Јевреји, четници и партизани
  • Погледи
  • Актуелно
  • Књиге
    • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
  • YouTube
  • World War II
  • Контакт
  • English
      EnglishСрпски

  • Погледи
  • Актуелно
    • Најновије

      Зашто Срби пишу хрватским писм...

      • 12/01/2025

      Моја велика православна српска...

      • 23/05/2024

      Сценариста и идејни творац Мил...

      • 14/05/2024

      Сабор на Равној Гори

      • 09/05/2024
  • Књиге
    • У ПОНУДИ
    • Распродато
    • Милослав Самарџић
  • Филмови
  • Форум
  • Галерије
    • Четници (Југословенска војска)
    • РАТ 1991-1995.
    • Злочини над Србима
    • Српска православна црква
    • Србија
  • Историја
      • Историографија
        • Историјски филмови
        • Издања ”Погледа”
        • Књиге
        • Чланци
      • Aрхива листа “Погледи”
        • ”Погледи”, по темама (1)
          • Четници (1)
          • Четници (2)
          • Злочини комуниста
      • Дража Михаиловић
        • Биографија
        • Албуми
        • Дража у политици
        • Процес рехабилитације
      • Aрхива листа “Погледи”
        • Милослав Самарџић
          • Четници
          • Чланци и репортаже
          • Уводници
          • Полемике
      • Четници (Југословенска војска)
        • Јединице, наоружање, формацијска питања
        • Команданти
        • Списак палих четника
        • Други народи у четницима
        • Антиосовински фронт
        • Антикомунистички фронт
        • Питање ратних злочина
        • Остале теме
      • Други светски рат
        • Недићевци
        • Љотићевци
        • Комунисти – партизани
      • Комунистички злочини
        • Спискови жртава комуниста
        • Документа, анализе
      • Ратови 1912-1918.
        • Анализе, јубилеји
        • Албуми
      • Четници до 1941.
        • Стари четници
        • Албум, војводе
      • Разно
        • Српска Босна
        • Српска Бока
        • Македонија
  • YouTube
    • Одабрано

      Video
      YouTube

      Највеће битке партизана и четника – Битка на...

      ”Партизани се разбегли ка Јошаници. Сада је момена...

      • 13/04/2025
      Video
      YouTube

      Zasto Srbi pisu hrvatskim pismom? Sta se krije od ...

      Колико дуго траје наметање хрватске латинице Српск...

      • 06/04/2025
      Video
      YouTube

      Od klupice do ludnice #park #ludnica #komunizam

      • 03/04/2025
      Video
      YouTube

      Film Djeneral: Prvo rusenje mosta u istoriji srpsk...

      Prvo rusenje mosta u istoriji srpskog filma bice p...

      • 30/03/2025
      Video
      YouTube

      Udba – Ubice dece, nisu prezali da ubiju dev...

      Dragisa Kasikovic je ubijen sa 64 uboda, Ivanka sa...

      • 23/03/2025
      Video
      YouTube

      KO JE PROBIO Solunski front – Sumadijska div...

      Свет је био запањен српским победама на Церу и Кол...

      • 02/03/2025
  • World War II
  • Контакт
  • English
    • Српски
HomeИсторијаИсториографијаКњигеЈевреји, четници и партизани

Јевреји, четници и партизани

  • 29/05/2016
0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr
Александар Ајзинберг током једног предавања

Александар Ајзинберг током једног предавања

Сјајна мемоарска литература: Александар Ајзинберг, ‘’Писма Матвеју’’

ПИШЕ: Милослав САМАРЏИЋ

Тешко је наћи мемоарске књиге о Другом светском рату које нису писане у емиграцији, а да су писане поштено. Зато што су њихови аутори сво време живели у Србији, па су трпели последице комунистичке пропаганде и терора. Међу те ретке књиге спадају, рецимо, ‘’У предворју пакла’’ проте Саве Банковића, или ‘’Закаснели рапорт’’ капетана Радомира Милошевића Чеде.

Ових дана открио сам још једну: ‘’Писма Матвеју’’ Александра Ајзинберга. Ауторови корени су у Русији, где су живели његов деда Зиновиј и баба Софија. Један од њихових синова звао се Матвеј. Он је отац аутора, који се родио 1930. године у Београду. Свом сину дао је дедино име. У кризним 1990-тим годинама, млади Матвеј је, попут стотина хиљада својих вршњака, емигрирао из Србије. Отишао је у Израел, где и сада живи.

Вероватно у налету оног првог таласа емигрантске носталгије, син је почео да запиткује оца о свом пореклу и уопште о судбини породице Ајзинберг. Тако је отац почео да му шаље писмо по писмо. Све би остало у кругу породице, да он некоме није показао копије, а тај неко је у њима препознао ванредан књижевни таленат. Александар Ајзинберг је најпре послао писма на књижевни конкурс Јеврејске општине у Београду, а пошто је рукопис награђен, ‘’Просвета’’ га објављује као роман.

Када је реч о Другом светском рату, опис догађаја се поклапа са документима из тога доба. Све личности су стварне, а неке су и познате, као мајор Синиша Оцокољић, или пуковник Драгослав Павловић. Грешке се своде на ситнице, попут неких погрешно наведених имена личности или формација. Такође, аутор у целом раду понавља да су Немци у одмаздама стрељали по стотину Срба и Јевреја за једног свог убијеног војника, док су у ствари по тој сразмери стрељали стотину Срба, док су Јевреје убијали редом. Али, он је тако упамтио јер су Немци прогонили и њега и Србе којима је био окружен, да би ухваћене стрељали.

Када је имао 20 година, 1909. године, ауторов отац Матвеј се из Русије преселио у Немачку. Студирао је архитектуру у Минхену. С почетком Првог светског рата протеран је у Швајцарску, одакле бежи из неких барака и долази у Милано. Ту је наставио студије архитектуре, пре него што се као добровољац јавио у српску војску. На Солунском фронту био је у првој борбеној линији до краја 1916, када је његова јединица десеткована на Кајмакчалану. Потом је био управник једне болнице и преводилац. Током 1918. године путовао је у Париз, а током 1919. у Русију. Вратио се из Тбилисија и рекао: ”Тамо није оно за шта сам се ја борио”. Наиме, Матвеј је имао симпатија за марксизам, због којих је вероватно и напустио царску Русију.

Онда је дошао у Београд, где је имао много пријатеља са Солунског фронта. Основао је своју грађевинску фирму, која је између осталог саградила и цркву Светог Марка. Лепу кућу од 96 квадрата себи је саградио на Гундулићевом венцу, 1926. године. Потом се оженио Гретом Сасон, пореклом из Војводине.

Александар је своје детињство проводио безбрижно, као и остала деца. Од другог разреда почео је да иде на часове веронауке, у синагогу у Космајској улици. Само том приликом ђаци су раздвајани: неколицина је ишла у католичку, а већина у православну цркву. Александру је веронаука ”била досадна”: ”Никаква нарочита свест о томе да сам Јеврејин није постојала. Мој отац је био атеиста, није ишао у синагогу, и није тражио друштво својих сународника, ни Јевреја ни оних из Русије”, пише он.

Крајем школске 1940. године, са још два јеврејска детета Александар је избачен из гимназије, по управо донетом Закону. Протествујући, Матвеј одлази у Удружење добровољаца 1913-1918, где му објашњавају да тај Закон не важи за добровољце. Тако се Александар вратио у школску клупу. Он је тада живео само са оцем, јер су се родитељи развели. Са оцем је био у кући и 6. априла 1941. То јест, отац је ујутру отишао на зборно место, али се брзо вратио, јер тамо никога није било. У препуном аутобусу они те вечери стижу у Сопот и изнајмљују стан. Пошто ни после слома војске ту неко време није било Немаца, решили су да остану. Али, када су Немци дошли, Јеврејима је наређено да носе жуте траке са шестокраким звездама и натписом ЈУДЕ. За сваки случај, Матвеј и Александар ускоро одлазе у оближње село Ропочево и ту налазе нови смештај.

У Ропочеву их најпре налази пријатељ Душан Стојадиновић, који је имао лимарску радњу у Дечанској улици. Управо Матвеј му је помогао да је отвори. Онда их налази и Грета.

Сеоски свештеник се понудио да тајно покрсти Ајзинбергове и тако их снабде лажним, спасоносним папирима, али Матвеј, као ни многи други Јевреји, није веровао да је опасност тако велика.

Једног дана, у јесен 1941, Матвеја и Александра хапсе Пећанчеви четници, под оптужбом да сарађују са комунистима. Саслушавали су их у општини Сопот. После три дана у ходнику су видели и Грету. Како није било доказа, истрага је прекинута. Дозвољено им је да ноће у Ропочеву, али су сваког јутра морали да дођу у општину. Грета је тада почела да ради као дактилографкиња код командата тог одреда, војводе Милије Мајсторовића.

Међутим, после неког времена, срески начелник који је штитио Ајзинбергове је смењен, а нови је послао жандарме да их ухапсе и одведу у логор. Грета је молила војводу Мајсторовића да их спасе, на што је он одговорио: ”Добро, тебе и дете ћу спасити, мужа нећу”.

Матвеја више никада нису видели.

Грета је и даље сваког дана радила у војводиној канцеларији, водећи и Александра. Он пише: ”Били смо, заправо, у затвору, али су нас увече, понекад, пуштали кући. Често и нису: тада смо спавали тамо, на поду”. Пећанчеви четници, по његовим речима, ”нису били зли људи, изузев војводе и можда још двојице или тројице”. Војвода је, пак, био отелотворење садисте. Током саслушања је наређивао да се људи ужасно муче, а тим призорима често је присуствовао и мали Александар.

Током зиме 1941/42. из шума изнад Сопота чули су се пуцњи и војвода је почео да страхује за свој живот. Александар пише да се војвода уплашио од партизана, и да се потом, у бекству, у возу за Београд сам ранио у ногу. О овоме имамо и једно супротно сведочење: потпоручник Ђурађ Живојиновић, кога је војвода Мајсторовић такође ухапсио, пише да су са Космаја заправо пуцали Дражини четници и да је војвода бежао од њих, а да је рањен у заседи на путу до најближе железничке станице, у Ђуринцима.

Фебруара 1942. срески начелник је одлучио да се и Грета и Александар пошаљу у логор. Један чиновник им је то кришом рекао, уз савет да беже. Александар краде бланко документа, са потписом војводе Мајсторовића, али не стижу да их попуне, јер нису имали оловку. Када је део Пећанчевог одреда, 6. марта, пошао за Београд, они крећу уз њега, говорећи да иду у логор. То су говорили и сажаљивим жандармима, кад су на моменат остали сами на станици у Ђуринцима. Онда им је пришао један четник, ропочевачки богослов ”Попче”. Прекинуо је њихову лажну причу, рекавши да у ствари хоће да им помогне. У суседној кафани попунио им је исправе.

Уследило је једнонедељно скривање по Београду. Неки познаници су их чували, а неки су били исувише уплашени. Видевши да не могу дуго, прихватају предлог Душана Стојадиновића: да оду у село Крепољин на Хомољу, где је удата његова сестра. На железничкој станици у Пожаревцу Грету је препознао један Рус, сада белогардејски официр, али није био сигуран. Ипак их је пријавио и потера је кренула. У Петровцу на Млави налазе превоз – таљиге. Поред Манастира Горњак зауставља их четничка заседа. ”Ми о вама све знамо. Знамо да имате лажне исправе. Признајте ко сте и куда сте пошли. Биће боље за вас”, рекао им је официр.

После толико неизвесности, Грети су се одузеле ноге, села је и све признала. Једноставно су чекали да их четници предају Немцима. Александар наставља:

”Четник је мирно саслушао, па скинуо шубару и рекао, прекрстивши се: `Госпођо, захвалите Свевишњем што Вас је надахнуо да кажете истину – ако је то, што сте рекли, истина. Ми смо Краљева Југословенска војска у Отаџбини и нећемо вас предати ни Немцима ни оним четницима од којих сте побегли. Имали смо информације да иде гестаповка са дететом и због тога смо вас задржали…”

Официр који их је сачекао био је поручник Јагош Живковић, командант Млавске бригаде. Потом су упознали и генералштабног капетана Симеона Синишу Оцокољића, команданта Млавског корпуса.

Четници су им дозволили да остану у непосредној близини и на њиховом казану. Ајзинбергови су се неко време осећали сигурно, али, и четници су били прогоњени: од Немаца, Бугара, љотићеваца и белогардејаца. Кад год би кренуле осовинске операције, Александар и Грета би се кретали заједно са најближом бригадом. Склањали су се и код мештана, у планинске колибе. Ноћивали су и у шуми.

И код Дражиних четника су видели неколико сурових мучења и ликвидација, по правилу шпијуна. На пример, неки старац, у кога нико не би посумњао, остављао је на уговореном месту, у шупљини једног дрвета, податке о кретању четника, а на истом месту би га чекала награда – свежањ новца.

За две и по године, у том делу Источне Србије, у троуглу Доњи Милановац – Деспотовац – Бор, Ајзинбергови су међу четницима видели Пољаке, жељне освете, Италијане, који су причали о лепим Влајнама, чланове британских војних мисија, оборене америчке пилоте које су спасили четници, па чак и једног одбеглог Немца, који је потом пуцао на своје бивше саборце. Само нису видели ни једног партизана.

О партизанима су имали неодређену романтичну представу, вероватно под утицајем Матвејевог раног занесењаштва марксизмом. Зато, када су им четници почетком јесени 1944. године рекли да по њих не би било добро да их поведу са собом, према Босни, јер је пут опасан и неизвестан – већ да им је боље да се једноставно јаве партизанима, они су то прихватили као добру идеју. Александар Ајзинберг овако описује први сусрет са партизанима:

”Видели смо, на суседној планини, како долази група од њих десетак. Биле су, међу њима, три девојке. Петоро или шесторо је имало оружје, а остали су се вероватно тек прикључили одреду. Ми смо им с радошћу изишли у сусрет, а они су нам рекли да су нас – заробили! Неко их је обавестио да смо на том салашу и они су дошли по нас. Претресли су нас и одузели нам скоро све ствари. Један од њих ми је скинуо шајкачу са главе и ставио је на своју. Онда су нам узели ћебе, шаторско крило, оно мало лекова и завоја, једну торбицу коју је мајка сашила од неких крпа, џак лешника. Све за трен ока. Напросто, опељешили су нас”.

У претходним поглављима описано је како су поборојани предмети – и још неки, попут чутурице – за Грету и Александра представљали благо. Давали су им их четници, како су имали, и ово је био период када су Ајзинбергови били најбоље снабдевени за живот у тим условима. Александар наставља: ”Партизани су, чинило ми се, били некако усиљено весели. Певали су неке партизанске песме у којима се говорило како ће побити четнике – а при томе су нас гледали као кандидате за стрељање”.

Испитивали су их зашто су се придружили четницима, а не партизанима, и нису веровали да за приступање партизанима није било прилике. Пустили су их, али са обавезом да се јаве локалном ”народноослободилачком одбору”. Једне ноћи, чувши топот коња, беже у поље. Александар одлази у извидницу и наилази на Црвену армију. Уз неку њену јединицу одлазе до Београда. Александар овако описује улазак у двориште своје куће, у Улици Гундулићев венац број 53, у које нису крочили од 6. априла 1941:

”У кући неки непознати људи. Питају нас кога тражимо. Били су врло изненађени кад су чули да је то наша кућа и да смо се вратили. Подозриви: `Како кући, па ми ту станујемо. Нисмо ни сами. Четири породице’… Радник нас је дочекао са неприкривеном мржњом. Он је радник, има петоро деце, дошло је време радника, а наше, кућевласничко, прошло је. Изаћи неће, има он стамбену дозволу некаквог комитета (кад пре?), а много стрпљења нема.”

То је била масовна појава у Београду ”по ослобођењу”: комунисти су својим присталицама делили куће ”народних непријатеља” – било да су их раније поубијали Немци као Дражине људе, или као Јевреје, било да су их они сами управо похапсили и ликвидирали. Кућа Ајзинбергових и данас постоји, напуштена и у очајном стању, с тим што је на предњој половини плаца сазидана једна зграда.

(Слобода, гласило СНО у Америци, Чикаго, 25. мај 2016)

П.С.

У чланку су исправљене накнадно уочене грешке.

 

Требињски корпус – Горски штаб 250

  • 22/05/2016

НОВОСТИ ОТКРИВАЈУ: Четнике илегалце траже и Пољаци

  • 30/05/2016

Share this

0
SHARES
FacebookTwitterGooglePinterest
RedditTumblr

Related Posts

Књиге

Бања Лука: Из штампе изашло друго допуњено издање књиге ”Четници љуте Крајине”

  • 20/05/2025
Књиге

Најобимнија српска историја

  • 03/04/2025
Књиге

Због великог интересовања читалаца: Ево како можете купити или наручити књигу ”Четници љуте Крајине”

  • 30/01/2025
Књиге

Велики подухват проте Драгана К. Велеушића: Из штампе изашла књига ”Четници љуте Крајине”

  • 22/01/2025

Do not miss

Књиге

Бања Лука: Из штампе изашло друго допуњено издање књиге ”Четници љуте Крајине”

  • 20/05/2025

Помозите рад ''Погледа'' својом донацијом. За донације из Србије: Рачун број 325-9500500624650-92, ОТП банка Сврха уплате: Донација Прималац: Погледи д.о.о. Немањина 16, 34 000 Крагујевац За донације из иностранства: Пеј пал налог
Copyright © 2020 Polgedi