/01/2023
      Video
      YouTube

      NAJPOZNATIJI FUDBALER I KOSARKAS SU BILI CETNICI

      Ko su bili najpoznatiji i najslavniji cetnici? Vrh...

      • 25/12/2022
      Video
      YouTube

      OPKOLJENI CEO FILM KAKO GLEDATI

      Ceo film Opkoljeni mozete pogledati na nasem sajtu...

      • 18/12/2022
      Video
      YouTube

      ZLOCINI CETNIKA NAD MUSLIMANIMA

      Cesto se pominju zlocini nad muslimanima od strane...

      • 11/12/2022
      Video
      YouTube

      JNA – KAKO JE ZAPRAVO IZGLEDALA

      Jugoslovenska narodna armija, 4. armija u Evropi? ...

      • 04/12/2022
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
ПогледиИсторијаИсториографијаЧланциУ Србији је пре 1941. постојало 11 фабрика авиона

У Србији је пре 1941. постојало 11 фабрика авиона

  • 18/12/2022
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

ИК-3: Бољи од ”месершмита”

”Уосталом, Србија не може да прави авионе” – изјавио је недавно један владин чиновник на Првом програму радио телевизије Србије

ПИШЕ: Милослав САМАРЏИЋ

Један високи владин чиновник причао је недавно на Првом програму Радио телевизије Србије како будућност земље лежи у оријентацији на пољопривреду. Када је исцрпео све аргументе, овако је поентирао: ”Уосталом, Србија не може да прави авионе”.
У овом моменту то је свакако тачно. После катастрофе коју српска индустрија доживљава од 1945. године наовамо, тешко је замислити успех и на пољу неке неупоредиво мање компликоване производне гране.
Штавише, после тајфуна званих колективизација, самоуправљање, друштвена својина, и сл, није лако поверовати ни да су ствари некада стајале битно другачије.
Конкретно, шта ли би овај чиновник помислио када би му неко рекао да је пре комунизма у Србији било чак 11 фабрика авиона!
А било је!
”Прва српска фабрика авиона Рогожарски” основана је 1923. године у Земуну. Исте године основана је још једна фабрика авиона – ”Икарус”, да би ускоро и она била премештена у Земун. Наредних година Србија добија још девет фабрика из области авио индустрије: ”Змај” у Земуну, ”Утва” у Београду и Панчеву, Индустрија авионских мотора у Раковици, Југословенска индустрија аеропланских мотора ”Хиспано Суиза” у Београду, затим три фабрике прецизних авио-инструмената – ”Телеоптик”, ”Нестор” и ”Микрон” у Земуну и Београду, Аеропланска радионица при Ваздухопловно-техничком заводу у Краљеву (од 1939. године Државна фабрика авиона) и Јасеница у Смедеревској Паланци.
Тако, Србија је у овој области била далеко најјача, што би се данас рекло, у региону.

Према др Николи Жутићу, аутору књиге ”Авиоиндустрија и ваздухопловство Краљевине Југославије 1918-1945”, на импозантан развој најмодерније и технолошки најкомпликованије индустрије тога доба, утицале су две ствари. Најпре је то био спољни подстицај, британско-француски, јер се Краљевина Југославија, а нарочито Србија, у којој је била сконцентрисана готово сва југословенска авиоиндустрија, сматрала баријером како идејама обнове Аустроугарске монархије, тако и продору комунизма из Совјетског Савеза. Други је унутрашњи фактор, који се огледао у ”ентузијазму и предузимљивости појединаца”, али и у схватању власти да популаризација ваздухопловства доноси неизмерну добит (у сваком смислу ове речи). У доба краља Александра и кнеза Павла мало-мало па су организовани аеро митинзи, слетови, изложбе, смотре и слично, на којима су представљана најновија достигнућа домаће авио индустрије.
Побројане фабрике производиле су све врсте летилица, од ловаца до хидроавиона. Квалитетом производа Краљевина је, према Жутићу, успевала да прати много развијеније европске земље. Најбољим домаћим авионом сматран је ловац ”Рогожарски ИК-3”, који су конструисали француски ђаци Љубомир Илић, Коста Сивчев и Слободан Зрнић. (Назив ИК-три се одомаћио, мада није исправан; правилно је ИКЗ, од Илић, Коста, Зрнић.) Већ у првом пробном лету, средином 1938. године, прототип је показао одличне карактеристике. Прва ескадрила од 12 летилица ИК-3 испоручена је Југословенском краљевском ваздухопловству током пролећа и лета 1940. године. Мада је постизао за оно доба изванредну брзину од 527 километара на сат, главна предност овог авиона била је у покретљивости. Данас свакако невероватно звучи податак да је домаћи ловац ИК-3 имао боље маневарске способности од немачког ”месершмита” БФ 109Е. ”Месершмити” које је Краљевина купила 1938. године коришћени су за увежбавање пилота на апаратима ИК-3, тако да се створи тактика која ће искористити бољу покретљивост домаће летилице. И створена је: пет ловаца ИК-3 који су успели да полете 6. априла 1941. године оборили су над Београдом тачно десет немачких авиона.
Немци су део опреме фабрика авиона однели, док су део оставили, укључујући наше капацитете у своју авио индустрију. Нова несрећа стигла је пролећа 1944. године, када су бомбардери Западних савезника оштетили многе погоне. Међу осталима, до темеља је срушен најмодернији део ”Икаруса”, изграђен 1939. године.
Већ 24. октобра 1944. године представници четири фабрике авиона утврдили су да је 60 до 70 посто капацитета ипак очувано. Највећи су били губици у људству. Током рата је погинуло 1.000 од око 6.000 запослених у авио индустрији (највише у Краљеву, где су Немци 1941. године стрељали 500 радника Државне фабрике авиона). Многи су били мобилисани и послати на Сремски фронт, док су радници немачке националности напустили земљу. Тако, крајем 1944. године у Београду, Земуну и Панчеву окупљено је свега 1.200 радника авио индустрије.
Мукотрпна обнова производње, у коју се кренуло практично одмах, успорена је новим комунистичким системом. Акционари, који су по правилу били главни менаџери, током 1946. године оптужени су за сарадњу са окупатором, да би им фабрике биле одузете. Они су најпре натерани да ”добровољно” предају акције, а потом су ипак осуђени. ”Политика” је писала како је за главне акционаре и управнике ”Икаруса”, Димитрија Коњовића, Николу Лукача и Ђоку Ћурчина, донета ”блага пресуда”, јер им је ”само конфисковано целокупно предузеће”.
У ствари, свих 12 акционара ”Икаруса” већ су тражили ратну одштету од Немачке у висини од 20 милиона динара, јер су последње године пред рат зарадили пет милиона динара. Неки од њих су током рата заиста долазили на посао, али долазили су и обични радници, како би прехранили породице. Комунисти, међутим, нису улазили у те детаље.
У наредном периоду уследило је укрупњавање фабрика авио индустрије, тако што су мање припојене већима, али и гашење ”Прве српске фабрике авиона Рогожарски”, која се претвара у фабрику котрљајућих лежајева (ИКЛ), и ”Змаја”, који ће убудуће правити пољопривредне машине. Ипак, на основу предратне документације, први авион нове Југославије полетео је већ 22. октобра 1946. године. Био је то школски авион ”Аеро-26”, а направљен је у ”Икарусу”. Три године касније полетео је и први ловац, ”С-49”, који је у ствари био модификовани ИК-3 (два од три конструктора била су иста).
Највећи пад српска авиоиндустрија доживљава 1950. године, са оснивањем фабрике авиона ”Соко” у Мостару. Тада се у Мостар селе производни погони не само из старих фабрика, већ и из ”Прве петолетке” из Трстеника, која је основана 1949. године (после само годину дана ова фабрика је са производње авио делова преусмерена на производњу хидраулике и пнеуматике). Из београдских, земунских и панчевачких фабрика у Мостар је пресељено неколико стотина радника и инжењера. Преосталима у ”Икарусу”, а 1951. године и даље их је било преко 1.200, понуђено је да бирају између кооперације са ФАП-ом или производње аутобуса. Запослени су се опирали све до 1961. године, када производња авиона у ”Икарусу” дефинитино престаје. Стара, предратна екипа ”Икаруса” и припојених му фабрика, успела је у међувремену да оствари још три подвига: конструисан је први југословенски авион на млазни погон, школски двосед типа ”матица” поставио је светски рекорд у брзини за своју категорију (750,34 километра на сат), док је авион типа ”зоља” поставио светски рекорд у категорији ултра лаких млазних авиона (500,2 километра на сат).
Градња фабрике ”Соко”, уместо ”Икаруса” и других фабрика у Београду и Србији, уништилa је српску, али није прославила југословенску авио индустрију, јер такви експерименти – форсирање високе технологије у срединама без индустријске културе и традиције – ретко када успевају. Они нарочито немају изгледа у комунистичком систему производње, који се показао као слабији од капиталистичког. У односу на западне земље, Југославија је заостајала у свим привредним гранама, било да се гледа по квантитету или по квалитету. Примера ради, у периоду од 1945. до 1990. године Италијани су куповали већи број фрижидера, аутомобила, итд, на 100 становника, од Југословена, а притом су куповали робу бољег квалитета. Тако, авиони произведени у Мостару ни издалека нису могли да парирају ”фантомима”, ”миражима” и осталим западним летилицама, као што је то пред Други светски рат био случај са ловцем ИК-3.
Мада су комунисти пресељење капацитета авио индустрије из Србије у западне републике правдали опасношћу од могућег напада осталих социјалистичких земаља са истока, после Резолуције Информбироа, пада у очи чињеница да до тог пресељења није дошло 1948. године. Напротив, 1949. године у Србији је направљена још једна фабрика авиона, а селидба је уследила када односи са земљама Источног блока више нису били тако оштри.
Гледано у глобалу, комунисти су односили фабрике из Србије и пре и после 1948. године: Фабрика камиона однета је из Раковице у Марибор и тако је настао ТАМ, фабрика турбина однета је из Ниша у Љубљану, текстилна индустрија измештена је из Лесковца такође у Љубљану, фабрика топова из Крагујевца у Травник, итд.

(‘’Слобода’’, гласило СНО у Чикагу, 10. март 2010. године.)

Video

ZLOCINI CETNIKA NAD MUSLIMANIMA

  • 11/12/2022
Video

OPKOLJENI CEO FILM KAKO GLEDATI

  • 18/12/2022

Поделите

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Повезани чланци

Чланци

Србија и даље не обележава Дражине победе

  • 20/12/2022
Чланци

(О)позициона историографија

  • 25/11/2022
Чланци

”Српске новине”: Полемика поводом четника (2)

  • 02/11/2022
Чланци

Полемика поводом четника

  • 31/10/2022

Do not miss

Чланци

Србија и даље не обележава Дражине победе

  • 20/12/2022

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi